Loading...
dk

Våde bremser (efter vask) | Tesla Forum

CanEl
CanEl Feb 26 '17

det er der altså også ICE biler der gør. mener at fx. vw bremser let en gang imellem.

Gustavsfar
Gustavsfar Feb 26 '17

Det er muligt, men vi er forhåbentligt enige om, at hvis det stort set kan løses softwaremæssigt, så er der vel ingen grund til ikke at gøre det...?

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Feb 26 '17
CanEl
CanEl Feb 26 '17
Quote from Gustavsfar1

Det er muligt, men vi er forhåbentligt enige om, at hvis det stort set kan løses softwaremæssigt, så er der vel ingen grund til ikke at gøre det...?

fuldstændig enig.

min pointe er, at andre har fundet det nødvendigt at installere denne rengøring af bremserne, på biler der ikke engang har motorbremse. 

som jeg har hørt det, er det for at øge sikkerheden ved bremsning fra høje hastigheder (i Tyskland).

det skal ikke opfindes, bare programeres!!!

YESTES
YESTES Feb 26 '17
På min MB fra 2011 er det sådan at når viskerne kører ( regnsensor) så går systemet i gang. Jeg kan mærke bilen bremser ganske svagt med jævne mellemrum, det fjerner vandet fra skiverne. Jeg har også prøvet bremsesvigtet i regnvejr med TESLAen men jeg syntes det er værst når der også er saltet på vejene. Jeg har i øvrigt kørt 70.000 km. Og mine klodser er stadig ok så det er rigtigt at vi bremser meget mindre.
P85DK
P85DK Feb 26 '17
Quote from Gustavsfar1

Ja, det kunne også være således at den laver en let berøring mellem skiver og klodser hver gang regen er aktiv. Det koster lidt energi, men det kan ikke være meget.

HJJ
HJJ Feb 27 '17
Jeg rører bremsepedalen let medens jeg bakker ud af indkørsel.
Derefter bremser jeg let et par gange eller tre til skrabelyden er væk(rustdannelse)
Samme ved vask, der er bare ingen skrabelyd. Har gjort samme med Volvo S & V 60 + Peugeot Griffe. Har aldrig haft problemer.
henrik_dk
henrik_dk Feb 27 '17

Jeg er helt med på, at REGEN nok er årsagen til, at der kan være problemer med bremserne, når de er våde.

Men er der nogen her, der kan forklare mig, hvorfor bremserne på min Tesla ruster fast, når jeg kører den direkte i garage efter vask. Når min kones Renault Clio, der holder udenfor efter vask, ikke gør det.

Samt mine 3 tidligere biler (2 stk. BMW og 1 stk. Mercedes) ikke gjorde det. De blev også kørt direkte i garage efter vask og der var ALDRIG problemer med rustne bremser. Men gør jeg det samme med min Tesla, så er det helt galt også selvom, at jeg bremser samtidig med, at jeg kører den i garagen.

Det er max 10 meter og med 5-10 km/t. REGEN bliver ikke aktiveret, da jeg bremser i stedet for.

Forummets indlæg er redigeret af henrik_dk Feb 27 '17
Klaus_
Klaus_ Feb 27 '17

henrik, din driftsbremse og parkeringsbremsen er to forskellige. Hvis du bremser når du kører i garagen er det driftsbremsen du aktiverer, på alle 4 hjul.  Men når du så holder stille og sætter den i "P", er det to meget små bremseklodser på baghjulene der aktiveres. Nogen har tidligere foreslået at man "bremser dem rene" engang imellem, men bl.a. Hinnerup Auto fraråder dette, da de er ret små og er beregnet til parkeringsbremse (eller nødbremse hvis driftsbremsen svigter), de vil blive slidt alt for hurtigt ellers. Så når bilen "rykker" ved igangsætning efter parkering natten over, er det P-bremserne der lige skal slippe. 

henrik_dk
henrik_dk Feb 27 '17

Klaus: Tak så blev jeg klogere angående driftsbremse og parkeringsbremse :-).

Men det forklarer stadigvæk ikke, hvorfor mine andre biler aldrig har haft lignende problemer.

Raymond
Raymond Feb 27 '17

Jeg fortår jeg overhovedet ikke problemet - Når man observerer et problem, så løser man det(man beder IKKE konen om at løse sine egne problemer). Jeg har nu kørt Tesla siden nov 2013 og jeg fandt ret hurtigt ud af at våde bremser ikke er godt, selvom det på min nuværende S90 er noget mindre end min gamle S85. Jeg bremser ALTID ud af carporten og checker dermed mine bremser og er de "våde", så bremser jeg lidt mere de første par hundrede meter.

