Loading...
dk

Herning grænsen og retur | Tesla Forum

Bullfrog
Bullfrog Mar 2 '18

Hejsa, så fik jeg en Tesla til at køre i i weekenden.. Lige et spørgsmål inden jeg kører til sønderjylland i morgen... Jeg kørte hjem fra århus til herning med 130 på motorvejen og range mode off... 24grader i bilen og der var pisse koldt??? Hvis jeg slog alle 3 blæser retninger til(rude, krop, fødder) stopper krop med at blæse... det vil sige slet ingen varme til dem på anden række og bilen bliver stille og roligt koldere og koldere.... nogle forslag? jeg har slået A/C til og haft blæseren på 7.... 

Gustavsfar
Gustavsfar Mar 2 '18

Min erfaring er at man altid skal lade alle indstillinger stå på auto ellers går det galt som beskrevet.

Bianco
Bianco Mar 2 '18

AC på Auto og sædevarme på 1 altid :-)

fmm1000
fmm1000 Mar 3 '18
Den her vinter er jeg begyndt at sætte varmen på High konstant og så bare regulerer temp ved at ændre hastigheden på viften.
Ofte står viften kun på en.
Jeg bilder mig selv ind det spare lidt strøm, da det som skulle bruge mest strøm er at sætte bevægelige dele i bevægelse. Min logik er så, at en vifte på en bruger mindre strøm end en vifte som kører på fire.
På den måde kan jeg også holde varmen selvom Range Mode står til ON.
Det sekal dog siges jeg slet ikke har kørt bilen her i den seneste kuldeperiode.
P85DK
P85DK Mar 3 '18

@Bullfrog - hvilken sw version kører den på? Der er vist blevet rapporteret en del omkring at varmen har nogle problemer efter den seneste opdatering.

Det er flere år siden at jeg har haft negative oplevelser med varmen i bilen, men som hovedregel så kan det altid anbefales at have hæmorideristeren stående på 1

Bullfrog
Bullfrog Mar 3 '18

Så har vi været på tur... 134 på fartpiloten(120 der hvor der er 110) 22 i kabinen, hvilket gør at anden række passageren skulle sidde med jakke da midterdyserne ingen luft blæste og dem ved døren blæste koldt så der kun kom varme til fødderne!!! 98% opladet hjemmefra da vi nåede rødekro på vejen derned turde vi ikke køre videre da den var nede på 30 % allerede med 376Wh/km i snit. 

Den samlede tur blev 396,1 km med 358wh/km og et forbrug totalt på 141kWh.

Desværre kan man så sige at der ikke kan være 5 sæder slået op og en Emmaljunga big star i bilen samtidigt :-( Så det ville skulle være en 7 personers hvis det endeligt var.

Forummets indlæg er redigeret af Bullfrog Mar 3 '18
fmm1000
fmm1000 Mar 3 '18
Holy Moly, det er et højt forbrug. <br />
Tror aldrig jeg har været over 315 på motorvej i vores S85D. <br />
Vil en S100D give for lidt plads? <br />
Den har jo et markant lavere forbrug og har dermed brug for mindre ladning. <br />
<br />
I S er det sådan, at hvis man lukker friskluftdyserne foran, så kommer der max varme ud af dem bagi, hvis dyserne er sat til at ramme i ansigtet. <br />
<br />
Er du klar over, at der er et stor brønd under det almindelige bagagerum.<br />
Måske barnevogn alligevel kan være i Xen, hvis I åbner for dette hul.
Forummets indlæg er redigeret af fmm1000 Mar 3 '18
Bullfrog
Bullfrog Mar 3 '18

Jeg er også lidt overrasket over forbruget må jeg sige... 2. række fik kold luft ved døren eller ingen luft og over kopholderne kom der slet ikke noget... Det må simpelthen være en fejl de pisfrøs på 2. række. Jeg har en trailer jeg gerne vil slæbe lidt på så det skal være en X.

