Loading...
dk

tur til frankrig | Tesla Forum

Niels
Niels Mar 5 '17

Jeg skal som så mange andre en tur til udlandet. Indtil nu har jeg kun været i dk og i sverige hvor Supercharger netværket er veludbygget.

destinationen i Frankrig bringer mig 150 km væk fra nærmeste Tesla supercharger og jeg kender desværre ikke de lokale ladeforhold (virker jord m.m.) hvor jeg kommer frem.

Derfor vil jeg gerne kunne "nød" lade på diverse ladestationer som der findes fler eaf inden for 10-20 km.

De fleste ladestationer jeg har fundet i nærhedden er enten Chademo eller type2

Skal man have sit eget type2 kabel med når man besøger en ladestation ?

Hvis jeg skal ud og købe type2 kabel, er jeg vel bedre stillet ved at købe en chademo adaptor - de fleste steder har alligevel begge typer ladestandere og chademo levere op til 50 kw - at have begge typer med vil vel være overkill

Beklager det dumme spørgsmål, har haft tesla siden 2013 og har endnu ikke haft brug for at lade i en offentlig ladestander...

TorbenS
TorbenS Mar 5 '17

Nu ved jeg ikke hvor du skal hen i Frankrig men jeg har brugt ChaDeMo ved Ikea hvor alle kan lade gratis.
Type 2 kabel kan du lade med ved flere store indkøbscentre men det tager jo noget længere tid.

Jeg har både ChaDeMo og type 2 med til Frankrig.

SuneH
SuneH Mar 6 '17

Niels, så vidt jeg ved skal man selv medbringe type2 kabel. Jeg har ladet i Frankrig med hjemmelavet "blåt CEE til rød CEE"-adapter, som derefter sluttes til UMC'en. Den lader kun på én fase, 13A, svarende til ca. 10 km/t. Men over en nat på 12 timer bliver det alligevel til noget.

Kiefer
Kiefer Mar 6 '17

Hvis du går efter steder med Tesla Desitnation Charging, så er der allerede Type2 kabel på standeren. Eller er det normalt at man ved Type2 skal have kabel med selv, men ved ChaDeMo sidder der kabel i standeren. Her skal du så have egen adapter med.

Vi kørte selv sidste sommer til Paris via Belgien og fra Paris til Schweiz kun ved brug af SuC. Hvor det er henne i landet at de ikke er i nærheden af en SuC dernede?

Almindelige stikkontakter er noget rod dernede. Jeg forsøgte at lade i Charles de gaulle lufthavnen på et Schuko stik, men min UMC med Schuko er af den gamle type hvor man ikke uden videre kan vende adapteren. Her vil en forlænger være en stor hjælp. Jeg vil tro du har en magen til min hvis din bil er fra 2013. Vi fik jo den gang udleveret en Schuko og eftersendt en dansk udgave senere.

/Martin 

DeaconWP
DeaconWP Mar 6 '17

Hej Niels. Det er da nogle gode spørgsmål du har.

Da en ChaDeMo jo er 4 gange hurtigere end en 11 kW type2 lader, så har du da ret i, at du kan springe det type 2 kabel over, og nøjes med en ChaDeMo adaptor.

Med SuneH 's adaptor, kan du lade med op til 16 ampere på en enkelt fase, når du overnatter et eller andet sted. Du skal blot stille den til maks ladestrøm efter de oplysninger, som du får omkring, hvor meget strøm det blå stik kan levere.

Jeg oplever som du, at når der er ChaDeMo, så er der en 22 kW Type2, som der nærmest altid også er et kabel i. Det er oftest kun når det er en 11 kW Type 2 stander, at der skal medbringes et kabel. Og der lader man jo med samme hastighed som hjemme med enkeltladeren.

PS. Jeg havde aldrig jord problemer på de campingpladser vi brugte. Kun at der skulle indstilles mellem 6, 10 og 16 ampere, ved et nyt overnatnings sted.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Mar 6 '17
fmm1000
fmm1000 Mar 6 '17
Var i Frankrigs i sommer.
Blåt stik fungerede perfekt på campingpladser. Men regn med at amperen skal ned.

Var to steder hvor jeg forsøgte at lade med schuko.
Det ene sted virkede det perfekt. Det andet sted ikke.
Det er noget med at de ikke sætter deres jordstik ens.
Næste gang jeg skal til Frankrig vil jeg have to schukostik med så jeg altid har et der vender rigtigt. Man kan vist også bikse en eller anden adapter sammen, der vender jord, men det har jeg ikke forstand på :-).
ABCCC
ABCCC Mar 6 '17
Hej Niels

Jeg har da et type 2 kabel i bagagerummet - har aldrig brugt det, så hvis du vil hente i Værløse kan jeg sagtens undvære det mens du er i Frankrig et par uger - det skal ikke koste dig noget...

