Loading...
dk

Model 3 info | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
webercarbmann
webercarbmann Feb 7 '19
Quote from magnusbb

I forhold til at vente på pris-nedsættelse skal man også huske på at regeringen i deres tekst omkring fjernelse af afgift skrev at denne regel kunne ændres ved salg af 10.000 grønne biler. Dvs. Alle former for hybrid og el. Jeg er personligt lidt nervøs for at vi ret hurtigt rammer 10.000  i år, og at de 20% afgift er tilbage inden året er slut - og så koster en MR det samme som en LR nu:-(  Der er i Januar 2019 solgt 1000 Toyota Hybrid allerede og 600 el og opladningshybrid (alle mærker). Hvis de så regner alle dem med mild hybrid med (Audi, Suzuki, etc) - er vi hurtigt på 10.000 Det kan jo så betyde at der igen bliver solgt rigtig mange el-biler lige nu mens afgiften er væk - men så snart den kommer igen tror jeg salget går i stå fordi folk håber der kommer endnu en periode uden afgift. Jeg håber vi ihvertfald får hele 2019 uden afgift - men lad os se. Jeg er meget sikker på at afgiften kommer tilbage så snart regeringen kan se at der er lidt gang i el-salget.  

Det har jeg også tænkt på.... Det må blive et tema ved det kommende valg at få sløjfet grænsen på de 10000 solgte biler OG i løbet af de to år at komme frem til en bæredygtig plan for overgangen til bæredygtig transport i DK.  En ny regnering ser måske anderledes på tingene. 

mbk
mbk Feb 7 '19

Tror ikke I skal være så bange for 10.000stk, ikke før Model 3 short range købes i stor stil i hvert fald. I USA ser de reelt en merpris på deres biler fra før nytår grundet afgift ændring som giver stop and go mentalitet, derfor bliver Tesla nødt til at jævne lidt ud. Prisen bliver helt sikkert også billigere her på sigt, sådan har det alle dage været med Tesla, de første P85 før dual motor osv kostede over en mio med udstyr, den model kan sammenlignes i performance med den sidste S75, som kom med autopilot hardware. Der er hele tiden noget at spare ved at vente, men man skal så netop vente. Jeg tror dog ikke vi ser stort fald i mid range ved lancering. Måske når markedet er mættet bevæger Tesla prisen lidt ned. 

MOS
MOS Feb 7 '19
Citat fra magnusbb

I forhold til at vente på pris-nedsættelse skal man også huske på at regeringen i deres tekst omkring fjernelse af afgift skrev at denne regel kunne ændres ved salg af 10.000 grønne biler. Dvs. Alle former for hybrid og el. Jeg er personligt lidt nervøs for at vi ret hurtigt rammer 10.000  i år, og at de 20% afgift er tilbage inden året er slut - og så koster en MR det samme som en LR nu:-(  Der er i Januar 2019 solgt 1000 Toyota Hybrid allerede og 600 el og opladningshybrid (alle mærker). Hvis de så regner alle dem med mild hybrid med (Audi, Suzuki, etc) - er vi hurtigt på 10.000 Det kan jo så betyde at der igen bliver solgt rigtig mange el-biler lige nu mens afgiften er væk - men så snart den kommer igen tror jeg salget går i stå fordi folk håber der kommer endnu en periode uden afgift. Jeg håber vi ihvertfald får hele 2019 uden afgift - men lad os se. Jeg er meget sikker på at afgiften kommer tilbage så snart regeringen kan se at der er lidt gang i el-salget.

Som jeg ser det, er der et par misforståelser.

For det første, så "kan" regeringen ændre afgiften, hvis der bliver solgt flere end 10.000 "grønne biler". Det er ikke det samme som, at de gør det. Jeg tvivler på, at det vil ske. I hvert fald kommer der til at gå en del tid med at forhandle frem og tilbage, før det træder i kraft. Og så er der jo også snart valg, så hvem tør at øge afgiften på grønne biler, når alle er enige om, at vi skal omstille til bæredygtig transport og det er tydeligt, at tempoet i omstillingen er alt for langsomt ift. de målsætninger, man har vedtaget? Jeg tænker, at bestemmelsen om de 10.000 grønne biler er indsat som en slags sikkerhedsventil. F.eks. til hvis der skulle opstå en helt uventet udvikling i markedet, hvor en producent oversvømmer det danske marked med billige elbiler, så der f.eks. bliver solgt 10 gange så mange elbiler som forudsat. Det ville umiddelbart få store konsekvenser for statsfinanserne. Og så kunne man overveje at bruge sikkerhedventilen.

