Loading...
dk

1 års fødselsdag | Tesla Forum

SuneH
SuneH Dec 22 '17
@Gustavsfar1: Hvordan målte du kapacitet? Ved at bilen selv siger hvor meget den har ladet, eller ved at måle v.hj.a. bimåler på hvor meget der er sendt afsted til bilen? Hvis det er rigtigt at den har tabt 3 kWh's kapacitet, er det jo procentvis ret meget, nemlig 3,8%
MOS
MOS Dec 22 '17

Efter en søgning på Google finder jeg et gennemsnitligt tab i batterikapacitet på Tesla Model S/X på ca. 6% efter 100.000 km. 3,8% er derfor meget fint! Husk i øvrigt, at langt størstedelen af tabet kommer allerede i løbet af de første 50.000 km, hvorefter det flader ud. F.eks. er det gennemsnitlige tab efter 200.000 km kun ca. 7,5%. Hvis det fortsætter på den måde, så har man stadig >80% kapacitet tilbage efter 1 mio. km.

Min forventning er derfor, at forudsat man passer nogenlunde på sit batteri, så holder det uden problemer bilens levetid og at det derfor aldrig bliver nødvendigt at skifte det ud.

Noget tilsvarende er jeg ikke sikker på, gælder for elbiler af andet fabrikat med mindre batterier - specielt ikke dem uden aktiv køling. Her gør man nok klogt i at indregne udgiften til en udskiftning af batteriet efter en årrække, naturligvis afhængigt af ens daglige kørselsbehov. Man kan så håbe, at batteripriserne er faldet en del til den tid.

Gustavsfar
Gustavsfar Dec 22 '17

Måler med appen Remote s. Alt skal være slukket når der lades. Remote s kan vise med 3 decimaler. I dag lykkedes det mig ved et uheld at komme ind med minus 3 procent på suc og der var der stadig en del energi tilbage. KW var begrænset til ca. 150 kW. Kørte ca 15 km på motorvej med 90 i timen. Et gæt er at der måske var yderligere 5 km tilbage hvilket svarer til i alt til ca. 3 kWh under 0km. I så fald må der have været ca 82 kWh tilgængelig energi fra ny af.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Dec 22 '17
MOS
MOS Dec 22 '17

@Gustavsfar1

Ojøjoj!! Det må have været spændende...! ;-)

Så er det spørgsmålet, om din SOC har været kalibreret særlig præcist. Jeg har også haft min nede på 0 nogle gange, men der plejer den at være effektbegrænset til ca. 100 kW, lige når den rammer 0. På det seneste, mens det har været koldere i vejret (så har batteriet nok også været lidt koldere), har effekten været længere nede (ca. 50-75 kW). På et tidspunkt havde jeg kørt ca. 5 km efter at have ramt 0 og effekten var på det tidspunkt begrænset til ca. 30 kW. Der lå jeg på hjul i slipstrømmen efter en lastbil på vej over Lillebæltsbroen med 70 km/h. Da det begyndte at gå op ad bakke på broen, sakkede jeg alligevel lidt bagud. Der begyndte jeg sq godt nok at svede lidt, men kunne ånde lettet op, da jeg nåede toppen af broen, satte den i frigear og rullede det sidste stykke ned til SC Middelfart.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Dec 22 '17
Gustavsfar
Gustavsfar Dec 23 '17

Ja det var faktisk meget spændende :-) Havde en medpassager som svedte en del, mens jeg prøvede at agere helt kølig og kontrolleret... Tror faktisk at den er kalibreret ret godt, da jeg jævnligt kører den i 0 og lader til 100% inkl. balancering.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Dec 23 '17
ErikBH
ErikBH Dec 28 '17
Quote from Gustavsfar1

Måler med appen Remote s. Alt skal være slukket når der lades.

med Teslafi.com kan man se hvor meget der er forbrugt og hvor meget der er add'et til batteriet. Mit indtryk er at den er meget præcis. Hvis du vil prøve teslafi.com kan du få første måned gratis ved at bruge erik som referal.

