Loading...
dk

Forudsigelse om Teslas konkurs | Tesla Forum

Lars72
Lars72 Nov 17 '17
@p85d
“Tesla har et niche marked og selv med 500.000 Model 3 (over mange år), så er Tesla en niche spiller. “

Måske. Volvo sælger cirka 500.000 biler årligt - så et fint sted fra Tesla at starte med at overtage pladsen fra niche Volvo. (-;

Det er noget vås og Mediahype at “Tesla går konkurs” snart. De havde udfordringer inden lanceringen af Model S og efter finanskrisen pga inden Model S kom på vejenene. Og havde model S været en fallit bil som fisker (fantasten!). Så VAR de gået ned. Det nye GE.

Fisker derimod vil lide den hårde skæbne igen - og nu er han igen fremme med fantast batteri teknologi for at hente penge til sit designprojekt - efter hans 6md gamle fantast batteri ikke gik alligevel!
Men designe det kan han! Lave tech-biler NOT.
Mon ikke han skal gå efter en ansættelse hos en tysker igen.
P85DK
P85DK Nov 17 '17
Citat fra Lars72 @p85d
“Tesla har et niche marked og selv med 500.000 Model 3 (over mange år), så er Tesla en niche spiller. “

Måske. Volvo sælger cirka 500.000 biler årligt - så et fint sted fra Tesla at starte med at overtage pladsen fra niche Volvo. (-;

Det er noget vås og Mediahype at “Tesla går konkurs” snart. De havde udfordringer inden lanceringen af Model S og efter finanskrisen pga inden Model S kom på vejenene. Og havde model S været en fallit bil som fisker (fantasten!). Så VAR de gået ned. Det nye GE.

Fisker derimod vil lide den hårde skæbne igen - og nu er han igen fremme med fantast batteri teknologi for at hente penge til sit designprojekt - efter hans 6md gamle fantast batteri ikke gik alligevel!
Men designe det kan han! Lave tech-biler NOT.
Mon ikke han skal gå efter en ansættelse hos en tysker igen.

Lars - Volvo gik konkurs og hvis du kan din Tesla historie, så ved også at Tesla var bogstavligt talt 5 minutter - ikke 5 minutter fremhæver pointen - men bogstavligt talt 5 minutter fra at gå konkurs Valentine's Day i 2013 - 6md efter lanceringen af Model S.

Jeg siger ikke Tesla går konkurs, men mange af de ting som er fremme i argumenterne er altsp ikke taget ud af luften.

Lars72
Lars72 Nov 17 '17

Tesla har to gange været ved at løbe tør for cash (efter Finans krisen og i 2013) og har været i dialog med bla Google stifteren om at overtage en del i 2013 og efter  finanskrisen gik Toyota og MB ind. Det er helt velkendt og ikke unormalt for virksomheder med kraftig vækst inden omsætningen kommer i gang af have udfordringer med Cash flow.

Volvo sælger i dag 500.000 biler med deres nye modeller og EFTER Geely overtagelsen, så jeg tror ikke de går konkurs, om du nævner.

Cash udfordringerne i Tesla og relativ lav indtjening (EBIT + Net Income) vil fortsætte i noget tid endnu. Så hvis tilliden ryger til Tesla, kan/vil der opstå cash udfordringer igen.

"Spændende" at se når ELON forlader CEO posten når "model 3 er up and running", som han tidligere har meddelt. 

Forummets indlæg er redigeret af Lars72 Nov 17 '17
koden
koden Nov 17 '17

jeg synes nu også artiklen har fat i nogle ting som er rigtige.

Men var nu bedre det var kommet fra en uvildig.

Men personligt ville jeg overveje det før jeg kastede mig ud i en ekstra Tesla på nuværende tidspkt.

Fisker har jeg heller ikke meget fidus til.

Han skal designe ikke bygge.

