Loading...
dk

Hvad koster det?? | Tesla Forum

SuneH
SuneH Oct 23 '17

Hej Jan - kan den umiddelbart sluttes til rødt CEE16 stik, eller kræver den en elektriker ind over for montering? Og har den fastmonteret type2 stik som passer i Tesla?

Er der månedlig leje på den?

Forummets indlæg er redigeret af SuneH Oct 23 '17
Bianco
Bianco Oct 23 '17

Hvis du køber en a la disse, så kan elektrikkeren enten sætte den direkte på kablet eller sætte et CEE stik på ladeboksen, og sætte den i det røde CEE stik på væggen.

Og husk at du kan trække installationen fra i håndværkerfradrag

http://evse.dk/side.asp?Id=153887&Vare=19404

http://www.justcharge.dk/shop/wallbe-eco-2-203p.html

https://www.dba.dk/lader-ratio-electric-lad/id-1026742408/

http://blueinstall.dk/haandvaerkerfradrag/installation-af-ladestik-til-el-biler

JSH
JSH Nov 18 '17

@Gunnaar
Man kan regne meget på det og alt er teori, jeg vil dog svært anbefale et større batteri end et 70, helst et 85 eller 90D. - spar eventuelt på udstyr eller køb en med flere kilometere på skærmen.
Har selv en 90D passer fint til længere ture, det er træls at skulle lade inden man når destinationen, men ofte skal man lade på vej hjem. så er der dømt hygge og kaffe/burger ;o)

HJJ
HJJ Nov 19 '17
Altså en opladning på hele turen.
Stort set samme med 70 D,
Lyder lidt som ICE bils køreturen.
Smag og behag er jo forskellig og
Rækkevidden er der ikke meget at hente på,
jensk2
jensk2 Nov 19 '17
Citat fra HJJ Altså en opladning på hele turen.
Stort set samme med 70 D,
Lyder lidt som ICE bils køreturen.
Smag og behag er jo forskellig og
Rækkevidden er der ikke meget at hente på,

Mht rækkevidde kører en ny 90D selvfølgelig længere end en 70D, men iflg. PlugShare:

https://survey.pluginamerica.org/model-s/charts.php

bør man måske overveje 85D hvis man køber en model med mange km på tælleren Ved 90.000 miles går 90D's restkapacitet under 85 modllernes og ved 210.000 miles også under 70D kapaciteten. Kritik af graf: Grafen mangler endnu data ved over 100.000 miles. Den alt for flsde 85D trend afviger fra andre 85 modeller og måske har et par brugere rapporteret ind Range-Mode kapaciteten? Hvis man fjerner de tre outliers, jeg har cirklet med rødt, får alle 60, 70 og 85 modeller (gamle batteri type) samme hældning/trend.

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Nov 19 '17
MOS
MOS Nov 19 '17

Jeg mener ikke, der er grund til at tro, at 70 og 90 kWh batterierne skulle miste kapacitet i særlig forskellig grad. Det er jo de samme celler, batteriet består af, bare forskelligt antal. Hvis man cycler batterierne på samme måde (SOC) under samme temepraturforhold, så burde de procentvist degradere lige meget efter samme antal cycles. Der kan dog alligevel være en forskel, da et lille batteri måske oftere cycles ude i enderne, som derfor giver større slid, men det er man jo til en vis grad selv herre over. Et mindre batteri vil alt andet lige også få flere cycles på det samme antal kørte km, hvilket også giver mere slid. Så alt i alt vil jeg forvente, at det største batteri i praksis vil holde noget længere med lavere tab af kapacitet.

jensk2
jensk2 Nov 19 '17
Citat fra MOS

Jeg mener ikke, der er grund til at tro, at 70 og 90 kWh batterierne skulle miste kapacitet i særlig forskellig grad. Det er jo de samme celler, batteriet består af, bare forskelligt antal. Hvis man cycler batterierne på samme måde (SOC) under samme temepraturforhold, så burde de procentvist degradere lige meget efter samme antal cycles. Der kan dog alligevel være en forskel, da et lille batteri måske oftere cycles ude i enderne, som derfor giver større slid, men det er man jo til en vis grad selv herre over. Et mindre batteri vil alt andet lige også få flere cycles på det samme antal kørte km, hvilket også giver mere slid. Så alt i alt vil jeg forvente, at det største batteri i praksis vil holde noget længere med lavere tab af kapacitet.

