Loading...
dk

Touchscreen er gået i sort, men bilen virker fint. | Tesla Forum

webercarbmann
webercarbmann Jun 20 '17

Jeg bliver sgu temmelig muggen hvis jeg får en regning på 30K for en skærm!   Hvad med at kontakte fx Fred Lambert fra www.Electrek.co og få ham til at slå på tromme for at Tesla må gøre noget ved dette. Det må være et problem world wide. Fred har ofte kontakt til Mr. Musk via twitter. Tesla må indføre en eller anden ordning er fikser dette problem for en rimelig sum. 

mbk
mbk Jun 20 '17
Quote from webercarbmann

Jeg bliver sgu temmelig muggen hvis jeg får en regning på 30K for en skærm!   Hvad med at kontakte fx Fred Lambert fra www.Electrek.co og få ham til at slå på tromme for at Tesla må gøre noget ved dette. Det må være et problem world wide. Fred har ofte kontakt til Mr. Musk via twitter. Tesla må indføre en eller anden ordning er fikser dette problem for en rimelig sum. 

Jeg synes der er en rimelig sag, som sådan kan hovedproblemet afhjælpes med en software opdatering, men det slid der er lavet, kan jo ikke ophæves. Det er vel bare at få Lambert til at omtale denne post

jensk2
jensk2 Jun 21 '17
Citat fra P85DK
Quote from jensk2
Citat fra webercarbmann

Jensk2  Hvilket VIN har din bil? Godt at I ikke er på ferie..... 

Syyyysssh, om fjorten dage kører vi til Italien:-( Familien er ikke helt tryg nu.Bilen er en S70D fra oktober 2015, leveret i december 2015. 

De skifter højst sandsynligt bare MCU og så er bilen fin igen. Hvis du oplyser en snarlig afrejsedato, så kommer bilen forrest i køen, da Tesla helst ser at du kører på ferie i egen bil og ikke lånebilen.

Fik i dag venligt opkald fra Tesla CPH med orientering om at det - som forventet- er MCU der skal skiftes og at en ny forventes i Kastrup imorgen eller i overmorgen, afhængig af om den kommer fra Norge eller Holland!   

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Jun 21 '17
jensk2
jensk2 Jun 21 '17
Citat fra jensk2 

Fik i dag venligt opkald fra Tesla CPH med orientering om at det - som forventet- er MCU der skal skiftes og at en ny forventes i Kastrup imorgen eller i overmorgen, afhængig af om den kommer fra Norge eller Holland!   

Off topic! Lånebilen, en 90D, kører bedre end den ved service udlånte P90D, men er altså ikke helt optimal - syntes jeg!. P90D'eren var med 21" og udpræget hæl/tå på Michelin sutterne og LARMEDE. men den accelererede flot og stabilt uden mislyde. 90D'eren kører fint, men er dels mindre komfortabel end min 70D (som har luft-affjedring) og rasper næsten forhjulene, hvis man kommer til at accelerere friskt fra under 50km/t. Men 90D accelerationen er nice over 90km/t og den gode rækkevidde er ligeledes fed. I alt når jeg til at jeg vil have en luftaffjedret 82,5D altså en 75D, med én ekstra batteripakke. Så skal for motor kun aflevere lidt mere end min 70D, bilen er lidt hurtigere (0-100km/ på 4,8?), har lidt bedre range end min 70D og vejer ikke væsentligt mere. So ein ding . . . .

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Jun 21 '17
tintin
tintin Jun 26 '17

Her til morgen hvor jeg kørte på arbejde, 70 km på både motorvej og alm. vej, var autopiloten låst til 70 km på alle strækninger, ringede til Tesla min de kunne ikke sige noget og ville have den ind. Da jeg så skulle hjem her i eftermiddags virkede autopiloten igen men til gengæld var al lyd væk, radio og også alle lyde i forbindelse med blinklys og frakobling af autopilot. Der stod en besked i det lille display med powering up og man skulle træde på bremsen når meddelelsen forsvandt. Er der nogen der har været ude for det? 

