Loading...
dk

Super charge priser for biler bestilt efter 15/1-17 | Tesla Forum

krabbe
krabbe Jan 13 '17
Så er prisen for SuC kommet frem !

Pris i Dk kr.2.40 Pr. Minut (mange andre steder er det pr. KWh

Så kommer der måske kø ved EON istedet for :)
Men "problemet" bliver nok ikke så stort i DK alligevel med det nuværende afgiftssystem

Se nedenstående link :
https://www.tesla.com/...arger-network-future
Forummets indlæg er redigeret af krabbe Jan 13 '17
mbk
mbk Jan 13 '17
Det er ikke sjovt at komme som nr 2 på et stander par og så betale 2.4 kr/min. 
Men kr/min er nok en måde at omgå afgifterne. 
Michael84
Michael84 Jan 13 '17

Er det den samme pris der er i "idle fee" for biler købt før? Og er denne idle fee præciseret med hensyn til hvornår den træder til? Der blev på et tidspunkt skrevet noget om at der ikke var idle fee, hvis stationen ikke var optaget...

Michael84
Michael84 Jan 13 '17

Jeg fandt det selv... :-)

https://www.tesla.com/da_DK/support/supercharger-idle-fee

mbk
mbk Jan 13 '17

Så ned til 1,2kr/kWh@120kW.

Sjovt at de andre (Tyskland, Polen) der har tier1(<60kW) og tier2(>60kW) systemet, der er tier1 halv pris af tier2

mbk
mbk Jan 13 '17

Det der Model 3 salg i DK begynder at se lidt dystert ud.

Kiefer
Kiefer Jan 13 '17

Problemet er jo lig nul her i DK med 40% afgift på bilerne. Vil det måske dreje sig om 3-2 biler årligt der skal betale...

Med hensyn til Model 3, så har der vel ikke på noget tidspunkt været tvivl om at SuC ville blive noget man skulle betale for.

/Martin

mbk
mbk Jan 13 '17

Synes prissætningne laver nogle lidt trælse incitamenter.

Tænkt scenarie:

Jeg ankommer i min Model 3, der er kø på ladestationen, jeg kommer til som nr. 2 på et ladepar.

Jeg sætter stikket i og ser at den lader med 20kW. Tænker WTF 7kr/kWh.

Hmm. Så travlt har jeg heller ikke. Går ud og tager stikket ud og venter 15 min på at makkeren er ved at have fyldt sin op.

Går ud og sætter den til igen og ser at den lader med 100kW, så 1.5 kr/kWh, mere spiseligt.

(BTW så er jeg alt for doven til at gøre ovenstående)

SuneH
SuneH Jan 13 '17

Enig, der er ulemper. Men generelt er det en god model, fordi den giver incitement til at lade med lav SoC/høj effekt. Dvs det kan bedre betale sig at lade i kort tid med høj effekt end at blive hængende og lade de sidste 5-10% som giver en meget høj pris pr. kWh.

Så betalingsmodellen understøtter "Hurtigt ind, hurtigt ud" - men selvfølgelig med de ulemper mbk giver udtryk for. Og tror Kiefer har ret, der kommer meget få Model 3 i DK alligevel, så mest en teoretisk problemstilling her i DK.

Forummets indlæg er redigeret af SuneH Jan 13 '17
mbk
mbk Jan 13 '17

kr/min er måske den bedste løsning. Men synes måske de 2.4kr/min er lidt højt sat. Det udhuler i hvert fald noget af argumentet for at det er en billig bil i drift.

SuneH
SuneH Jan 13 '17

Altså, lader man med 60 kW effekt, er det 2,4 kr. for 1 kWh. Ved højere ladeeffekt er det billigere. På 1 kWh kan du i en Model 3 køre godt 5 km. Dvs det koster mindre end 50 øre for en km. Helt ned til 25 øre/km hvis man lader med 120 kW (det gør man kun i starten). Hvis en liter benzin koster 11 kr, skal du køre 22 km/ltr for at komme ned på 50 øre/km. Det gør du kun i en micro bil a la VW UP el. lign. Og det er altså en lille sløv bil med 68 HK. Så prisen per km i en Model 3 er den samme eller billigere end at køre en VW Up. Så ved jeg godt hvad jeg ville vælge :-) 

Kiefer
Kiefer Jan 13 '17

Så vi undgår så ikke misfornøjede nordmænd der synes det er ALT for dyrt at lade i DK da alle ladere altid er optaget og man kun kan lade med 10-20KW fordi ham ved siden af også suger ;-)

Tesla snakkede ellers om på et tidspunk man ville kunne købe kWh kreditter, men det er så nok droppet igen efter de gik over til en kr/min pris. 

Og jeg er helt enig med Sune, det er langt bedre med en kr/min når det nu endelig skal være, det ville fjerne alle dem der lige skal lade til 100% og bruge 20 minutter på at gå fra 90 -> 100.

Klaus_
Klaus_ Jan 13 '17

Siden er nu opdateret - det var en fejl med kr 2,40 / minut, det hedder nu kr 2,40 per kWh:

https://www.tesla.com/da_DK/support/supercharging

mbk
mbk Jan 13 '17

Well.. Gør nogle ting bedre andre værre.