Jeg tror selv at 90 og 75 kWh batteripakkerne taber kapacitet lidt hurtigere end de gamle 60/85/70 kWh pakker, hvis altså man ofte lader til høj SOC, hvor Silikone dopede Li-Ion batterier degrader kraftigt pga. opsvulmning. Silikone doping var omkring 90kWh batteriets introduktion en veldokumenteret måde at forhøje energi densitet, med lidt tab af levetid. Men det ved vi først om nogle år.

Jeg kan ikke lide PlugShares noget begrænsede grafer, så jeg har ledt efter bedre data. Og heldigvis findes der mere omfattende data lige her: https://docs.google.com/...iDPIDialGnuKPsg/edit

Her er der væsentlig flere 70D og 90D data punkter i et Europe+Asia sheet, så jeg har (med noget besvær) lavet samme grafer som plugshare, men for EMEA.  Jeg vedlægger to grafer, en som viser at en lineær trend med få tidlige målinger (90D, 60) ved sammenligning med en meget længere måleserie (85 og 70D) groft vil overvurdere degradering hvis degraderingen faktisk er logaritmisk/omvendt eksponentiel:-)  Og det er masser af degraderings bidrag jo:-)

jensk2
jensk2 Nov 19 '17
Citat fra MOS

Jeg mener ikke, der er grund til at tro, at 70 og 90 kWh batterierne skulle miste kapacitet i særlig forskellig grad. Det er jo de samme celler, batteriet består af, bare forskelligt antal

How MOS, 70kWH og 90kWh batteripakker  har ikke de samme batteri celler! 60,70,85kWh har samme ældre type, 'Ny60'/75/90kWh har celler med lidt højere celle kapacitet. Det ufortalt, syntes jeg (som Software/Data Ingeniør) at det er interessant at PlugShares amerikanske data og 'mine' europæiske data - ved lineær trend - giver samme kapacitet for en 70D og en 90D ved henholdsvis 210.000 miles eller 250.000 km. Som sagt er nok slet ikke tilfældet, men visse tab, f.eks. lagringstab ved høj SOC og høj temperatur er IKKE dokumenteret aftagende med tiden. Så den gamle præken bør nok gentages: lad kun så højt som nødvendigt og så sent som muligt:-)

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Nov 19 '17
koden
koden Nov 19 '17

med 8 års garanti på batterier kan det være at os 90 kWh ejere bør droppe al form for levetidsforlængelse og bare lade løs....

Håbe på at det har under 80% effektivitet inden de 8 år eller er helt defekt :-)

der står vel ingen steder hvordan man skal lade?

Eller har jeg misset det med småt?

jensk2
jensk2 Nov 19 '17

Tesla har kun en funktionsgaranti på 8 år, men ingen kapacitets garanti. Det er batteribranchen, der mener at batterilevetid er til 80% kapacitet. Tesla tilbyder i stedet en skyder til Daily Commute, som kan justeres ned fra 90% til 50%. Hvis 50% ikke var 'bedre' end 90% ville skyderen ikke være der:-) 

Nyeste Li-Ion rapporter hævder:

A: Hvis et gængs Li-Ion batteri kan cycles 1000 gange fra 100% til 0%, kan det cycles 10.000 gange fra 100% til 67%.

B: Rykkes gennemsnitlig State Of Charge ned til 50% (altså cycle fra 67% til 33%) kan batteriet cycles 30.000 gange.

C: Langvarig SOC under 55% degraderer kapacitet med 3% per 10 måneder. Langvarig SOC over 55% degraderer kapacitet med 6% per 10 måned.

