Loading...
dk

Herning grænsen og retur | Tesla Forum

Kiefer
Kiefer Feb 27 '18

MOS: Der er nu ikke den store forskel om det er mig eller hustruen der kører i vores Model X, faktum er at den bruger langt mere strøm end vores Model S. Vi har også prøvet på vores ture til Frankrig at skiftes til at køre mellem de enkelte SuC'er. Der er forskellen mellem chaufførerne ikke mærkbar. 

Tesla har desværre nulstillet hendes Model X efter endt reperation så det er ikke til at se hvor mange km/wh hun har kørt de 44.000 km bilen har trillet nu siden juni 2016 (bilen holdt stille i 4 måneder i 2017).

Når vi lader vores Model X op til 100% så siger bilen der er ca. 350km typical range på tælleren. så med 191 t/r skal du godt nok køre endda rigtig meget morfarkørsel hele vejen. Så hellere holde de 10-15 minutter i Rødekro. Og hvis vi tagerudgangspunkt i det oprindelige indlæg fra bullfrog, så var spørgsmålet om en Model X kan køre herning grænsen t/r med 130-140km/t. Her er svaret et stort og rungende NEJ. 

Men altså er du oppe i prisklassen X100D så snakker vi jo tilsvarende Mercedes GL, Audi Q7, alene besparelsen på benzin vil jo være enorm med de afstande du vil tilbagelægge. Jeg er lidt i tvivl om det er dagligt du vil køre grænsen Herning t/r?

Bullfrog
Bullfrog Feb 27 '18

Det er "kun" et par gange eller 3 i ugen, pt. i en Q7 4.2 TDi :-)

Men jeg har fået lov til at låne en Tesla en hel weekend....så nu skal jeg bare ud og køre og så se hvad mit KM/WH bliver,eller hvad det nu er jeg skal se efter.

P85DK
P85DK Feb 27 '18
Citat fra Bullfrog

Det er "kun" et par gange eller 3 i ugen, pt. i en Q7 4.2 TDi :-)

294g/km - det var præcis årsagen til at jeg smed Range Roveren på porten for 4 år siden og gik el. Har ikke samvittighed til at svine så meget ...

DavidS90D
DavidS90D Feb 27 '18

Bestemt en Tesla :-)

Hvis du vælger at afskaffe Q7 til fordel for f.eks. en ny(ere) 75D, så vil alene besparelsen i årlig ejerafgift næsten kunne betale både den nye afgift (620kr), forsikring (~7-8000kr) samt fri "brændstof" (8200kr)

Gætter på afgiften på Q7 = 13-15.000kr ?

Men alt sammen betinget af en mulighed for opladning på/meget nær arbejdet.

DavidS90D
DavidS90D Feb 27 '18
Citat fra Bullfrog

"...så nu skal jeg bare ud og køre og så se hvad mit KM/WH bliver,eller hvad det nu er jeg skal se efter." 

Ja, selve forbruget Wh/km siger faktisk ikke så meget om det behov du har. Den værdi er meget afhængig hvor lang tur du kører, vejret og ikke mindst kørestil.

Hvis du ikke lige ved hvad weekenden skal bruges til, så prøv da at køre den aktuelle tur til grænsen.

Lad bilen til 90%, kør direkte med din normale hastighed til "arbejde" (eller køb et par øl).

Så vender du hjemad igen og lader i Rødekro, op til 75% og kører hjem.

Når du er hjemme kan du se hvor mange "%" du har tilbage og se om du kan nøjes med mindre.

Bullfrog
Bullfrog Feb 27 '18

Planen er helt sikkert at køre meget i weekenden. bl.a. en tur til grænsen og shoppe. og så til lidt andre forskellige "normale" steder, kører så normalt som muligt og så få en Ide.... Men hvilke tal er vigtige for mig bagefter.... andet end nummeret til Falck hvis jeg løber tør :-).  Med alle de info i det display bør jeg kunne bruge dem til en slags rettesnor for fremtidige ture...

Quote from DavidS90D
Citat fra Bullfrog

"...så nu skal jeg bare ud og køre og så se hvad mit KM/WH bliver,eller hvad det nu er jeg skal se efter." 

Ja, selve forbruget Wh/km siger faktisk ikke så meget om det behov du har. Den værdi er meget afhængig hvor lang tur du kører, vejret og ikke mindst kørestil.

