Loading...
dk

Destination charger | Tesla Forum

P85DK
P85DK Oct 23 '22

Jeg synes det er fair nok at tage penge for destinationschargers i dag. Da de blev introduceret fik de ladeboksen gratis, men betalte selv for installationen og kom på Teslas side. Men at forvente gratis strøm i al evighed er måske lige i overkanten.

Hvis du har booket dit værelse via en booking portal til 1.000 kr., så betaler hotellet i hverfald 30% i fee, hvis ikke mere, til booking portalen, og så hvis du også skal lade 50 kWh á 5 kr. (og jeg går ud fra at du ikke tjekker strømpriser og tidspunkt, når du lader ude) så har hotellet måske 500 kr. tilbage til sig selv.

'Reklame og ekstra kunder' kan være meget dyrt købt, specielt når du så overikøbet føler du ikke har fået det du gerne vil have.

Ice2EV
Ice2EV Oct 23 '22

Hmmmf......

"Men at forvente gratis strøm i al evighed er måske lige i overkanten."

Er den melding ikke lidt farlig at sende i omløb?

Anyway!

Booking portaler er lidt noget lort, bare se take away, hvor restauranterne står med 35% af regningen i udgift til WOLT. Sikkert det samme til Just EAT. Plus de tager et leveringsgebyr for kunden.

Booking portaler gør det kun dyrere for slutbrugeren i længden. Lidt ligesom Elsselskaber og Netselskaber. ;-)

P85DK
P85DK Oct 23 '22
Citat fra Ice2EV

Hmmmf......

"Men at forvente gratis strøm i al evighed er måske lige i overkanten."

Er den melding ikke lidt farlig at sende i omløb?

Der er forskel på gratis strøm og forudbetalt strøm :-) Destinationschargers har du som ejer ikke betalt noget for, mens vi er nogle som har betalt for strøm til den bil vi fik med, da vi købte vores strøm ;-)

Nikola
Nikola Oct 23 '22
Quote from P85DK

Jeg synes det er fair nok at tage penge for destinationschargers i dag. Da de blev introduceret fik de ladeboksen gratis, men betalte selv for installationen og kom på Teslas side. Men at forvente gratis strøm i al evighed er måske lige i overkanten.

Hvis du har booket dit værelse via en booking portal til 1.000 kr., så betaler hotellet i hverfald 30% i fee, hvis ikke mere, til booking portalen, og så hvis du også skal lade 50 kWh á 5 kr. (og jeg går ud fra at du ikke tjekker strømpriser og tidspunkt, når du lader ude) så har hotellet måske 500 kr. tilbage til sig selv.

'Reklame og ekstra kunder' kan være meget dyrt købt, specielt når du så overikøbet føler du ikke har fået det du gerne vil have.

"Synes"? Nu kan man jo "synes" meget, om mange ting. 
Indtil andet bliver aftalt/kommunikeret, burde ladning være gratis? 

Efter min mening er hotellets forretningsmæssige overvejelser, mig helt uvedkommende. Så evt. gebyr til bookingportalen (som jeg i øvrigt ikke brugte) er mig lige så uvedkommende, som den lokale høst/vejrforhold/skat/sygefravær/overenskomstmæssige forhold mm?

Såfremt dem der har destinationsladere hængende, ikke mener at det giver værdi, kan de melde sig ud af ordningen, blive slettet fra Tesla og enten droppe ladning eller sætte egen lader op (måske frikøbe/beholde Tesla's?) og så tage lige præcis den betaling de ønsker.   

P85DK
P85DK Oct 23 '22
Citat fra Nikola

Efter min mening

Man kan jo mene meget :-)

Kan du linke til den aftale du har med Tesla eller dem der har sat destinationsladere op eller Teslas aftale med dem der har sat destinationsladerne, som viser at du har ret til gratis opladning på destinationsladere?

Jeg kan ikke se nogen steder på Teslas side at det skulle være gratis at bruge:

https://www.tesla.com/da_DK/charging-partners

https://www.tesla.com/da_dk/destination-charging

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Oct 23 '22
Nikola
Nikola Oct 24 '22
Citat fra P85DK

Man kan jo mene meget :-)

Kan du linke til den aftale du har med Tesla eller dem der har sat destinationsladere op eller Teslas aftale med dem der har sat destinationsladerne, som viser at du har ret til gratis opladning på destinationsladere?

Det kan man. Men tænker at du står ret alene med din mening vedr., at evt. brug af bookingportaler åbenbart er et "frikort" for hoteller og at man derudover skal overveje hotellets generelle drift/økonomi mm. i forbindelse med en evt. klage.

