I forhold til at vente på pris-nedsættelse skal man også huske på at regeringen i deres tekst omkring fjernelse af afgift skrev at denne regel kunne ændres ved salg af 10.000 grønne biler. Dvs. Alle former for hybrid og el. Jeg er personligt lidt nervøs for at vi ret hurtigt rammer 10.000 i år, og at de 20% afgift er tilbage inden året er slut - og så koster en MR det samme som en LR nu:-( Der er i Januar 2019 solgt 1000 Toyota Hybrid allerede og 600 el og opladningshybrid (alle mærker). Hvis de så regner alle dem med mild hybrid med (Audi, Suzuki, etc) - er vi hurtigt på 10.000 Det kan jo så betyde at der igen bliver solgt rigtig mange el-biler lige nu mens afgiften er væk - men så snart den kommer igen tror jeg salget går i stå fordi folk håber der kommer endnu en periode uden afgift. Jeg håber vi ihvertfald får hele 2019 uden afgift - men lad os se. Jeg er meget sikker på at afgiften kommer tilbage så snart regeringen kan se at der er lidt gang i el-salget.
Som jeg ser det, er der et par misforståelser.
For det første, så "kan" regeringen ændre afgiften, hvis der bliver solgt flere end 10.000 "grønne biler". Det er ikke det samme som, at de gør det. Jeg tvivler på, at det vil ske. I hvert fald kommer der til at gå en del tid med at forhandle frem og tilbage, før det træder i kraft. Og så er der jo også snart valg, så hvem tør at øge afgiften på grønne biler, når alle er enige om, at vi skal omstille til bæredygtig transport og det er tydeligt, at tempoet i omstillingen er alt for langsomt ift. de målsætninger, man har vedtaget? Jeg tænker, at bestemmelsen om de 10.000 grønne biler er indsat som en slags sikkerhedsventil. F.eks. til hvis der skulle opstå en helt uventet udvikling i markedet, hvor en producent oversvømmer det danske marked med billige elbiler, så der f.eks. bliver solgt 10 gange så mange elbiler som forudsat. Det ville umiddelbart få store konsekvenser for statsfinanserne. Og så kunne man overveje at bruge sikkerhedventilen.
For det andet, så er det ikke "alle former for hybrid og el". Som jeg har forstået det, så dækker "grønne biler" over rene elbiler, brintbiler samt opladningshybrider. Men altså ikke hybridbiler uden stik eller mild hybrid. Dvs., at f.eks. Toyotas hybridbiler ikke er "grønne" i denne sammenhæng, da de ikke er plugin.
For det tredje, så er der allerede i dag 20% afgift på elbiler. Aftalen er at udskyde forhøjning af afgiften til 40% (som ellers ville have været fra starten af 2019) til først at være i 2021, dog med den mulighed at bruge sikkerhedsventilen i tilfælde af mere end 10.000 solgte "grønne biler" under denne ordning. Der er dog en række fradrag, som gør, at elbiler under ca. 400.000,- i praksis bliver afgiftsfri. I øvrigt, så er de 20% afgift i realiteten 30%. Det er nemlig 20% af den normale registreringsafgift, som er op til 150%. Altså 20% af 150% = 30%.