Hvis du ikke lige ved hvad weekenden skal bruges til, så prøv da at køre den aktuelle tur til grænsen.

Lad bilen til 90%, kør direkte med din normale hastighed til "arbejde" (eller køb et par øl).

Så vender du hjemad igen og lader i Rødekro, op til 75% og kører hjem.

Når du er hjemme kan du se hvor mange "%" du har tilbage og se om du kan nøjes med mindre.

Bianco
Bianco Feb 27 '18
Det interessante er hvor langt du kører på motorvej når det er en lang tur. Den nemmeste måde at se det er at kikke under Settings-menuen, Trips. Der kan du se statistik siden sidste opladning. OBS den statistik bliver nulstillet lige så snart du sætter ladekablet i, også på Superchargeren, så HUSK at skrive resultatet ned når du kommer til Superchargeren INDEN du sætter ladekablet i.
MOS
MOS Feb 27 '18
Citat fra DavidS90D

@MOS: Også mit gæt :-)   De 150-160km/t er jeg bekendt med. Men det forbliver en teoretisk hastighed på danske motorveje. Kan måske opnås hvis man arbejder når andre holder fri. Og ikke helt lovligt..måske i Jylland.

Helt teoretisk er det nu ikke. Jeg har faktisk haft min oppe over 200 (syd for grænsen, vel at mærke) - har dog ikke lige prøvet det i Jylland! Jeg har ladet mig fortælle fra pålidelig kilde, at man helst ikke bør køre meget mere end 130 på de jyske landeveje, evt. lidt hurtigere, hvis der ikke er fartkontrol... ;-)

MOS
MOS Feb 27 '18
Citat fra DavidS90D

@KimT: Korrekt, det er faktisk langt man skal køre med høj fart, hvis man starter med koldt batteri. Det var også det jeg skrev - bare omvendt. Range Mode skal i hvert fald stå på OFF.

Jeg vil foreslå at køre med Range Mode = ON på turen hjemmefra til arbejde for at spare på strømmen. Og så sætte den til OFF for at få varmet batteriet op, når man starter hjemturen. På køreturen fra grænsen til Rødekro burde man således kunne hæve batteriets temperatur med ca. 20 grader. Det skulle vist være tilstrækkeligt på selv på en pivkold vinterdag, så man får max. ladehastighed ved ankomst til superchargeren. Man kan så evt. sætte range mode = ON igen, når batteriet er blevet varmt.

Ved godt, det lyder lidt bøvlet, men det er jo ikke obligatorisk at pille ved settings. Dog fint, at man i Teslaen har muligheden for at indstille disse settings efter smag og behov, hvis det giver mening for én.

fmm1000
fmm1000 Feb 27 '18
Når du kører hjemmefra så nulstil trip a eller b.
Så kan du hele tiden se dit samlede forbrug siden du nulstillede.
Indlæringskurven til Tesla er høj de første par uger, men har du først fået den under huden er der ingen vej tilbage til fossilmonstre.

Her mit bedste tip til når man er på langfart og kører i fladt terræn som i DK for at se om man kan nå frem uden opladning.

Gå ind under Enegy appen som ligger øverst.
Der er to faneblade.
Det ene viser hvor mange km du kan kører med nuværende forbrug enten over de sidste ti, tyve eller 50 km.
Hvis du feks har 100 km til din destination men energyappen siger du kan kører 140 med nuværende forbrug kan du bare ignorerer alle advarsler om at sætte farten ned. Siger bilen du kan kører 90 km sætter du farten lidt ned.
Der er nærmest kun et sted i DK, hvor man skal passe lidt på og det er Storebæltsbroen, hvor forbruget altid stiger vildt pga vind.

Kørerstil kan faktisk godt gøre en del.
Jeg og min søns ven kørte lige efter hinanden et motorvejsstint i Tyskland.
Det endte med, at jeg havde kørt fem kmt hurtigere end ham i snit, men med et forbrug, der var fem pct lavere.

