Loading...
dk

Rust på bremseskive/nav | Tesla Forum

Agon
Agon Mar 22 '17

Jeg har set flere Teslaer med rust på det metal der kan ses inde bag fælgene - ikke selve den del af bremseskiven som bremseklodserne berører men det andet. Og det skæmmer en del når det er synligt gennem fælgen.

Er det noget mange oplever?

Er er nogen der har erfaringer med om det kan slibes ned og males el. lignende?

Forummets indlæg er redigeret af Agon Mar 23 '17
CanEl
CanEl Mar 22 '17

det er bremseskiverne, den har ingen tromlebremser.

de ruster let og bliver brugt for lidt. de skal bruges under hver kørsel, og især efter tur i regnvejr, for at se godt ud. og så holder de også længere.

Agon
Agon Mar 22 '17
Det er ikke selve skiverne jeg tænker på men selve den klump metal som sidder der hvor man skubber fælgen ind. Beklager mit ringe ordforråd her...
NT_nofuel
NT_nofuel Mar 23 '17

går ud fra du mener det område der er markeret med rødt på billedet? Har det samme problem, det er rustet lidt og synes bilen hyler lidt når man bremser ned for at få den til at holde helt stille. dvs. fra fx 5km/t til 0km/t kommer der et lille hyl 

Hilbert
Hilbert Mar 23 '17

Det markerede område er ret uinteressant - ses ikke med fælgen monteret - bruges kun som anlægsflade - kan ikke generere "lyde".

Du kan rengøre bremseskiven incl. navet med f.eks. stålbørste og give det varmebestandig alu. maling (f.eks. Alu High-Temp fra Biltema) - lettest med lille pensel da det endelig ikke må komme på bremseskivens slidflade (den blanke flade).

Den lille kant inden for og uden for klodsernes trædeflade (det blanke) kan renses med fint smergellærred og også males (hvis du er dygtig til at håndtere en pensel).

Så ser skiven næsten ud som ny og du begrænser rustdannelsen.

Kiefer
Kiefer Mar 23 '17

Hilbert: området rundt om selve bremseskiverne ses nu temmelig tydeligt også med fælgene monterede. Mine er efter 14 måneder nu også helt rustfarvede. Ser ikke specielt pænt ud.

/Martin

jensk2
jensk2 Mar 23 '17
Citat fra Agon

Jeg har set flere Teslaer med rust på det metal der kan ses inde bag fælgene (er det det der hedder bremsetromlen?). Og det skæmmer en del når det er synligt gennem fælgen.

Er det noget mange oplever?

Er er nogen der har erfaringer med om det kan slibes ned og males el. lignende?

Jeg har vedhæftet billede af min 1,5 år gamle bremseskive og nav. 

Dentynde rustrand, som rød pil peger på, på selve bremseskiven, kan kun forebygges ved at finde andre bremseklodser, som træder lidt nærmere på navmidten - er usandsynligt. Hvis du har rust i det blå område, kan det op-lakeres af Tesla eller af et dækcenter/maler servicecenter. Dette område rustede grimt på tidligere Tesla'er, men er lakeret bedre i 2015 og frem.

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Mar 23 '17
Agon
Agon Mar 23 '17
Jep det er præcis det blå område jeg refererede til. 
Lyder godt at det kan omlakeres. 
Nogen der har erfaringer med hvad det skal koste og hvor godt det holder?
Captiva
Captiva Mar 23 '17

Bremseskiverne er lavet af ganske almindelig støbejern - carbonstål, også kaldet 'skøjtejern' i daglig tale. Der er udmærket materile til formålet, men ikke særligt korrosions-modstandsdygtigt. Området ruster grundet udsættelse for fugt/salt samt skiftende temperaturer under nedbremsning/afkøling.

Min gamle far plejer at afmontere hjulene på sin hysterisk velholdte Peugeot 406 ca hvert 2. år og pudser 'blåt' område ned med smergellærred (sandpapir til metal) hvorefter han maler med zinc spray eller som nævnt herover en anden variant fra eks. Biltema. Alm grå spray dur ikke, holder meget kort tid.

Hvis man ikke selv har mod på det vil dækcenteret eller værkstedet gerne gøre det, tager vel ca ½ time per aksel (2 hjul). 

Jeg vil træde i min faders fodsport og gøre samme når sommerhjulene skal på - men mener nu ikke min dec15 trænger endnu...måske næste forår.

Sidder p.t på hotel i Göteborg efter en tur i Norge med min TMS, ren fornøjelse. Scandic fodrer netop nu sultent 90kWh batteri med 13 amp fra 230 stikkontakt...det gir lun ledning :)

Kiefer
Kiefer Mar 24 '17

Min fra dec 15 ser ud som min marts 2014 gjorde inden Tesla malede dem op igen i forbindelse med et service. 

Så de nye trænger efter 14 måneder lige så meget som tidligere. Jeg synes ikke jeg kan se nogen forskel på om man har en tidlig 2014 eller en sen 2015 model.

