Loading...
dk

Skærm er gået i sort | Tesla Forum

Gustavsfar
Gustavsfar Feb 19 '19

Ærgeligt at de ikke også yder denne garanti på den eksisterende MCU :-(

PeterE
PeterE Feb 19 '19
Citat fra Gustavsfar1

Ærgeligt at de ikke også yder denne garanti på den eksisterende MCU :-(

Enig, og sådan læste jeg det faktisk først - og blev så lidt klogere. 

P85DK
P85DK Feb 19 '19

Tilgengæld har du 8 år på driveunit og batteri og ikke kun 4 år.

PeterE
PeterE Feb 19 '19
Citat fra P85DK

Tilgengæld har du 8 år på driveunit og batteri og ikke kun 4 år. 

Netop, dog max 200000km - og det vil sige at man skal passe på sine km, eller bare nyde at bilen er hver en km værd :) 

PeterE
PeterE Feb 19 '19

Jeg tror - desværre - at du læser det forkert: 

Køretøjets batteri og drivenhed er omfattet af denne begrænsede garanti på batteri og drivenhed i en periode på:

• Model S og Model X – 8 år (undtagen det originale 60 kWh batteri (fremstillet før 2015), som er dækket i en periode på 8 år eller 125.000 miles/200.000 km, alt efter hvad der indtræffer først).

• Model 3 med et batteri med standard- eller medium rækkevidde - 8 år eller 160.000 km (100.000 miles), afhængigt af hvad der indtræffer først, med minimum 70 % resterende batterikapacitet* i garantiperioden.

• Model 3 med et batteri med lang rækkevidde – 8 år eller 192.000 km (120.000 miles), afhængigt af hvad der indtræffer først, med minimum 70 % resterende batterikapacitet* i garantiperioden.

PeterE
PeterE Feb 19 '19

Næh hov, den der parentes er da vist klar nok. Jeg tror at du har ret. Fedt!

PeterE
PeterE Feb 19 '19

Nej, og den begrænsning er kun på den gamle S60. Du læser jo bedre end jeg gør :)

Kresimir
Kresimir Feb 19 '19

Bare for at afslutte det med FDM’s jurist som skulle vurdere om der er et juridisk belæg for at rejse en sag mod Tesla og min døde skærm, så er det korte svar:
”… Selv hvis fejlen er en produktionsfejl, vil det ikke være muligt at fremsætte et krav overfor Tesla.” Da jeg spurgte om vi kan få oplyst antal udskiftede skærme (MCU) og bil årgange og bruge det som en rimelig begrundelse for en kulance ordning, svaret var:
” Du kan godt prøve at få udleveret informationen fra Tesla, men jeg er rimelig overbevist om, at de ikke vil udlevere disse oplysninger til dig, og du vil ikke have mulighed for at tvinge dem frem, desværre. ”
For min vedkommende betyder det at sagen er tabt. Jeg kunne godt skrive nogle sure læserbreve, men det vil være rent hævntørst. Det var et lille plaster på sorte at læse at der gælder 4 års garanti på den udskiftede skærm (kan det også virkelig passe?). Så håber jeg bare at, hvis det bliver aktuelt, Tesla ikke finde igen på en fidus og sende regningen til mig igen.
Jeg har snakket med min mekaniker gennem mange år her i Silkeborg, om hans værksted kunne begynde at reparere Tesla biler, men han siger at det er så godt som umuligt at få fat i reserve dele og arbejdes instruktioner fra Tesla. Tit har jeg tænkt at jeg burde skille mig af med den bil – bare den ikke var så forbandet lækker.

