Loading...
dk

Model 3 info | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
mbk
mbk Dec 7 '18

Da reglerne kom frem var alle km/l og Wh/km fra NEDC, og da WLTP systemet giver højere forvrugstal var der noget med en eller anden faktor man skulle gange på som gjorde ændringen afgift neutral over bilparken, om det også gælder elbiler har jeg ikke undersøgt.

Alle biler må da næsten have forkert beregnet afgift hvis det er noget bilsælgeren indrapporterer..

Forummets indlæg er redigeret af mbk Dec 7 '18
mbk
mbk Dec 7 '18

Jeg ved ikke lige hvad det endte med, men det er nok indenfor 10%

https://ing.dk/artikel/flertal-uden-regeringen-penge-bilafgifter-skal-ikke-tilbage-bilisterne-212670

mbk
mbk Dec 7 '18

Det er ret sjovt hvor mange gange man har fundet penge til billigere elbiler for at glemme det igen. 

P85DK
P85DK Dec 7 '18

Så er hhv 544 og 530 km WLTP jo ganske fint

mbk
mbk Dec 7 '18

@P85DK 

Det er rigtig flot! 

Men jeg ved ikke hvordan man for det til et Wh/km, det tal opgøres hvis lidt anderledes, selvom det ville være nemt nok at dividere med bilens tilgængelige kWh, måske 76kWh.

MOS
MOS Dec 7 '18
Citat fra mbk

Brændværdien af benzin er ca. 32 MJ/l, det giver 9125Wh/l. Så det er sådan set et okay tal, man kunne også have brugt 33 eller 34 MJ/l siger min Google søgning.

Det er fuldstændig arbitrært. Man kunne ligeså godt have valgt brændværdien for dieselolie (~36 MJ/L). Eller for brint. Eller plutonium. Eller bare vedtaget et andet tilfældigt tal.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Dec 7 '18
mbk
mbk Dec 7 '18

@MOS

I forsøget på at indpasse elbilen i nuværende system er det vel okay at bruge benzins brændværdi for at sammenligne. Man kunne selvfølgelig have lavet en km/MJ istedet og så lære alle nuværende bilister om benzins brændværdi, men det havde næppe gået nemmere selvom SI enheder er at foretrække.

CO2/km ville selvfølgelig også være spændende, men så ville vi være afhængige af et energimix udregning også der varierer årligt osv osv. 

Af underlige ting man kunne sammenligne synes jeg ikke det er helt forkert at tage bemzins brændværdi.

Fetaehhgodt
Fetaehhgodt Dec 7 '18

Et dumt spørgsmål.

Men den billigste skrabede model , med lille batteri, der vil såfremt det her bliver stemt igennem fra regeringen, så vel ikke betyde nogen ændring, på den anslåede pris vi har haft oppe her i tråden tidligere ,som lå på ca 330.000 kr. ?

Tænker på det med afgiften fastholdes på de 20% og fradraget stiger fra 10.000 kr til 40.000 kr.

Og i 2020, hvor fradraget stiger til 77.500 kr.    Det vil vel intet betyde her ?

Det vil man måske kun spare noget hvis man valgte noget udstyr ?

Vedrørende farverne på dem syntes jeg de hver især har sin charme.   Men så den røde kostede vist nok 27.000 kr.     Næsten dobbelt så dyr, end den blå som jeg personligt også syntes er fed.    Og man kan undre sig hvad der gør den rødlakeret så meget dyrere :-)

Uanset hvad så lidt sjov prissammensætning.    Hvid kabine regnede jeg med kostede mere.   

Men hvis de priser passer så kan man for næsten samme pris som en rød lakering koster, istedet vælge en blå, og få hvid kabine gratis med.      Lidt underligt prissammensætning :-)

Forummets indlæg er redigeret af Fetaehhgodt Dec 7 '18
mbk
mbk Dec 7 '18

@Fetaehhgodt

Korrekt  base Model 3 ville være fritaget for afgift lige meget hvad i de næste par år. Men der går nok lidt tid før man kan købe den version, nok over et år endnu.

Blå ser rigtig flot ud, jeg tror det er min favorit, men jeg gider bare ikke betale for den over sort.

Ice2EV
Ice2EV Dec 7 '18
Citat fra dipth

Her er et link til regnearket, det er read-only, men du kan kopiere det til din egen konto og lege :)

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1d-JIYdUDJ40NUQqmDEdRWdXlCcxFY_BYwphLyLYmMag/edit?usp=sharing

Takker, har hentet og cykler rundt i vildskab........ Hvor har du prisen 431.120  for en P3D fra? jeg er selv kun interesseret i en LRD, hvad ville den pris være?
Ice2EV
Ice2EV Dec 7 '18

Åh smart, prisen dukker op hvis man skriver ja........fedt ark....

