Loading...
dk

Sydpå i TMS | Tesla Forum

Reklame
TSLA
TSLA Jul 22

@Jens2k: Flot flot beskrivelse, så +2. Havde efter læsning lyst til at køre mod Italien og Cerano SUC, men vi skal altså til venner i Frankrig og Rhone vinenes land og hjem over Schweiz.

TSLA
TSLA Jul 23
@RobertJ: Ved du om Braak også har problemer med afkørsel i sydlig retning? Kører forbi imorgen.
TSLA
TSLA Jul 31

Nå, undgik Braak både ned og op. Kørte fra Amsterdam til Vejby på 11,25 timer igår med opladninger og færge. Ny rekord!

jensk2
jensk2 Aug 1
Citat fra TSLA

Nå, undgik Braak både ned og op. Kørte fra Amsterdam til Vejby på 11,25 timer igår med opladninger og færge. Ny rekord!

Flot gået! Var selv imponeret over SUC antallet i Schweiz og Sydtyskland, men kørte du ikke forkert på vejen hjem, siden du kom over Amsterdam?? 

TSLA
TSLA Aug 2

@jensk2: ha, ha, nej jeg var 'kun' i Holland denne gang. Frankrig - Schweiz står på på ruten til Oktober...

koden
koden Aug 2

Fin fin .beskrivelse.. tak for at bruge tid på det

Men lad os en gang for alle slå fast, at Hamborg laderen ved det dyre hotel, bør være markeret som nødlader.

Ikke en jeg nogen sinde gider bruge igen.

lang vej ind til den og man kan nemt risikere at ladere er optaget af ikke el biler.

TorbenS
TorbenS Aug 3

Jeg har engang ladet ved SuperChargeren i Hamborg da min kone skulle holde et foredrag i byen.
Men hvis man er på tur sydpå er den håbløs.
En lokal tysker fortalte mig at Tesla for et par år siden havde brugt stedet til at reklamere og sælge biler fra. Ejeren havde tilbudt at bruge hotellet mod at SuperChargeren blev stående.

MOS
MOS Aug 3

Jeg er lige kommet hjem fra en tur til Provence i Sydfrankrig i min S85D. Efter gennem længere tid at have vænnet min bil til økonomikørsel kan den nu ikke længere komme over 170 Wh/km i snit på de godt 4000 km, det blev til i alt. Jeg gjorde ellers ikke meget for at spare på elektronerne og det meste af vejen kørte jeg det, man måtte/kunne under de givne forhold. På Autobahnen kom jeg op på over 200 km/h et par gange bare for at brænde lidt ekstra energi af lige før et SC-stop. Men ellers blev den sat til 150 km/h på AP, hvor det gav mening. Der var dog meget trafik og vejarbejde, så store dele af strækningen blev kørt med 60-100 km/h.

Turen derned gik på motorveje gennem Tyskland og Frankrig. Tyskland er problemfrit bortset fra tæt trafik og vejarbejde. Et godt råd må være at køre om natten eller i hvert fald ikke i weekenden, hvis man vil undgå den værste trafik og gerne vil hurtigt frem. Natkørsel går dog ud over ens døgnrytme og man får ikke set så meget på turen.

Mht. vejarbejde, så synes jeg, at Tesla er en meget bred bil (ca. 2 m), når man ligger i overhalingssporet ved vejarbejde, som ofte er skiltet med 2,1 eller 2,2 m bredde. Der skal ikke meget slinger i valsen til at få nerverne på højkant, hvis man har en stor lastbil på den ene side og en betonbarriere på den anden. Et godt råd her er at vælge det højre spor (som typisk er lidt bredere), lige inden man når frem til vejarbejdet.

I Frankrig betaler man for at køre på motorveje og det er ret dyrt. Ca. 400 kr. for strækningen Mulhouse - Orange (kun den ene vej). Det fungerer på den måde, at man trækker en billet ved en motorvejsbom, man gemmer sin billet og så stikker man billetten i automaten, når man kommer til den næste bom eller ved frakørsel, hvor man så samtidig betaler for den kørte strækning med sit Visakort. Det fungerer fint, men det er godt nok dyrt ift. hvor meget, jeg har brugt på brændstof/el ;-)

Lidt lokal kørsel i Provence. Det er de vildeste små, kringlede veje, de har ude på landet. Jeg troede nærmest, det var løgn, da Teslaens navigation ledte mig ud på en vej, jeg nærmest vil kalde en afdanket, forsømt cykelsti, da jeg nærmede mig min destination. Men der var ingen anden vej hen til hotellet. Nogle steder må man lave 3-punktsvendinger i svingene og evt. klappe sidespejlene ind for at komme rundt om hushjørner, vejtræer m.m. Hvis man møder en modkørende bil her, er man f.....!

