Loading...
dk

Skærm er gået i sort | Tesla Forum

Jh2502
Jh2502 Jul 21 '18

Min P85D model S fra marts 2015 ( kørt 135.000)  Har desværre en skærm der er gået i sort. Jeg har gentagne gange forsøgt at genstarte skærmen men desværre uden held. Jeg kan godt kører i bilen, men det tager 30 sekunder inden bilen vil starte, og info om batteriniveau kan man ikke regne med. Jeg har fået en tid hos Tesla i Århus på fredag, og krydser fingre for at jeg kan komme frem. 

Det er noget med et data kort der er fyldt og derfor skal hele skærmen måske skiftes, Jeg er blevet advaret om at en ny skærm koster 22.000 + montering. 

Jeg krydser fingre for at det lykkedes dem at få liv i skærmen, så jeg ikke står med en megaregning. Det virker da også mærkelig at hele skærmen skal skiftes fordi et datakort er fyldt  

 

 

mbk
mbk Jul 21 '18

Der er andre der har haft lignende issues, og det kan sagtens blive en hyppig fejl for anno 2015+2016 S&X.

http://www.teslaforum.dk/forum/topic/5633?&page=2

 

http://www.teslaforum.dk/forum/topic/5480

webercarbmann
webercarbmann Jul 21 '18
Quote from Jh2502

Min P85D model S fra marts 2015 ( kørt 135.000)  Har desværre en skærm der er gået i sort. Jeg har gentagne gange forsøgt at genstarte skærmen men desværre uden held. Jeg kan godt kører i bilen, men det tager 30 sekunder inden bilen vil starte, og info om batteriniveau kan man ikke regne med. Jeg har fået en tid hos Tesla i Århus på fredag, og krydser fingre for at jeg kan komme frem. 

Det er noget med et data kort der er fyldt og derfor skal hele skærmen måske skiftes, Jeg er blevet advaret om at en ny skærm koster 22.000 + montering. 

Jeg krydser fingre for at det lykkedes dem at få liv i skærmen, så jeg ikke står med en megaregning. Det virker da også mærkelig at hele skærmen skal skiftes fordi et datakort er fyldt  

 

 

Det lyder som "Black screen of death" problemet. Du skal ikke regne med mirakler. Du kan læse en masse om det på nettet. Kort fortalt noget med en chip der bliver brugt på en måde den ikke er designet til. Chippen står på et tidspunkt af og MCUèn er død.  Jeg frygter lidt at vi snart bliver ramt af samme problem. Du skal forlange af få din gamle skærm udleveret hvis de vil opkræve prisen for en ny skærm. De monterer ikke en ny skærm men en brugt renoveret hvor de har skiftet den defekte chip!  Er bange for at den slags falder i den mindre pæne kategori - derfor må vi jo hjælpe Tesla med at stille de rigtige krav så de løber tør for gamle skærme. Tesla burde indføre en standard takst for at udskifte en defekt MCU med en renoveret. Det er dårligt designet elektronik de har monteret i bilerne. Hold os gerne opdateret.... 

mbk
mbk Jul 22 '18

Enig med webercarbmann, men vil lige tilføje at jeg ikke synes at Tesla generelt laver dårlig elektronik, synes faktisk de har ret godt styr på det. Men det VCM modul fra Nvidia har de misbrugt med software og dårlig køling. Kan ikke forstå Tesla ikke løser det problem med kulance. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jul 22 '18
ElPeter
ElPeter Jul 22 '18
Der er jo kommet en opdateret (og hurtigere hurtigere) MCU, som bliver benyttet i de Teslaer der produceres i dag. Musk udtalte på et tidspunkt at det vil være muligt at opdatere hardwaren i ældre biler til den nyeste. Det ville jeg overveje hvis prisen er rimelig. Du kan jo forhøre dig om det evt. er den nye hardware de installerer, så vil du da få lidt for pengene.
JCBX
JCBX Jul 22 '18
Jeg ville nok lige bruge 15-20 min på at nulstille bilen

Uden at miste dine parametre ... altså ikke nulstilling til fabriksindstilling


Udtag “first responder loop” i frunken og demonter negativ polen på batteriet


Genmonter det igen ...

Check om det retter den sorte skærm ...

Om ikke andet får du ren besked om den er helt kaput ...