For det andet, så er det ikke "alle former for hybrid og el". Som jeg har forstået det, så dækker "grønne biler" over rene elbiler, brintbiler samt opladningshybrider. Men altså ikke hybridbiler uden stik eller mild hybrid. Dvs., at f.eks. Toyotas hybridbiler ikke er "grønne" i denne sammenhæng, da de ikke er plugin.

For det tredje, så er der allerede i dag 20% afgift på elbiler. Aftalen er at udskyde forhøjning af afgiften til 40% (som ellers ville have været fra starten af 2019) til først at være i 2021, dog med den mulighed at bruge sikkerhedsventilen i tilfælde af mere end 10.000 solgte "grønne biler" under denne ordning. Der er dog en række fradrag, som gør, at elbiler under ca. 400.000,- i praksis bliver afgiftsfri. I øvrigt, så er de 20% afgift i realiteten 30%. Det er nemlig 20% af den normale registreringsafgift, som er op til 150%. Altså 20% af 150% = 30%.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Feb 7 '19
PeterE
PeterE Feb 7 '19

Blander vi ikke tingene sammen, og er det fx ikke kun 5000 biler:

~~Ifølge lovforslaget indføres der en lempeligere indfasning i registreringsafgiften for elbiler, da det har vist sig, at indfasningen i registreringsafgiften har bremset salget af elbiler. Det foreslås således at udskyde indfasningen af de almindelige afgifter for elbiler med 2 år, eller indtil et måltal på 5.000 nyregistrerede elbiler er opnået, dog senest den 1. januar 2019. Der foreslås en tilsvarende udskydelse af indfasningen af de almindelige afgifter for pluginhybridbiler og brændselscelledrevne biler. 

(kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=190013 )

og definitionen på hvilke biler vi taler om er også relativt klar:

~~Lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om afgift af elektricitet og forskellige andre love1)

(Udskydelse af indfasning af registreringsafgift på eldrevne køretøjer m.v., midlertidigt fradrag for batterikapacitet, forlængelse af ordning med lav afgift på el til opladning af eldrevne køretøjer og særlig ordning for elbusser, ændring af beregning af brændstofforbrug for gasdrevne biler og gasdrevne pluginhybridbiler og nedsættelse af afgift af metanol iblandet vand)

(kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=191815 )

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Feb 7 '19
Hilbert
Hilbert Feb 7 '19

Hej Peter, du henviser vist til forældede regler.

Der er rigtigt nok med de 10.000 stk som MOS nævner, men det står kun i bemærkningerne (Afsn. 2.1) til lovforslaget

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=205679

- ikke i selve loven

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=206306

PeterE
PeterE Feb 7 '19
Citat fra Hilbert

Hej Peter, du henviser vist til forældede regler.

Der er rigtigt nok med de 10.000 stk som MOS nævner, men det står kun i bemærkningerne (Afsn. 2.1) til lovforslaget

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=205679

- ikke i selve loven

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=206306

Du har ret! Tak :) 

DN
DN Feb 7 '19
Nu har jeg endeligt fået min final invoice 2. I stedet for at være blevet de 5200kr billiger er den nu blevet 1,5kr dyrere. Dertil kommer at bilen har skiftet VIN nummer. Gad vide om jeg nu har et billån i den forkerte bil. Det virker fuldstændigt latterligt at de ikke kan finde ud af at sælge 20 biler uden at det hele er noget råd.
Inden jeg satte banken igen bekræftede de VIN numret på telefonen. Nu er deres kundeservice selvfølgeligt lukket.
Kejseren
Kejseren Feb 7 '19

Ikke videre professionelt, nej.

jramskov
jramskov Feb 8 '19

Lyder ikke videre fantastisk, desværre.

