Langt de fleste der kører biler i prisklassen 800+, de leaser eller har firmabil. De kører dem som regel ikke over 3 år, tit kortere. De oplever derfor sjældent at skulle betale udgifter(enten betaler firmaet eller også er service med i leasing) i forbindelse med eks
parkeringsbremser,
bremser i det hele taget,
udskiftning af skærmMCU, som i dette tilfælde vel kan sidestilles med motorrenovering, idet bilen reelt ikke kan bruges hvis skærmen er død.
Rigtigt mange der har hoppet på drømmen i 2015 kom fra en Passat, Mondeo eller lignende og hoppede på vognen af ideelle grunde sammen med tesen, at de nærmest var vedligeholdelsesfrie, idet der ikke skulle skiftes olier og filtre etc. som på vanlige vogne. Sammen med billigere "brændstof" så kunne man købe sig en væsentlig dyrere vogn.
Dem der kom fra "almindelig" ICE og ikke Porsche, Mercedes S, Audi A7/8 er almindelige mennesker med almindelig indtægter, som får et chock når der dukker en regning op på 20+k.
Dem der kommer fra Porsche etc, de er som regel ikke så voldsomt ramt, hvis de skal hive samme beløb op af lommen.
Mit eget eksempel for 25 år siden havde jeg en Seat Cordoba, dengang havde jeg ikke en kæmpe løn, var ny husejer og gældsat voldsomt. Det ville dengang irritere mig ved mindre nedbrud, bremser, batteri etc.
Idag er hytten(ikke den samme) nærmest betalt, tjener rimeligt fornuftigt og i småtings afdelingen så brændte batteriet sammen på fruen Mercedes efter 60.000 km, for 25 år siden ville jeg have slået mig i tøjret over sådan en udskiftning, idag generer det mig ikke, ud over jeg undre mig det ikke holdt længere.
Nu vi snakker Premium ICE Porsche, Mercedes S, Audi A7/8, så er Tesla på samme prisniveau før afgift. Men samlekvalitet er vist ikke helt i samme niveau. Update kommer OTA på tesla og bringer nye features, der virker lidt hen i vejret, maybe yes, maybe no yes.
Hvor ICE'erne bliver opdateret ved service, uden synderlig nye features. Men det hører til sjældenhederne at bil og features ikke virker.