/Martin

Hilbert
Hilbert Mar 24 '17

Ved ikke hvornår Tesla begyndte at metallisere bremseskivenavet, men siden 2016 har alle i hvert fald haft det, men den del af selve skiven, som ikke holdes ren af bremseklodserne, ruster stadig.

Min er fra 2014 og jeg renser/sliber og maler de rustne områder (selvfølgelig ikke bremsefladen som holdes ren af klodserne) med Alu High-temp hvert år, når jeg skifter fra vinter- til sommerhjul. Derfor ser de stadig ud, næsten som nye.

Martin - det rødt markerede område i #4 ses altså ikke når fælgen er monteret - medmindre du har røngtensyn;)

Forummets indlæg er redigeret af Hilbert Mar 24 '17
Kiefer
Kiefer Mar 24 '17

Hilbert: Men det gør området omring den røde markering i #4. :-)

/Martin

CanEl
CanEl Mar 24 '17

Martin - det rødt markerede område i #4 ses altså ikke når fælgen er monteret - medmindre du har røngtensyn;)

det afhænger af hvilken fælg du har på.

mine vinterfælge (ikke tesla) afslører meget mere af navet end mine org. sommerfælge. 

jensk2
jensk2 Mar 24 '17

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/dealing-with-model-s-brake-rotor-hat-rust.44248/

Citat fra Kiefer

Min fra dec 15 ser ud som min marts 2014 gjorde inden Tesla malede dem op igen i forbindelse med et service. 

Så de nye trænger efter 14 måneder lige så meget som tidligere. Jeg synes ikke jeg kan se nogen forskel på om man har en tidlig 2014 eller en sen 2015 model.

/Martin

Iflg. denne post er modeller før maj 2015 ikke lakeret i USA:-(

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/dealing-with-model-s-brake-rotor-hat-rust.44248/

JakeP, Mar 15, 2015

Just saw a brand new S85D today, and it had flat grey paint on the rotor hats, instead of the exposed metal I have. Very interesting. VIN was just shy of 70,000.

Men et billede på selv samme tråd viser et gammel nav der helt klart er lakeret, så måske forskelligt aht. klima??

Niels
Niels Mar 26 '17
jeps.
min første 2013 havde ingen lakering i det blå område, og her rustede skiver naturligvis da det var ubeskyttet metal.
min forårs 2015 (vin 700xx) var fra fabrikken behandlet med grå "maling" og ruster ikke på narv delen af bremseskiven
Hilbert
Hilbert Mar 27 '17

Blot et par småkorrektioner til ordbrugen her.

Der er ikke tale om lakering - det ville højst holdt et år - NAVet er metalliseret (sandsynligvis zinkbelagt).

Og ja, så er narv noget helt andet.

DavidS90D
DavidS90D Mar 27 '17

Og skulle der være nogle forsøgskaniner derude, så kan nye skiver købes til 549 kr. pr. stk ved th..... !

jensk2
jensk2 Mar 27 '17
Citat fra Hilbert

Blot et par småkorrektioner til ordbrugen her.

Der er ikke tale om lakering - det ville højst holdt et år - NAVet er metalliseret (sandsynligvis zinkbelagt).

De amerikanske web sites hævder at Tesla's Service Centre rutinemæssigt udbedrer skader ved service, Emnets form tillader ikke rigtig dypning og varm forzinkning. Men det forhindrer selvsagt ikke at 'skivebremsens nav-del' måske er zink metalliseret som beskrevet DS/EN ISO 1461:2009

~2.2. Metalsprøjtning med zink

Behandlingen udføres med en sprøjtepistol, hvor zinktråd
smeltes i en gasflamme eller lysbue og slynges mod den
afrensede ståloverflade ved hjælp af trykluft. De små partikler
af smeltet zink deformeres kraftigt ved anslag mod emneoverfladen
og bindes mekanisk til underlaget.'

Men det er altså både svært og dyrt og vi tror jo at bilen blot har lidt forfinede standard Brembo skiver. Jeg ville personligt gætte på at 'skivebremsens nav del' er behandlet med:

~2.1 Påføring af zinkstøvmaling
Malingstyper
Zinkstøvmalinger består af fint metallisk zinkpulver i et bindemiddel,
der kan være lufttørrende og -hærdende (en-komponent)
eller tørrende og kemisk hærdende (to-komponent).
Indholdet af metallisk zink i den tørrede og kemisk hærdende
(to-komponent). Indholdet af metallisk zink i den tørrede malingsfilm
bør være minimum 90 vægt%.

mvh

jens

Hilbert
Hilbert Mar 28 '17

Tak for supplement til emnet, Jens. Begge disse to former kaldes metallisering, eller 2.1 med lidt god vilje for maling - lakering opfatter jeg som noget andet. Nå, men nu er jeg vist ude i flueknepperi;)