I hverdagen er praktik nu et nødvendigt onde for de fleste, medmindre man har bilen som nr. 2

Det er derfor folk køber panamera / cayenne og ikke 911 :-)

Forummets indlæg er redigeret af koden Nov 17 '17
P85DK
P85DK Nov 17 '17
Citat fra Lars72

Tesla har to gange været ved at løbe tør for cash (efter Finans krisen og i 2013) og har været i dialog med bla Google stifteren om at overtage en del i 2013 og efter  finanskrisen gik Toyota og MB ind. Det er helt velkendt og ikke unormalt for virksomheder med kraftig vækst inden omsætningen kommer i gang af have udfordringer med Cash flow.

Volvo sælger i dag 500.000 biler med deres nye modeller og EFTER Geely overtagelsen, så jeg tror ikke de går konkurs, om du nævner.

Cash udfordringerne i Tesla og relativ lav indtjening (EBIT + Net Income) vil fortsætte i noget tid endnu. Så hvis tilliden ryger til Tesla, kan/vil der opstå cash udfordringer igen.

"Spændende" at se når ELON forlader CEO posten når "model 3 er up and running", som han tidligere har meddelt.

Jeg siger ikke at Volvo vil gå konkurs under Geely, jeg sagde at de gik konkurs, hvilket er teknisk forkert. De var ved at lukke som brand i 2013, med kun 54.000 solgte biler. Så blev de solgt af Ford til Geely. Pointen er mere at high volume low margin er hårdt marked at konkurrere i, når du reelt er en niche producent og du vil konkurrere med Toyota og VW. Low volume High margin modellen ville jeg nok have stræbet efter i en længere periode.

@Koden - Porsche er meget god at sammenligne med. En af de mest profitable producenter overhovedet. Tesla burde fokusere 100% på den model. Model S vs Panamera, Model X vs Cayenne, Roadster vs 911. Low volume high margin cars.

koden
koden Nov 19 '17

Er Musk gal eller genial..

Kun tiden kan vise det

men jeg håber det sidste for min egen pengepungs skyld

http://jyllands-posten.dk/#ia10040760;finans

http://jyllands-posten.dk/#ia10040615;finans

jensk2
jensk2 Nov 19 '17
Citat fra koden

Er Musk gal eller genial..

Kun tiden kan vise det

men jeg håber det sidste for min egen pengepungs skyld

http://jyllands-posten.dk/#ia10040760;finans

http://jyllands-posten.dk/#ia10040615;finans

Der er ingen tvivl om at GM's aftrådte ønsker Tesla konkurs - her er Video fra Marts 2017 med samme ønske:
https://youtu.be/ie0XiOzs5Qc?t=44

Hvis det lykkes den etablerede bil branche at tale Tesla ud, er det en kæmpe skam. Men selvfølgelig skal de være bange, for jeg vil da aldrig købe en fossil bil igen? Og de har jo nægtet at tro på at der kommer en disruption, hvor el-biler kommer til at være billigere end alle andre teknologier. Så nu siger de - det kunne jeg da også have gjort, Tesla kan da ikke noget jeg ikke 'kunne' have gjort. Dinosaurer er de!

P85DK
P85DK Nov 19 '17
Citat fra jensk2

disruption

et stort ord for noget som endnu ikke kan måles i promille af verdensmarkedet.

Bilen
Bilen Nov 19 '17
Og så en forudsigelse i den anden ende af skalaen (også fra CNBC som JP Finans citere fra):
https://www.cnbc.com/...rly-next-decade.html
jensk2
jensk2 Nov 19 '17

Ja, ja, men sådan er det med disruptions, de starter blødt men så. . . . vi er måske kun få procent inde i en elbil disruption, men er helt sikkert langt inde i en solar cell disruption.

