Selvom jeg er model S-ejer, blander jeg mig alligevel lige.
At P modeller skulle bruge mere strøm, viser NEDC testen. 'Op til' 5%.
Den større elmotor kan have vanskeligheder med at opnå samme effektivitet i 'low load' området.
Om de 5% så gør sig gældene ved 120km/t+ er mere uvist, (nedc testen er vidst 90km/t i snit)
Vil dog mene at ingen af de dualdrive non-P lånere jeg har kørt har udvist mærkbart mere eller mindre forbrug end min gamle RWD P85.
Jeg kører 200km+ motorvej hver gang jeg skal bruge en loaner.
En ting jeg har lært efter 3år med P-model, den største bidragsyder på forbruget, det er den menneskelige faktor! 'Op til' 20%!
Som det tidligere er foreslået her på tråden.
- Udnyt drag fra forankørende,
- brug adaptiv fartpilot.
Min taktik er ofte at rulle ud på motorvejen enten 10-20km/t hurtigere eller langsommere end min planlagte cruise hastighed. Find en SUV/Transporter, tænd autopilot (Afstand 2-3) og følg forankørende til destination. Det gir med 99% sikkerhed et forbrug der ligger 10-20% lavere end det du kom ud med her.
Årstiden gør desuden at bilen kører 10-20% færre km end resten af året. Af større betydning er Våd vej / slud og temperatur selvfølgelig.
Ift. kulde, brug altid Auto setting, brug altid sædevarme på low / 1. Fryser du, skru ½-1grad op. (jeg har fint komfort ved 21.5C)
Vigtigst af alt, forvarm altid bilen i 15-20min inden afgang. Den har sværere ved at få varme i hele bilen under kørsel end ved stilstand.
For at runde af med en erfaring fra Skituren Østrig retur med 700L topboks på taget.
fri kørsel: 110-125km/t, Forbrug 350-370wh/km
Kørsel bag Bus: 105km/t adaptiv setting 1 Forbrug 260-280wh/km
En S med tagboks svarer meget godt til en X i frontareal. Samme forbrugsbesparelse kan du sikkert opnå, prøv næste gang.
- R