Hjemturen gik ad serpentinerveje op igennem de franske alper. Så sparer man da bompengene på de franske motorveje! Man skal dog regne med mindst 4 gange så lang køretid og de vildeste, flotte udsigter! Det kan virkelig anbefales, hvis man godt kan lide hårnålesving, frisk bjergluft og har god tid. Det er en ubeskriveligt smuk tur! Der er dog ret sparsomt med SC i området.

Jeg kørte en etape fra Sisteron SC via Col du Lautaret, Col du Galibier, Col du Télégraphe, Col de l'Iseran og Col du Petit Saint-Bernard til Aosta SC. Det er knap 400 km i det vildeste bjergterræn uden oplagte lademuligheder undervejs. Jeg var lidt bekymret for, om bilen havde rækkevidde nok, da jeg også havde en overnatning i bilen på denne etape. Teslaens navigation er vist et udtjent diskussionsemne, så jeg vil nøjes med at konstatere, at den er tæt på ubrugelig på denne strækning, da man ikke kan indtaste viapunkter, så den siger siger hele tiden "vend om". Den kan således heller ikke regne det forventede energiforbrug korrekt ud på energy appen, hvilket er temmelig uhensigtsmæssigt, når man er vant til at støtte sig til denne, når man er i bekneb mht. resterende rækkevidde. Så jeg ladede bilen op til 96% ved Sisteron og håbede på det bedste. Jeg kom op over det sidste bjergpas med 11% på batteriet og rullede det sidste stykke ned til Aosta SC og ankom med komfortable 15% på batteriet.

Min erfaring er, at man skal regne med ca. 10% ekstra kapacitet på batteriet (gælder for S85D) for at forcere 1000 højdemeter sammenlignet med, hvis det var alm. flad vej. En stor del af dette får man tilbage på batteriet igen, når man kører nedad. Se eksempelvis billedet af energy appen, som jeg tog på vej ned fra Col du Galibier. Det må da tangere ny rekord i økonomikørsel :-D

Energy appen viste sig dog at have en tendens til at underestimere forbruget på vej op ad et bjerg, mens jeg nemt kunne regenerere mere energi på vej nedad, end energyappen estimerer.

Aosta SC er i øvrigt et ret ucharmerende, truckeragtigt sted. Der er 14 ladestandere fordelt på 3 områder, der støder lige op til hinanden. Man kan dog ikke køre direkte mellem ladestanderne i de 3 områder uden at køre en kæmpe omvej på flere km, da områderne er fysisk adskilte med meget høje kantsten og/eller hegn/bomme. Det er lidt upraktisk, hvis man f.eks. vil hen til en af de ledige standere 10 m ved siden af. Man kan umiddelbart gå derhen, men man kan ikke køre direkte derhen, pga. en ca. 30 cm høj kantsten! Jeg ved ikke lige, hvad de har tænkt på der...

I Schweiz skal man købe en motorvejsvignette, for at man må køre på motorveje. Igen var jeg for nærig til dette og valgte at holde mig på landevejene op igennem Schweiz. Det havde jo været en flot tur op igennem Frankrig. Men det fortrød jeg så alligevel lidt, da det gik ret langsomt igennem de mange ellers ret hyggelige, schweiziske landsbyer. På det tidspunkt ville jeg egentlig bare gerne hjemad i en fart.

Det var en lettelse at krydse grænsen til Tyskland og komme ind på Autobahnen, hvor AP blev sat til 150 km/h i retning stik nord.

Jeg kan i øvrigt anbefale China Restaurant Meixin, der ligger 150 m fra Hirschberg SC. De laver gode, herrestørrelse portioner af lækker, kinesisk mad til rørende, lave priser.

Efterhånden lærer man bilens energiforbrug at kende, når man bruger navigation og energyappen. På vej op igennem Tyskland havde jeg indset, at min Tesla på ingen måde er i stand til at brænde så mange elektroner af, som den selv tror. Så efter et SC-ladestop kørte jeg på et tidspunkt videre af sted, selvom den estimerede -5% ved ankomst til næste SC. Jeg prøvede virkelig at brænde så meget af, jeg kunne efter forholdene. Jeg kørte 150 km/h, hvor jeg kunne og ellers bare fulgte trafikken, når den var tæt. Jeg ankom til næste SC med 5% tilbage, så ingen problemer der, selvom navigationen undervejs insisterede hårdt på, at jeg skulle vende om for at lade noget mere...