jensk2
jensk2 Jun 26 '17

Hmmm, da jeg havde sort skærm og bilen efter adkillige timers tændt klimaanlæg endelig faldt i søvn kl 01:30 om natten, kom meddelelsen 'Powering up, press brake when this message dissapears' hver gang bilen blev startet. Men vente til besked forsvandt skulle man i hvert fald ikke, for besked'en forsvandt aldrig. (Aldrig er så meget sagt, men i hvert fald ikke i løbet af tre minutter). I stedet skulle man træde igen efter ca 30 sekunder, hvorefter bilen kunne køre. En gang imellem var al lyd væk f.eks. blinklys-klik, og bilen gad ikke holde kørelys tændt, så ikke helt lovlig at køre med.  

Efter udskiftning af MediaCenterUnit (MCU) i torsdag og en uanmeldt opdatering i nat, vil min dyt i øvrigt ikke køre med autopilot på Ring3 med mere end 73 km/t. Skægt at den accepterer min indtasted Hastighedsgrænse+3, men ikke yderligere forøg på f.eks. at nå 75 km/t:-) (Der er 70km/t på Ring3)

IlTempoGigante
IlTempoGigante Jun 26 '17
Jeg har oplevet problemet med 'Powering ud, Press brake when this message disappears' to gange på 17.11.10, begge gange om morgenen. Den første gang var bilen helt død dvs skærme i sort og ingen reaktion, heller ikke ved traditionel reset på rattet. Først efter et godt stykke tid fik jeg liv i skærmen ved rattet med beskeden forsvandt ikke af sig selv. Efter gentagne tryk på bremsen og reset lykkedes det at få liv i begge skærme og bilen. Anden gang forsvandt meddelelsen heller ikke men her var der i det mindste liv i begge skærme. Man bliver noget bekymret og det sker selvfølgelig når man har mest travlt. Jeg oplevede heldigvis ingen udfald i funktionalitet.
Gor
Gor Jun 26 '17
Jeg har fundet ud af at når man sætter sig ind i bilen - så skal man ikke trykke på bremsen med det sammen. Man skal dog lade skærmene starte af sig selv og derefter trykke på bremsen, så lagger processen ikke.
P85DK
P85DK Jun 27 '17
Quote from Gor Jeg har fundet ud af at når man sætter sig ind i bilen - så skal man ikke trykke på bremsen med det sammen. Man skal dog lade skærmene starte af sig selv og derefter trykke på bremsen, så lagger processen ikke.

Du har sikkert 'energy save' on og så er den lidt længere om at vågne. Beskeden om at træde på bremsen kommer hvis de to skærme ikke vågner i den rigtige rækkefølge. 

tintin
tintin Jun 27 '17

Tesla har foretaget  OTA  diagnostik og siger at det er et modul der skal skiftes. Lidt surt at man så må rive en dag ud af kalenderen for at tage turen til Århus.  Jeg har fået tid på mandag. Selvfølgelig fint at ventetiderne nu er kommet ned

mbk
mbk Jun 27 '17
Quote from tintin

Tesla har foretaget  OTA  diagnostik og siger at det er et modul der skal skiftes. Lidt surt at man så må rive en dag ud af kalenderen for at tage turen til Århus.  Jeg har fået tid på mandag. Selvfølgelig fint at ventetiderne nu er kommet ned

Er det ikke bare at 'arbejde hjemme' fra deres kaffe stue. Så længe der er wifi og kaffe kan jeg trykke på tasterne :D

I det mindste er det en garanti sag. Hvis du finder ud af hvilket modul de skifter må du gerne dele det. 

DavidS90D
DavidS90D Jun 28 '17
"Er det ikke bare at 'arbejde hjemme' fra...."

Forhåbentligt ikke alle som kan nøjes med at arbejde med "nuller og ét-taller"!
mbk
mbk Jun 28 '17
Quote from DavidS90D "Er det ikke bare at 'arbejde hjemme' fra...."

Forhåbentligt ikke alle som kan nøjes med at arbejde med "nuller og ét-taller"!

