Loading...
dk

Uheldet med den selvkørende UBER-bil | Tesla Forum

griffel
griffel Mar 22 '18
http://nyheder.tv2.dk/...vinde-uden-at-bremse

Jeg ved godt, at damen sandsynligvis også ville være blevet ramt af en ikke selvkørende bil i den situation, men bliver de selvkørende biler ikke lovprist med, at de er BEDRE end ikke selvkørende med alle de sensorer og radarer ombord?

Jeg tror der går lang tid inden jeg. Tør at sætte mig i en helt uden rat...

/Jakob :-)
koden
koden Mar 22 '18

Var til foredrag med en fra branchen eller i yderkredsen af den selvkørende branche. Når alle er selvkørende mener man at 90% af uheld kan undgås.

Uber uheld kunne ikke undgås, selvkørende eller ikke.

Forummets indlæg er redigeret af koden Mar 22 '18
mbk
mbk Mar 23 '18

Spændende om der får konsekvenser for føren, han sidder og kigger i mobilen.

Selvkørende biler bliver selvfølgelig meget mere sikker end alm. bilister, men der vil stadig ske uheld. 90% færre er nok ikke helt ved siden af.

Noget helt andet er at der formenligt er færre biler og dem der er vil være, er af en højere kvalitet, så vi slipper for en masse dårlige/farlige biler på vejene. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Mar 23 '18
SuneH
SuneH Mar 23 '18

Da jeg så klippet, blev jeg 1) chokeret over hvor sent man kan se hende og tænkte 2) Hvad fanden laver hun på den vej? Det er jo direkte sindssygt at trække over uden lys på og ikke selv holde tilbage for en bil, som kommer med fuld fart. Frygteligt tragisk er det jo, men i min verden ligger skylden 100% hos kvinden selv, ikke hos bilen. Selv med en opmærksom person ved rattet, ville man jo ikke have haft en chance, med mindre man kørte 25 km/t eller mindre.

Mod idioter kæmper selv (overlegen) teknologi forgæves.

mbk
mbk Mar 23 '18

Tja, tror nu stadig en vågen fører kunne have gjort mere. 

Nu virker øjne og kameraer ikke ens, og hvis der var så mørkt hvorfor var der så ikke langt lys på. 

Man kan ikke vide hvorfor hun var der, det er ærgerligt det er sikkert. 

Jevi
Jevi Mar 23 '18

Uber/Volvo kan ikke have gjort deres arbejde godt nok.

Idag kørte jeg med 50 km/h på TACC og en fodgænger var nået over min vejbane til midt på vejen. Med en pludselig indskydelse styrede jeg direkte mod hende med min AP1 model S og bilen bremsede indtil jeg skiftede retning og styrede udenom.

Det tyder på at Tesla er et hestehoved foran alle andre med sin sw-håndtering af Bosch radaren. At autopilot kan se to biler i samme bane foran er vist også ret unikt.

Kiefer
Kiefer Mar 24 '18

Når jeg med min AP1 møder en cyklist bliver der hverken bremset eller advaret, der kørt i en lige linie, og hvis den linie kolliderer med cyklisten, ja så bliver cyklisten kørt ned...

Hvis det her uheld var sket i DK tror jeg fører og bil havde fået 100% af skylden. Hvis du ikke kan se der kommer en over vejen har man jo ikke kørt efter forholdene?

Hvis man ser filmen, synes jeg godt man 1-2 sekunder før uheldet kan se der kommer noget ude på vejen foran lyscirklen, men ja det er svært at se, men jeg tror nu godt, at hvis føreren ikke havde siddet og kigget ned på noget andet, så havde han set personen med cyklen tidligere.

/Martin

Johannelund
Johannelund Mar 24 '18
Har yderst sjælden slået min ap1 til, for den virker ikke ret godt, kører man på motorvej, kan den holde vognbanen og man kan stille hastigheden til det man måtte ønske, skal man lave et vognbaneskift går det i kage idet over 50 % af tiden, dette kunne løses ret simpel ved at hvis man slår blinklyset til har man manuel styring indtil man slår det fra igen. På landevej har man ikke mulighed for at stille hastigheden til at følge trafikken, derfor kører jeg altid med auto fartpilot istedet for, og tesla får ingen erfaring med ap1 indsamling af data, fordi den max er slået til i 5% af tiden
Bianco
Bianco Mar 24 '18
Quote from Johannelund Har yderst sjælden slået min ap1 til, for den virker ikke ret godt, ... vognbaneskift går det i kage idet over 50 % af tiden, ... På landevej har man ikke mulighed for at stille hastigheden til at følge trafikken,...

Vognbaneskift driller kun hvis jeg stopper blinkeren inden bilen er nået halvvejs ind i den nye bane - det sker så ofte når jeg kun vipper blinkeren lidt ned, uden at aktivere den helt. Så har vænnet mig til at vippe blinkeren helt til den siger klik og skal manuelt hives tilbage/slukkes.

På landevej gør AP1 da nøjagtig som på motorvej?? Hvis du aktivere AP, så følger den da trafikken på samme måde som fartpiloten?

Johannelund
Johannelund Mar 25 '18
Nej på landevej har den rigtig mange hastigshedsrestrektioner, fordi tesla kører med et forældet kortmatrialet til deres navigation, kører man i Vestjylland afvikles trafikken typisk med omkring 90, og så hjælper det ikke at det forældet kortmatrialet siger 70-75 rigtig mange steder, hvor hastighedsgrænsen er 80, derfor sættes fartpiloten til 95 og så følger den trafikken
Bianco
Bianco Mar 25 '18
Quote from Johannelund ... forældet kortmatrialet siger 70-75 rigtig mange steder...

