Loading...
dk

Herning grænsen og retur | Tesla Forum

Reklame
RobertJ
RobertJ Mar 5

Selvom jeg er model S-ejer, blander jeg mig alligevel lige.

At P modeller skulle bruge mere strøm, viser NEDC testen. 'Op til' 5%.
Den større elmotor kan have vanskeligheder med at opnå samme effektivitet i 'low load' området.
Om de 5% så gør sig gældene ved 120km/t+ er mere uvist, (nedc testen er vidst 90km/t i snit)

Vil dog mene at ingen af de dualdrive non-P lånere jeg har kørt har udvist mærkbart mere eller mindre forbrug end min gamle RWD P85.
Jeg kører 200km+ motorvej hver gang jeg skal bruge en loaner.

En ting jeg har lært efter 3år med P-model, den største bidragsyder på forbruget, det er den menneskelige faktor! 'Op til' 20%!

Som det tidligere er foreslået her på tråden.

- Udnyt drag fra forankørende,
- brug adaptiv fartpilot.

Min taktik er ofte at rulle ud på motorvejen enten 10-20km/t hurtigere eller langsommere end min planlagte cruise hastighed. Find en SUV/Transporter, tænd autopilot (Afstand 2-3) og følg forankørende til destination. Det gir med 99% sikkerhed et forbrug der ligger 10-20% lavere end det du kom ud med her.

Årstiden gør desuden at bilen kører 10-20% færre km end resten af året. Af større betydning er Våd vej / slud og temperatur selvfølgelig.

Ift. kulde, brug altid Auto setting, brug altid sædevarme på low / 1. Fryser du, skru ½-1grad op. (jeg har fint komfort ved 21.5C)
Vigtigst af alt, forvarm altid bilen i 15-20min inden afgang. Den har sværere ved at få varme i hele bilen  under kørsel end ved stilstand.

For at runde af med en erfaring fra Skituren Østrig retur med 700L topboks på taget.
fri kørsel:             110-125km/t,                         Forbrug 350-370wh/km 
Kørsel bag Bus:  105km/t adaptiv setting 1      Forbrug 260-280wh/km

En S med tagboks svarer meget godt til en X i frontareal. Samme forbrugsbesparelse kan du sikkert opnå, prøv næste gang.

- R

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Mar 5
Kiefer
Kiefer Mar 9

Jeg synes også en temperatur på 23 grader virkere som rigtig meget. Jeg har normalt min stående på 20" og hvis det er virkelig koldt udenfor så kan den da sniges op på 21". Kommer den længere synes jeg ikke længere der er behageligt at være i bilen.

Og nej, det er ikke fordi jeg sidder med hue, handsker og vinterfrakke. En kortærmet polo er beklædningen hele året :-)

​/Martin

DavidS90D
DavidS90D Mar 9
Hvis man kører med blæseren på 6-11 så føles det som træk. Og for at kompensere så øger folk temperaturen til 22-26 grader. Prøv istedet med blæseren på 2-3 og temp på 18-21. Minimum blæserhastighed er afh. af duggede ruder o.s.v.
Kiefer
Kiefer Mar 10

Vi har i dag lige været en tur/retur til Flensborg fra Hinnerup i vores X90D med 2 timers opladning i Citty, og opladning i Rødekro på vejen hjem, samlet forbrug var ca. 345wh/km. Hvor vejret nord for Kolding her til aften begyndte at sne. 

Varmen var sat til auto på alle blæsere og vi justerede lidt mellem 20 og 21,5. Forrudevarme blev sat på nogle gange, da den af en eller anden årsag hurtigt dugger til på bilen.

Vi var 2 voksne og 2 børn, og på vejen hjem var bilen lastet med måske ekstra 50kg i forhold til turen derned. . 

Det samlede forbrug faldt relativt meget på vejen hjem grundet den lidt lavere hastighed. Vejret var ikke rigtig til at køre meget over 110km/t det meste af turen. Turen ned var med fartpilot på 135 km/t hvilket gav et forbrug på 375wh/km

/Martin

Sider: « 1 2 3 4 5
Reklame