Loading...
dk

Finanslov 2015 | Tesla Forum

MS
MS Aug 26 '14

Meget kedelig læsning af finanslov 2015, der netop er fremsat. I udkastet vil afgiftsfritagelsen for el-biler ikke blive forlænget efter udgangen af 2015. Trist - nu synes der endelig at være et gennembrud for el-bilen - takket være Tesla - og så vælger man politisk at sætte en stopper for det. Det giver ikke meget mening.

http://www.danskelbilalliance.dk/nyhed/2014/14-08-26.aspx

Morten S

Kristian70k
Kristian70k Aug 27 '14

Synes ikke det er helt det indtryk Dansk energi skriver.. de skriver der bare ikke er taget beslutning om hvad der skal ske. men der er en lomme for at de kan forlænges i 3 år som det er nu uden det skal på finans loven.. ret mig hvis jeg tager fejl.. men håber da ikke jeg gør.. kunne være dejligt at model s duo også kan købes uden afgift.. 

http://www.danskenergi.dk/Aktuelt/Arkiv/2014/August/14_08_26A.aspx

SimonHN
SimonHN Aug 27 '14
Få så fjernet den moms på elbiler i 2015. :D
MS
MS Aug 27 '14

Jeg er heller ikke ekspert på området. Vi har jo naturligvis vidst, at afgiftsfritagelsen udløb i 2015. Omvendt fornemmer jeg, at der har været en klar forventning om, at den blev forlænget - nok ikke permanent - men i en årrække - for at fremme den grønne transport. Og der er jo ikke langt til udgangen af 2015 og det ville da være ærgerligt nu hvor der ser ud til at være lidt skub på elbilerne. Jeg har selv været skeptisk mht. el-bilen of særligt dens begrænsninger - men efter at have kørt TMS i næsten et halvt år er jeg ikke et sekund i tvivl. Fruens bil skal skiftes inden for et par år med en el-bil - og det kan godt være at det sker lidt hurtigere end forventet.

Morten S

P85
P85 Aug 27 '14

Hvis vi Tesla ejere - som har turdet at være "first movers" - vender problemstilling modsat og kigger meget egoistisk på sagen. Så vil det alt andet lige betyde, at Tesla ikke fra 2016 reelt kan sælges i DK pga. prisen, hvilket må have en positiv indflydelse på vores afskrivning/brugtvognsværdi

kajakaj
kajakaj Aug 27 '14

Kan desværre også betyde at TeslaDK ophører hvis der ikke er et marked for salg og service. Tvivler dog på at der kommer fuld afgift på. Der har været snak om en større afgiftsomlægning, og den vil givet præmiere "grønne" biler. Så - jeg tror på en fremtid for elbiler i Danmark.

Kiefer
Kiefer Aug 27 '14

Det er sådan set også baggrunden for vores reservation af en Model X, vi ville måske godt have ventet med at lægge bestillingen indtil vi rent faktisk havde set bilen. Men bekymringen om afgiftfritagelsen blev for stor og selv om mange siger den nok skal blive forlænget i en eller anden forstand, så ser det indtil nu ikke sådan ud lige pt på Finansloven for 2015 hvor man har lagt hovedet i busken og ikke nævner det.

Men skal da blive spændende at se hvad der sker næste efterår. FDM presser på for at mikro elbiler skal blive billigere og er helt ligeglade med den ene store der er på markedet. Jeg håber da at medarbejderne ved Tesla DK også selv lobbyer for at bevare fritagelsen, det er trods alt deres egne arbejdspladser der står på spil i denne sag. Hvis der kommer afgift på bilen så vil salget jo gå fra få til nul...

Men der er jo ikke andet for end at vi også selv må gøre en indsats og gøre politikerne opmærksomme på at den skal enten bevares eller forbedres for at få salget i gang i DK på el-biler. Brug Jeres netværk! ;-)

/Martin

/Martin

T3S7A
T3S7A Aug 27 '14

Jeg gætter på der kommer en mellem ting. Lige som der på brændstof biler i dag. Dem som kører langt på literen, slipper billigere i afgift, end dem som forbruger mere. 

- Det vil de helt sikkert gøre på elbiler også, bare ikke med rækkevidden, men med købsprisen. Eks. Så en elbil under 300.000kr vil være afgift fritaget. 300.001 - 450.000 kr 40% afgift. 450.001 - 650.000 kr 60% afgift, 650.001 og frem, 80% afgift. 

Dette er blot eks. og tanker, ikke noget jeg har nogen steder fra. 

Men det kunne ligne regeringen rigtig godt. Dem som har råd til en dyr bil, de skal da også have råd til at betale liiidt mere. 

Så gætter jeg på der kommer vægtafgift på elbiler, lige som vi kender det fra gl. dage på alm. biler. 

Jeg spiller gerne 100kr på dette, hvem giver mig nogle odds?  :-)

MS
MS Aug 27 '14

Dit eksempel med afgiftsmodel kunne sagtens være en model man endte med - men jeg håber det ikke. Så vil vi ende i en situation, hvor el-biler i Danmark pr. definition skal være små by-biler - og det vil være ret kedeligt. Jeg tør ikke give odds på denne - der er også et folketingsvalg om senest 1 år - og efter dette kan alt være ændret alligevel. Jeg vælger dog at tro på, at man politisk besinder sig og forlænger afgiftsfritagelsen i en årrække indtil en samlet løsning om afgiftssystemet på biler er på plads.

Morten S

Kiefer
Kiefer Aug 27 '14

MS: Men det er jo lige nøjagtigt det FDM (Foreningen af Danske Mikrobiler) gerne vil have. De presser på for en afgiftsfritagelse på mikro-elbilerne...