Men lad os sige 150wH/km i en Model 3 (mindre, og nyere teknologi) giver ved 400kWh ~2666km

Men de kan nok godt finde på kun at give den mindre bil 200 eller 300 kWh gratis.

MOS
MOS Jan 13 '17

Der opstår også et andre pudsige incitamenter:

Et tænkt scenarie er, at man ankommer til SC og er bil nr. 2 ved et ladepar; man får f.eks. kun 20 kW. Det giver en kWh-pris på 7,20 kr./kWh. Hvis man i stedet kunne lade med f.eks. 100 kW, så ville kWh-prisen blive 1,44 kr./kWh. Lademakkeren sidder i sin bil og ser ikke ud til at have synderlig travlt. Han har en af de gamle biler, der under alle omstændigheder lader gratis. Her kunne man så spørge, om man kan bytte, således at han lige kobler ladekablet fra et øjeblik, så man selv kan blive nr. 1 og lade med fuld effekt og dermed til den lave pris. Når han så sætter sit ladekabel til igen, kommer han til at blive nr. 2 og lader med lav effekt. For ulejligheden kan man så tilbyde ham f.eks. en 50'er, som man alligevel selv ville have brugt ekstra på at betale en absurd høj kWh-pris.

Hvis lademakkeren tilfældigvis har et EON all-inklusive abonnement, så kan man på en pæn måde bede ham fise over til EON-ladestationen et par km længere henne og evt. bestikke ham med en 50'er. Så kan man selv komme til at lade med fuld effekt og dermed til en lavere kWh-pris.

Generelt giver modellen med pris/min. dog nogle bedre incitamenter end ved pris/kWh, da man hurtigere får bilerne væk fra ladestanderen, når ladeeffekten går ned, således at andre kan komme til. Men det kan synes uretfærdigt, at man kommer til at betale en urimeligt høj kWh-pris, hvis ladeeffekten begrænses pga. mere eller mindre tilfældige parametre såsom, at man har en lademakker, at temperaturen er lav, batteriet har en høj SoC, nettet kan ikke levere fuld effekt osv. Det bliver også en smule uigennemskueligt, hvad det så reelt kommer til at koste at lade op til f.eks. 70% SoC for at nå frem til sin næste destination.

Når Tesla skriver, at de mener, at pris/kWh modellen er den mest retfærdige og dermed deres foretrukne model, men alligevel bruger pris/min. modellen i visse lande, så skyldes det nok, at lokale, bureaukratiske regler gør, at Tesla ikke må agere som elleverandør og derfor ikke lovligt må sælge el og opkræve en pris pr. kWh, men altså gerne må udbyde supercharging service og opkræve et servicegebyr pr. min. Absurd? Ja!

Hvis det lykkes Tesla at gradbøje reglerne, så vil de nok på et tidspunkt gå over til pris/kWh modellen, så snart de får lov. Men det kræver nok, at nogle bureaukrater løsner lidt op for deres stivsind...

Edit: Det ser nu ud til, at det kun er Tyskland og Polen, der får pris/min. modellen. Alle andre europæiske lande (herunder DK) får pris/kWh modellen.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 13 '17
PeterE
PeterE Jan 13 '17
Citat fra mbk

Well.. Gør nogle ting bedre andre værre.

Men lad os sige 150wH/km i en Model 3 (mindre, og nyere teknologi) giver ved 400kWh ~2666km

Men de kan nok godt finde på kun at give den mindre bil 200 eller 300 kWh gratis.

Du har ret, og det er umuligt at forudsige. Enhver spekulation i at finansiere en Tesla ved hjælp af 'gratis strøm' er urealistisk. Men ok, flatrate abonnemterne fra EON giver gode besparelser.  

webercarbmann
webercarbmann Jan 13 '17

Citat fra Klaus_

Siden er nu opdateret - det var en fejl med kr 2,40 / minut, det hedder nu kr 2,40 per kWh:

https://www.tesla.com/da_DK/support/supercharging

Jeg synes at 2,40 Kr/Kwh er i overkanten. Tesla må kunne få 1,00 Kr/Kwh retur fra staten ligesom fx EON.  Så længe den ordning kører betaler Tesla max 1.20-1,30/kwh (sikkert mindre) så deres overskud er mindst 1,10/kwh.   Vh. Peter

Kiefer
Kiefer Jan 13 '17

webercarmann: Det er nok for at lægge alle omkostninger fra SuC over på brugeren. At de så nok ikke en gang selv betaler strømmen mange af de steder de har en SuC er noget helt andet.

Personligt havde jeg nu hellere set en pris pr. min i stedet for pr. kWh.

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Jan 13 '17
SuneH
SuneH Jan 13 '17

Al denne snak er jo rent teoretisk, for 99% af alle Teslaer i DK har fri supercharging for life. Det er kun biler købt efter 1/1-2017 det er relevant for, og der bliver ikke solgt meget mere end 5-10 biler I 2017. Når Model 3 kommer på banen i 2018 eller 2019 er den blevet for dyr i DK til at sælge nævneværdigt. 

mbk
mbk Jan 13 '17

Efter 15/1 - 2017, selvom der nok ikke er en bil til forskel :)

Anyways, du har ret, populationen stiger nok ikke nævneværdigt med mindre der sker noget politisk.

Sider: 1 2 »