Loading...
dk

Luftundervogn – gør det S'eren "strammere"? | Tesla Forum

renep
renep Aug 25 '14

Hej alle,

Er ny i dette forum og er ret klar til at bestille en 85, er nået til tilbehørsafdelingen/beslutningerne.

Jeg er i tvivl om hvorvidt jeg skal tilkøbe luft, eller spare disse penge, eller bruge dem på andet udstyr. Selvom S'eren vejer de 2 ton kan jeg stadig mærke, at den er lidt "hoppende" i forhold til min nuværende tyske bil, der er en smule sænket og har en ret stram undervogn. Dette er fantastisk på landevej og motorvej, da den "suger" til asfalten – i byen på hullet veje og brostensbelægning føles den selvfølgelig lidt mere bumpet, da underlaget går direkte op i sædet. Dette undgås med S'erne, tilgengæld ryger stramheden på de lange lige stræk.

Mit spørgsmål går så på, hvor meget mere stram S'eren føles som, hvis man sænker den under kørsel ved hjælp af luftundervognen. Er det værd at kaste den forholdsvis store sum efter en smule stramhed, eller er det ikke noget der kan mærkes alligevel, når man bevæger sig ud på lande- og motorvej. I byen er det selvfølgelig fantastisk, at bilen ikke bumper hårdt (men blidt i stedet), men jeg tænker om jeg vil savne den nuværende stramhed på lige, lange stræk ved højere hastighed? Yderligere fik jeg oplyst under prøvekørsel, at den kan gøres strammere ved en given km-hastighed, så den selv sænker sig under kørsel, når man rammer f.eks. 100 km/t, har nogen erfaring med dette og kan det overhovedet mærkes..?

Jeg er som sådan ikke interesseret i luftundervognens andre egenskaber, der også følger med, så man nemmere kan laste, køre fri af snedriver, køre på markveje etc, dette hænder ikke så tit...

Er der nogen der kan hjælpe med lidt input på denne problemstilling?

mvh René, en glad Tesla-ejer in spe

 

 

TwoChops
TwoChops Aug 25 '14
Hej Rene!
Jeg har luftundervogn på min P85. Har prøvet en S85 uden luft da jeg lånte en bil i forbindelse med service. Jeg kunne tydeligt mærke at min egen er mere komfortabel trods det at lånebilen var med 19" mod mine egne 21". Jeg synes ikke, bilen bliver strammere når den sænkes. Bare lavere. Der skulle efter sigende være noget energi at spare ved lavere kørsel fx på motorvej
Larsen
Larsen Aug 25 '14
@Rene, du skal helt klart vælge luft, selvom man ikke kan mærke på den, om den har sænket sig eller ej. Jeg lader min sænke sig ved 105 km/time, men opdager aldrig om den er sænket eller ej. Til gengæld er den formidabel til at køre over chikane hoppene. Dem mærker man næsten ikke, og den er tæt på at klare dem lige så godt som en Citroen med olie affjedning.
renep
renep Aug 25 '14

Kære begge,

 

Tak for svar. Det er ikke så meget komfort jeg er ude efter, mere en strammere følelse på landevej/motorvej, som jeg godt kan lide i min nuværende bil. Jeg havde en idé om, at luften også kunne "skubbes" den anden vej, så den fik mindre luft i situationer som tidligere beskrevet på motorvej, hvor jeg foretrækker en mere fast styring/følelse på vejen.

Da jeg muligvis er ude efter en mere "stram undervogn" (i hvert fald til landevej/motorvej), er det måske smartere at tage 21" dæk istedet for 19"? (dette vil i givet fald blive på bekostning af luften). Jeg har lært at leve med byens bump og brosten og vil hellere prioritere køreglæden på landevejen, når det nu desværre skal prioriteres…;-)

 

Bianco
Bianco Aug 25 '14

Det er nok mere Teslas valg af helårsdæk som kun lige kan bære bilen (vægtindexet) gør at den ikke føles stram. Har selv luftundervogn.

Vil tro at den største forskel ligger i valg af fælgstørrelse og dækkvalitet.

