Loading...
dk

Forudsigelse om Teslas konkurs | Tesla Forum

Reklame
mbk
mbk Nov 21

@P85DK

Tak for videoen. Han er ikke lige min kop te, han sviner P85 til fordi han har slidt sine dæk ned til metal

Mercedes har ikke en elbil lige nu, de har stoppet B250e hvor det var Tesla der lavede batteri og drivetrain. Det var også Tesla der leverede batteri og drivetrain til Smart fortwo electric.

Mercedes og resten af tyskerne kan sagtens lave elbiler hvis de sætter sig for det, ingen tvivl om det, og det skal de nok komme til. Men har de adgang til nok batterier til at være med fra start? Af hvad jeg har set af nyheder, så har de europæiske 'gigafabrikker' kun lige taget første spadestik i år, så går der altså lige et par år før der står noget på byggegrunden der kan lave noget. Tesla/Panasonic gik igang i 15 og er først helt færdig i 20, dog laver de batterier der allerede nu.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-05-22/move-over-tesla-europe-s-building-its-own-battery-gigafactories

mbk
mbk Nov 21

@P85DK

Den der Concept-EQ er vel også for konceptbil agtig til at blive den de bygger. Men der er ingen tvivl, der er fine elbiler på vej. Min ikke-Tesla yndling er Jaguar I-Pace, jeg tror på de har designet en rigtig fin elbil. Men siden der ikke er nogen nævneværdig europæisk batteriproduktion er det jo nok LG eller Samsung der skal levere batterier, og åbenbart Magna Steyr der bygger.

mbk
mbk Nov 21

Forresten angående den market cap sammenligning med Tesla mod GM etc. så skal der også med til historien at de andre producenter nok er sat lidt lavt, VW Group laver lige så mange biler som Toyota 10mio/år men har kun den halve værdiansættelse, GM 7mio/år og Ford 6mio/år har lavere værdi forholdsvist.

Lige meget hvor optimistisk jeg er, så tror jeg ikke vi ser Tesla blive en 10mio/år producent. Måske 1-2mio./år om 10 år. Men okay, energi delen kan så også blive ret stor, det vokser også ret hurtigt. Men det er selvfølgelig lige meget hvor mange man laver, hvis man ikke kan lave penge på dem.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Nov 21
P85DK
P85DK Nov 21

Første video af ham jeg ser, så kender ham ikke. Har dog hørt klagesangen om dækkene på P85'ere før.

Vil også blive noget overrasket hvis EQ'en kommer sådan på vejen, men jeg tror vi kan være sikre på kvaliteten af kabinen etc. bliver et par klasser over Tesla, derfra er det så smag og behag om man kan lide det. Jeg tror også vi kan være sikre på at den kommer i 2019.

Du har fat i den centrale i det som 'kilder' kritikerne, nemlig at P/E er så voldsom i forhold til deres peers. Så kan man altid argumentere at Tesla er noget specielt, men som du også er inde på, så skal man have de optimistiske briller på for at kunne få tallene til at hænge sammen. 

Der er meget langt fra 100.000 biler /året til 10mill biler /året. Energidelen er selvfølgelig interessant, men der er jo samme volumenspørgsmål som med bilproduktionen.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Nov 21
mbk
mbk Nov 21

@P85DK

Kursen er jo også bare hvad nok vil betale, og når Tencent køber i kurs over 200, så dykker den nok ikke før de ikke gider have flere aktier. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Nov 21
P85DK
P85DK Nov 22

Prisen folk køber til fortæller ikke nødvendigvis noget om den bagvedliggende værdi, det kan jo også bare tegn på en bobbel :-)

Tencent argumentet virker jo også den anden vej, hvorfor er den verdens mest shortet aktie, altså ikke bare shortet, men verdens mest shortet aktie. En af siderne har ret, og indtil nu har det været Tencent et al, men dem der shorter er nok rene ludomaner :-)

mbk
mbk Nov 23

Der er en masse batterifrabrikker på vej i europa også, men vi ser ikke noget der lugter af gigafactory scala før om en del år:

https://ing.dk/artikel/europas-stoerste-elbilbatterifabrik-bygges-tyskland-208778

LG Chem; Polen; 2018; 6GWh

Samsung; Ungarn; 2018; ~2.5GWh (50.000 * 50kWh)

Daimler/Accumotive; Tyskland; ukendt; ukendt

Nortvolt; Sverige; 2023; 32GWh

Hvor Gigafactory 1:

Tesla; US Nevada; 2018; 50GWh

Som skal udviddes til 150GWh senere.

P85DK
P85DK Dec 5

meget interessante betragtninger

"If you squint at Tesla one way, it looks like Apple circa 2007, 2008 — where they've released the iPhone, they just haven't sold many yet. But they're going to sell a ton," Andreessen said.

"Another way of looking at Tesla is they're Apple in 1992 with the MacIntosh. Yes, their integrated hardware-software is good, but other people are going to come up with software as well .... And I think that's the big question on Tesla — which way does it tip?"

https://www.cnbc.com/2017/05/22/marc-andreessen-of-andreessen-horowitz-on-tesla-and-elon-musk.html

Sider: « 1 2 3 4
Reklame