Loading...
en

Afgiftrefusion fra både eon og Dong; hvor står det, at det er ulovligt.

jensk2
jensk2 Jan 6 '17

Hov, en Tesla har officielt forbrug på 200+ Wh/km. Min S70D har et officielt forbrug på 209Wh/km og i praksis bruger jeg netop det. Jeg pendler 70km hver dag og med mit forbrug var EON med Favoritstander lidt billigere end All-Inclusive om sommeren, men om vinteren var det netop marginalt omvendt. Med favoritstander kostede EON Abonnementet 150 kr/md og energien 1,6 kr/kWh. Så en S70D med 70km/dag er netop knækpunktet for hvornår AllInclusive kan betale sig. Min Tesla oplyser at have ladet ca 93-94% af den energi EON mener at levere. 

The Forum post is edited by jensk2 Jan 6 '17
MOS
MOS Jan 6 '17

@Kiefer

Det forekommer mig stadig, at du overdriver en kende.

Nu har jeg ikke de store erfaringer med en Evalia, men det lyder mærkeligt, hvis den ikke kan køre Tinning - Vammen t/r uden at skulle lade i minimum 5 timer. Ifølge krak er turen 51 km hver vej - ikke ca. 65 km, som du skriver. Og turen Tinning - Aarhus er altså kun 20 km ifølge krak. Det burde ikke være noget problem at køre begge veje på en fuld opladning, hvis man bare kører tilnærmelsesvist normalt. Har den haft et meget træt batteri?

Du skriver også inddirekte, at Teslas officielle forbrugstal er MEGET optimistisk og at det da slet ikke kan opnås på dette tidspunkt på året. Mit gennemsnitsforbrug var 166 Wh/km i Q4 2016.

http://www.teslaforum.dk/ow_userfiles/plugins/base/2846-IMG_20161229_160553.jpg

jensk2
jensk2 Jan 7 '17

Er nysgerrig, hvor kom de 170 Wh/km i øvrigt fra? Jeg ved at Tesla's rækkevidde beregner er lidt i skoven, men tre stikprøver på Told&Skat, på tilfældige registreringsnumre i December 2015 serien AY 82 4** viser:

P90D:215 Wh/km

70D:  217 Wh/km (Min dyt)

85D:  206 Wh/km

Altså noget tilfældig indtasten fra Tesla's side, og noget hen i vejret, i praksis kører 70D vist længst per kWh af alle Tesla S. Nå, indtil videre betaler alle jo 310 kr halvårligt.

(Reference: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1817286&vId=0&lang=DA )

Kiefer
Kiefer Jan 7 '17

MOS: Først og fremmest er Krak forkert på den. Google mener rigtig nok der er 65km. Turen til Århus er rigtig nok et sted mellem 20 og 28km alt efter hvilken rute man vælger, som er udgangspunkt i hvilken tidspunkt på dagen det så også er. Men turen til Vammen fra Tinning, her er stor del motorvej med 130 km/t. Det tærer rigtig meget på batteriet.

Jeg kan så blot sige at mit gennemsnitsforbrug i en Model S set over 41.500 km er 223 wh/km. og i en Model X er det lige under 270 wh/km set over 20.000 km. Et godt stykke fra de 166 wh/km du præsterer.

De 170wh/km er ved at bruge rated range, men ellers har en Tesla en rækkevidde på 500km NEDC. Det er vist det man kan kalde en teoretisk rækkevide i januar måned...

SKAT har så valgt en anden fremgangsmåde at beregne afgift ud fra, en metode der giver Tesla'en en dårligere rækkevidde. Men ja indtil videre er afgiften den samme uanset wh/km tal.

MOS: du skal så også huske på at til en LEAF eller eValia er det stik der følger med bilen et 1-fase 230v, så du lader med ca. 2 kWh, så tager det altså nogle timer at få ladet bilen op igen, så man tør køre en tur mere på 65km med 130 km/t...

