Præcis de overvejelser og tanker som jeg går med faktisk!
Nu kan man måske ikke helt sammenligne med Model S leveringer ultimo 2015, da der reelt var tale om hamstring lige op til, at der kom afgifter på. Jeg tror, at alle, der havde påtænkt at købe Model S inden for de næste mange år, skyndte sig at trykke på knappen, da det jo var sidst udkald for at få den uden afgift. Jeg selv havde påtænkt mig at købe elbil til ca. 1/3 af prisen for en Model S, men jeg trykkede også på knappen, da jeg indså, at hvis afgifterne fortsatte med at stige, så ville jeg kunne få en skrabet Model 3 i 2020 til samme pris som Model S kostede dengang. Så enten var det farvel til drømmen om en Tesla eller også var det nu! Frem med den helt store pengepung, men så fik man også verdens bedste bil.
I dag er der nok ikke helt det samme pres på. Folk ved godt, at de har i hvert fald resten af kalenderåret til at se tiden an. Mange venter sikkert på, at de billigere varianter af Model 3 kommer til Danmark. Risikoen er meget lille, for når de ikke at komme til Danmark inden nytår og potentielle afgiftsstigninger, kan man jo endnu sagtens nå at bestille en anden i slutningen af året. Der er sikkert også nogle, der afventer folketingsvalget og ser, om ikke der skulle komme nye incitamenter til elbiler (f.eks. kontant tilskud, lavere afgifter el.lign.).
Der er vel ikke nogen, der tror på, at politikerne tør at øge afgifterne på elbiler i år. Worst case scenario må være, at der ikke kommer nye tiltag, således at afgiften som tidligere planlagt får en tak opad ved årsskiftet. Hvis der ikke sker andet, så må vi forvente hamstring op til årsskiftet.