Jeg vil sige, at jeg havde nøjagtig de samme problemer med mine tidligere AUDIer, hvor jeg havde en tendens til at bruge motorbremsning i stedet for de normale bremser, hvis jeg glemte bremserne, så skulle de udskiftes årligt!!!

P85DK
P85DK Feb 27 '17
Quote from Klaus_

henrik, din driftsbremse og parkeringsbremsen er to forskellige. Hvis du bremser når du kører i garagen er det driftsbremsen du aktiverer, på alle 4 hjul.  Men når du så holder stille og sætter den i "P", er det to meget små bremseklodser på baghjulene der aktiveres. Nogen har tidligere foreslået at man "bremser dem rene" engang imellem, men bl.a. Hinnerup Auto fraråder dette, da de er ret små og er beregnet til parkeringsbremse (eller nødbremse hvis driftsbremsen svigter), de vil blive slidt alt for hurtigt ellers. Så når bilen "rykker" ved igangsætning efter parkering natten over, er det P-bremserne der lige skal slippe. 

nope - det er ikke håndbremsen som hænger - det er de 8 klodser på de fire almindelige bremser som sætter sig fast (det som du kalder driftsbremser). Desuden kan du ikke rense de små bremseklodser ved at bremse, da du ikke kan trække håndbremsen mens du kører, så jeg ved ikke helt hvad Hinnerup Auto har fortalt dig der.

Tag en hvilken som helst performance bil med ordentlige bremser og sæt den i garagen med våde bremser i en uge på denne årstid og der er en overhængende sandsynlighed for at den ikke rykker sig ud af stedet før du har givet den pæn pedal.

Lige meget hvordan I vender og drejer den, og at I aldrig har oplevet det før og bremserne er defekte etc etc etc etc - så er det altså meget simpelt. Vand mellem klodser og skiver gør at bremserne sætter sig fast. Nogle gange opdager man det ikke, andre gange gør man fordi de sidder mere fast end normalt.

@Henrik - det er fordi du har et markant underforburg af bremserne generelt. De skal bruges hyppigt og ikke kun på vej ind i garagen.

henrik_dk
henrik_dk Feb 27 '17

P85DK: Det passer ikke. Min tidligere BMW 135i med originale 6 stemplede performance bremser havde jeg sgu aldrig problemer med.... Bruger desuden mine Tesla bremser meget og har ingen problemer med manglende bremseeffekt, når det regner. Kun ved vask af bil.

Desuden så kan jeg nøjes med at sætte min Tesla i garagen i nogle få timer og bremserne sidder fast... Sgu ikke en UGE...

Originale performance bremser fra min BMW 135i:

DavidS90D
DavidS90D Feb 27 '17

Jeg kender ikke til fordelene ved det valgte materiale på de skiver Tesla anvender.

Men når man netop bygger en bil til "folket" med almindeligt kørselsbehov og til almindelig gadebrug rundt om i verden, så er bremserne ikke specielt gennemtænkt.

Det må kunne gøres bedre uden at blive for eksotisk. Altså en legering med gode bremseegenskaber men tilpasset elbiler med regenerering. Men det er måske "raketvidenskab" (!!)

Der er mange gode råd, tips og tricks til at forlænge levetiden på bremserne.

Det kan bare ikke være meningen at forbrugeren konstant skal opfinde den varme tallerken.

På min bil kan jeg iøvrigt fint afprøve P-bremsen mens jeg kører - og mærke den virker.

P85DK
P85DK Feb 27 '17

Quote from henrik_dk P85DK: Det passer ikke. Min tidligere BMW 135i med originale 6 stemplede performance bremser havde jeg sgu aldrig problemer med.... Bruger desuden mine Tesla bremser meget og har ingen problemer med manglende bremseeffekt, når det regner. Kun ved vask af bil. Desuden så kan jeg nøjes med at sætte min Tesla i garagen i nogle få timer og bremserne sidder fast... Sgu ikke en UGE...

At du ikke har oplevet det på din BMW er jo ikke ensbetydende med at det ikke sker for andre, så jo det passer :-)

Det er ikke Teslaen der skal stå en uge - det er en ICE som typisk skal stå længere for at opleve det samme en Tesla, da man bruger bremserne betydeligt mere på en ICE.

