Loading...
dk

Bilbasen kører sydpå i model X | Tesla Forum

koden
koden Feb 18 '18

https://blog.bilbasen.dk/tesla-model-x-roadtrip-skiferie-elbil-16440/

Rigtig fin beskrivelse.... af en første gangs tur.

Har selv lige været i Østrig for 3 gang og er for længst holdt op med at være nervøs.

Lige bortset fra den ene gang vi missede frakørsel til en lader og ikke vendte om som vi burde have gjort.

Så HUSK at ramme dine frakørsler... derudover er det bare så nemt og afslappet at køre Tesla sydpå.

Bilbasen beskriver det meget rammende i artiklen:

"Jeg har altså kørt langt mange gange før. Men jeg har aldrig før haft så afslappet en tur. Og det skyldes i høj grad, at de tvungne lade-pauser samtidig blev et afbræk fra motorvejens ensformige forløb."

Hvis man nu misser den frakørsel, så brug chargemap.com og find en EON stander på en rasteplads.

Gratis strøm men dog med "hjemmelader" hastighed.

EON stander aktiveres blot på en knap og ikke med QR koder opringninger og alt muligt andet på standeren der forvirrer en.

Det med at køre 200 km/t prøvede vi også, når vi nu havde rigeligt med strøm til næste lader.

Men om det kan betale sig tror jeg nu ikke.

25% strøm kontra 3% når man kommer ind, betyder trods alt en kortere ladetid.

https://www.goingelectric.de/ bruger jeg til at finde hoteller med lademulighed.

Mod Østrig kan jeg anbefale:

Før Munchen Golden Tulip i Eching med familie værelser til 150 euro for alle 4 incl. overdådig morgenmad fra kl. 6.

Lige efter Munchen i Bad Eibling (Rosenheim) Hotel St.Georg 131 euro for alle 4 pers. med fin morgenmad fra kl. 7. Herfra kun et par timers kørsel til de første ski destinationer i Østrig.

Forummets indlæg er redigeret af koden Feb 18 '18
KimT
KimT Feb 18 '18

Har de mulighed for opladning ved St. Georg ? Vi brugte Golden Tulip i sommers, men vil helst gerne syd for München

koden
koden Feb 18 '18

St Georg er en Tesla destination charger med 3 ladere...så ja :-)

MOS
MOS Feb 20 '18

Det er naturligvis ikke så fedt at misse en frakørsel til en supercharger, hvis man er ved at løbe tør for batteri. Jeg er selv lidt træt af, at hende damen inde i navigationen hele tiden højtlydt blander sig i min kørsel, da jeg er af den overbevisning, at jeg bedre kan finde vej selv (særligt på de mindre veje, hvor den ofte foreslår en omvej på op til flere 100%). Så jeg har muted hende der navigationsdamen, mens jeg betragter navigationen på skærmen som vejledende. Til længere motorvejsstræk med risiko for at misse en vigtig afkørsel kan man dog med fordel midlertidigt unmute hende og skrue lidt op for lyden. Det er alligevel ikke ret tit, hun blander sig på motorvejen, men det er fint nok, at man lige får en reminder kort før afkørslen.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Feb 20 '18
Kiefer
Kiefer Feb 25 '18

MOS: Man skal altid regne med at man skal hev strøm non til at kunne misse en afkørsel. Jeg har selv prøvet på en tur til München, at den afkørsel jeg skulle af ved, for at komme til en SuC var spærret grundet vejarbejde. Det kan navigationen ikke tage højde for.

/Martin

koden
koden Feb 25 '18

med de mange EON ladere der åbenbart er og kommer, så bliver det mindre og mindre vigtigt at ramme afkørsel.

Men det koster selvfølgelig tid....

Men det er nok en god tommelfinger regel at have mindst 20-30 km på batteriet... og gerne mere.

MOS
MOS Feb 25 '18

@Kiefer

Det har du naturligvis ret i. Men jeg må nok indrømme, at jeg ikke altid har overholdt det. Ofte er der skiltet ved afkørslen før, hvis næste afkørsel er spærret. Så har man i det mindste mulighed for at dreje fra  motorvejen med det samme og følge landevejen hen til superchargeren. Jeg er heldigvis ikke kørt tør endnu.

Men at misse en afkørsel til superchargeren ved lav SOC er dobbelt ufedt, dels fordi man så kommer til at køre for langt og dermed skal køre et stykke tilbage igen til superchargeren, fordi man sikkert ikke har strøm nok til bare at fortsætte direkte videre hen til næste supercharger. Og hvis man så ikke har ret meget strøm tilbage, kan man blive tvunget til at sætte farten en del ned for at spare på de sidste elektroner, så man ikke løber helt tør.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Feb 25 '18