Så værste brug er: Lad til 100% når du kommer hjem, lad stå hele natten, kør på arbejde og brug her 20%, kør hjem og brug her 20%, lad straks til 100%.  Så er du helt sikkert under 80% kapacitet efter et par år

Inden da har du fået en advarsel fra Tesla om at dit lade mønster ikke er optimalt, jvnf rapport i dette forum. At kapaciteten er faldet til under 80% er egentlig ikke så slemt, værre er at batteriets indre modstand er vokset så meget, at du måske ikke mere kan accelerere fra 1-100 på 3-4 sekunder:-(

P85DK
P85DK Nov 19 '17
Citat fra koden

med 8 års garanti på batterier kan det være at os 90 kWh ejere bør droppe al form for levetidsforlængelse og bare lade løs....

Håbe på at det har under 80% effektivitet inden de 8 år eller er helt defekt :-)

der står vel ingen steder hvordan man skal lade?

Eller har jeg misset det med småt?

Som jeg forstår det så er alle batteriudbytninger på garanti er en individuel vurdering, der er ingen objektive kritierier sat op, heller ikke noget med under 80% kapacitet. Dog er der vist noget med at du ikke må lade bilen stå ude i over 60 gracer eller under -30 grader i mere end 24 timer ad gangen, så kan din garanti bortfalde.

MOS
MOS Nov 22 '17

@jensk2

Ups! Var ikke lige obs på, at 70 og 90 kWh batterierne har forskellige celler.

Det lyder som om, du har en langt over gennemsnitlig ekspertise på Li-ion batterier, så kan du forklare, hvorfor mit 85 kWh batteri efter 23 mdr. og 58.000 km ikke viser signifikant kapacitetstab, når:

C: Langvarig SOC under 55% degraderer kapacitet med 3% per 10 måneder. Langvarig SOC over 55% degraderer kapacitet med 6% per 10 måned.

Ud fra ovenstående ville jeg forvente, at calendar ageing på mit batteri alene burde give et kapacitetstab på mellem 7-14%. Derudover har jeg naturligvis også cyclet batteriet nogle gange på de 58.000 km. Jeg har dog stadig 534 km rated eller 427 km typical range ved 100%.

KimT
KimT Nov 22 '17

Nu når i nævner garanti på batteri, så har jeg lige set at Tesla har begrænset garantien på batteriet i 3'ern til 8år/160.000km for "standard" og 8år/190.000km for "long range" : https://youtu.be/kzAg5O-NzVY?t=70

mbk
mbk Nov 22 '17
Quote from KimT

Nu når i nævner garanti på batteri, så har jeg lige set at Tesla har begrænset garantien på batteriet i 3'ern til 8år/160.000km for "standard" og 8år/190.000km for "long range" : https://youtu.be/kzAg5O-NzVY?t=70

Og det er ikke på drivetrain mere, men kun batteri. Det må være dækket under 4år/80.000km garantien på hele bilen. Stadig pæn garanti, i forhold til ICE'erne.

jensk2
jensk2 Nov 22 '17
Citat fra MOS

@jensk2

Ud fra ovenstående ville jeg forvente, at calendar ageing på mit batteri alene burde give et kapacitetstab på mellem 7-14%. Derudover har jeg naturligvis også cyclet batteriet nogle gange på de 58.000 km. Jeg har dog stadig 534 km rated eller 427 km typical range ved 100%.

Ja, det siger diverse forsøg på at beregne degradering. men hvis du har en 85D bekræfter 'regnearket' faktisk at det ikke degraderer:-) Det kan Tesla godt rapportere, hvis de simpelthen æder ind i buffere indtil buffer er væk. Bufferen på en 85'er er tilsyneladende 4kWh eller 5-6%, så den bør snart være væk.

