Loading...
dk

Hvilken Tesla Model S til "lidt specielle krav"? | Tesla Forum

ElPeter
ElPeter Aug 16 '17

Det er meget forskelligt hvad folk synes om autopilot. Der er kun meget få 2.0 i landet, det er kun næsten nye og derfor dyrere biler.

Jeg har selv 1.0 (bil fra slut-15) og fik mest aktiveret autopilot for at få Adaptiv Fartpilot. Jeg synes ikke om den måde autopiloten kører, den bremser op under (undervejs i baneskift) overhalinger og er træg til at skifte bane. Synes jeg. Andre bruger den meget, måske et spørgsmål om tilvænning. Jeg kører ikke så meget motorvej og der hvor jeg kører (Storkøbenhavn) er der relativt tæt trafik, så foretrækker jeg at bevare kontrollen selv.

PeterE
PeterE Aug 16 '17

Jeg elsker min autopilot (1.0 fra nov 2015) og bruger den hver dag på motorvejen imellem humlebæk og indtil Hans Knudsens Plads i den anden ende, og det er ved at være relativt 'smooth' i den måde man accelererer og bremser på. Jeg bruge aldrig autopilot på andet end motor- og motortrafikveje. Synes at det er uansvarlig når der er bløde trafikanter til stede.

Din pointe om at købe en forældet model er jo rigtig, og en ny bil koster bare og den koster på afskrivninger. Jeg ville ikke blinke ift at købe og køre en 2015-model igen, heller ikke brugt. Jeg ville vælge en performance model en anden gang - bare fordi. Modellerne før 2015, ville jeg nok overveje en ekstra gang. De mangler simpelthen for meget. 

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Aug 16 '17
MOS
MOS Aug 16 '17

Altså, det afhænger jo helt af, hvilke præferencer, du har.

Vil du bare have en fed elbil, som du selv vil køre 100%, så kan AP undværes. Så vidt jeg ved, medfølger der som standard en "dum" fartpilot, der kan holde en konstant fart, uanset om der er biler i vejen. Hvis den har AP hardware (ca. 2015 og frem), men ikke aktiveret AP, så har den også alle sikkerhedsfunktioner som f.eks. automatisk nødbremse m.m. Altså helt på linje med de fleste veludstyrede biler i dag. Årgange før ca. 2015 mangler AP hardware og har derfor heller ikke alle de nye sikkerhedsfunktioner.

Med AP1 får du TACC (Traffic Aware Cruise Control), som selv justerer farten efter trafikforholdene og holder passende afstand til forankørende biler. Du får også AutoSteer, som styrer og holder bilen i vognbanen. Det virker rigtig godt på motorveje, knap så godt på hovedveje og ikke særlig godt på mindre veje og i bytrafik. Kan dog godt bruges med forsigtighed, hvis vejbanen er markeret tydeligt med striber (helst både midterstriber og stribe i højre vejkant). Den kan også automatisk skifte vognbane til overhaling med et enkelt tryk på kontakten. Derudover Summon og AutoPark, automatisk op-/nedblænding langt lys, nærlys, kørelys osv., automatisk vinduesvisker.

Jeg bruger selv AutoSteer rigtig meget og det er en god og behagelig hjælp og ekstra sikkerhed især på lange ture på motorvej og ved køkørsel. Summon og AutoPark er lidt nogle gimmicks, som (i hvert fald for mig) har begrænset anvendelse. Summon virker kun ved en næsten helt lige udkørsel og min indkørsel svinger lige foran carporten, så her kan jeg ikke bruge det. AutoPark virker ofte kun sporadisk og parkerer tit for langt fra kantstenen (og bilen er i forvejen meget bred, så den kommer let til at rage næsten ½ m længere ud end de andre biler), så man alligevel selv skal rette lidt på parkeringen, så det bruger jeg heller ikke så tit.

Med AP2 får du det sidste nye hardware med flere kameraer (3 i forruden, 2 skråt bagud ved forreste hjulskærme, 2 til siden ved B-stolpen samt bakkamera) samt en langt kraftigere supercomputer. Dette skulle efter sigende være nok til selvkørende level 5, når softwaren bliver udviklet. Nogle har dog sat spørgsmålstegn ved, om det nu også er tilstrækkeligt og det er meget usikkert, hvornår softwaren bliver klar og om der kan gives myndighedsgodkendelser i de forskellige lande.

P.t. kører AP2 vist ca. lige så godt som AP1 og har nogenlunde de samme funktioner. Man kan regne med løbende forbedringer via OTA opdateringer. AP1 har nok nået tæt på sit fulde potentiale, så her forventer jeg kun ganske små forbedringer og/eller nye features. AP2 har dog et kæmpe potentiale til forbedring og det er kun tiden, der vil vise, hvor godt det bliver.