Min teknik går ud på at finde den bil med størst muligt overfladeareal, der kører den samme hastighed du selv ønsker at kører med.
På motorvej ofte en hurtig håndværker på vej hjem til konen i en kassevogn.
Sæt så din autopilot på den ønskede afstand og slap af
fmm1000
fmm1000 Feb 27 '18
Jeg har lige kørt Sydspanien og et stykke op i Frankrig og mit kendskab til bilen er nu så stort, at jeg kom frem en time før Teslaens navi mente jeg ville være fremme, men det kan du høre mere om, hvis du bliver en del af klubben
Forummets indlæg er redigeret af fmm1000 Feb 27 '18
Kiefer
Kiefer Feb 27 '18
Citat fra MOS

Helt teoretisk er det nu ikke. Jeg har faktisk haft min oppe over 200 (syd for grænsen, vel at mærke) - har dog ikke lige prøvet det i Jylland! Jeg har ladet mig fortælle fra pålidelig kilde, at man helst ikke bør køre meget mere end 130 på de jyske landeveje, evt. lidt hurtigere, hvis der ikke er fartkontrol... ;-)

Der er vist en der driver en mindre biks ude i Brande og omegn der har forsøgt at køre +200 km/t, i sin Tesla op igennem Jylland;-)

/MArtin

MOS
MOS Feb 27 '18
Citat fra Bullfrog

Planen er helt sikkert at køre meget i weekenden. bl.a. en tur til grænsen og shoppe. og så til lidt andre forskellige "normale" steder, kører så normalt som muligt og så få en Ide.... Men hvilke tal er vigtige for mig bagefter.... andet end nummeret til Falck hvis jeg løber tør :-).  Med alle de info i det display bør jeg kunne bruge dem til en slags rettesnor for fremtidige ture...

Du skal nulstille Trip A eller Trip B inde fra control panelet, inden du kører hjemmefra. Så kan du aflæse forbruget, når du kommer hjem igen og så regne på sagerne derfra. Du skal bruge kørte km og totalt forbrug i kWh (eller bare gennemsnitsforbruget i Wh/km). Det er det nemmeste.

Og du skal ikke være så bekymret for at løbe tør. Man skal være pænt ignorant for at løbe tør i en Tesla. Den vil advare dig længe før, du løber tør, hvis den fornemmer, at du er ved at være for langt væk fra en kendt lademulighed ift. resterende rækkevidde og foreslå, at du kører hen et sted for at lade op.

Hvis du ignorerer det, så vil den på et tidspunkt foreslå dig at sætte farten ned til f.eks. 105 km/h for at spare på strømmen, så du stadig kan nå frem. Fortsætter du alligevel ufortrødent derudad for fuld damp, så vil den gradvist foreslå, at du sætter farten endnu mere ned for at kunne nå frem, f.eks. til 90 km/h osv. Til sidst vil den så sige "Charging needed to reach destination". Det kræver naturligvis, at du har indtastet din destination i navigationen, så bilen ved, hvor du er på vej hen.

Selv hvis du skulle komme helt ned på 0% SoC, så er der ofte en lille reserve tilbage. Men det er nok ikke noget, du bør satse på. Nogle har oplevet, at den har lukket ned lige efter, den har ramt 0%. Andre har kørt op til små 20 km efter 0%. Det afhænger lidt af, hvor godt den er kalibreret.

Her er det vigtigt at holde øje med den gule, stiplede linje, der fremkommer i power meteret. Den angiver det område af effekten, som ikke længere er tilgængeligt pga. lav batterispænding ved lav SoC (kan også skyldes lav batteritemperatur eller en kombination af lav SoC og koldt batteri). Den gule, stiplede linje starter øverst på skalaen og kryber langsomt gradvist nedad, efterhånden som batteriet tømmes. Når begrænsningen er nået ned omkring 100 kW begynder det at blive kritisk. Her bør man køre forsigtigt og ikke give den mere gas end, at der er lidt afstand op til max. effektbegrænsningen, da man ellers risikerer, at den lukker ned pga. for stort spændingsfald på batteriet. Kort efter vil den gule, stiplede linje så pludselig og ret hurtigt falde til omkring 25 kW. Derefter har man kun kort tid, før den kravler videre ned til 0 og så er det game over! Her vil bilen bimle og bamle og blinke på skærmen, så du ikke er i tvivl, og så har du kun et kort øjeblik til at holde ind til siden, før bilen lukker helt ned.

