Loading...
dk

Godt og grundigt write-up om TSLA short selling. | Tesla Forum

Jabba
Jabba Jul 16 '18

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/elon-musk-vs-short-sellers.118431/

Er selv lang på TSLA og har været det længe. Køber jævnligt op afhængigt af kurs og budget.

MOS
MOS Jul 17 '18

Et rimelig langt indlæg - men værd at læse, hvis man har tiden til det og interesserer sig for baggrunden for at shorte bl.a. Tesla.

Indlægget beskriver, hvordan den magtfulde investor Jim Chanos og forskellige hedge funde bruger beskidte tricks, ufine metoder og spreder FUD til at manipulere aktiemarkedet. De gør det i et bevidst og fuldt overlagt - men uetisk - forsøg på at tilintetgøre Tesla. Målet er at få Tesla konkurs og motivet er profit på deres short positioner.

En anden debatør har fanget essensen meget godt i følgende korte indlæg, som er #15 i omtalte tråd på TMC:

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2814955/

Kiefer
Kiefer Jul 17 '18

Måske han selv er begyndt at skortet aktierne? ;-)

Med de udtalelser han er kommet med, kunne noget da godt tyde på det...

/Martin

MOS
MOS Jul 18 '18

Aaarh... Musk er jo ikke uintelligent. Hvis man satser på kursfald, så er det nok altid billigere at sælge de aktier, man allerede har, før man begynder at shorte. Og hvis Musk begyndte at sælge sine TSLA aktier, ville man nok have hørt om det.

Jeg tror snarere, de brain farts, Musk af og til kommer med, er et udtryk for, at han trods alt er et menneske, der ikke er ufejlbarligt. Vi kan jo alle komme til at sige noget dumt i en situation, hvor vi er pressede, ude af balance eller bare har en dårlig dag. At Musk har fortrudt sine seneste angreb, er der vist ingen tvivl om, da han jo har slettet de kontroversielle tweets. Det kan også være, han har nogle rådgivere, der har prikket ham på skulderen og forklaret ham, at uanset hvad, så er der visse af hans tweets, der bestemt ikke gavner ham eller hans virksomheder.

mbk
mbk Jul 18 '18

Han har undskyldet, aktien er allerede hoppet op med mere end den faldt. 

Kan til dels godt forstå hans frustration, han blev trukket ind i projektet, og fik opbakning til at fortsætte og så bagefter blive udskældt for det er da irriterende. Når det er sagt skulle han selvfølgelig ikke have gengældt angrebet.

Spændende hvad der sker her i Q3, jeg tror på vi begynder at se return of investment fra Model 3, må der blive solgt enormt mange P3D

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jul 18 '18
Jabba
Jabba Jul 20 '18

Desperate shorts:

https://electrek.co/2018/07/20/tesla-stocking-model-3-lots-tsla-shorts-freaking-out/

jramskov
jramskov Jul 21 '18

Der er en del mere til historien om børnene der blev reddet i grotten: https://twitter.com/adamchavez/status/1019268495194742784

Ikke at det undskylder hans tweet, det gør det ikke, hvilket han også selv siden har sagt.

koden
koden Jul 23 '18

Han shorter i stor stil :-)

https://jyllands-posten.dk/#ia10765473;finans

Lars72
Lars72 Jul 24 '18
Artikelen i JP og også Børsen er udtryk for hvordan også danske “journalister” bare re-poster ‘biased’ News fra bl.a. NY post og WSJ, der er influeret af short interesser - og næsten altid har den negative vinkel.
Dog godt at se at JP har opdateret den fejlagtige antagelse at Tesla beder leverandører penge retur fra betalinger fra 2016–> som de ovennævnte US medier har fremlagt meget negativt (igen til støtte for short-sellers).
Når de er alm logik løbende at genforhandle kontrakter når volumen med garanti stiger kraftigt som samtlige bilprod gør løbende for at tage omk ud.
<br />
Se bare denne extremt useriøse artikel fra NYP (Elon is a total fraud)
https://www.google.dk/...s-a-total-fraud/amp/
(Og læg mærke til hvordan “Jim Chanos” omtaler som “Star investor” af en ‘journalist’! Chanos er kendt for at være en af de største shortere af Tesla. Pudsigt sammenblanding!
Forummets indlæg er redigeret af Lars72 Jul 24 '18
MOS
MOS Jul 24 '18
Citat fra Lars72
Se bare denne extremt useriøse artikel fra NYP (Elon is a total fraud)
https://www.google.dk/...s-a-total-fraud/amp/

Holy Moses! Hende journalisten lyder næsten som min ekskone - hun kan også dreje alt til noget negativt, uanset hvor godt man gør det... 