PeterE
PeterE Feb 8 '19
Citat fra DN Nu har jeg endeligt fået min final invoice 2. I stedet for at være blevet de 5200kr billiger er den nu blevet 1,5kr dyrere. Dertil kommer at bilen har skiftet VIN nummer. Gad vide om jeg nu har et billån i den forkerte bil. Det virker fuldstændigt latterligt at de ikke kan finde ud af at sælge 20 biler uden at det hele er noget råd.
Inden jeg satte banken igen bekræftede de VIN numret på telefonen. Nu er deres kundeservice selvfølgeligt lukket.

I en verden fuld at større problemer, ville jeg nok læne mig lidt tilbage og bare glæde mig til en ny og virkelig lækker bil :) Og banken så andre dit VIN, det er vist verdens mindste ting. 

Ellertm3
Ellertm3 Feb 8 '19
Det er noget rod, men vær du glad for at du overhovedet er noget så langt i processen :-). Jeg har endnu til gode at få første opkald fra leveringsteamet. Jeg reserverede 01.04.2016 og endelig ordre fastsat d 30.12.2018.
Forummets indlæg er redigeret af Ellertm3 Feb 8 '19
voersaa
voersaa Feb 8 '19
Citat fra DN Nu har jeg endeligt fået min final invoice 2. I stedet for at være blevet de 5200kr billiger er den nu blevet 1,5kr dyrere. Dertil kommer at bilen har skiftet VIN nummer. Gad vide om jeg nu har et billån i den forkerte bil. Det virker fuldstændigt latterligt at de ikke kan finde ud af at sælge 20 biler uden at det hele er noget råd.

Træls og det er pinligt at de ikke kan styre det bedre. Frustrerende når man skal bruge tid og kræfter på at rette op på den slags-  Når det så er sagt er jeg sikker på det kommer i orden, Tesla Danmark kan ikke have den slags brølere siddende på sig hvis de ønsker forsat at have kunder i butikken.  

jramskov
jramskov Feb 8 '19
Citat fra PeterE

I en verden fuld at større problemer, ville jeg nok læne mig lidt tilbage og bare glæde mig til en ny og virkelig lækker bil :) Og banken så andre dit VIN, det er vist verdens mindste ting.

Der er helt sikkert et element af #FirstWorldProblem i det, men omvendt er det en ret stor investering for de fleste og derfor synes jeg det er ret naturligt at man bliver bekymret når det ikke virker til der er styr på det.

SuneH
SuneH Feb 8 '19

Det var det samme i 2015 - der var det vist også ret kaotisk. Men det gav mere mening dengang, det var en relativt ny organisation som skulle levere 1500+ biler i december. Med 20-30 stk model 3 i løbet af februar/marts burde det være en simpel sag, især fordi de har haft 3 år mere til at øve sig i.

jramskov
jramskov Feb 8 '19

Eller de har glemt det igen fordi de ikke har solgt noget siden? :P

mbk
mbk Feb 8 '19

Jeg har pt givet helt op at komme i kontakt med dem, det føles underligt, men mon ikke vi får styr på det inden bilen skal afhentes  

jramskov
jramskov Feb 8 '19

Interessant:
"Now all Tesla Model 3 ( PM3, LR AWD & LR RWD) in China are included Enhanced Autopilot feature with no extra charge, was 46300 RMB. "

https://twitter.com/vincent13031925/status/1093704500240510976

vladmury
vladmury Feb 8 '19

Jeg har bestilt bilen den 31 Jan 2019 og fik at vide den bliver leveret i Marts 2019. Indtil videre har ikke hørt noget fra Tesla udover de har trukket depositum fra min konto. 

Skal skal man regne med Tesla vil kontakte mig? 

voersaa
voersaa Feb 8 '19
Citat fra jramskov

Interessant:
"Now all Tesla Model 3 ( PM3, LR AWD & LR RWD) in China are included Enhanced Autopilot feature with no extra charge, was 46300 RMB. "

https://twitter.com/vincent13031925/status/1093704500240510976

Meget overraskende, jeg tænker det er primært er marketing relateret men fantastisk hvis det er et tegn på at EAP bliver til at betale.

For øvrigt held og lykke med at køre på autopilot i Kina!  

Sider: «« « ... 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 ... » »»