Loading...
dk

Lyd fra luftundervogn (Pssst-lyd)? | Tesla Forum

Reklame
TSLARules
TSLARules Apr 16

Hej. Jeg har en P85 med luftundervogn. På det seneste har jeg hørt den give en lyd, som jeg synes minder om et "trykluftpust" som man kender fra lastbiler (a la "Psssst"). Det lyder som om at de kommer ude fra forenden et eller andet sted. Typisk når jeg kører afsted om morgenen, hvor den har en 3-5 pust på ca. 35 km. Kan være at det har været der hele tiden, men synes ikke at jeg har lagt mærke til det. Hvad kan det mon være, og er det OK?

Roland

P85DK
P85DK Apr 16

Kan være du har en utæthed i en slange. Hvis det er tilfældet så er det en god idé at få kigget på det, så der ikke kommer en overbelastning af kompressoren.

En utæthed behøver ikke betyde en udskiftning af slangen, men kan klares med en kobling, hvilket er en minimal udgift.

TSLARules
TSLARules Apr 18

Hej P85DK

Tak for input. Har talt med Tesla. Skal sende en lydfil og en lille rapport over hvornår at det opstår, så ville de se på det. Jeg vender tilbage når jeg ved mere.

Roland

P85DK
P85DK Apr 18

Prøv eventuelt at stil undervognen i høj natten over og se hvad der sker. Hvis du kommer ud til en bil der hænger i det ene hjørne, så har du helt sikkert en utæt slange. Mange gange er det meget lavpraktisk og mekanisk når det kommer til luftundervogne.

TSLARules
TSLARules May 18

Hej.

Fejlen tilsyneladende fundet. Det var desværre kompressoren som var slidt op. Bilen har kørt næsten 150.000 km. Kompressor og soleonid (magnetventil?) skiftet. Ialt reparation for 12.000 DKK. Siden at jeg skrev her på tråden første gang blev det hurtigt forværret, og til sidst tabte den pusten helt hver nat, så det var rart at få det lavet. Nu holder den forhåbentligt de næste 150.000 km.

Tak for input.

Roland

P85DK
P85DK May 18

Det sker jo desværre. Har du et part nummer på kompressoren? Kunne være interessant at se om det er samme pumpe som i en Mercedes?

Mack
Mack May 19

Vi fravalgte luftundervogn pga. min svigerfar som har kørt Mercedes(og efter hvad jeg fik at vide ved købet, er det netop Mercedes dele de bruger) hele livet, og hans erfaring var netop at man skulle regne med at skifte kompressorer jævnligt = hvert 4 år i hans tilfælde.

Forummets indlæg er redigeret af Mack May 19
Ice2EV
Ice2EV May 19

Mener at have læst at Tesla startede med Mercedes kompressor, og senere skiftede til VW kompressor, måske fra Phaeton.

ODE90D
ODE90D May 19
Det er første gang jeg læser om problemer med luftaffjedringen. Jeg var ellers begyndt at fortryde mit fravalg i sin tid (af samme årsag som Mack). Jeg havde faktisk forventet problemet var langt mere udbredt.
P85DK
P85DK May 19

Jeg har haft luft undervogn de sidste 20 år på forskellige mærker. Kun fået skiftet kompressor én gang og det var fordi bilen smed en masse canbus fejl og så troede man det var kompressoren (det var det så ikke, så det var ikke nødvendigt at skifte den.). Der udover har jeg haft ét hul på en slange som blev klaret for 860 kr. inkl timeløn for at sætte en kobling på.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK May 19
Kiefer
Kiefer May 21

Vi har haft Mercedes med luftaffjedring fra 2005 og frem til 2016. Her blev kompressoren skiftet ca. hver 25-26 måned, alt efter hvornår garantien/reklamationsretten på den udløb...

Og det var på 2 forskellige bilmodeller (S og ML), men de havde samme kompressor. Vi har endnu til gode at få problemer med Teslaen på samme, og her kører vi nu på ca. 30. måned på den ene bil og 24. måned på bil nummer to. Jeg er dog lidt i tvivl om bil 2 har fået skiftet i forbindelse med et mindre uheld/skade på fronten. Men mener ikke den stod på listen.

/Martin

TSLARules
TSLARules May 22

Hej

Ved nærmere opfølgning ser det ikke ud til at have hjulpet, bilen synker stadig henover natten og skal "pumpes" op om morgenen. Jeg har fået en ny tid hos Tesla Servicecenter - så lad os se hvor det ender. Tak for input herover.

#P85DK: partsnummer for kompressor: 6006403-00-A, partsnummer for solenoide: 6006406-00-A

Roland

P85DK
P85DK May 22

Mon det så ikke er en utæthed alligevel, det lyder også mest sandsynligt med den beskrivelse du giver. En utæthed kan også sende kompressoren på overarbejde og dermed ødelægge den. 

Jabba
Jabba May 22

Luftundervognen er leveret af Continental. Mig bekendt bruger Mercedes ikke Continental som leverandør til deres biler, men måske der er andre der kan be/afkræfte.

Jeg er meget glad for luftundervognen og indstiller den i højden flere gange dagligt. Sådan har jeg gjort i 2½ år og det har indtil videre fungeret upåklageligt

Derudover er det rart at kunne sætte den i very high en gang imellem, når dem der har bygget veje og infrastruktur har sovet i timen.

Johannelund
Johannelund May 23

Luftundervogn har desuden den fordel at man kan sætte den til Very high de steder hvor bilen normalt parkeres, hvilket går ind og udstigning en del lettere.

TSLARules
TSLARules Jun 6

Hej. Så er der nyt.

Støddæmpere bagtil var tærerede og utætte, så de er også skiftet - også lidt af en udskrivning, men god behandling af Tesla (de to arbejdslønnen, da de ikke havde set det første gang). Ialt 12.000 DKK incl. en 1000 kr. rabat. (ca. 5200 DKK, ex moms per styk). Nu håber vi at det funger.

Meget sød betjening hos Tesla Service Center, også selvom at jeg er lidt ærgerlig over denne store reparation.

Reservedelsnummer (6006352-00-C og (6006353-00-C) til dem som måtte være interesserede.

Med venlig hilsen

Roland

Reklame