Hvis du vil have den gokart stram, dur luftundervogn ikke. Så skal du have coilovers på.

Og så kan du justere styringen fra sofacykel-'merikanerbils lillefinger-kørsel via normal til kan-den-her-bil-overhovedet-dreje stramt ;-)

renep
renep Aug 25 '14

@Bianco. Ja, muligvis coilover, som virker som om, at det er med på Performance+ pakken (til en hvis grad i hvert fald ifølge udenlandske sites)? Desværre er det så 100K (for P), 48K (for plus) og 18K (for luft), dvs knap 180K ekstra i forhold til den "alm" S85 jeg havde i tankerne, måske lidt meget for lidt stramhed på landevejen..;-) Tror du, at alene at gå fra 19" til 21" vil give lidt ekstra stramhed i styring, nogle erfaringer?

egernmus
egernmus Aug 26 '14

@Renep .. min første prøvekørsel i en Model S var i en alm. P85 med Michelin PS2 (kiggede efter), som virkede en smule upræcis eller forsinket i indstyring til sving samt med en smule understyring. Ikke noget voldsomt, men alligevel gav den en følelse af at bilen var tung og lidt usikker, når den blev bare moderat presset, eller ved hurtige manøvrer.. samtidig virkede den lidt som en båd, som krængede lidt i svingene og ved accellerationer/bremsning det samme .. stadig ikke noget voldsomt, men følelsen var alligevel, at det virkede lidt usikkert. Det skal lige siges, at jeg tror det var en tidlig US-version, da den var udstyret med forkert ladestik samt 1 fase lader.

 

Anden prøvekørsel var en P85+, officiel EU-model, var en helt anden oplevelse, hvor der var præcis indstyring uden forsinkelse, ingen understyring og at bilen opførte sig nøjagtigt som jeg ville have den til. Min tanke var netop, at den føltes mere som en go-kart, hvor følelsen var, at den føltes sikker og forudsigelig og at den klisterede sig til vejen. Det var Michelin PS2 dælk på denne også. Begge prøvekørsler var på våd vej.

 

Jeg har i Marts fået en P85+, da jeg ikke turde spare de sidste 80.000 og få en bil, som ikke var forudsigelig og præcis i indstyringen til sving, når jeg vidste den kunne. Det er nok en smagssag hvad man er til, og jeg har ikke prøvet en standard.

 

En ting mere .. jeg kan sige meget om min MS, men komfortabel vil jeg i hvert fald ikke kalde den .. der er ikke noget flyder (magic carpet ride?) over den.. Jeg synes jeg får tæsk op i ryggen af enhver ujævnhed i vejen, jeg foretrækker ordentligt asfalt.. og vejbump cruiser den i hvert fald heller ikke hen over uden man ved det, hårdt :)

 

Jeg er i øvrigt glad for at have fået autosænkning på den  .. kørte de første 3.000 km uden den mulighed, men sænker nu ved 100-105 kmt .. jeg kan mærke den lige strammer op i styringen og bliver mere præcis (den er præcis i forvejen, men får lige en tand mere feel) og "body roll" skifter fra at bilen har en smule "dinglen" højre venstre ved små ujævnheder i vejen til at den sætter sig og man får en mere kontant oplevelse.

 

Har kørt 10.000 km og jeg vil tro de 4.000 km har været i "low". Jeg kan sagtens mærke på køreegenskaberne med høj fart (fra 80 og op), at den sænkes.. ville ikke undvære det igen.. og til gengæld vil jeg også gerne have den i standard i byerne så man ikke smadrer fronten ind i alt muligt (tror f.eks jeg har skrabt en smule ved nedkørsel fra SC i middelfart i Standard højde, selv om jeg kørte forsigtigt :)

 

Jeg synes en P85+ ligger rigtigt godt på vejen :) Men har desværre ikke prøvet uden luft eller uden Performance, og om man kan mærke forskellene der. Jeg synes nok du skal have prøvekørsel i et par forskellige setups, hvor den ene du prøver er en P85+, før du beslutter dig for "investeringen". Efter sigende på teslamotorsclub.com skulle nogle af bøsningerne i de senere versioner af S85 og P85 jo være samme partnummer som P85+, så de skulle have fået noget af stivheden bagi "gratis" .. det kunne være fedt at prøvekøre for at finde forskellene, hvis der kan spares der :)

 

Mvh.

