Loading...
dk

Lugt af sur karklud | Tesla Forum

Reklame
Gustavsfar1
Gustavsfar1 Jun 29

Hej

Er der andre der har oplevet at luften der kommer ud af luftdyserne lugter lidt af sur karklud? Lugten er der ikke når ac er tændt. 

fmm1000
fmm1000 Jun 29
Det lyder som bakterievækst i ACanlægget.

Tip til selvrensning.

http://autodrom.dk/saadan-renser-du-selv-bilens-ac-anlaeg/
Gustavsfar1
Gustavsfar1 Jul 11

Tak Kim

Det prøver jeg.

TorbenS
TorbenS Jul 11

Sonax aircondition rens virker også godt. Kan købes mange steder

Forummets indlæg er redigeret af TorbenS Jul 12
Teammortensen
Teammortensen Aug 17

Er der nogle der ved, hvordan man kommer til pollenfilteret?  
Eller på anden måde kan hjælpe med gode råd til hvordan jeg får renset mit AC-anlæg?

Forummets indlæg er redigeret af Teammortensen Aug 17
JeppeB_HinnerupAuto

En spray i kabinen som nævnt tidligere i tråden, lugten sidder ikke i pollenfilteret men primært i fordamperen.Pollenfilteret skiftes jævnligt i forbindelse med eftersyn. En rens med en spray i kabinen vil løse problemet 99 ud af 100 gange.

Hilbert
Hilbert Aug 18

Der er reelt 2 måder at rense A/C-anlægget (luftsiden) på:

1: Kabinerens med spray som stilles i kabinen (”bombe”), og tømmes mens A/C kører recirkulation med lukkede vinduer/døre.

Tesla bruger en ”avanceret” udgave, hvor en ”maskine” v.h.a. ultralyd giver en meget finere forstøvning af aerosolerne. Dette skulle give en grundigere rensning.

2: A/C-rens med spray som sprayes ind i luftindtag (med pollenfiltret (friskluftfiltret) afmonteret) ca. 10 sek. med A/C på friskluft og åbne vinduer/døre – evt. kan yderligere sprayes (med slange) ganske lidt i alle luftdyser, med anlægget stoppet.

For begge metoder gælder: Lad virke i 20 min. Med lukkede vinduer/døre og udluft/udtør herefter anlæg og kabine.

Lugt, svampe og bakterier skabes p.g.a. fugt primært i fordamper og drænet herfra. I Tesla kan man ikke komme til fordamper og/eller dræn, så en grundig rensning kan næppe foretages.

Nogle producenter anbefaler derfor at fylde kanaler, fordamper og dræn med skumspray, som efter nogle minutter bliver til væske, men denne metode fraråder Tesla på det kraftigste, da skummet måske kan presses ud ved utætheder i kanalerne og derved skade elektronik f.eks. til PTC-heateren.

En god måde til at begrænse dannelsen af svampe, bakterier og lugt er at undgå at bilen står med fugt i anlægget. Hvis du har kørt med A/C ON, så udtør anlægget inden du stiller bilen i længere tid, især om sommeren. Dette gøres med A/C OFF, Friskluft ON, Ventilator: 5-9 (Max.9 da den elleres skifter til recirkulering). Da PTC-varmeren sidder efter fordamperen (fugtkilden) kan temperaturindstillingen forblive uændret.

Denne udtørring kan med fordel gøres under de sidste 5-10 min. kørsel før ”hjemmet”.

Forummets indlæg er redigeret af Hilbert Aug 18
SimonHN
SimonHN Aug 18
Ozongenerator kunne også være en mulighed.
Hilbert
Hilbert Aug 18

Ozongeneratorer er mig bekendt kun egnede til at rense LUFTEN og absolut ikke, hvor mennesker opholder sig. Så hvordan forestiller du dig at den skulle anvendes?

SimonHN
SimonHN Aug 19
Selvfølgelig renser de ikke kun luften når man også bruger dem til biler der lugter af røg. Den bryder molekylerne ned så lugt og bakterier fjernes.

Ozongenerator må gerne benyttes hvor mennesker opholder sig. Bare ikke under behandling.
Forummets indlæg er redigeret af SimonHN Aug 19
Silden
Silden Aug 19

Ozon er meget kemisk reaktivt. Det deles i O2 og et frit ilt-atom, som oxiderer alt hvad det kan komme i nærheden af. Derfor er ozon meget giftigt, men det reagerer med det samme med omgivelserne, og derfor forsvinder det hurtigt.

Jeg har en kammerat, som har arbejdet med at klargøre autocampere. Det var ret nemt. Efter almindelig afvaskning, satte de blot en ozon-generator til at køre for lukkede døre. Efter en weekend var der absolut ingen lugt tilbage. Selv kattepis og røglugt blev fjernet. Han fortalte dog også, at hvis man lod den stå for længe, begyndte den at spise syningerne i sæderne.

Han ordnede selv sine sure sko på den måde. Ned i en flyttekasse og tænd for ozonen.

VH

Silden

SimonHN
SimonHN Aug 19
Jeg har også en ozongenerator. Nilfisk OZ1.

Man skal helst ikke bruge dem alt for længe. Da det også kan gå ud over noget gummi. Det er bedre at lave en chock behandling. Høj koncentration over kort tid. :)
Reklame