.
JCBX
JCBX Jul 22 '18
Altså 12V negativ polen ....
Jh2502
Jh2502 Jul 23 '18
Tak for forslag JCBX. Jeg prøver lige at checke om jeg kan finde noget om, hvordan man gør det. Jeg er i sommerhus og har desværre ikke det sore udvalg af værktøj.
JCBX
JCBX Jul 23 '18
Fast eller topnøglesæt

8 , 10 og 13 mm skal du bruge

Evt en lille alm fladskruetrækker til 3 plastik clips omkring kabinefilteret

Ud med frunk badekaret ...

Plast af omkring “FRL” og så evt løsne plasten omkring kabinefilteret

Derefter kan du udtage “FRL” i stikket. .... nemt

Demonter så negativ på 12V batteriet

Giv det 30-60 sec ... og genmonter så alt igen



En svensk nøgle kan også klare hele opgaven

Specielt hvis der er 20-25.000kr at spare


.
JCBX
JCBX Jul 23 '18
Alt ialt er der tale om

3 plastikclips , 2x8mm bolte, 2x13mm bolte og så 10mm på batt. polen



.
YESTES
YESTES Jul 24 '18
Hvad er “FRL” ? Og hvor sidder det stik?
DeaconWP
DeaconWP Jul 24 '18

FRL er First Responder Loop.

Det er et kabel, som er nemt at klippe, så der ikke er høj spænding fra driftsbatteriet i bilens skrog, hvis man skulle komme ud for, at bilen er knust, og man evt skal klippes ud.

 

Den er markeret ude under frunk hjelmen. Der er noget orange skilte materiale, og en vejledning til brandmanden på stedet om, hvordan han skal klippe ledningen, for at passe på sig selv.

 

Du skal bare ikke klippe den, de skal følge ledningen, og finde ud af, hvor du kan demontere det, og sætte det på igen, efter at du så i mellemtiden har haft minus polen fra ledningsnettet demonteret fra dit 12 volt batteri og genmonteret det efter nogle sekunder.

YESTES
YESTES Jul 24 '18
Hej DeaconWP.
Tak for forklaringen, jeg har heldigvis ikke fejlen endnu men den kan jo desværre komme
YESTES
YESTES Jul 24 '18
... så det er det orange kabel øverst til venstre i min 85D fra juli 2015 ...

http://www.teslaforum.dk/...84_5b57936edb6b8.jpg

Vh yestes
Jh2502
Jh2502 Jul 30 '18
Så har min bil været omkring Tesla i Aarhus. Skærmen var brændt af efter 3 år og 135.000 km. Jeg fik som altid en fantastisk service hos Tesla, og min nye skærm kom til at koste mig kr. 21,400.- inkl alt. Min nye skærm virker skarpere ( måske fordi den ikke er fedtet endu ) har 4G og ny software, så jeg har da fået lidt for pengene.
P85DK
P85DK Jul 30 '18

@Jh2502 - er du medlem af FDM? Personligt mener jeg at Tesla burde give noget kulance på skærmen, da det jo tydeligtvis er en konstruktionsfejl og en meget hyppig fejl. Det er jo ikke skræmen, men en chip som har en specifik begrænset levetid.

webercarbmann
webercarbmann Jul 30 '18
Quote from Jh2502 Så har min bil været omkring Tesla i Aarhus. Skærmen var brændt af efter 3 år og 135.000 km. Jeg fik som altid en fantastisk service hos Tesla, og min nye skærm kom til at koste mig kr. 21,400.- inkl alt. Min nye skærm virker skarpere ( måske fordi den ikke er fedtet endu ) har 4G og ny software, så jeg har da fået lidt for pengene.

Er du HELT sikker på at du har fået en NY skærm? Bad du om at få den gamle reservedel?  Jeg mener også at Tesla burde tilbyde udskiftningen til en reduceret pris da den originale bliver defekt pga. en designfejl. 

fmm1000
fmm1000 Aug 1 '18
Er din nye skærm med den nye og hurtigere CPU.
Jh2502
Jh2502 Aug 3 '18

Hej fmm1000 Jeg har fået besked om at den nye skærm er meget hurtigere, men jeg har ikke kørt så meget i bilen siden skiftet. Hvordan kan jeg se om det er med den nye CPU ?

 

mbk
mbk Aug 3 '18

Der er en test her:

https://teslatap.com/mcu/

Sider: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 »