Jeg er i øvrigt enig med jensk2 mht. fartpilot og overhaling på motorveje. Det lader til, at Tesla har været ret konservative mht. afstand, tage fart af osv., når man nærmer sig en langsommere kørende bil længere fremme. Jeg vænnede mig til at skifte vognbane i god tid, inden den satte farten ned, hvis der ellers var plads. Ellers prøvede jeg at holde farten lidt længere inden vognbaneskift ved et passende tryk på speederen. Det skal lige doseres rigtigt, da det ellers giver lidt ryk i kørslen. Man kunne godt ønske sig, at Teslaen skruede lidt ned for konservatismen, når man endelig har aktiveret blinklyset og er på vej til at skifte vognbane, så den ikke begynder at bremse, når den nærmest allerede er ude i overhalingsbanen.

Det er i øvrigt meget fedt med den nye feature i navigationen, hvor man kan se, hvor mange ladepladser, der er på en SC og hvor mange der p.t. er optaget. Der gør det muligt at planlægge, om man skal fortsætte længst muligt eller om man med fordel kan smutte ind og lade ved næste SC, hvis der optaget længere fremme. Jeg oplevede dog kun få andre Teslaer ved SC, så det var ikke noget problem. Det var alligevel lidt overraskende - specielt da det nu er ferieperiode og jeg forventede, at mange andre Teslaer var på vej op og ned gennem Europa og skulle lade undervejs.

Men hold da op, hvor jeg savner muligheden for at indtaste via punkter i navigationen. Hvornår kommer det!?

Forummets indlæg er redigeret af MOS Aug 3
T3S7A
T3S7A Aug 3

Via punkter til navi. Er jo ikke noget banebrydende nyt. Det findes i mange biler og mange navigationer. Så det er ikke noget som står øverst på Teslas liste. Du har jo fået ting som Mario farverne, og 007 ubåden, som jo må anses for at være vigtigere ting end via punkter. 

Navigationen har været udskældt i de 3 år jeg har kørt Tesla. Så mit bud - Aldrig. 

Forummets indlæg er redigeret af T3S7A Aug 3
MOS
MOS Aug 3

@T3S7A

Netop fordi via punkter længe har været standard i de fleste navigationer i andre biler og devices, så burde Tesla også catche up på det punkt. Men jeg fornemmer, at du er sarkastisk.

Mario farverne giver mig et smil på læben - hver gang. Så det er fint! 007 ubåden har jeg ikke fået, men det er nok fordi den kun kommer med luftaffjedring...

TSLA
TSLA Aug 3

@mos: rigtigt med angivelsen af ladepunkter ved SUC. Vi brugte det da vi kom til Stuhr, men så, at der var 3  andre og der hurtigt kom 2 nordmænd på vente ift. de 4 ladere. Vi så efter 10 min. at vi kunne nå Rade syd for Hamburg hvor vi så kunne fortære frokost og få nok til at nå Nr. Alslev, da der kun var 1 ud af 8 i brug. Derfor sagde vi auf wiedersehen til nogle lykkelige nordmænd og nyankomne tyskere. Da vi kørte mod Rade så vi at de rvar 2 og 3 besatte pladser. Men alt var fint da vi nåede frem da alle 3  havde fordelt sig optimalt.

Iøvrigt kan jeg kun anbefale Mövenpick ved superladerne i Egerkingen, Schweiz - dejligt hotel og restaurant og centralt ift. retning Zurich og Basel,

jensk2
jensk2 Aug 4
Citat fra koden

Men lad os en gang for alle slå fast, at Hamborg laderen ved det dyre hotel, bør være markeret som nødlader.

Ikke en jeg nogen sinde gider bruge igen.

lang vej ind til den og man kan nemt risikere at ladere er optaget af ikke el biler.

Hotellet er klar over problemet, se vedlagte:-) 

jensk2
jensk2 Aug 4

I øvrigt kan Tesla Destinationcharging være både ydmyg (Tyskland) og velgennemtænkt (Sorrento, Italien). Specielt taget for skygge og sikring mod nedfaldende citroner, er betænksomt:-)

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Aug 4
Sider: « 1 2
Reklame