Gammel' Inspiration til hvad der kan ske er her: https://youtu.be/Kxryv2XrnqM?t=13

P85DK
P85DK Nov 19 '17
:-) det er jo lige netop det med disruptions at de IKKE starter blødt. Hvis det starter blødt er det udvikling eller evolution. Da elbiler har været her i mere end 100 år, så er det svært at argumentere for at Tesla er disruptive inden for bil industrien. Men du kan argumentere for at Tesla har været disruptive hvis du kun kigger på elbil producenter.
lauz
lauz Nov 20 '17
“There's no chance that the iPhone is going to get any significant market share. No chance. It's a $500 subsidized item. They may make a lot of money. But if you actually take a look at the 1.3 billion phones that get sold, I'd prefer to have our software in 60% or 70% or 80% of them, than I would to have 2% or 3%, which is what Apple might get.”

Steve Ballmer, Microsoft CEO, 30 April 2007

“The development of mobile phones will be similar in PCs. Even with the Mac, Apple has attracted much attention at first, but they have still remained a niche manufacturer. That will be in mobile phones as well.”

Anssi Vanjoki, Nokia's chief strategist, 30 Nov 2009

“Is there a toaster that also knows how to brew coffee? There is no such combined device, because it would not make anything better than an individual toaster or coffee machine. It works the same way with the iPod, the digital camera or mobile phone: it is important to have specialized devices.”

Jon Rubinstein, Palm CEO, September 27, 2005
gw
gw Nov 20 '17

@lauz. Tak for din dejlige post :)

Dieselosaurus
Dieselosaurus Nov 20 '17

Det er vildt (og forstemmende) at iagtage så polariserede meldingerne er. 98% af alle artikler er så skarpt vinklet at Tesla enten står med det ene ben i graven eller er det næstbedste efter varmt brød. Som regel har ophavet økonomiske interesser i den version de fremlægger - eks. Baron, Chanos, Mark Spiegel...

Mange af de historier, der blusser op på danske medier, er så en let modificeret udgave af en eller anden artikel fra CNN eller Bloomberg. Og det er tydeligt at forfatteren ikke har sat sig specielt godt ind i sagen, men forholdsvist ukritisk videreformidler talepindene. Den skarpe vinkling bliver dog fastholdt - for det fanger opmærksomheden meget bedre end det nuancerede syn.

Forummets indlæg er redigeret af Dieselosaurus Nov 20 '17
P85DK
P85DK Nov 20 '17
Citat fra Dieselosaurus

Det er vildt (og forstemmende) at iagtage så polariserede meldingerne er. 98% af alle artikler er så skarpt vinklet at Tesla enten står med det ene ben i graven eller er det næstbedste efter varmt brød. Som regel har ophavet økonomiske interesser i den version de fremlægger - eks. Baron, Chanos, Mark Spiegel...

Mange af de historier, der blusser op på danske medier, er så en let modificeret udgave af en eller anden artikel fra CNN eller Bloomberg. Og det er tydeligt at forfatteren ikke har sat sig specielt godt ind i sagen, men forholdsvist ukritisk videreformidler talepindene. Den skarpe vinkling bliver dog fastholdt - for det fanger opmærksomheden meget bedre end det nuancerede syn.

Jo jo, men det ændre jo ikke ved det faktum at Tesla er verdens mest shortede aktie. Så ligegyldigt hvad, så satses der rigtig mange penge på at Tesla kommer i problemer.

Nu er det nogle fine quotes lauz har fundet frem, men forskellen på Tesla og Apple er at Apple allerede på det tidspunkt var et kapitalstrækt selskab, det er Tesla på ingen måder.

Kritikerne taler ikke om teknologien mere, men næsten udelukkende om hvorvidt Tesla er kapitalstærk nok til de aktiviteter de har gang i. Ud fra regnskabet er det et valid spørgsmål.

mbk
mbk Nov 20 '17
Quote from P85DK

Jo jo, men det ændre jo ikke ved det faktum at Tesla er verdens mest shortede aktie. Så ligegyldigt hvad, så satses der rigtig mange penge på at Tesla kommer i problemer.