Quote from Gustavsfar1

[...] procent på suc og der var der stadig en del energi tilbage. KW var begrænset til ca. 150 kW. Kørte ca 15 km på motorvej med 90 i timen. Et gæt er at der måske var yderligere 5 km tilbage hvilket svarer til i alt til ca. 3 kWh under 0km.

Det lyder meget rimeligt, begrænsing på 150kW antyder der er en del i batteriet endnu :-).

vh, Erik

EivindTriel
EivindTriel Dec 15 '18

Så blev Tesla'en 3 år. Fortsat i fin stil.

159.747 km og 33.288 kWh forbrugt svarende til 208 wh/km.

2. sæt sommerdæk slidt helt i bund I løbet af sommeren 2018. Der blev skiftet til 2. sæt vinterdæk her inden vinterdækkene kom på. Der skal skiftes til 3. sæt sommerdæk inden sommerdækkende komme på igen.

Der blev lavet 3. service eftersyn I Århus ved ca. 155K på triptælleren. Bremser blev serviceres og der blev skiftet bremseklodser til håndbremsen. Jeg fik klodserne retur og de var begyndt at smuldre I belægningen.

Jeg kikkede efterfølgende lidt på nettet for hvilke klodser der egenlig sidder på bilen. Det er Brembo klodser og jeg fandt frem til følgende:
For: Brembo nr.: P09 004
Bag: Brembo nr.: P30 074
Håndbremse: Brembo nr.: P02 001 - måske!
Håndbremse klodser kan måske være special fremstillet til Tesla, det lader til at de klodser som blev pillet af er et par mm længere (længden fra montering og ned mod center) end P02 001.

Lidt irritation: Viskerobotten kan fortsat skifte til højeste hastighed i "først hak". Man skal vende sig til software version V9. Det er ikke muligt at ændre på bilens software så den kører med permanent baglys.

-Eivind

Forummets indlæg er redigeret af EivindTriel Dec 15 '18
EivindTriel
EivindTriel Dec 20 '19

Så blev Tesla'en 4 år - det køre bare.

210.183 km og 44.039 kWh svarende til 210 wh/km.

I sommers blev ladekabel nr. 2 defekt og jeg kører nu på kabel nr. 3.
Også i sommers kom der en skade på den store køler som ligger på tværs ude foran. Jeg tror at der var kommet en sten ind som slog hul på køleren. Bilen begyndte at dryppe glykol. 
Det er muligt at købe en Nissens køler til bilen så jeg skiftede den selv. Det tog 3-4 timer, men en anden gang kan det nok gøres på under 2. Hele kofangeren skulle demonteres.

Der køres stadig på 3. sæt sommerdæk og 2. sæt vinterdæk.

Der er lavet 4. service eftersyn af bilen I Århus. Der var problemer med slør I en bærearm bag I. Det blev skiftet, sammen med noget andet, idet bolten var irret fast. Efterfølgende var der problemer med sporingen af bilen - den trak meget til højre. Tesla kikkede på det og de fandt frem til at deres sporing blev voldsom forstyrret af at 2 af fælgene var blevet skæve (kone kørsel ;-). Efter 2 nye fælge var den OK. Tesla I Århus var meget hjælpsomme og gav god service. Især set I lyset af at vi skulle på ferie i bilen få dage efter service. Stor ros til Tesla Århus. 

Bilen er ligeledes blevet synet første gang. Det gik meget nemt, der var ikke meget for ham at kikke på. Største problem var at finde stelnummeret (VIN nummer). På min 85D sidder nummeret under det sorte plastisk skjold I højre fordør.

Jeg har ikke observeret tegn på fald i batterikapacitet.

Der kommer en update igen til næste år.

-Eivind

Forummets indlæg er redigeret af EivindTriel Dec 20 '19
Sider: « 1 2