KimT
KimT Feb 19 '19

Tesla sidder desværre hårdt på reservedelene, og det er jo ikke sådan at man bare kan tilslutte en Bosch tester for at udlæse fejlkoder, og da bilerne ikke er produceret i store antal endnu så er der heller ingen leverandører af uoriginale reservedele endnu. Så nu når der er under 4.400 Tesla'er i DK, er det nok kun de værkstedsejere der selv har Tesla som har interessen (Autoskadestuen, Hinnerup auto, Autohjørnet Køge - dem har man dog ikke hørt noget fra i lang tid)

mbk
mbk Feb 21 '19

Nvidia kortet med eMMC er dukket op. Det måler ca 85x85mm, så det er rimelig kompakt, eMMC'en en nok 10x14mm, så det bliver spændende at prøve at tage den ad. Det er den chip lige over RoHS mærket nederst til venstre. Den metode der nok er sødest ved eMMC er at varme på bagsiden af PCB med chippen vendt ned og så lade den falde af mens man varmer bagsiden, desværre er der elektronik på bagsiden der nok vil tage skade som ødelægger den plan. 

Jeg tror måske nogle af punkterne omkring kan bruges til at læse/programmere chippen uden at tage den ad, på dette kort skal den nok af da den er defekt, men på sigt kan man måske bare skifte kortet hvis man finder et sted at få dem, så vidt jeg forstår bruges samme board i en del Audi produkter. Når chippen er af skal jeg nok prøve at se om jeg kan måle mig til nogle punkter som kan bruges til programmering. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Feb 21 '19
Gustavsfar
Gustavsfar Feb 22 '19

Jeg følger meget interesseret med :-) Held og lykke

P85DK
P85DK Feb 22 '19
Citat fra mbk

men på sigt kan man måske bare skifte kortet hvis man finder et sted at få dem, så vidt jeg forstår bruges samme board i en del Audi produkter.

Kunne være interessant, men selvom det ligner meget, så ser det ud som om Audi's kort er lidt anderledes, men størrelsen passer ;-)

mbk
mbk Feb 22 '19

@P85DK

Ja, man bliver nok nødt til at gå dem igennem. Der sidder også et nvidia kort i instrument brættet/clusteret som er baseret på en nvidia tegra 2:

https://www.ebay.com/itm/NEW-NVIDIA-12B10376-T20AG-SH-A4-tegra-2-VCM-Control-Card/232668271345?epid=7015103774&hash=item362c1c12f1:g:B88AAOSw8bpah3r~:rk:1:pf:0

På bagsiden af kortet ser det ud somom at kortet kan bestykkes med dobbelt mængde RAM, det er nok meget arbejde at lodde det på, men det ville nok puste lidt mere liv i browser osv.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Feb 22 '19
mbk
mbk Feb 22 '19

Der er en artikel om brug af nvidia kortet i andre biler her:

https://arstechnica.com/gadgets/2014/05/nvidia-inside-hands-on-with-audi-lamborghini-and-tesla/

P85DK
P85DK Feb 22 '19

ja, det ser jo så helt anderledes ud :-) De har lavet mange forskellige layouts på samme printkort.

mbk
mbk Feb 22 '19

@P85DK

Ja, sikkert, der er måske flere revisioner i kortet i Tesla, men hvis de har beholdt interfacet er det måske lige meget.

P85DK
P85DK Feb 22 '19

Der er helt klart flere revisioner af kortet i Tesla, men det betyder ve egentlig bare at man har mulighed for at opgradere hvis man er heldig at få fat i et af de nyere kort - jeg går ud fra at du har set denne:

https://electrek.co/2014/10/14/tesla-model-s-gets-ihs-teardown-treatment-unlike-any-car-ever-made-more-like-an-ipad/

mbk
mbk Feb 22 '19

@P85DK

Ja, jeg har set den, spændende kilde :)

P85DK
P85DK Feb 22 '19

Vildt hvor mange små moduler de har presset ind i den MCU og hvor åndssvagt at de ikke bare skifter det defekte modul nu når de har modulopbygget det hele.

mbk
mbk Feb 22 '19

Det ser ud til at der er en Tegra K1 version som er et par CPU generation nyere, som måske er pin compatible. Men den er måske ikke binær kompatibel med Teslas OS og applikationer:

https://blogs.nvidia.com/blog/2015/04/24/edison/

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 »