Planen er helt sikkert at køre meget i weekenden. bl.a. en tur til grænsen og shoppe. og så til lidt andre forskellige "normale" steder, kører så normalt som muligt og så få en Ide.... Men hvilke tal er vigtige for mig bagefter.... andet end nummeret til Falck hvis jeg løber tør :-). Med alle de info i det display bør jeg kunne bruge dem til en slags rettesnor for fremtidige ture...
Du skal nulstille Trip A eller Trip B inde fra control panelet, inden du kører hjemmefra. Så kan du aflæse forbruget, når du kommer hjem igen og så regne på sagerne derfra. Du skal bruge kørte km og totalt forbrug i kWh (eller bare gennemsnitsforbruget i Wh/km). Det er det nemmeste.
Og du skal ikke være så bekymret for at løbe tør. Man skal være pænt ignorant for at løbe tør i en Tesla. Den vil advare dig længe før, du løber tør, hvis den fornemmer, at du er ved at være for langt væk fra en kendt lademulighed ift. resterende rækkevidde og foreslå, at du kører hen et sted for at lade op.
Hvis du ignorerer det, så vil den på et tidspunkt foreslå dig at sætte farten ned til f.eks. 105 km/h for at spare på strømmen, så du stadig kan nå frem. Fortsætter du alligevel ufortrødent derudad for fuld damp, så vil den gradvist foreslå, at du sætter farten endnu mere ned for at kunne nå frem, f.eks. til 90 km/h osv. Til sidst vil den så sige "Charging needed to reach destination". Det kræver naturligvis, at du har indtastet din destination i navigationen, så bilen ved, hvor du er på vej hen.
Selv hvis du skulle komme helt ned på 0% SoC, så er der ofte en lille reserve tilbage. Men det er nok ikke noget, du bør satse på. Nogle har oplevet, at den har lukket ned lige efter, den har ramt 0%. Andre har kørt op til små 20 km efter 0%. Det afhænger lidt af, hvor godt den er kalibreret.
Her er det vigtigt at holde øje med den gule, stiplede linje, der fremkommer i power meteret. Den angiver det område af effekten, som ikke længere er tilgængeligt pga. lav batterispænding ved lav SoC (kan også skyldes lav batteritemperatur eller en kombination af lav SoC og koldt batteri). Den gule, stiplede linje starter øverst på skalaen og kryber langsomt gradvist nedad, efterhånden som batteriet tømmes. Når begrænsningen er nået ned omkring 100 kW begynder det at blive kritisk. Her bør man køre forsigtigt og ikke give den mere gas end, at der er lidt afstand op til max. effektbegrænsningen, da man ellers risikerer, at den lukker ned pga. for stort spændingsfald på batteriet. Kort efter vil den gule, stiplede linje så pludselig og ret hurtigt falde til omkring 25 kW. Derefter har man kun kort tid, før den kravler videre ned til 0 og så er det game over! Her vil bilen bimle og bamle og blinke på skærmen, så du ikke er i tvivl, og så har du kun et kort øjeblik til at holde ind til siden, før bilen lukker helt ned.
Jeg har selv kørt ca. 8 km efter den ramte 0%, men her var den gule, stiplede linje også nået ned til ca. 30 kW. Jeg kunne kun næsten hænge på i slipstrømmen efter en lastbil op over Lillebæltsbroen, men jeg skulle liiige op over det højeste punkt på broen, før jeg kunne sætte den i Neutral og trille det sidste stykke i mål ned til Middelfart supercharger. Det var koldt og jeg havde for længst slukket for varmen for at spare på strømmen, men der svedte jeg alligevel lidt... :-o
Energy appen er et godt redskab til at holde øje med, om du har strøm nok til at nå frem til din destination. Du kan finde et ikon til Energy appen øverst på skærmen. Appen har to funktioner: "Consumption" og "Trip". "Consumption" kan vise aktuelt forbrug som en graf, der ligner et bjerglandskab og er sjov at holde øje med. "Trip" er en meget brugbar funktion, der viser hvordan SoC gradvist aftager, som kørslen skrider frem (det kræver dog, at du har indtastet din destination i navigationen). Den viser både en kurve for oprindelig beregning og en opdateret kurve for den aktuelle situation med en prognose for SoC ved ankomst til destinationen. Den oprindelige beregning tager bl.a. højde for temperatur og niveauforskelle i landskabet, mens den opdaterede kurve løbende viser det aktuelle forbrug og prognosen tager endda også højde for din kørestil. Hvis den opdaterede kurve for SoC ligger højere end den oprindelige beregning, så har du kørt økonomisk og der er ingen ko på isen. Ligger den derimod lavere og nærmer sig 0% ved destinationen, bør du nok overveje at tage den lidt med ro. Man kan dog nemt hente kurven lidt op igen ved at sætte farten ned - farten betyder faktisk en hel del.
Prøv dig frem og leg lidt med de forskellige funktioner. Men sørg for at have rigeligt med strøm på indtil du føler dig tryg og har lært bilen at kende.