Loading...
dk

Model 3 info | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
jramskov
jramskov May 21 '18

@P85DK
Lidt de samme tanker som @mbk. Model S er helt sikkert en virkelig lækker bil, men omvendt har udviklingen helt sikkert ikke stået stille. Det ville også være underligt hvis ikke de havde lært en masse siden de lavede Model S og X.
Ud fra de billeder og videoer jeg har set af bilen er jeg også ret vild med interiøret og jeg/vi har ikke brug for så stor en bil som Model S er. 

loeweman
loeweman May 21 '18

@jramskov & @MOS

Helt enig. Det eneste som kunne have lokket mig til at vælge til AWD (hvis jeg havde råd) ville være ekstra rækkevidde. RWD med vinterdæk kan sagten klare den danske vinter og har mere end tilstrækkelig accelleration.

Kiefer
Kiefer May 21 '18

Ellers har Starmark et afhentningstilbud til lige godt 400.000 for en S85 fra 6/2014. 

/Martin

P85DK
P85DK May 22 '18

@mbk - prisudviklingen på brugte teslaer følger meget godt prisudviklingen for alle biler.

Den tekniske udvikling begrænser sig i vid udstrækning til batteri og driveline. Min pointe er netop at Tesla ikke giver kommerciel mulighed for at opgradere eksisterende biler med ny teknologi selvom det er teknisk muligt. Jeg vil da være glad hvis jeg kan få roadsterens 200 kW batteri i min P85D, så kunne det måske endda betyde at jeg fik mine 700 HK til rådighed. Bilen er godkendt til meget mere end den har i dag.

Jeg afviser ikke at der er en iPhone effekt, men at betale flere hundrende tusind mere for en mindre og langsommere bil med samme rækkevidde, fordi den har ny batteriteknologi og magnetmotor i stedet for 3-faset ... Ny batteriteknologi er ikke nødvendigvis det bedste, som vi har set på 90 kwh batteriet.

mbk
mbk May 22 '18

@P85DK

Indtil videre ja, men Model S får nok et ekstra dyk, hvis f.eks afgiften holdes på 20% og man så kan få en Long Range, premium uden aktiveret autopilot til 450.000DKK næste år. Så er det nok lidt svært at sælge en 4 år ældre 85D til samme pris, når den nye Model 3 har 4 års fabriksgaranti og 20-25% mere rækkevidde og generelt lavere drift omkostninger, bortset fra supercharging.

Hvis afgiften stiger til 40% bløder det faldet noget, men jeg tror stadig det bliver svært at få 400.000 for en 85D for en 4 år gammel Model S, hvis en 3'er koster 500.000.

Hvis en P85+ med autopilot (personlig favorit) handles til under 300.000, så kan det da godt være at jeg genovervejer, vi får se.

Jabba
Jabba May 22 '18

@MBK:

Mon ikke bare du skulle få købt en Tesla snart :) Det må da være ulideligt at have researchet bilerne til hudløshed i så mange år, men ikke at have fornøjelsen af at køre i dem.

Var det mig, havde jeg selv købt en brugt og afskrevet Model S til enhver tid, fremfor en Model 3. Synes ikke ligefrem at Model 3 er grim, men en Model S er flot i mine øjne (dog er nogle farver kombineret med nose cone ikke min kop te), har væsentligt mere "presence" og er stadig en fantastisk bil på alle måder.

mbk
mbk May 22 '18
Quote from Jabba

@MBK:

Mon ikke bare du skulle få købt en Tesla snart :) Det må da være ulideligt at have researchet bilerne til hudløshed i så mange år, men ikke at have fornøjelsen af at køre i dem.

Var det mig, havde jeg selv købt en brugt og afskrevet Model S til enhver tid, fremfor en Model 3. Synes ikke ligefrem at Model 3 er grim, men en Model S er flot i mine øjne (dog er nogle farver kombineret med nose cone ikke min kop te), har væsentligt mere "presence" og er stadig en fantastisk bil på alle måder.