Jeg forsøgte med hullet bagerst :-) samt frunken... duer ikke. Så tænker det skal være 7 sæder istedet for, selvom den konfiguration ikke er nær så fed.

Forummets indlæg er redigeret af Bullfrog Mar 3 '18
Ice2EV
Ice2EV Mar 3 '18

@Bullfrog

Synes dine tal lyder mere som wh/miles end wh/km. 

Men jeg har helle ikke være heldig nok til at på navn på pink slip til en Tesla endnu. Jeg har kun brugt uendelige timer på diverse fora.

Bullfrog
Bullfrog Mar 4 '18

Ja det skulle man tro :-) men fra 98% og til 30% på 163 km giver jo uanset hvad en MAX rækkevidde fra 100-0% på lige under 250. 

P85DK
P85DK Mar 4 '18

Under alle omstændigheder kan du regne med at det er absolut worst case, samt når du bliver tryg ved din bil, så bliver du heller ikke nervøs ved 30% tilbage ;-) En sidste mulighed (som faktisk er blasfemisk overhovedet at skrive, men som jeg kun skriver da KS, af alle mennesker, har foreslået til det tidligere) hold dig fra P modellen og hvis du kan vælg Model S.

Ice2EV
Ice2EV Mar 4 '18

Nu er det jo lidt en racer vogn, med sindsyg/underholdende acc. afhængig af personen.

Du har kørt i en P, som har højere forbrug end en X100D, om det lige havde reddet dagen, det ved jeg ikke.

Du har haft -3 grader den ene vej og -1 den anden. Du har sikkert haft en slags modvind den ene vej og en slags medvind den anden. Der er ca 30 wh/km mindre på sidste stint.

Vejrforholdene i det sønderjyske? var der sne eller rene tørre veje?

Normalt vil vejret vel være gennemsnitlig 12-14 grader højere, betydende længere rækkevidde.

Alt ialt så burde du de fleste dage kunne køre turen med ladning i begge ender, hvis du kører efter forholdene, måske lidt konservativt de dage med regn/sne og modvind.

Har selv en ICE med 7 sek til 100. Men det er sjældent jeg benytter det. Samtidig er jeg nok blevet "gammel eller EV klar om man vil". Før hastighedsgrænsen på motorveje blev sat op til 130 kørte jeg altid 140-150 kmt. Nu har jeg fundet ud af jeg hellere vel køre 115-120, fordi det er meget afslappende at lade trafikken passere i ydersporet. Henter jeg en Lastbil/bus/trailer, så kigger jeg i spejlet og overvejer om jeg skal slå fartpiloten fra eller træde på sømmet, det afhænger af om raketten der kommer er med warp speed eller bare lidt hurtigere. Den får dog lidt pedal af og til, specielt når "generalkonsulinden" ikke er med.

Arbejdede i Fredericia på et tidspunkt, bor i Aalborg. Fandt ud af at der kun var 8 minutter forskel om jeg kørte 135 på fartpiloten eller 105. Det fandt jeg ud af, fordi jeg var noget stresset en dag og bestemte mig for at tage det roligt. Den bil jeg kørte i, var der en forskel på 6 kml om jeg kørte 135 eller 105.

P85DK
P85DK Mar 4 '18
Quote from Bullfrog

Ja det skulle man tro :-) men fra 98% og til 30% på 163 km giver jo uanset hvad en MAX rækkevidde fra 100-0% på lige under 250. 

Lige et spørgsmål - hvordan var køreoplevelsen i forhold til din Q7? 

Bullfrog
Bullfrog Mar 4 '18

Køreoplevelsen var rigtig god, men det er et problem at der ikke kunne justeres varme på anden række... Det tager jeg lige med Tesla i morgen når jeg afleverer vognen. 

Den jeg har lånt er en P100DL, jeg ved ikke hvor meget den bruger ekstra i forhold til den 100D jeg har set på.... Men den kørte rigtig lækkert synes jeg, det skuffede slet ikke.