The Forum post is edited by Kiefer Jan 7 '17
MOS
MOS Jan 7 '17

@Kiefer

Jeg ville nok have taget den rute ad landevejen, som krak foreslår, når man indtaster Tinning - Vammen. Den er væsentligt kortere end den længere rute ad motorvejen og det tager ikke længere tid. Når man kan køre med lavere gennemsnitsfart (=lavere forbrug) og kortere distance (=lavere forbrug igen), så er det vel nærmest en nobrainer, hvis man kører i en elbil med kort rækkevidde og kun mulighed for mormorladning.

De 170 Wh/km, du kalder teoretisk, kan bestemt også opnås i praksis. Men det kommer naturligvis an på kørselsmønster og kørestil. Jeg har flere gange her i januar pendlet frem og tilbage på arbejde med et forbrug på lige omkring 150 Wh/km. Nu hvor vejret er slået om til "rigtig" vinter ligger jeg dog nærmere de 170 Wh/km.

Kiefer
Kiefer Jan 8 '17

Ja ok, nu har jeg kigget på den rute, 1 time og 10 er vist lidt optimistisk, flere af vejene krak vælger er jo slet ikke asfalterede ;-)

Den tager nok nærmere 1:30 at køre, i modsætning til de 45 minutter det tager at tage den 15 km længere rute...

Men igen, det ændrer jo ikke meget på mit argument med at der ikke skal ret mange km til før en EON all inclusive løsning bliver billigere en bare at købe strømmen til de normale 2,25 kr./kWh.  Der hvor filmen efter min mening knækker er når man har to elbiler og el-varne. Så koster det 2x 579 om måneden uanset kørselsmønster.

/Martin 

MOS
MOS Jan 8 '17

@Kiefer

Nu ved jeg ikke, hvilken version af krak, du bruger. Men her er, hvad jeg får, når jeg søger på ruten Tinning - Vammen (hurtigste rute).

Og via motorvejen:

Begge ruter tager ifølge krak lige lang tid, nemlig 54 min. Og bare rolig... det er skam befæstede veje det hele.

Jeg kan dog godt følge dit argument med, at EON all-inclusive er billigt, hvis man har et vist kørselsbehov. Men knap så billigt, hvis man har 2 elbiler... og elvarme. Men hvis du betaler 2,25 kr/kWh, så kunne du evt. overveje at finde et billigere elselskab. Jeg giver f.eks. kun 1,892 kr./kWh grøn VE el hos Vindstød og 0 kr. i abonnement. Heraf får jeg så elafgiften retur, så min netto pris er langt under 1 kr/kWh. Og så skal der alligevel køres nogle km, før EON all-inclusive hænger sammen for mig. Det skal lige tilføjes, at jeg har mulighed for at lade gratis (3,7 kW) tæt på min arbejdsplads, så det hjælper lidt på mit behov for hjemmeladning :-)

Kiefer
Kiefer Jan 8 '17

MOS: de 1,892 øre/kWh er det inklusive alle afgifter for transport af EL fra dit energiselskab også?

For hvis det er tilfældet, så virker det rigtig nok noget billigere end det jeg har i dag. Men hver gang jeg har kigget på at skifte leverandør af el, er der stadig en udgift pr kWh tilbage for transporten af strømmen hvor det så hver gang har vist sig at der egentlig ikke rigtig er noget at spare i den sidste ende alligevel.

Lige en sidste kommentar, at KRAK mener det tager 54 minutter med motorvejen, må stå for KRAKs egen regning, vi bruger aldrig over 45 min på turen, med mindre der er uheld eller andet der forhindrer bilen i at komme frem :-)

/Martin

MOS
MOS Jan 8 '17

@Kiefer:

Ja, det er alt inkl. På min seneste elregning fremgår følgende:

Aconto strøm til Vindstød 0,1428 kr./kWh
Transmissions nettarif 0,0430 kr./kWh
Systemtarif 0,0390 kr./kWh
PSO-tarif 0,2030 kr./kWh
Balancetarif for forbrug 0,0013 kr./kWh
Elafgift 0,8850 kr./kWh
Nettarif C skabelon 0,1995 kr./kWh

I alt 1,5136 kr./kWh ekskl. moms svarende til 1,892 kr./kWh inkl. moms.