/Martin

T3S7A
T3S7A Aug 27 '14

Er meget sikker på det er sådan det bliver. Små elbiler, bliver afgift fritaget. Store luksus elbiler, kommer der afgift på. 

Så kommer der vægtafgift på alle elbiler. Eks.

Egenvægt

0-999kg: 500kr

1000kg - 1499kg: 1500kr

1500kg - 1999kg: 2500kr

2000kg - 2499kg: 4000kr

2500kg - 3500kg: 6500kr

Blot gætteri igen.  

Kiefer
Kiefer Aug 27 '14

T3S7A: Derved gør du en Tesla dyrere end en tilsvarende diesel eller benzinbil, det tror jeg ikke på kommer til at ske.

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Aug 27 '14
T3S7A
T3S7A Aug 27 '14

Kiefer: 4000kr om året. Det er det vidst de færreste benzinbiler og dieselbiler ( som er i Tesla klassen ) som kan slippe i årlig grønafgift i dag. Så det er meget realistiske priser. 

Og at der kommer afgift på en Tesla i indkøb, er jeg også helt sikker på. Janteloven lever rigtig stort i Danmark. Så hvis man vil have en elbil og slippe billigt, så skal den være lille og let. Stor og luksus - Skal koste i DK. Sådan har det altid været. 

Hookmaker
Hookmaker Aug 27 '14

Gæt I bare løs venner - der sker ingen omlægning af afgifterne i DK før vi er på den anden side (nogen af os). Det her har været diskuteret siden jeg midt 70'erne og ingen vil røre det med en ildtang.

MEN afgiftsfritagelsen for elbiler kan ryge sig en tur - det gætter jeg dog på at den IKKE gør.

Tesla kan jo være fløjtende ligeglade med et dansk marked, vi er uanseeligt små  - og det er jo kun her i dette lille L...land der er et problem.

Kristian70k
Kristian70k Aug 27 '14

enig med dig Hookmaker, men synes vi burde være et forgangs land som norge på el biler.. og droppe momsen på elbiler.. gerne inden min lander i december :)

T3S7A
T3S7A Aug 27 '14

Kommer ikke til at ske. Norge er det eneste land som har droppet momsen på elbiler. Hvorfor skulle Danmark gå først i noget, hvor det ikke gælder om at være dyrest. 

Hvad med alle de elbil ejer som har købt bil og betalt moms? Hvad med dig selv, hvis det fra jan. 2015 var moms frit? Så flader din nye Tesla lige med et slag 200K, ville du være tilfreds med dette? Det giver blot regereringen mere konflikt, end ved at lade være. 

Så glem alt om at tro på at regeringen fremover vil støtte store luksus elbiler. Jeg ville ligge mit hoved på et fad og gætte på, at havde regeringen vidst at der ville komme elbiler som Tesla, så havde de allerede inden lavet et forbehold for afgiftfritagelsen på maks beløb eller noget. Afgift fritagelsen af elbiler, var ment til den menig mand, så alle kunne købe en ren bil, ikke til 1% af Danmarks befolkning, som kunne købe sig en luksus bil. Vent og se. Skynd jer og køb, inden det er forsent :-)  

NB. Er ikke Tesla ansat    :-)

Forummets indlæg er redigeret af T3S7A Aug 27 '14
SimonHN
SimonHN Aug 27 '14
Den danske stat går jo heller ikke først, når de kan se hvad der sker i Norge. Norge er jo netop der hvor Danmark burde ha været. Men det er typisk Danmark at sove i timen. Vi burde være forgangsland for grøn adfærd.

Regeringen er da fuldstændig ligeglad hvor meget du taber på din nye bil. Det er ikke mange år siden at biler i Porsche Cayenne. Hummer. Audi Q7 steg ca 150.000 kr. Dem der så lige har købt en ny bil før kan jo kun juble over det.

Hvis vi går den anden vej så var en Smart rigtig dyr da den kom på marked i Dk. Den faldt lige pludselig meget i nypris pga afgiftændringer. Det er bare ærgerligt.

Der er jo heller ikke noget at blive sur over. Man har jo selv accepteret den pris da man købte bilen.
T3S7A
T3S7A Aug 27 '14

Grøn adfærd - kommer ikke før afgifter. Se bare solcellerne. At elbiler i er afgiftfritaget er allerede stort fra staten side af. At tror at de også vil fjerne momsen, blot fordi Norge har dette er naivt. Tyskland og Sverige haft lave afgifter på brændstof biler, det har jo ikke påvirket noget her. At tror at den Danske stat vil unde endnu flere top luksusbiler uden at få penge i kassen er jo som at tror på julemanden. 

NOELON
NOELON Aug 27 '14

Selvom der i regerings grundlaget stod at der skulle komme en provenu-neutral omlægning af bil-afgifterne, kommer dette ikke til at ske før et valg. De tør ikke. De ved hvad de har og er meget usikre på hvad de får. Mht. forlængelse af afgifts fritagelsen spiller regeringen rent taktik. Der er lagt op til en finanlov med rødt flertal. Derfor skal regeringen ikke profilere sig på forlængelsen, men overlade dette til SF og EL. Det er ikke bare gratis at lade dem fremsætte forslaget - det giver regeringen en gevinst i form af at de så kan demonstrere at de har givet dem noget - som de selv i princippet har støttet længe.

Hookmaker
Hookmaker Aug 28 '14
TSLA: yes, det er lige præcis hvad der kommer til at ske.
Sider: 1 2 3 4 5 6 »