Den restriktion var brand irriterende, men er stort set forsvundet for nogle måneder siden - ikke sikker på om det var en kort eller software opdatering.  

Jevi
Jevi Mar 26 '18

@Kiefer: Det er mærkeligt at opfattelsen af autopilot kan være så forskellig. Den er blevet en hel del bedre i den tid jeg har haft min model S dvs siden november 15. 

Taler vi egentlig om samme fw version - min er 2018.6.1. Cyklister, fodgængere og parkerede biler bliver tilsyneladende konsekvent opdaget af radaren - ofte med unødvendige opbremsninger til følge. I sving kan det være lidt irriterende at radaren ikke følge styreretningen men kun ser lige frem. Men generelt er jeg imponeret af Autopiloten og bruger den 95% af tiden og på alle slags veje - dog nogle steder med en meget fast hånd på rattet. Jeg har oplevet at store insekter, blade eller sne kan forhindre at man aktiverer den. Det er måske vigtigt at holde radarvinduet pinlig rent.

PeterE
PeterE Mar 26 '18

AP er blevet markant bedre i de to år jeg har haft min, og jeg bruger den stadigvæk primært på motor- og på motortrafikvej. Vores veje - i al fald der hvor jeg bor - er slet ikke afmærket skarpt nok eller konsekvent nok, og så vil AP1 altså desværre hellere ramme en cyklist end en midterheller. Og det burde nok være omvendt. 

Det vil taler om her, synes jeg egentlig er noget andet. Netop ikke om bilen kan styre eller ej, men hvorfor bremser den ikke op. Og det gør min AP1 faktisk heller ikke, og jeg har desværre prøvet det i virkeligheden. En cyklist kørte lige ud foran mig, og jeg bremsede alt hvad jeg kunne - ingen hjælp fra bilen desværre. 

Bianco
Bianco Mar 26 '18

Har heldigvis ikke prøvet selv, men er nødbremsen ikke lavet således at hvis man selv bare rør ved bremsen, så slår nødbremsefunktionen fra?

Jabba
Jabba Mar 26 '18
Der er forskel på om man når at bremse hurtigt og kraftigt nok. I de fleste relativt tilforladelige tilfælde, vil du kun høre advarselsbip fra bilen før du selv bremser og ingen bremseassistent træder til. Her taler jeg om tilfælde hvor TACC og AP er slået fra. Jeg har dog på motorvej, uden TACC/AP slået til, bremset hårdt op og der kunne jeg tydeligt mærke at bilen var inde og bremse samtidigt. Tror det var det samme emergency braking system der findes på mange biler hvor bilen træder hårdere på bremsen end føreren.
Bianco
Bianco Mar 26 '18

Jeg tror vi snakker om tre forskellige ting:

1) AP som prøver at undgå at køre op bag i den foran-kørende, men ignorerer parkerede biler.

2) AEB AutoEmergencyBrake som bipper og tegner forankørende rød (bremser formentlig også på et tidspunkt?), men som slår fra når man rør bremsepedalen.

3) Brake Assist som mærker om du bremser så hårdt at den tror det er en nødsituation, hvorefter den hjælper med at bremse 100% og tænder katastrofeblink.

PeterE
PeterE Mar 26 '18
Citat fra Bianco

Jeg tror vi snakker om tre forskellige ting:

1) AP som prøver at undgå at køre op bag i den foran-kørende, men ignorerer parkerede biler.

2) AEB AutoEmergencyBrake som bipper og tegner forankørende rød (bremser formentlig også på et tidspunkt?), men som slår fra når man rør bremsepedalen.

3) Brake Assist som mærker om du bremser så hårdt at den tror det er en nødsituation, hvorefter den hjælper med at bremse 100% og tænder katastrofeblink.

Enig, der er en del hjælpesystemer og gad vide om de faktisk virker når man har brug for dem. Og uanset hvad, så er det lidt imponerende at Volvo formår at holde sig mere ude af medierne og faktisk mere eller mindre lader Uber tage skraldet.

En virkelig ulykkelig historie uanset hvad. 

P85DK
P85DK Mar 26 '18
Citat fra PeterE

lidt imponerende at Volvo formår at holde sig mere ude af medierne og faktisk mere eller mindre lader Uber tage skraldet.

Egentlig ikke, da Volvo jo kun er et 'mule' og det kunne have været hvilken som helst bil. Det er Ubers SW, med Lydar udviklet af Velodyne, de har sat på bilen. Så det ville da være lidt kedeligt for Volvo hvis de skulle have noget af skylden.

https://www.autoblog.com/2018/03/26/lidar-maker-velodyne-fatal-uber-crash/

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Mar 26 '18
PeterE
PeterE Mar 26 '18
Citat fra P85DK
Citat fra PeterE

lidt imponerende at Volvo formår at holde sig mere ude af medierne og faktisk mere eller mindre lader Uber tage skraldet.

Egentlig ikke, da Volvo jo kun er et 'mule' og det kunne have været hvilken som helst bil. Det er Ubers SW, med Lydar udviklet af Velodyne, de har sat på bilen. Så det ville da være lidt kedeligt for Volvo hvis de skulle have noget af skylden.

https://www.autoblog.com/2018/03/26/lidar-maker-velodyne-fatal-uber-crash/

Så blev jeg også klogere idag, tak P85DK. 

jramskov
jramskov Mar 27 '18

Det der er det interessante spørgsmål i dette tilfælde er hvorfor bilens sensorer ikke ser fodgængeren?

Velodyne har sagt at det ikke er deres lidar det er galt med og dermed peger de i retning af Ubers software der har fejlet: http://www.bbc.com/news/technology-43523286

Sider: 1 2 »