@Jabba

Jeg har været tæt på et par gange, men jeg har et meget lille kørselsbehov pt. og privatøkonomien har ikke lige været til det med småbørn i instituition. Jeg har det faktisk helt fint med at vente til næste år, men så går den heller ikke længere :)

Enig i at Model 3 ser lidt trykket ud i fronten på billeder, men efter sigende skulle den se pænere ud i virkeligheden end på billeder. Jeg synes Model S er rigtig flot, men facelifted S er væsenligt kønnere end med nose cone, men så bliver den lige noget dyrere. Af andre årsager til ikke at vælge Model S, er at jeg synes den har lidt mange svipsere i forhold til vedligehold af center konsol, dørhåndtag etc. jeg tror Model 3 bliver lidt nemmere og billigere at holde kørende.

jramskov
jramskov May 22 '18
En smule off topic: Hvad er problemet med 90kwh batteriet i model s?
mbk
mbk May 22 '18
Quote from jramskov En smule off topic: Hvad er problemet med 90kwh batteriet i model s?

Jeg tror du får svært ved at finde noget helt bundfast omkring batteri degradering, det er oplyst af folk i øst og vest, men fakta er at Tesla har en DC ladnings limit på 90kWh, den har Tesla Bjørn dokumenteret:

https://www.youtube.com/watch?v=0u_8Gvh8_7U

Til sammenligning lader en 85kWh her.

https://www.youtube.com/watch?v=AQIp6DmLQQc

Der er selvfølgelig ingen der ønsker længere ladetid, men det er nu ikke helt vild forskel IMHO.

Hvis vi tager 90kWh uden begrænsning, 90kWh med og 85kWh får vi fra videoerne:

30 min er hhv. 47kWh, 42kWh og 45kWh

45 min er hhv. 61kWh, 59kWh og 58kWh

60 min er hhv. 66kWh, 66kWh og mgl. data

Min umiddelbare vurdering er at 90kWh i praksis giver mere rækkevide og bedre ladetid en 85kWh, men ikke noget der giver value for money.

mbk
mbk May 30 '18

Der er et billede under frunken på Model 3:

Det ser ud til at være et batteri fra AtlasBX af størrelse 55BS24LS, jeg tror det er her:

http://www.atlasbx.co.kr/en/product/passenger03.jsp#none

Opgivet til 45Ah. Det er lidt større end det 33Ah der på S&X. Hvis de samtidigt har tæmmet standbyforbruget lidt, så tror jeg ikke vi ser at Model 3 æder 12V batterier.

mbk
mbk May 30 '18

Fandt et close-up, er usikker på det er det jeg har linket til, det ser ud til at være lavet til Tesla, men stadig 45Ah:

Forummets indlæg er redigeret af mbk May 30 '18
mbk
mbk May 30 '18

Læs med hvad Jack Richard fra EVTV har at sige om Model 3, godt og skidt, EVTV ombygger biler til eldrift, sælger kits til at genbruge Tesla batterier til off-grid løsninger, har en spændede youtube kanal med en røvirriterende hoste.

http://evtv.me/2018/05/tesla-model-3-gone-battshit/

Lige en lille bid til at få dig startet:

" But the really stunning thing is that ALL electronics and technology in the Model 3 are VERY next generation with NOTHING familiar from the Model S in any way shape or form. I haven’t seen ANYTHING even vaguely Model S or X in the vehicle. NOTHING. No DNA found. And the improvement, from what I can tell at this early stage, is not at all incremental. It’s like its from another planet.

I feel like we are examining a crashed spacecraft from another world...."

mbk
mbk May 30 '18

Lidt mere, fra hans egen bil, en tidlig udgave. Der er nogle sjove detaljer såsom nøglen, GPS præcision der virker bedre end normalt, diagnose stik etc, han er både begejstret og irriteret:

http://evtv.me/2018/03/vin-5yj3e1ea0jf005868/

jramskov
jramskov May 30 '18

Tak for links - han/de virker ret imponerede :)

mbk
mbk May 31 '18

I en kommetar har Jack omtalt Motor/Inverter og laver en detaljeret gennemgang senere:

"We are looking at the motor and I think you’ll be shocked at the size and format of the Silicon Carbide inverter power electronics. 

...
The overall drive train is 6-7% more efficient as discussed in an earlier video. And I would attribute almost all of that to the motor/inverter. It is kind of an eye opener but we won’t discuss it until we complete a video examination of it."

Nu er det svært at gætte hvad de 6-7% er i forhold til, P**D erne har stadig den originale store inductionsmotor, som har masser af kræfter men nok ikke lige er en effektivitets perle, og D'erne har nyere design, men stadig ikke noget ala det vi ser i Model 3, så gætter det er fra D motorer > M3 switched reluctans med PM. Jeg synes det er ret spændende at de sætter en inductions motor i fronten af M3, den bliver sikkert kun brugt til accelerationer etc, og når bilen så cruiser er det bagmotoren der tager over, det er snedigt for der er kun lejetab i en inductionsmotor når den freewheeler i modsætning til PM maskiner der har fuld jerntab.