@David - det største problem er at bremserne skal kunne bremse en +2,5t bil ned fra høj hastighed. Det kræver mere end almindelige bremser. Det stiller nogle krav.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Feb 27 '17
henrik_dk
henrik_dk Feb 27 '17

P85DK: Helt fint. Jeg må enten have været meget heldig med mine tidligere biler eller uheldig med min Tesla.

Men drop nu det med, at det er fordi, at jeg bruger bremserne mindre på min Tesla. Du ved da ikke, hvor meget jeg bruger bremserne.... Eller hvordan at jeg bruger REGEN...

Både med min Tesla og mine tidligere biler, så vasker jeg dem, når der er godt vejr. De har stået tørre i min garage og bliver bakket ud i min indkørsel. Der er ingen problem med Tesla bremserne, når jeg bakker bilen ud for at vaske den.

Jeg vasker så bilen selv og kører den så ind i garagen igen til dagen efter. Den eneste forskel er, at bremserne sidder fast dagen efter på min Tesla, men med mine andre biler har der ingen problemer været. Det har været den nøjagtig samme fremgangsmåde med alle bilerne. P85DK: her vil du jo nok modargumentere, at det er fordi, at jeg brugte REGEN to dage før eller, at min BMW var sort og min Tesla grå....

I dag har jeg har lært at leve med ovenstående og er sgu ligeglad med det. Men vil blot dele mine erfaringer om våde bremser efter vask, som den her tråd jo drejer sig om.

SuneH
SuneH Feb 27 '17

Har BMW'erne samme type p-bremse som Teslaen? Det er p-bremsen, der slipper med et højt "KLONK" når den har stået stille en dags tid med våde bremser. Hvis BMW'en har en anden type p-bremse, kan det jo være derfor de ikke siger samme lyd.

Jeg har selv oplevet at Teslaen bremser MEGET dårligt efter jeg vasket den. Derfor kører jeg altid lige en tur "rundt om blokken" og bremser dem tørre inden jeg sætter den. Det kræver 4-5 nedbremsninger fra 30 km/t inden den bremser normalt igen. I mine tidligere biler har jeg ikke haft samme problem efter vask. Men med teslaen er jeg gået over til at bruge højtryksrenser, om det kan gøre en forskel, ved jeg ikke. Måske bliver bremserne spulet mere direkte med højtryksrenser end med almindelig vandslange som jeg brugte på mine tidligere biler.

Kun en enkelt gang har jeg oplevet, at den har bremset dårligt fordi den bare havde stået i regnvejr. Det var ret ubehageligt.

henrik_dk
henrik_dk Feb 27 '17

SuneH:

Der kommer ikke en "klonk" lyd. Bilen vil simpelthen ikke bakke, når jeg trykker på speederen (har den selvfølgelig i R...). Så jeg skal give den en del gas først i flere sekunder før, at den begynder at bakke.

Jeg har altid vasket med højtryksrenser og aldrig med vandslange.

Klaus_
Klaus_ Feb 27 '17

P85DK: Bare tryk ind på "P"-knappen på stangen når du kører, for at aktivere nødbremsen (de 2 små P-bremseklodser).

griffel
griffel Feb 27 '17
@henrik_dk
Ja, og når du har givet den gas et par sekunder, så siger den en form for 'klonk' når bremsen endelig slipper. Der er den lyd Sune mener. Måske kalder du den bare noget andet... ;-)

Jeg oplevede sidst, at bilen trak meget til venstre, da jeg bremsede på motorvejen efter længere tids kørsel i regn/slud, måske blandet med salt(?). Det var meget ubehageligt! Jeg burde måske have været forberedet på det, for jeg ved jo godt at den kan finde på det, men jeg tænkte sgu ikke lige over det (for det var der ikke tid til).
Det er ikke den samme problematik som garagerusten, men alligevel ikke særlig sjovt.

/Jakob :-)
P85DK
P85DK Feb 27 '17

@Henrik_dk - nu når jeg alligevel jokker i det :-) Du vil aldrig komme til at bremse ligeså meget i Teslaen som i en ICE, da regen aldrig er slået helt fra :-) Men seriøst, så er højtryk direkte på skiverne jo en rigtig fin måde at sikre at der kommer en fin hinde af vand mellem alle klodser og skiverne

Som Sune skriver, så skal der 3-4 gode nedbremsninger fra 30-40 km/t til at rense dem helt.

@Klaus - du kan da ikke aktivere nødbremsen ved hastigheder der gør den kører en fuld omgang på skiven ... Der får du da bare den karakteristike Tesla bip lyd

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Feb 27 '17
Sider: « 1 2 3 »