Hvad angår kraks estimerede tidsforbrug for en køretur, så synes jeg egentlig, det plejer at passe meget godt (forudsat normale trafikforhold). Dette gælder både på landeveje og motorveje ifølge min erfaring. Så hvis du kører turen på 45 min., kører du friskt! Jeg vil tro, at med samme friske kørestil vil du kunne køre ad landevejene på samme tid. Men det forudsætter nok, at du kender ruten og ikke skal stoppe ved hvert vejkryds for at kigge på kortet... :-)

The Forum post is edited by MOS Jan 8 '17
NOELON
NOELON Jan 8 '17

@MOS: Hvilken aftale har du med Vindstød? Jeg har tidligere været kunde hos dem i en længere periode. Indtil jeg opdagede, at den ordning jeg var på var et introduktions tilbud, som løb ud - og dermed steg prisen til højere end konkurrenterne... Jeg er nu tilbage i Vindstød på en tilsyneladende ok deal. Men din pris for EL ser unægteligt ud til at være billigere!

MOS
MOS Jan 8 '17

@TSLA

God pointe, hvilket minder mig om, at jeg skal have kigget elmarkedet efter igen. Min aftale med Vindstød var vist også et introduktionstilbud, som netop er udløbet, for jeg kan se, at priserne nu er steget :-(

KimT
KimT Jan 8 '17

Jeg har også vindstød med el til kostpris (pt. ca 20øre) + 12,5kr i abb pr måned - det var et tilbud igennem elforbundet.dk hvor aftalen ikke udløber.

The Forum post is edited by KimT Jan 8 '17
Kiefer
Kiefer Jan 8 '17

Ja ok, jeg kan se jeg giver ca 2,- pr kWh minus elvarme fradrag for de efterfølgende 4000 kWh. Nogen der ved hvad fjernelsen af PSO afgiften kommer til at betyde?

/Martin

MOS
MOS Jan 8 '17
Citat fra Kiefer

Nogen der ved hvad fjernelsen af PSO afgiften kommer til at betyde?

PSO-afgiften er ca. 20 øre/kWh + moms, altså ca. 25 øre/kWh. 

KimT
KimT Jan 8 '17

Hov hov - - den bliver fjernet gradvis fra '17 - '22, så den falder 4,8øre - dvs. den er i år 17,3øre : http://www.energinet.dk/DA/El/Nyheder/Sider/PSO-afgiften-for-1--kvartal-2017-er-17,3-oere-per-kWh.aspx

NOELON
NOELON Jan 9 '17

@mos: Jeg er nu skiftet tilbage til Vindstød på den ordning KimT nævner, nemlig fast pris ift.indkøbsprisen. pt. 19,5 øre + abonnement.

Raymond
Raymond Jan 9 '17

@TSLA: Hvor ser du de priser?, når jeg går ind på Vindstød.dk så er prisen pr. kWt kr. 0,2875 for fastpris i 4 måneder og kr. 0,3125 for variabel pris. https://www.vindstoed.dk/tilmeld_til_vind

Dong Energi skal have have kr. ,3099 https://www.dongenergy.dk/privat/priser/el/ (og det er ren indkøbspris! uden tillæg).

Jeg synes jeg har checket det mange gange over tid, og det er simpelthen ikke umagen værd at skifte til andet end et introduktionstilbud, men så skal man også skifte når det udløber, ellers er man hurtigt over i noget dyrere.

KimT
KimT Jan 9 '17

@Raymond

Som jeg skriver :  et tilbud igennem elforbundet.dk hvor aftalen ikke udløber.

NOELON
NOELON Jan 9 '17

@Raymond: på min regning. Jeg fik skiftet tilbage til Vindstød på en ny kontrakt formidlet af Casper fra Skiftenergi. Og det er netop en kontrakt der dels ikke automatisk udløber og dels er bundet fast sammen med indkøbsprisen.

Kiefer
Kiefer Jan 10 '17

TSLA: Den side kendte jeg ikke, ham tager jeg da lige fat i.

/Martin

Pages: « 1 2