DeaconWP
DeaconWP Mar 4 '18

I min X kan man tænde for REAR klima anlæg. Det dukker frem, når man trykker på en knap til det.

Er den du har kun med 2 sæde rækker?

For så kan det være forklaringen.

Den tredje zone kommer med, når man køber mere end 5 sæder.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Mar 4 '18
Kiefer
Kiefer Mar 4 '18

Jeg er nu heller ikke specielt overrasket over forbruget på en XP100D. Det er en P-model, de har et langt højere forbrug end en ikke P-model. 

Vi kørte for et par uger siden turen Hjørring -> Hinnerup ca 160km, her var fruens forbrug i vores X90D ca. 350 wh/km da hun lå forrest, og det faldt til 320wh/km da jeg lagde mig forrest i vores X85 og skærmede af for vinden. 

En X er meget følsom overfor vind, langt mere end en S. Og når du så sætter et P foran modellen, ja så går det helt galt på forbruget. Havde lånebilen 20 eller 22" fælge?

/Martin

Bullfrog
Bullfrog Mar 4 '18

Den er med 3 sæderækker så rear stod bare til auto(det vil jo så sige off da der ikke sad nogle helt deromme).

Det er med 20" jeg har lånt.

Jeg håber kraftigt på at rækkevidden er fordi det er en P, gerne en forskel på 10% eller mere :-)

Forummets indlæg er redigeret af Bullfrog Mar 4 '18
DeaconWP
DeaconWP Mar 4 '18

Så skulle du have tændt den selv. Den tænder ved auto, når der er besat i anden række i min bil. Så havde de ikke frosset.

Bullfrog
Bullfrog Mar 4 '18

Den tænder ved 3. række når der sidder nogen der... Det er 2. række der er problemet.

RobertJ
RobertJ Mar 5 '18

Selvom jeg er model S-ejer, blander jeg mig alligevel lige.

At P modeller skulle bruge mere strøm, viser NEDC testen. 'Op til' 5%.
Den større elmotor kan have vanskeligheder med at opnå samme effektivitet i 'low load' området.
Om de 5% så gør sig gældene ved 120km/t+ er mere uvist, (nedc testen er vidst 90km/t i snit)

Vil dog mene at ingen af de dualdrive non-P lånere jeg har kørt har udvist mærkbart mere eller mindre forbrug end min gamle RWD P85.
Jeg kører 200km+ motorvej hver gang jeg skal bruge en loaner.

En ting jeg har lært efter 3år med P-model, den største bidragsyder på forbruget, det er den menneskelige faktor! 'Op til' 20%!

Som det tidligere er foreslået her på tråden.

- Udnyt drag fra forankørende,
- brug adaptiv fartpilot.

Min taktik er ofte at rulle ud på motorvejen enten 10-20km/t hurtigere eller langsommere end min planlagte cruise hastighed. Find en SUV/Transporter, tænd autopilot (Afstand 2-3) og følg forankørende til destination. Det gir med 99% sikkerhed et forbrug der ligger 10-20% lavere end det du kom ud med her.

Årstiden gør desuden at bilen kører 10-20% færre km end resten af året. Af større betydning er Våd vej / slud og temperatur selvfølgelig.

Ift. kulde, brug altid Auto setting, brug altid sædevarme på low / 1. Fryser du, skru ½-1grad op. (jeg har fint komfort ved 21.5C)
Vigtigst af alt, forvarm altid bilen i 15-20min inden afgang. Den har sværere ved at få varme i hele bilen  under kørsel end ved stilstand.

For at runde af med en erfaring fra Skituren Østrig retur med 700L topboks på taget.
fri kørsel:             110-125km/t,                         Forbrug 350-370wh/km 
Kørsel bag Bus:  105km/t adaptiv setting 1      Forbrug 260-280wh/km

En S med tagboks svarer meget godt til en X i frontareal. Samme forbrugsbesparelse kan du sikkert opnå, prøv næste gang.

- R

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Mar 5 '18
Sider: « 1 2 3 4 5 »