Loading...
dk

Driver assistance features unavailable p.g.a bilen har stået i solen? | Tesla Forum

Tarrild
Tarrild Apr 21 '18

Jeg har nu flere gange oplevet at Teslaen (med AP1) melder "Driver assistance features unavailable" efter den har stået parkeret med fronten mod solen. Reset af computeren løser ikke problemet, men det er går væk efter bilen har stået parkeret et stykke tid. Det sker ikke hver gang der er sol, men er sket 5-10 gange i løbet af det sidste år. Er der andre som har oplevet dette? Skal man kontakt Tesla (har stadig lidt km tilbage af garantien)?

Silden
Silden Apr 22 '18

Har også prøvet det et par gange. Det er det forudrettede kamera der ikke virker. Måske er det temperaturen?

Jeg ville da afgjort spørge Tesla, hvis der stadig er garanti på...

Venlig hilsen

Silden

Hookmaker
Hookmaker Apr 22 '18

Det sker af og til og skyldes at kameraet blændes. Der skal en fuld powerdown og stilstand i ca 10 min til for at cleare alarmerne for kameraet.

burns
burns Apr 22 '18
Det kan også skyldes en anden fejl. Mit kamera har tidligere haft problemer pga 2 konfigurationer hvor der kun skulle være én. Og jeg skal have den til service igen da den igen melder om problemer med driver assistance unavailable. SC kunne se den var gal da jeg havde dem i telefonen. Og jeg havde parkeret i skyggen (overdækket carport), og nordvendt.
fmm1000
fmm1000 Apr 22 '18
Kman auto har lige lavet en video om det. Søg på den. Han lægger noget hen over kameraet, når bilen er parkeret.
Klaus_
Klaus_ Apr 23 '18

Det er hvis man får direkte sollys ind, eller parkerer tæt op af en hvid garage eller mur. Kameraet blændes.  Jeg oplever det engang imellem i min indkørsel hvis jeg skal ud at køre på præcis det "forkerte" tidspunkt på dagen og jeg er for langsom til at komme afsted. Eller hvis jeg lader i Rødekro på den stander der vender modsat de andre, der har jeg også oplevet det et par gange.

For mig går det væk hvis jeg parkerer bilen og går fra den. Ved ikke lige hvor lang tid jeg skal være væk, det har jeg ikke testet, men ellers vil en power down på 5 minutter også løse det.

Mbr1964
Mbr1964 Apr 24 '18

Hej 

Når det sker for mig laver jeg en fuldpower down imens jeg sidder i bilen, det tager max 2 min, man kan hører når den er klar igen, der kommer en lille klonk lyd så er den klar igen.

Captiva
Captiva Apr 24 '18
Jeg har præcis samme oplevelse som tarrild

Ville være rart at kunne ‘nulstille’ manuelt hvis man skal ud på længere trip hvor AP er fantastisk. Sååå, hvordan foretages ‘full power down’...?
canel
canel Apr 24 '18

Faktisk er der 4 reset metoder, hvoraf de 2 er mest brugt. her på dansk, hvis i vil gemme/printe det.

Forummets indlæg er redigeret af canel Apr 24 '18
torvalstrom
torvalstrom Apr 27 '18
Uhhh deep reset (option 3) kendte jeg ikke, tak @canel :-)
Tarrild
Tarrild Apr 27 '18

Tak for info alle sammen. Jeg vil prøve et deep reset næste gang.

ErikBH
ErikBH Apr 30 '18

jeg har lært (af supporten) ved samme fejl at gøre en afart af @canel's option 4: åben førerdøren vælg power off i bilen, stig ud, luk døren forlad bilen med fob'en i mindst 5 minutter. Så er den klar igen.

Samme fejl som Tarrild beskriver kan i øvrigt opstå hvis man parkerer foran en helt hvid væg/port.

vh, Erik

burns
burns Apr 30 '18
Jeg synes det er rimelig fint at Tesla ikke finder dette problem når der nu lader til at være en softwareløsning på problemet.