Personligt ville jeg ikke undvære AP (har selv AP1), men AP2 er vist ikke meget bedre end AP1 p.t. og det er usikkert, hvornår der kommer afgørende forbedringer. Så medmindre du vil være med på noderne og have det sidste nye skrig, så kan du sagtens nøjes med at gå efter AP1. Hvis du har meget lidt motorvejskørsel, så kan du også overveje helt at undvære AP og spare de penge.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Aug 16 '17
KimT
KimT Aug 16 '17

Jeg kørte rundt i en lånebil (P85+) uden AP - dvs. den havde kun gammeldags fartpilot og ingen nødbremse, genkendelse af farttavler mm. Her indså jeg hvor glad jeg er for den adaptive fartpilot, og vil ikke undvære det hvis den skulle skiftes ud engang. Selve AP er fint på motorrvej 

sfr
sfr Aug 16 '17

mange tak for svarene, det er fedt at få indsigt i hvad de forskellige funktioner munder ud i, i erfaringer hos jer

jeg er ikke ude i at være med på noderne bare for at være det, men søger den bedste løsning ud fra præferencerne.

de tre ting jeg tænker jeg kunne finde anvendeligt er adaptiv fartpilot til motorvejen, aktiv nødbremse ved kollision, og "alarm ved vejbaneskift/blind vinkel". så vidt jeg kan forstå er alle de tre med i AP.1.0 så det burde kunne gøre det

PeterE
PeterE Aug 16 '17

Jeg tror nu desværre ikke at min 85D (AP 1.0) har blindvinkelalarm. Desværre ikke, men ja - sensorer hele vejen rundt, det er bare ikke det samme hvis du spørger mig.

Sithfury
Sithfury Aug 16 '17
Citat fra PeterE

Jeg tror nu desværre ikke at min 85D (AP 1.0) har blindvinkelalarm. Desværre ikke, men ja - sensorer hele vejen rundt, det er bare ikke det samme hvis du spørger mig.

AP 1.0 har blinkvinkelalarm. Hvis du forsøger at trækker over i en bane med en anden bil i eller lign. stritter rettet imod, og du får en alarm. 

PeterE
PeterE Aug 16 '17

Tak for opklaringen Sithfury - det var jeg slet ikke klar over, jeg må køre for pænt. For mig handler det mere om vores ret store B- og C-stolpe, og der kan sagtens være en cyklist 'derude'. Hvordan opdager jeg den? I dag ved hjælp af spejlene selvfølgelig og mit roterende hoved, men fanger alarmen det?

sfr
sfr Aug 16 '17

sithfury - fedt at høre - så er det helt sikkert en AP 1.0 version jeg skal gå efter.

Kiefer
Kiefer Aug 16 '17

Jeg tror heller ikke du finder en AP2 brugt bil til 500.000 eller derunder. Med mindre du vælger at købe en næsten helt ny bil. Selv mange af de biler Tesla selv har stående som brugte biler er AP1.

Grunden er at AP2 først kom på bilerne i september 2016, det vil sige, de biler er alle uden undtagelse med 20% afgift. 

/Martin

sfr
sfr Aug 16 '17

Kiefer, det giver god mening. det er nu heller ikke tosset med 4 års garanti som Tesla har på deres brugte..

Kiefer
Kiefer Aug 16 '17

Er det fuld 4 års garanti de yder på deres brugte biler, eller er der noget man skal huske og læse med småt?

/Martin

sfr
sfr Aug 16 '17
Fra teslas hjemmeside med brugte biler fandt jeg en fra 2015 hvor der står:
"Alle Model S biler gennemgår en fuld inspektion, resterende batteri- og motorgaranti fortsætter, og en 4 år/80.000 km begrænset nybilsgaranti med vejhjælp er inkluderet."

Hvad begrænset nybilsgaranti dækker over Skal jeg ikke gøre mig klog på
Captiva
Captiva Aug 17 '17

Jeg er ret enig i de sidste kommentarer herinde, køresyge er ikke noget problkem med hensynsfuld chauffør. Men ved kraftig accelleration,så kan jeg blive køresyg selvom jeg er chauffør :-)

Dit budget tillader ikke AP2, men som de andre er jeg særdeles tilfreds med ver 1. Lyder som god ide at købe ved Tesla med 4 års garanti.

Også korrekt at man kan høre front motor på d modeller, men jeg ville aldrig købe uden 4 hjulstræk, den kører/ligger suverænt godt

Thomsen
S90d

PeterE
PeterE Aug 17 '17

Captiva, min frontmotor siger ingenting - det gør mit klimaanlæg til gengæld. Prøv at slukke for det bare 10 sekunder og nyd roen :) Og ja, der har været problemer med udvalgte motorer foran.

Raymond
Raymond Aug 17 '17

Min frontmotor piver, jeg har dig PeterE mistænkt for at have en høreskade, så du ikke kan høre den ;-)

Jeg kører det meste af den danske sommer(den er alligevel lidt halvkølig) uden AC og nyder stilheden.

jensk2
jensk2 Aug 17 '17

Min 70D hyler nogen gange forfra, men altid tydeligt bagfra, hvis bagsædet lægges ned. Den 70D jeg prøvekørte før køb hylede næsten ikke, men de P90D og 90D modeller, som Tesla har stillet til rådighed ved henholdsvis Service og udskiftning af MCU, hylede begge svagere, men konsekvent. Så det er vist mere reglen end undtagelsen at en D model hyler lidt. Mig generer lyden ikke, den signalerer at der omveksles lidt energi:-)

P85DK
P85DK Aug 17 '17
Quote from PeterE

Captiva, min frontmotor siger ingenting - det gør mit klimaanlæg til gengæld. Prøv at slukke for det bare 10 sekunder og nyd roen :) Og ja, der har været problemer med udvalgte motorer foran.

Min AC er også begyndt at lyde som om bilen snart tæt på take-off

Frontmotor er tydelig når den er i range mode, hvilket den har været lige fra start.

PeterE
PeterE Aug 18 '17
Raymond, du har nok ret - mange problemer bliver løst med alderen, og jeg nyder bare stilheden :)
Kiefer
Kiefer Aug 18 '17

SFR: Når Tesla siger begrænset garanti, betyder det sikkert at alt det der går i stykker på bilen ikke er dækket ;-)

/Martin

Sider: « 1 2 3 4 5 »