Nu er det nogle fine quotes lauz har fundet frem, men forskellen på Tesla og Apple er at Apple allerede på det tidspunkt var et kapitalstrækt selskab, det er Tesla på ingen måder.

Kritikerne taler ikke om teknologien mere, men næsten udelukkende om hvorvidt Tesla er kapitalstærk nok til de aktiviteter de har gang i. Ud fra regnskabet er det et valid spørgsmål.

Tesla skal nok finde pengene til flere års drift, de får nok 300 mio USD til 0% rente i Roadster 2 og Semi reservationer:)

Jeg har selv 10.000kr lagt i en reservation hos Tesla for et produkt jeg kun måske får indenfor 2 år, det ville jeg aldrig have gjort hos en anden bilproducent.

Jeg tror også at de nok skal få leveret mange TM3 til de ca. 50.000USD i løbet af de næste to år. 

Jeg er mere nervøs form om de kan lave penge ved at sælge dem til basis prisen, 35.000USD og om efterspørgslen fortsætter i f.eks. 5 år. Og osdfVi får se, jeg tror på projektet, og jeg vil hellere have købt aktien og mistet pengene end at stået ved siden af. Det skal dog siges at jeg er drømmer og jeg også troede at Project Better Place ville få væsenligt større succes :)

Forummets indlæg er redigeret af mbk Nov 20 '17
Dieselosaurus
Dieselosaurus Nov 20 '17

Denne her artikel bør læses som modgift efter lidt for meget Chanos...:

https://cleantechnica.com/2017/11/18/tesla-everything-better/

jensk2
jensk2 Nov 20 '17
Citat fra gw

@lauz. Tak for din dejlige post :)

Enig! Og hvem skulle have troet at man pludselig kan savne en 'Like' knap:-) 

Jabba
Jabba Nov 20 '17

Tesla har meget at lære, både driftsmæssigt or IR mæssigt. 

Jeg er langt fra fanboy og grimmer mig en gang imellem over Elon Musk's måde at kommunikere på. Der er fordele og ulemper ved deres approach. Tesla deler typisk vandene. Fanboys og den yngre generation æder alt med glæde, hvorimod etablissementet som regel er både irriteret og skuffet over TSLA grundet deres måde at gøre tingene på. Hvadenten der er tale om regnskabspraksis, timing og målsætninger og indtjening vs. fremtidige investeringer. 

Jeg er dog alligevel aktionær da jeg tror TSLA aktien kommer til at udvikle sig væsentligt mere grundet visionerne, deres gåpåmod og deres evne til at eksekvere til syvende og sidst. Men det er ikke en aktie for nybegyndere og fanatikere som ikke ved hvad de går ind til. Lige nu lever aktien stadig højt på potentiel fremtidig værdi (model line up, solar, car sharing, etc.) og så længe de nogenlunde kan eksekvere, selv med forsinkelser, skal TSLA nok blive ved med at holde skruen i vandet og øge værdien. Men hvis de gentagne gange misser mål og i værste fald fejler ift. et produkt så kan der komme en ordentlig nedgang. Derudover skal Elon Musk passe på med at trække sig som direktør for tidligt, da han på godt og ondt stadig er en stor del af det hele. Han bør først trække sig når Tesla er blevet væsentligt mere moden på drift og resulter, for aktiens skyld i hvert fald. 

Overordnet set tror jeg dog stærkt på at aktien fortsætter langt op pga. forskellige faktorer som ikke altid er traditionelt værdsat. Det er dog nye tider og nyere generationer der tænker og agerer anderledes. Det er der mange gamle og konservative mennesker som ikke forstår. 

mbk
mbk Nov 20 '17

Et par mere fra Blackberry founder

"Cameraphones will be rejected by corporate users." – Mike Lazaridis, 2003

"The most exciting mobile trend is full Qwerty keyboards. I'm sorry, it really is. I'm not making this up." Lazaridis, May 2008

Sider: « 1 2 3 4 »