Fetaehhgodt
Fetaehhgodt Dec 8 '18

Ja sort er også fed.    Og ved den farve koster det åbenbart ikke noget ekstra.

Generelt svært med de farver :-)   For bilerne ændrer sig altså lidt afhængigt af dem.

Det positive ved sort er at det har med at gøre en bil mere harmonisk. Hvis der er disharmonik i nogle vinkler ved en bil, eller dårlig samlerkvalitet, så kan sort skjule det og gøre den harmonisk.

Det negative ved sort er at jeg syntes biler tit kommer til at se lidt mindre ud.  End feks modsætningen en hvid. 

Nu ikke set en Model i virkeligheden som dig, og hvor stor den virker i virkeligheden. 

Men feks. en Audi A sedan 3 syntes jeg, på billeder og youtube ser perfekt ud.  Og syntes generelt de nye A4 er for store efter mine ønsker.   Men lige A 3 er altså meget lille når man ser den i virkeligheden.

Hvor befinder Model 3 sig der i sammenligning med den ?

Citat fra mbk

@Fetaehhgodt

Korrekt  base Model 3 ville være fritaget for afgift lige meget hvad i de næste par år. Men der går nok lidt tid før man kan købe den version, nok over et år endnu.

Blå ser rigtig flot ud, jeg tror det er min favorit, men jeg gider bare ikke betale for den over sort.

Forummets indlæg er redigeret af Fetaehhgodt Dec 8 '18
mbk
mbk Dec 8 '18

@Fetaehhgodt 

Jeg var med ude i en Audi A4 den anden dag, og har selv kørt en A4 Quattro som jeg mener var S4 stylet også stationcar  Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke er så imponeret af den bil, gulvet skråner svagt op ind mod fører sædet, og kassen i midten var så stor at det gjorde det svært at sidde ordentligt. Det kan godt være at nogle synes kvaliteten af kabinen er bedre, hvad ved jeg, der er bare en masse knapper og irriterende menuer, jeg blev aldrig gode venner med GPS. Quattro var sjovt nok at køre i bjerge i Østrig, men langt fra samme instant torque som elbiler. A4 stationcar er nok en anelse større end Model 3, lidt mere plads på bagsædet men følte mig nok mere klemt på forsædet i en A4 end Model 3. Jeg ville ikke tage en fuldt udstyret A4 selvom den var 100.000 billigere end en Model 3. 

mbk
mbk Dec 8 '18

Stationcar har selvfølgelig mere baggagerum  men sammenlignede kun kabinen  Jeg var ikke imponeret over A4..

Fetaehhgodt
Fetaehhgodt Dec 8 '18

mbk

Men størrelsemæssigt større end A 3 kan jeg forstå.       Men bliver spændende at se Model 3 i Danmark i virkeligheden.     Den er ihvertfald ret bred når man ser data

Bor dog sted og arbejdstider der gør det svært nu der kommer en demo til KBH og Aarhus.   Satser nok på se den i Sverige da datoer der passer bedre.

mbk
mbk Dec 8 '18

Det er længe siden jeg har været i en A3, men mener bestemt Model 3 er større. 

SQLCPH
SQLCPH Dec 8 '18
Nu har jeg set den IRL. Siddet i den. Oplevet den. Er solgt.

Den er harmonisk velproportioneret med de brede skuldre bag til og frunklinierne der gør den sporty. Plads til et par indkøbsposer i frunk. Bagagerummet er dybt men ikke så højt hvilket er fint så skal der ikke stables ting.

De er igang med sidste hånd på konfiguratoren og håber på launch næste uge (for ansatte først vil jeg mene). Spurgte om der kommer off the menu items men det vides endnu ikke. Med priser imellem 500.000 og 600.000 så kommer den til at gå som varmt brød tænker jeg. Vi er hjulpet af at kronen står stærkt mod dollaren pt. Vi må se hvad den koster :-)
P85DK
P85DK Dec 8 '18
Citat fra SQLCPH Nu har jeg set den IRL. Siddet i den. Oplevet den. Er solgt.

Vi er hjulpet af at kronen står stærkt mod dollaren pt. Vi må se hvad den koster :-)

Dollarkursen er nu ret høj set over de sidste 5 år og vel all time high for 2018, så ved ikke helt hvor meget dollarkursen hjælper os :-)

SQLCPH
SQLCPH Dec 8 '18
Nej du har ret :-) den falder kun marginalt i øjeblikket. Det var ment som ifht svenskerne der har det værre :-)
mbk
mbk Dec 8 '18

Har ikke set den så meget for info, men der er nogle gode interviews med andre reservationsholdere halvt inde. Det er spændende hvor mange der ikke kommer fra elbil.

https://www.youtube.com/watch?v=3aNj8LpN8HA

Sider: «« « ... 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 ... » »»