/Anders
TorbenS
TorbenS Mar 6 '17

Det kan være bøvlet at koble en ChaDeMo adapter og kabel fra ladestanderen sammen. Så det kan være en god ide at øve sig hjemmefra hos Clever eller EON. Det er særligt den gamle model med låse bøjle som kan drille. Jeg sætter altid adapteren i Teslaen først for så er der færre løse ender.

http://teslapedia.org/model-s/tesla-driver/chademo-user-guide/

Forummets indlæg er redigeret af TorbenS Mar 6 '17
ErikBH
ErikBH Mar 7 '17
Citat fra fmm1000 Var i Frankrigs i sommer.
Blåt stik fungerede perfekt på campingpladser. Men regn med at amperen skal ned.

Godt tip.

Der er ofte en begrænsning på 10A eller mindre per udtag på campingpladser, specielt syd på. Nogle steder deler flere udtag samme sikring.

Sidste år kunne vi maks lade 12A på en ladestander campingpladsen havde sat op, men det var pga. dårlig kabling.

Det korte af det lange er at man skal forvente at bruge lidt tid på at få bilen fyldt op :-).

Var to steder hvor jeg forsøgte at lade med schuko.
Det ene sted virkede det perfekt. Det andet sted ikke.
Det er noget med at de ikke sætter deres jordstik ens.

vende jorden, du tror ikke det har været fase og nul der er vendt forkert?

Og hjalp det så ikke blot at dreje stikket? 

vh, Erik

ErikBH
ErikBH Mar 7 '17
Citat fra Niels

destinationen i Frankrig bringer mig 150 km væk fra nærmeste Tesla supercharger og jeg kender desværre ikke de lokale ladeforhold (virker jord m.m.) hvor jeg kommer frem.

hvis du ved hvor du skal hen, vil jeg anbefale dig at e-maile dem og evt. ringe. Det har jeg selv gjort til vores ture til Italien.

Citat fra Niels

Skal man have sit eget type2 kabel med når man besøger en ladestation ?

Som oftest er det type 2 stik, hvor der ikke er fast kabel i. Der hvor der er kabel i er deciderede destination chargers eller 43kW hurtigladere, men dem bør du ikke bruge til 11kW ladning (med mindre du bliver ved bilen og er klar til at flytte dig).

Citat fra Niels

Hvis jeg skal ud og købe type2 kabel, er jeg vel bedre stillet ved at købe en chademo adaptor - de fleste steder har alligevel begge typer ladestandere og chademo levere op til 50 kw - at have begge typer med vil vel være overkill

der er langt flere type 2 udtag end der er CHAdeMO. CHAdeMO er kun til hurtigladning, type 2 er til opladning på din (midlertidige) destination.

Jeg har ikke selv CHAdeMO, har endnu ikke stået i en situation hvor det var relevant at have den, men mit type 2 kabel har jeg brugt rigtig mange gange - fx på den campingplads vi var på sidste år.

Men bemærk i øvrigt at specielt Frankrig og lidt Italien er type 3a og type 3c (hhv. 1 og 3 faset) stik meget udbredt og så hjælper et type 2-type 2 stik ikke noget.

vh, ErikBH

Forummets indlæg er redigeret af ErikBH Mar 7 '17
DavidS90D
DavidS90D Mar 7 '17

Citat ErikBH "specielt Frankrig og lidt Italien er type 3a og type 3c (hhv. 1 og 3 faset) stik meget udbredt og så hjælper et type 2-type 2 stik ikke noget."

Hvis vi med elbil oplever lidt udfordringer og stadig har nogle spørgsmål til opladning af vores biler, så er det f..... ikke så sært mange andre står og ser lidt skeptiske ud når snakken går omkring elbiler.

Det er jo hjælpeløst tåbeligt der skal være så mange forskellige stiktyper og "standarder".

Det er jo yderst dumt ladning ikke kan betales med kreditkort, app eller bare gratis ALLE steder.

Så skal man bruge specielt RFID kort, nøgler, medlemskab, registreres osv. osv.

ÆV !

Er netop kommet hjem fra en tur i Oslo. Elbilers paradis! En god blanding af salt og granitslam.

Det skal nævnes jeg klarede mig kun med SuC pga begrænset kørsel i området.

Men aner faktisk ikke hvordan jeg ellers skulle lade almindeligt, med f.eks. CHAdeMO adapter.

Jeg kunne undersøge det, tilmelde mig, køre til en hemmelig adresse, måske holde i kø - aner det ikke.

Det er ikke så svært, det kunne bare være så meget nemmere! (Når man er på tur)

:-)

Forummets indlæg er redigeret af DavidS90D Mar 7 '17
TorbenS
TorbenS Mar 7 '17

@DavidS90D, det er rigtigt at der er mange forskellige leverandører af strøm med specielt RFID kort, nøgler, medlemskab, registreres osv. osv.
Men Plugsurfing har samlet rigtig mange som kan bruges med deres brik eller App.
​De skriver selv 40.000 lade steder.
https://www.plugsurfing.com/en/