~~Courtesy https://electrek.co/2016/12/14/tesla-battery-capacity/

Original 60 – ~61 kWh total capacity, ~58.5 kWh usable.
 85/P85/85D/P85D – ~81.5 kWh total capacity, ~77.5 kWh usable
 90D/P90D – ~85.8 kWh total capacity, 81.8 kWh usable
 Original 70 – ~71.2 kWh total capacity, 68.8 kWh usable
 75/75D – 75 kWh total capacity, 72.6 kWh usable
 Software limited 60/60D – 62.4 kWh usable
 Software limited 70/70D – 65.9 kWh usable

Ville være interessant at få følgende data fra en Phone-App:

- SOC i procent før opladning

- kWh tilføjet

- Miles tilføjet

- Typical Range

- Procent SOC efter opladning.

Så kan vi måske afklare om 85* nu anvender et mindre Typical forbrug, altså mindre Wh/km end da den var ny.

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Nov 22 '17
jensk2
jensk2 Nov 22 '17
Citat fra jens 

Ja, det siger diverse forsøg på at beregne degradering. men hvis du har en 85D bekræfter 'regnearket' faktisk at det ikke degraderer:-)

Er det så muligt at din degradering er under de 5% som bufferen syntes at være (4/77 = 5%)? Ja - de undersøgelser der måler Cycle degradering måler typisk ikke Age degradering og cycling kan meget vel reducere aging. Derudover er minimum 3% aging max 6% aging over 10 måneder målt ved 25 grader eller højere temperatur, så i Danmark bør aging være lidt lavere. Se vedlagte der viser aging ved forskellige temperaturer..NCA er Tesla typen, men Tesla/Panasonic kan jo være lidt bedre end testens celler.

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Nov 22 '17
Jabba
Jabba Nov 22 '17

En ting er antallet af cycles og i hvilket spænd man lader i, men hvad siger eksperterne i forhold til hvordan batteriet bliver brugt?

F.eks. en bil der får mange kraftige accelerationer (måske endda når batteriet er koldt) vs. en bil der køres meget jævnt og blidt. Forestiller mig at det gør en forskel ift. batteriets slid?

CanEl
CanEl Nov 22 '17

Citat fra Jabba

En ting er antallet af cycles og i hvilket spænd man lader i, men hvad siger eksperterne i forhold til hvordan batteriet bliver brugt?

F.eks. en bil der får mange kraftige accelerationer (måske endda når batteriet er koldt) vs. en bil der køres meget jævnt og blidt. Forestiller mig at det gør en forskel ift. batteriets slid?

du får ikke lov at trække stor strøm, før batteriet er tæt på ideel temp=ca. 20-25 c.

BMS begrænser strømtrækket.

Jabba
Jabba Nov 22 '17
Quote from canel

Citat fra Jabba

du får ikke lov at trække stor strøm, før batteriet er tæt på ideel temp=ca. 20-25 c.

BMS begrænser strømtrækket.

Så meget har jeg forstået. Men undrer alligevel om batteriet ikke bliver lidt negativt påvirket af fuld pedal op til begrænsningen/de stiplede linjer? 
MOS
MOS Nov 23 '17
Citat fra jensk2

Ville være interessant at få følgende data fra en Phone-App:

- SOC i procent før opladning

- kWh tilføjet

- Miles tilføjet

- Typical Range

- Procent SOC efter opladning.

Så kan vi måske afklare om 85* nu anvender et mindre Typical forbrug, altså mindre Wh/km end da den var ny.

Jeg har en Model S 85D fra dec. 2015 (kørt ca. 58.000 km). Jeg noterede følgende data, mens jeg SuperChargede i går. Ikke fra phone-app, men aflæst fra skærmen i bilen (derfor ingen decimaler, desværre).

SOC før ladning: 1%

SOC efter ladning: 61%

kWh tilføjet: 47 kWh

Range efter ladning: 323 km rated, 258 km typical

Det giver en total kapacitet på batteriet 0% -> 100% på 78 kWh og en range ved 100% SOC på 530 km rated eller 423 km typical. Tallene er naturligvis ikke helt præcise, da de er aflæst direkte på bilens skærm uden decimaler. Men det ser ud til, at batteriet ikke har tabt kapacitet.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Nov 23 '17
Sider: « 1 2 3 4 5 »