Nej selvfølgelig ikke. Men det er nok en stor del andel af Tesla-ejerne :) 

tintin
tintin Jul 4 '17

Lige en opdatering. Det viste sig ikke bare at være et modul der skulle skiftes. Har nu en alm 85 som lånebil, den er godt nok lidt mere ustabil på vejen end min P85D 

Hele computeren incl. skærm skal skiftes og det er i restorder. tesla kunne ikke sige hvornår den kan være klar, der kan godt gå uger. Jeg kan alligevel ikke blive rigtig sur på Tesla i Århus. De går oprigtig ind i problemerne og jeg fornemmer klart at de gør hvad de kan for at minimere generne. 

mbk
mbk Jul 4 '17

@tintin nej, Tesla Århus kan ikke have skylden, men hvis du er udsat for en opslidt eMMC, vil det være ok at være sur på Tesla USA, for det er rimeligt uansvarligt at de slider en nand op med overdrevet logning. Ikke autopilot eller GPS eller bildata, bare rent logning fra den embedded Linux. Det er altså noget amatør arbejde. Håber de har fikset det nu om stunder. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jul 4 '17
webercarbmann
webercarbmann Jul 6 '17
Quote from mbk

@tintin nej, Tesla Århus kan ikke have skylden, men hvis du er udsat for en opslidt eMMC, vil det være ok at være sur på Tesla USA, for det er rimeligt uansvarligt at de slider en nand op med overdrevet logning. Ikke autopilot eller GPS eller bildata, bare rent logning fra den embedded Linux. Det er altså noget amatør arbejde. Håber de har fikset det nu om stunder. 

Hvad kan man selv gøre for at undgå at slide unødigt på den eMMC dims der ikke kan holde?  Vi skal kører på ferie lørdag og jeg kan lige se for mig at man holder i sydeuropa med sort skærm og en regning på 30K.    

mbk
mbk Jul 6 '17
Quote from webercarbmann
Quote from mbk

Hvad kan man selv gøre for at undgå at slide unødigt på den eMMC dims der ikke kan holde?  Vi skal kører på ferie lørdag og jeg kan lige se for mig at man holder i sydeuropa med sort skærm og en regning på 30K.    

Du kan ikke gøre noget. Alle biler kan jo gå i stykker uden varsel, så det giver nok ikke mening at spekulere for meget over det på din ferie.

Men hvis/når man er udsat for et MCU nedbrud, synes jeg da at det skal registreres, og hvis det virkelig er ~alle Tesla der er udsat for det, så har man en god sag med FDM.

P85DK
P85DK Jul 6 '17

Det vil nok ramme alle MCU'er. Det er som med de gamle Audi Concert radioer. På et tidspunkt så stopper volumenknappen med at virke, da der skrives til en EEPRIOM for hvert 'hak' der drejes på volumenknappen. Genialt design, da der 'kun' kan skrives til EEPROM'en 100.000 gange. Så alle radioerne i audier med Concert radioen vil gå i stykker (det er de så nok alle på nuværende tidspunkt)

P85DK
P85DK Jul 6 '17

@mbk - nu er du åbenlyst en del mere teknisk end mig, så måske kan du hjælpe med at svare på dette forslag. Lad sige du er ude af garantien og Tesla ikke har taget ansvar for problemet og vil kræve fuld betalting. Vil det ikke være muligt at 're-programmere' MCU'en, altså gå ind og slette de tabeller som er blevet fyldt? Som jeg forstår problemet, så er der tale om et max antal tabeller til lagering af log data, når dette max er nået, så går systemet i 'selvsving'. Så en clearing af logget data kunne måske afhjælpe systemet? Hvilket måske også kunne være det efterspurgte forbyggende fix, da Tesla burde kunne foretage denne sletning remote?

Klaus_
Klaus_ Jul 6 '17
P85DK: eMMC'en har et begrænset antal skrivningen den kan tåle, og det er der loft der blir ramt. Så jeg tror ikke den er til at redde, når først skaden er sket. Vi kan nok heller ikke "rulle tilbage" og få nogle skrivninger retur, men hvis de nedsætter antal skrivninger tilpas, kan man måske gøre så der går 8-10 år fremfor 2-3 år (rent gæt!) før den er fyldt op.
Sider: « 1 2 3 4 5 6 »