ODE90D
ODE90D Jul 24 '18
Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at mange journalister bliver betalt for at skrive misvisende, løgnagtige og totalt usande artikler - ikke kun af fossil industrien, men i langt højere grad af store investorer, der satser på pludselige fald i TSLA aktien. Det kan dårligt være mere forudsigeligt. Der kommer altid er kortvarigt men stort fald i kursen hver gang en af disse latterlige og grundløse historier ser dagens lys. Jeg håber snart en seriøs journalist eller myndighed sætter sig for at afdække det som jeg er overbevist om er kursmanipulation.
MOS
MOS Jul 24 '18

Det er desværre ikke bare kursmanipulation. Det er også overlagt forsøg på at tilintetgøre en virksomhed. Ikke bare en hvilken som helst, legitim virksomhed, men måske den virksomhed, verden har allermest brug for lige nu, for at redde vores planet.

Det er ikke bare umoralsk, det er så vederstyggelig klamt, at jeg ikke har ord for det.

Så længe det er lovligt at shorte aktier, vil man aldrig komme disse scumbags til livs. Der vil altid være nogle kynikere, der er så meget drevet af kortsigtet, personlig profit, at de er parate til at bruge ufine metoder og ultimativt ødelægge den planet, vi allesammen bor på.

Forbyd shortsalg af aktier!

ODE90D
ODE90D Jul 24 '18
Jeg er helt enig - men kursmanipulation er noget man straffer hårdt for, og det kunne sætte en stopper for noget af alt det lort der bliver skrevet og sagt. Jeg er også helt enig i at shorting bør gøres ulovligt. Det skaber ingen værdi for samfundet, og gavner kun spekulanter.
mbk
mbk Jul 24 '18

Der er en 'Montana Sceptic' som er blevet doxed:

https://twitter.com/shortshorterhmm/status/1018285641023610880

https://cleantechnica.com/2018/07/23/tesla-shorts-are-scared-exposed-desperate-memo-to-media-dont-be-duped/

Han var aktiv på Twitter og Seeking Alpha, men har nu slettet sin twitter profil.

Nikolaj
Nikolaj Jul 24 '18

Også Bloomberg er begyndt at køre særdeles hårdt på Tesla. Alle negative historier får max taletid nu, og de har ca. en ny om dagen for tiden. Senest serviceproblemer i Norge, som vi så det for 2 år siden i DK, og som vi udmærket ved at Tesla snart får løst ved at forstærke organisationen. 

Problemet er at, hvis alle medierne begynder at køre så hårdt på Tesla, så begynder potentielle kunder måske til sidst også at tro på det, og begynder i sidste ende at afbestille deres model 3 eller undlader bare at bestille en.

Tilsvarende går det også udover væksten, hvis de ikke kan hente billig egen- eller fremmedkapital til nye fabrikker længere. Forhåbentligt kommer der gode Q3- og Q4-regnskaber, der kan få stoppet hetzen.

mbk
mbk Jul 24 '18

Lidt mere om Montana Sceptic:

https://electrek.co/2018/07/24/tesla-troll-short-doxxed-oil-industry-musk-calls-boss/

@Nikolaj

Ja, det er lidt træls, på den anden side holder aktie kursen rimeligt til trods, en af grundene har jeg læst at der ikke er ægte sælgere. Det kunne være fint hvis Tencent eller anden lige fortæller at de har købt 5% mere af TSLA. Måske Musk kan få omarrangeret sin private gæld så hans aktier ikke kan udlånes osv. derved dræne likviditeten og presse shorts ud så vi kan få en VW style short squeeze.

