Loading...
dk

Skærm er gået i sort | Tesla Forum

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Feb 15

Det er nok en del af pakken når man er early adopter...

Vi håber at mbk lykkes med sin lodning :-)

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar1 Feb 15
Dieselosaurus
Dieselosaurus Feb 15
Citat fra PeterE
Citat fra Gustavsfar1

Og jeg kunne blive ved... Hvis Tesla skulle udbedre alle design/konstruktionsfejl per kulance så ville de for længst været gået konkurs.

Netop, og det er ingen interesserede i. Jeg ville ønske at Tesla havde foreslået mig en ‘upgrade package’ med nye håndtag, nye bremser, ny MCU og 4G.  

...Jeg betragter mig som fundamentalistisk fanboy, men denne her slags beretninger lægger en dæmper på glæden, og jeg kan da ikke anbefale folk jeg kender en Tesla uden at få en dårlig smag i munden.

Når man kan læse 1) at problemet formentlig rammer alle efter noget tid, og 2) at verygreen og andre moddere kan udbedre fejlen for en håndøre, ville det klæde Tesla ikke at tage 22k for en løsning. Kostede det en fjerdedel ville det for de fleste være lettere at sige pyt...

Dieselosaurus
Dieselosaurus Feb 15
Citat fra Gustavsfar1

Det er nok en del af pakken når man er early adopter...

Vi håber at mbk lykkes med sin lodning :-)

Med en nær-eksponentiel vækst i styktal og en omsætning på ca. 125 mia kroner i 2018 burde det være overkommeligt at udbedre designfejl der rammer early adopters - om ikke andet så til kostpris.

mbk
mbk Feb 15

@Dieselosaurus

Ja 1/4 - 1/5 ville nok gøre knap så ondt.

Der er stadig en del arbejde for at komme til at løse problemet for håndøre, men et værksted kunne måske bare skifte Nivida kortet lokalt, det ville nok ikke være så dyrt i timer og dele.

Dieselosaurus
Dieselosaurus Feb 15
Citat fra mbk

Ja 1/4 - 1/5 ville nok gøre knap så ondt.

OK, hvad så med at forfatte et tweet i fælleskab og se om det kan fange an?

Min beskedne skare af 30 følgere (hvoraf mindre éen er Teslaejer AFAIK) og elendige social media evner gør det nok ikke alene, men med lidt fælles hjælp og en venlig tone, kan vi måske få Tesla til at ændre politik.

Det stemmer virkelig dårligt overens med deres PR om at have en bil der har lave reparationsomkostninger og kan køre 1M miles.

Forummets indlæg er redigeret af Dieselosaurus Feb 15
Gustavsfar1
Gustavsfar1 Feb 15

Rigtig god idé Diesel.

Prisen er faktisk 25.000 for MCU og så 9.000 for P-bremse og yderligere 3 x 2.500 kr for 3 håndtag.

P85DK
P85DK Feb 15
Citat fra Dieselosaurus

...Jeg betragter mig som fundamentalistisk fanboy, men denne her slags beretninger lægger en dæmper på glæden, og jeg kan da ikke anbefale folk jeg kender en Tesla uden at få en dårlig smag i munden.

Tværimod - du kan roligt anbefale dem en Tesla, da du stort set kan give dem en komplet liste over hvad der med en hvis sandsynlighed kan komme til at koste penge hvis de køber brugt. Denne potentielle omkostning kan de så indregne i hvad de mener en brugt Tesla er værd og sørge for at have penge til at kunne klare det.

Det værste ved at eje et større aktiv er uforudsete udgifter, mens kendte og kendte potentielle udgifter er noget du har indregnet.

Desuden er der ikke noget ved Tesla som du ikke finder ved alle andre bilmærker. Tag bare taktkæde på mange mange tusind Audi, VW og Skoda'er som VW godt nok har kørt kulance på, men hvis du har kørt mere end 200K eller den er mere 7år, så er det bare surt. De ved den ryger og den tager hele motoren med.

Fordelen med Tesla på nuværende tidspunkt er det reletive store online fællesskab så du kan læse dig til stort set alle fejl der må komme.

mbk
mbk Feb 15

Jeg er enig med @P85DK alle biler har fejl.