Jeg har selv kørt ca. 8 km efter den ramte 0%, men her var den gule, stiplede linje også nået ned til ca. 30 kW. Jeg kunne kun næsten hænge på i slipstrømmen efter en lastbil op over Lillebæltsbroen, men jeg skulle liiige op over det højeste punkt på broen, før jeg kunne sætte den i Neutral og trille det sidste stykke i mål ned til Middelfart supercharger. Det var koldt og jeg havde for længst slukket for varmen for at spare på strømmen, men der svedte jeg alligevel lidt... :-o

Energy appen er et godt redskab til at holde øje med, om du har strøm nok til at nå frem til din destination. Du kan finde et ikon til Energy appen øverst på skærmen. Appen har to funktioner: "Consumption" og "Trip". "Consumption" kan vise aktuelt forbrug som en graf, der ligner et bjerglandskab og er sjov at holde øje med. "Trip" er en meget brugbar funktion, der viser hvordan SoC gradvist aftager, som kørslen skrider frem (det kræver dog, at du har indtastet din destination i navigationen). Den viser både en kurve for oprindelig beregning og en opdateret kurve for den aktuelle situation med en prognose for SoC ved ankomst til destinationen. Den oprindelige beregning tager bl.a. højde for temperatur og niveauforskelle i landskabet, mens den opdaterede kurve løbende viser det aktuelle forbrug og prognosen tager endda også højde for din kørestil. Hvis den opdaterede kurve for SoC ligger højere end den oprindelige beregning, så har du kørt økonomisk og der er ingen ko på isen. Ligger den derimod lavere og nærmer sig 0% ved destinationen, bør du nok overveje at tage den lidt med ro. Man kan dog nemt hente kurven lidt op igen ved at sætte farten ned - farten betyder faktisk en hel del.

Prøv dig frem og leg lidt med de forskellige funktioner. Men sørg for at have rigeligt med strøm på indtil du føler dig tryg og har lært bilen at kende.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Feb 28 '18
Ice2EV
Ice2EV Feb 28 '18

Tænker det smarteste var at investere i 2 EON abonnementer, et til hjemme og et til arbejdspladsen.

Så må du snakke med arbejdet om du betaler det, eller det kan blive en del af lønpakken, evt trækkes det i bruttoløn.

2x EON vil alt andet lige stadig være små 4000 billigere end diesel for 5000/md. Bliver det trukket i bruttolønnen, så bliver det vel reelt kun omkring 900 istedet for 5000.

Med 2 EON chargers, vil du også kunne nøjes med en X75D, som er let brugt til salg til 700'et eller andet hos Tesla Danmark.

Du vil altså spare omkring 3-500.000 i indkøb, og skulle betale 600 mere om måneden for den ekstra charger.

koden
koden Feb 28 '18

Mit bedste råd... brug nu Teslas lader og glem alt det spare kørsel.

Det bliver for surt for de fleste.

Det er kun til nødstilfælde hvor man har kvajet sig.

Ellers vent til der kommer bedre batterier / hurtigere ladning.

fmm1000
fmm1000 Feb 28 '18
Man kan også få EON til at opstille en - og det her er vigtigt - offentlig tilgængelig ladestander ved arbejdspladsen. <br />
Så kan du frit benytte EON laderen på arbejdspladsen med dit hjemme-eon-abonnement uden det koster dig ekstra.
Forummets indlæg er redigeret af fmm1000 Feb 28 '18
PeterE
PeterE Feb 28 '18
Citat fra fmm1000 Man kan også få EON til at opstille en - og det her er vigtigt - offentlig tilgængelig ladestander ved arbejdspladsen. <br />
Så kan du frit benytte EON laderen på arbejdspladsen med dit hjemme-eon-abonnement uden det koster dig ekstra.

Og EON er ok med at opstille en ladestander på en tysk adresse? Uanset om det er ved firmaet eller privat.

fmm1000
fmm1000 Feb 28 '18
Ups. Kunne ikke lige huske alt indholdet af denne efterhånden lidt lange tråd :-).
Troede arbejdspladsen lå på den danske side af grænsen.
DavidS90D
DavidS90D Feb 28 '18
Citat fra fmm1000 Ups. Kunne ikke lige huske alt indholdet af denne efterhånden lidt lange tråd :-).
Troede arbejdspladsen lå på den danske side af grænsen.

Tråden bliver lang fordi der kommer mange gode input på et relevant spørgsmål. Netop om bilen nu passer til en klart afgrænset behov. Og det er så ikke ligetil :-)

Mener ikke der har været nævnt noget om arbejdspladsens placering. Andet end; "ved grænsen". 

Sider: « 1 2 3 4 5 »