Wall Street Journal er også rimelig overdrevne, selvom de dog kom med en ret god anmeldelse af Model 3.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jul 24 '18
Jabba
Jabba Jul 27 '18

Generelt har jeg bemærket at TSLA bliver voldsomt nedgjort og chikaneret på en meget usaglig og barnagtig måde og det er som oftest på niveau med hvad man finder på Ekstra Bladets Nationen. Altså en flok tosser med små hjerner, lavt selvværd, manglende succes og grim adfærd.

Det har jeg ikke oplevet i samme grad med noget andet værdipapir i de over 20 år jeg har investeret og tradet.

Så er der dem som måske ikke hører helt til ovennævnte kategori, f.eks professionelle shorts, men som stadig opfører sig usmageligt, blot i højere grad via smædekampagne og usandheder. For ikke at sige at der uden tvivl sidder folk indenfor den etablerede bil/oliebranche, der er med til at puste til ilden.

Jeg tror de fleste har det til fælles, at de er i følelsernes vold. Hvis man kunne måle følelser, tror jeg TSLA er den aktie der rangerer højest på følelsesbarometeret. Hvorvidt det skyldes at rønnebærene er sure eller at det rør ved folks ego og "manddom" at TSLA ændrer ved dynamikken ift. et meget traditionelt område som biler og oliebranchen, skal jeg ikke kunne sige.

Det at hurtige ICE biler får totalt baghjul ved lyskrydset, rør nok ved noget mere end man umiddelbart kan forestille sig. Det rør ved både personen i og producenten bag bilen. Tror at det endda til dels er "nørderne" mod "traditionalisterne". Tror traditionalisterne ofte ikke tåler at deres hurtige biler (som måske endda er blevet tunet og optimeret), bliver sat til vægs af familiefaren med hele familien i bilen, og som så endda ofte er ret uinteresseret i og uvidende om biler, når det kommer til stykket.

Så hører man også den ofte benyttede undskyldning at lyden mangler og alt muligt andet. Sjovt nok også fra dem der aldrig har prøvet en Tesla eller en elbil for den sags skyld.

Men de ex-ICE biltosser (inklusiv undertegnede) jeg kender har lynhurtigt lært at værdsætte kombinationen af den lydsvage kørsel, manglende gearskift og øjeblikkeligt moment. Og det kommer fra en person som tidligere var priviligeret nok til at have med specialbiler at gøre og har kørt i alle typer biler med god lyd - herunder Porsche Carrera GT, Lexus LFA, Lamborghini Murcielago LP640, Lamborghini Gallardo Superleggera, diverse BMW 6 og 8-cylindrede motorer, diverse AMG55/63/65 og Porsche (dog ikke min smag), mange Porsche 6 cylindrede motorer, etc.

At Elon Musk så også kan være meget i følelsernes vold og til tider vælger at tage kampen op mod shorts og tosser, er så selvfølgelig medvirkende til at tosserne kun bliver endnu mere tossede at høre på. Det hjælper selvfølgelig heller ikke at der er masser af Tesla fanboys som forsvarer Tesla med næb og klør og ofte på en overdrivende måde.

Men det er synd fordi det til tider overskygger at Tesla, uanset, har opnået noget rigtigt imponerende. Ser man bort fra deres såkaldte mission og kun kigger på hvad de har udrettet indenfor biler og energi, kan jeg kun tage hatten af for det. 

Jeg er stadig lang på både den korte og længere bane. Der skal ske nogle fundamentale ændringer for Tesla, markedet, lovgivningen, etc. før min vurdering af TSLAs potentiale ændrer sig. Markedet for elbiler og energi er ikke et zero sum game. Hvis man dertil lægger konsolidering/opkøb indenfor segmenterne, samt den store skare af aktionærer der støtter missionen (store som små), tror jeg der skal meget til før TSLA ikke fortsætter sin fremdrift, til trods for shorts og volatilitet.

mbk
mbk Aug 1 '18

Det er sjovt at de holder fast i short position i TSLA over så lang tid, samme udmelding sidste år "det bliver bedre herfra":

https://finance.yahoo.com/news/einhorns-greenlight-trying-end-fund-195058979.html

Kiefer
Kiefer Aug 1 '18

Jeps, det virker til at være lidt den modsatte verden hvad angår short af Tesla hvis man anbefaler at holde fast i aktien over en længere periode for at shorte den...

Sider: 1 2 »