Kører du meget kan Tesla være ret attraktiv grundet billig 'brændstof', forvarmning af kabine, dejlig at køre. Ja der kommer nogle lidt trælse udgifter, men det gør der på alle biler. Jeg har nu aldrig haft meget store regninger, men jeg har som regel også været god til at stille diagnosen selv, så synes jeg man slipper for de værste regninger. Teslas priser lyder måske lidt høje men i forhold til andre er det nok rimelig neutralt. MCU er selvfølgelig den værste, men mon ikke der kommer en løsning på det, når de små værksted lærer tricksene.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Feb 15
PeterE
PeterE Feb 15
Citat fra P85DK
Citat fra Dieselosaurus

Tværimod - du kan roligt anbefale dem en Tesla, da du stort set kan give dem en komplet liste over hvad der med en hvis sandsynlighed kan komme til at koste penge hvis de køber brugt. Denne potentielle omkostning kan de så indregne i hvad de mener en brugt Tesla er værd og sørge for at have penge til at kunne klare det.

Det værste ved at eje et større aktiv er uforudsete udgifter, mens kendte og kendte potentielle udgifter er noget du har indregnet.

Desuden er der ikke noget ved Tesla som du ikke finder ved alle andre bilmærker. Tag bare taktkæde på mange mange tusind Audi, VW og Skoda'er som VW godt nok har kørt kulance på, men hvis du har kørt mere end 200K eller den er mere 7år, så er det bare surt. De ved den ryger og den tager hele motoren med.

Fordelen med Tesla på nuværende tidspunkt er det reletive store online fællesskab så du kan læse dig til stort set alle fejl der må komme.

Enig.

Og uanset hvor p.... træt jeg bliver af p-bremserne, så er det stadig en fantastisk bil med lave driftsomkostninger. Jeg har af den grund også droppet e-tron igen :)
Dieselosaurus
Dieselosaurus Feb 15
Citat fra P85DK
...en komplet liste over hvad der med en hvis sandsynlighed kan komme til at koste penge hvis de køber brugt. Denne potentielle omkostning kan de så indregne i hvad de mener en brugt Tesla er værd og sørge for at have penge til at kunne klare det.

Well, for godt tre år siden hoppede jeg direkte på limpinden og troede på (bl.a. Teslas) udsagn om at bilen havde minimale omkostninger til vedligehold på grund af dens simpelhed. Dumt af mig og synd for min kone at hun stolede på mig.

Derudover er listen med forventelige reparationer godt lang. Udover MCU, Pbremse og håndtag kommer styretøj, bremser og skiver (og sikkert andre ting - har dog allerede fået skiftet firevejsventil). Jeg kender en ejer der måtte af med 50k til Kastrup for de tre sidste ting, og den pris var ikke den første han fik.

Som i nævner så skal andre biler også repareres, men jeg synes at det ligner myte at en Tesla har lave driftsomkostninger (med et normalt kørselsbehov), og i og med at visse af disse reparationer synes så sikre som ammen i kirken, føler jeg ikke længere at jeg kan anbefale den til andet end die-hard entusiaster. Hvis i andre føler at i kan det, så fred være med det.

mbk
mbk Feb 15

@Dieselosaurus

Altså nu har Tesla ret lave drift og værkstedsomkostninger i forhold til sin nypris, der sidder relativt dyre bremser og styretøj osv på den og det bliver jo selvfølgelig slidt, så sammenligner du med en Skoda Octavia eller lignende så er en Model S dyrere. Hvis omkostningerne er for høje, så er det jo bare at sælge den og køb noget billigere eller måske skifte arbejde og tjene lidt mere til konen. Hvis Model 3 slår an er det måske værd at skifte til den, den har lavere driftsomkostninger end Model S og kommer med ny garanti, nu ved jeg ikke hvilken Model S du har, men kan måske komme over i den uden at skulle have penge op af lommen. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Feb 15
Dieselosaurus
Dieselosaurus Feb 15

@mbk - Ja, jeg skal gerne indrømme at jeg har overvejet at skifte til en 3er i håb om at undgå de flere store udskrivninger der tegner sig i horisonten. Jeg har en vanilla 70R, så der skal nok en del oveni for at skifte.

Det er muligt at Tesla er billig sammenholdt med en Jaguar, men jeg har tydeligvis været naiv/forblændet at tro at den var på niveau med en stor mellemklasse bil.

Det vil virke forkert at droppe et job der ellers føles som et kald for en bils skyld.

P85DK
P85DK Feb 16

@Dieselosaurus - Tesla er ekstremt billig i vedligehold også i forhold til biler der slet ikke er i samme prisklasse. Der er stor forskel på ting som går i stykker fordi de er forkert designet og ting som skal skiftes fordi man ikke har vedligeholdt dem korrekt. De sidste kan du helt undgå hvis du er opmærksom på det.