Ulrik

KS
KS Aug 26 '14
Var i weekenden hos Mdamm og prøvede hans S85 uden luft. Ved normal kørsel var den ganske i orden og kunne ikke mærke forskellen. Har haft lånt en p85'er ved service og den er meget hårdere i undervognen.
renep
renep Aug 28 '14

Jeg må ud på Amager og prøvekøre med og uden luft, så jeg kan teste på motorvej ved forskellige hastigheder (og ligeledes om det skal være 19" eller 21", der er den sidste ting, der skal besluttes). Lagde bestilling i går, så nu har jeg 14 (-1) dage til at træffe de sidste beslutninger. Glæder mig virkelig til december..;-) 

Kiefer
Kiefer Aug 29 '14

Er alle deres testbiler derude ikke næsten fuldt udstyret, har de nogen med og uden luft?

 

/Martin

FrederikC
FrederikC Aug 29 '14

De har en sølv 85'er uden luft, havde den som lånebil forleden.

renep
renep Sep 10 '14

Alle, tak for hjælpen. Det blev en 85 med 21" og luft. Glæder mig til jul (eller deromkring). Vi ses derude. /René

120281
120281 Sep 10 '14

Jeg skal selv ud og køre en 85, uden luft og 19" alu. Så jeg kan sammenligne med den P85, med luft og 21" jeg kørte sidste sommer.

Dog har jeg snakket med en bilforhandler der sælger brugte Teslaer. Han siger Luft gør den ekstra hård, troede det var omvendt. Altså luft mere behagelig og uden luft hård. Men han siger de gamle der prøvekører vælger alm. dæmper og ikke luft.

Michael
Michael Sep 10 '14
@120281
En bilforhandler der sælger brugte Tesla'er ??.
Mig bekendt er der kun solgt en enkelt brugt Tesla af en bilforhandler her i landet, eller har jeg misset noget?
Kristian70k
Kristian70k Sep 10 '14

Synes heller ikke jeg kender nogen der forhandler brugte TMS?

Kristian70k
Kristian70k Sep 10 '14

Synes heller ikke jeg kender nogen der forhandler brugte TMS?

120281
120281 Sep 11 '14
Hvem har sagt det var i dk ? Der er da ca. 30 til salg i eu.
Leth
Leth Sep 12 '14
Citat fra Michael @120281
En bilforhandler der sælger brugte Tesla'er ??.
Mig bekendt er der kun solgt en enkelt brugt Tesla af en bilforhandler her i landet, eller har jeg misset noget?

Jeg ved der er solgt en P85+ (top udstyret) til en tæt på mig. Den har gået 10.000k, og blev handlet til 850.000,-  

Er det denne i mener ?

p85, 85 kw, 22" alufælge, tech pakke, el-soltag/panorama tag, navigation/google earth, vinter pakke, sound studio pakke/hi-fi, dobbelt lader, lys pakke, sikkerheds pakke, batteri sikkersheds pakke, luftundervogn, 21" org alufælge, 2 zone klima, parkeringssensor for samt bag, bakkamera, fartpilot, kørecomputer, infocenter, sædevarme, el indst. forsæder, 4x el-ruder, el-spejle, bluetooth, armlæn, bagagerumsdækken, kopholder, læderindtræk, læderrat, lygtevasker, 1 ejer, ikke ryger, service ok, mer pris for 22" alufælge, ring for fremvisning

 

120281
120281 Sep 12 '14

Ja den her er lige solgt og med 30 interesserede:

http://ekstrabladet.dk/biler/topfart/article5005681.ece

Så var der ham som også er herinde som ikke solgte på autocom. Den blev budt i 640k og han ville have 660k.

Eneste salg/tilsalg jeg har set - så derfor holder jeg øje med andre EU lande. Primært Luxemborg pga. moms fordel som er lavere end eks Tyskland.

Sider: 1 2 »