Loading...
dk

Garanti frafalder ved dashcam eller ekstern GPS | Tesla Forum

Thor
Thor Dec 14 '17

Jeg kender en, som har fået installeret en ekstern GPS som TopDanmark krævede, da forsikringen kom på plads. Kort efter giver bilen en 12V fejl, hvilket er en relativ kendt fejl.

Tesla siger så, at de ikke vil ordne bilen på garanti, da en tredjepart (et firma som forsikringsselskabet benytter) har loddet i den for at sætte den eksterne GPS til. Tesla sagde, at det samme galdt for dashcam som Autoskadestuen har tilsluttet.

Det her er jo et semi alvorligt problem, da Tesla ikke anerkender loven om det frie værkstedsvalg i Danmark, samt de ikke selv tilbyder at installere den eksterne GPS.

I det link jeg fik fra Tesla, så står der mere eller mindre, at al garanti frafalder.

Jeg har rettet henvendelse til Tesla igen for at høre, hvordan de så vil have man får installeret en ekstern GPS, når de ikke gør det.

Derefter laver jeg nok et opslag i Tesla Worldwide gruppen på FB samt i det norske.

Har andre herinde erfaringer med dette, eller været klar over, at dette var praksis fra Teslas side?

Forummets indlæg er redigeret af Thor Dec 14 '17
Hookmaker
Hookmaker Dec 14 '17
Har haft blackvue daschcam installeret i snart 4 år, aldrig et issue med Tesla motors undtagen at de kobler det fra ved værkstedsbesøg. Men kun ved kamerastikket, aldrig ved lodningen til 12 V .
TT_Tesla
TT_Tesla Dec 15 '17

Jeg har både GPS Tracker (pga forsikringskrav) og Blackvue installeret, og det gav ikke anledning til problem hos Tesla (Kastrup) da mit 12V skulle udskiftes pga fejl.

SuneH
SuneH Dec 15 '17

Det er mit indtryk, at det man får at vide hos Tesla er som vinden blæser - måske er det den enkelte medarbejder, som selv bare siger noget, måske kan de ikke lide ens udseende etc.

Der er eksempler på at Tesla ikke vil røre ved bilen fordi folk kommer med uoriginale fælge, andre har fået at vide at garantien er bortfaldet fordi de har fået sat lydisolering i dørene, nogle har fået ordnet p-bremser på garantien mens andre har betalt 9000,- for det... Og nu dette, hvor Thors ven får at vide at garantien på 12V systemet er bortfaldet på grund af et dashcam, mens der er to andre i tråden, som ikke har fået samme besked.

Det er utryghedsskabende, at man ikke ved hvilke regler der gælder. Man må blot håbe at man møder Per i stedet for Poul, at de kan lide ternene på ens skjorte den dag man står med et problem, at konen ikke har skældt dem ud om morgenen inden de tog på arbejde...

koden
koden Dec 15 '17

Send konen i de højhælede.... det virker ikke kun hos Tesla :-)

Nikolaj
Nikolaj Dec 16 '17

Jeg var ude for præcis det samme. Jeg havde undersøgt sagen grundigt inden, og den primære årsag til at 12v batteriet kun holder ca. 18 måneder, er at Teslaen bruger hele 40 w/h i standby. Det er markant mere end normale ICE-biler, og slider simpelthen 12v batteriet op over de 18m (det gennemgår det antal cyklusser, det kan holde til). Når man så sætter et Blackvue DR650 kamera i, så øger man standby forbruget med ca. 4 watt / h eller 10%. 

Så da Tesla sagde, at jeg skulle betale hele udskiftningen pga. mit kamera, så fortalte jeg dem ovenstående, hvorfor jeg selvfølgelig gerne ville betale min andel af sliddet nemlig de 10%. Men jeg ville ikke betale deres 90% af regningen, som følge af Teslas uheldige design. Det kunne de godt forstå, og endte med at dække hele udskiftningen.  De fortalte i øvrigt, at det nye batteri skulle være bedre, så forhåbentligt gentager det sig ikke lige straks.  Held og lykke med det. 
jens2
jens2 Dec 16 '17
Tesla prøver altid at true med bål og brand. Jeg har lige fået skiftet batteriet ved Hinderup auto, der var ingen bøvl, og det var en helt anden pris. Hvis man bruger alternativerne, så bliver reservedelene samt timeprisen rimelig hos Tesla.
Thor
Thor Dec 18 '17

Kære alle.

Tak fordi, at I tager jer tid til at svare. :)

Det lyder helt håbløst med Tesla, hvis man får svar som vinden blæser, og der ikke er lige vilkår - eller bare det som minder om det - for alle. 

Jeg har nu kontaktet mit forsikringsselskab, dem som vil installere GPSen samt Tesla. 
Så forhåbentlig får jeg et svar af en af de tre parter, som jeg kan bruge til noget.

Men den her behandling af Tesla synes jeg er kritisabelt. Det kan godt være Elon vil redde verden, men firmaet fungere godt nok ikke optimalt, og selvfølgelig er det svært med et så stort firma, men der er et eller andet galt med den interne kommunikation.

Jeg skrev også i den norske tesla gruppe, her havde ingen af de her problemer, og der kører jo mange teslaer rundt i det land.

Jabba
Jabba Dec 18 '17

Den danske organisation har mildest talt brug for at forbedre sig. Jeg har kun erfaring med Kastrup og KBH-Bredgade og selvom der på serviceområdet er sket væsentlige forbedringer ift. tidligere, er der stadig meget at forbedre. Der er og har været stor personaleomsætning og hvad der tidligere er nævnt og lovet kan man ikke altid regne med. 

Sørg derfor altid for at få problemer og aftaler dokumenteret. Jeg er stoppet med at ringe ind omkring problemer af samme årsag. 

Er stadig glad for min bil, men personalet, processer og organisationen generelt er stadig meget grønne, uprofessionelle og inkonsistente. Dette mærker man især når der er en tvist. Det findes også hos forhandlere af andre mærker, men man kan tydeligt mærke at Tesla stadig er ved at etablere sig. I hvertfald i (øst) Danmark.