P85DK
P85DK May 31 '18
Quote from mbk

Jeg synes det er ret spændende at de sætter en inductions motor i fronten af M3, den bliver sikkert kun brugt til accelerationer etc, og når bilen så cruiser er det bagmotoren der tager over, det er snedigt for der er kun lejetab i en inductionsmotor når den freewheeler i modsætning til PM maskiner der har fuld jerntab.

Men det ville alligevel være lidt underligt at bytte om på den måde? Det mest effektive til cruise er forhjulstræk, det mest effektive til acceleration er baghjulstræk. 

Forummets indlæg er redigeret af P85DK May 31 '18
MOS
MOS May 31 '18
Citat fra P85DK

Men det ville alligevel være lidt underligt at bytte om på den måde? Det mest effektive til cruise er forhjulstræk, det mest effektive til acceleration er baghjulstræk. 

Det mest effektive er at benytte den mest effektive motor - uanset hvilke hjul den trækker på. Medmindre du med "effektiv" mener vejgreb. Det bedste vejgreb opnås ved at fordele kræfterne mellem alle 4 hjul: Nogenlunde lige meget ved cruise og lidt mere til baghjulene ved acceleration (pga. vægtforskydning).

mbk
mbk May 31 '18

Quote: from P85DK Men det ville alligevel være lidt underligt at bytte om på den måde? Det mest effektive til cruise er forhjulstræk, det mest effektive til acceleration er baghjulstræk.

Intuitivt kan jeg ikke komme på en grund til hvorfor det er en generelt sandhed at forhjulstræk er mere effektivt.

Det passer helt sikkert for Model S&X, hvor gearingen er forskellig og man helst vil have mest torque på bagenden ved acceleration og derfor har sat den højt gearede motor foran, fordi den alligevel vil miste vejgreb ved max moment/lav RPM.

For ICE biler kan jeg også godt forstå at forhjulstræk er mest effektivt gundet mindre tab i kardanaksel og vægtreduktion uden denne. Model 3 AWD får sikkert nogle områder hvor det giver lidt ekstra effektivitet end RWD, men den øgede vægt får det nok til at gå ~lige op. Model S fik dual som en driveunit generation opgradering og her tror jeg at en del gik i fælden at det var AWD vs. RWD effektivitet, men det skyldes dels en nyere generation driveunit.

Spændende hvornår Model 3 teknologi bliver porteret til S&X, håber de kommer med en P1X0D der har 2 stk Model 3 motorer bagtil og beholder sin front induktionsmotor, den vil sikkert cruise med bagmotorerne og så slipper man for hyletonen fra front motoren.

Forummets indlæg er redigeret af mbk May 31 '18
mbk
mbk May 31 '18

To bagmotorer betyder også at de kan lege med torque vectoring:

https://www.youtube.com/watch?v=bD2Do1gAuog&t=1m0s

mbk
mbk May 31 '18

Nu ved jeg ikke hvor meget bredere S&X batteri pakke er end Model 3, men hvis de 'bare' tager 5 stk 25S stænger fra Model 3 batteriet, så er vi oppe på 125S * 80.0kWh/98S = 102kWh. Spændingen bliver måske lidt høj for Model S, med en middelspænding på 125*3.7V ~  460V hvor den pt. er ~400V.

https://electrek.files.wordpress.com/2017/08/tesla-model-3-battery-pack-modules.jpg

Jeg ved godt at Musk siger at 2170 ikke kommer til S&X af nogle lidt underlige grunde som at de ikke er ligeså effekttætte grundet køling etc. men jeg tror nu det er næsten lige så sikkert som amen i kirken at det kommer, fordi det giver en cost saving. Nu ved man jo ikke hvilke forpligtelser de har overfor Panasonic, det kan sagtens være at de har en kontrakt hvor Tesla skal aftage et vist antal 18650 i lang tid endnu og det er drivende faktor hvorfor det ikke sker, men jeg tror ikke på de fysiske begrundelser.

S&X med ~6% mere effektiv drivlinie (Model 3 motorer) og et batteri bump på en 10 - 20 kWh er nok hvad der skal til for at holde dem relevant når 3/S/X kan bestilles side om side.

Forummets indlæg er redigeret af mbk May 31 '18
Sider: «« « ... 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 ... » »»