Jeg har ikke nogle regler på skrift, hvilket jo sådan set var grunden til at jeg startede med at efterlyse noget fakta (men kan se at Kiefer tidligere i denne tråd har førstehåndskendskab til at reglerne, hvor hans udlægning er at man ikke må tage penge for strømmen).
Skulle nogen have nogle links må de gerne smide dem....

Kan se at Tesla medio 2022 har skrevet om muligheden for at man kan tage penge for strømmen. Men kun hvis man har min. 6 destinationsladere (hvilket jo underbygger tanken om at det ellers skal være gratis)      

P85DK
P85DK Oct 24 '22
Citat fra Nikola

Det kan man. Men tænker at du står ret alene med din mening vedr., at evt. brug af bookingportaler åbenbart er et "frikort" for hoteller og at man derudover skal overveje hotellets generelle drift/økonomi mm. i forbindelse med en evt. klage.

Jeg har ikke nogle regler på skrift, hvilket jo sådan set var grunden til at jeg startede med at efterlyse noget fakta (men kan se at Kiefer tidligere i denne tråd har førstehåndskendskab til at reglerne, hvor hans udlægning er at man ikke må tage penge for strømmen).
Skulle nogen have nogle links må de gerne smide dem....

Kan se at Tesla medio 2022 har skrevet om muligheden for at man kan tage penge for strømmen. Men kun hvis man har min. 6 destinationsladere (hvilket jo underbygger tanken om at det ellers skal være gratis)     

Frikort? fra regler som du har hørt andre nævne? Hvor kan du se hvad Tesla har sagt medio 2022?

Med det virker som om det virkelig har været hårdt for dig at skulle betale for den strøm, måske skulle du skrive til Tesla og spørge om det virkelig kan være rigtigt at de må gøre det.

Jeg er da 100% enig i at hvis de har indgået en aftale, så skal de overholde den, men spørgsmålet er jo om sådan en aftale eksisterer? At det måske var sådan i 2015 er jo ikke ensbetydende med at det er sådan i 2022 ...

Nu er Kiefers indlæg jo alligevel 4 år gammelt, der kan jo godt være sket noget siden

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Oct 24 '22
jonsiii
jonsiii Oct 24 '22

Hvordan ryddes der egentlig op i listen over Destination Chargere? For eksempel er Landal Seawest/Søhøjlandet gået helt over til UnClever sidste år, men der står på Tesla's kort at der stadig findes 2 stk. Tesla-ladere.

Clevers ladere findes på Clever.dk, men selvfølgelig ikke på Plugsurfing/Spirii/Monta. Dejligt for hollandske turister, der lige troede de skulle oplade gratis uden roamingbøvl. =) Er de heldige kan de starte den med et Plugsurfing-kort til 9,90 kr/kWh.

Kiefer
Kiefer Oct 24 '22

Det er det samme med hos mine svigerforældre. De har en campingplads hvor vi satte Destination Chargers op. Aftalen med Tesla var den gang (det er snart maaange år siden :) at Tesla leverede laderne, men campingpladsen skulle selv betale alt andet.

Man ville så komme på Tesla side over ladere. Erfaringen er, at det på ingen måde har givet flere kunder end udgiften til installation og strøm, og idag er svigerforældrene gået på pension og den nye ejer mener ikke han har indgået nogen aftale med Tesla (hvilket han jo heller ikke har)

Så i dag koster det penge at lade hos dem også. Ikke fordi det er så dyrt i forhold til hvad andre tager. Jeg snakkede med ham, og han vil egentlig gerne have det automatiseret med noget kreditkortbetaling. Og siden størstedelen af hans kunder kommer fra udlandet, så mener han ikke Clever, eON eller andre danske udbydere rigtig kan bruges. 

så, han ender nok med selv at udvikle et eller andet inden for et par år. Nu skal han lige igang med at være campingpladsejer som også har vist sig at være en større opgave :)

/Martin 

Nikola
Nikola Oct 25 '22
Quote from P85DK

..... Jeg er da 100% enig i at hvis de har indgået en aftale, så skal de overholde den, men spørgsmålet er jo om sådan en aftale eksisterer? At det måske var sådan i 2015 er jo ikke ensbetydende med at det er sådan i 2022 ...

Og det var jo sådan set også mit spørgsmål 

Nikola
Nikola Oct 28 '22

Spurgte Tesla om Destinations charging skal være gratis og fik et overraskende hurtigt svar.

De svarer at udgangspunktet er gratis ladning. Men at de i den "nuværende energisituation", har lov til at tage "et mindre gebyr" for ladning. Dog uden nærmere info om størrelse af gebyret eller hvor elpriserne skal være for at dette gebyr afskaffes igen     

Sider: « 1 2