De historier der er om udskiftning af bremseklodser, -skiver og -kaliber er i 99% af tilfældende fordi folk ikke ved hvordan bremser virker og derfor ikke har vedligeholdt dem aktivt da de ikke bliver brugt nok på en el-bil. Det er helt i kategori med fok der ikke vidste at der skulle olie på en ICE.

Det næste er at man behøver så heller ikke vælge Tesla til at udskfite bremserne til 50.000, det kan man gøre markant billigere hos en hvilken som helst mekaniker eller endda selv.

Jeg ved ikke hvilke ting du taler om med styretøjet, det har jeg aldrig hørt noget om.

Når alt kommer til alt, så er worst case potentielle udgifter 25k til en skærm, 9k til parkeringsbremser og parkeringsbremserne kan du også få lavet billigere andre steder og mbk har snart en løsning til skærmen ;-)

Det virker lidt som om du tager sorgerne på forskud :-)

Ice2EV
Ice2EV Feb 16

Langt de fleste der kører biler i prisklassen 800+, de leaser eller har firmabil. De kører dem som regel ikke over 3 år, tit kortere. De oplever derfor sjældent at skulle betale udgifter(enten betaler firmaet eller også er service med i leasing) i forbindelse med eks

parkeringsbremser,

bremser i det hele taget, 

udskiftning af skærmMCU, som i dette tilfælde vel kan sidestilles med motorrenovering, idet bilen reelt ikke kan bruges hvis skærmen er død.

Rigtigt mange der har hoppet på drømmen i 2015 kom fra en Passat, Mondeo eller lignende og hoppede på vognen af ideelle grunde sammen med tesen, at de nærmest var vedligeholdelsesfrie, idet der ikke skulle skiftes olier og filtre etc. som på vanlige vogne. Sammen med billigere "brændstof" så kunne man købe sig en væsentlig dyrere vogn.

Dem der kom fra "almindelig" ICE og ikke Porsche, Mercedes S, Audi A7/8 er almindelige mennesker med almindelig indtægter, som får et chock når der dukker en regning op på 20+k.

Dem der kommer fra Porsche etc, de er som regel ikke så voldsomt ramt, hvis de skal hive samme beløb op af lommen.

Mit eget eksempel for 25 år siden havde jeg en Seat Cordoba, dengang havde jeg ikke en kæmpe løn, var ny husejer og gældsat voldsomt. Det ville dengang irritere mig ved mindre nedbrud, bremser, batteri etc.

Idag er hytten(ikke den samme) nærmest betalt, tjener rimeligt fornuftigt og i småtings afdelingen så brændte batteriet sammen på fruen Mercedes efter 60.000 km, for 25 år siden ville jeg have slået mig i tøjret over sådan en udskiftning, idag generer det mig ikke, ud over jeg undre mig det ikke holdt længere.

Nu vi snakker Premium ICE Porsche, Mercedes S, Audi A7/8, så er Tesla på samme prisniveau før afgift. Men samlekvalitet er vist ikke helt i samme niveau. Update kommer OTA på tesla og bringer nye features, der virker lidt hen i vejret, maybe yes, maybe no yes.

Hvor ICE'erne bliver opdateret ved service, uden synderlig nye features. Men det hører til sjældenhederne at bil og features ikke virker.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Feb 16
Nikolaj
Nikolaj Feb 16

Det var lidt det samme for ca. 10 år siden, hvor Porsche blev mødt af sure kunder til deres "billige" gul-plade Cayenne, som var utilfredse over at bilerne var dyre at servicere. Der var de nødt til at pointere, at det reelt var en bil til 1.5mDKK, som de kørte rundt i, og som derfor var relativt dyrere at servicere, når man blot sammenlignede med den reducerede anskaffelsespris.

Så i forhold til at vores biler før afgift svarer til Porsche, og topmodeller blandt premium segmentet, så er de jo markant billigere at holde, selv om de måske ikke når ned på VW-UP niveau.

Endelig er jeg sikker på at vores biler vil holde deres værdi væsentligt bedre end nogle af de sammenlignelige ICE-modeller. Købere vil ikke i samme grad være bange for vanvittigt dyre motor-reparationer, og gratis SuC-adgang vil være et kæmpe plus vs. en ICE, der måske kun går 8 på literen. 

Ice2EV
Ice2EV Feb 16
Citat fra Nikolaj

Det var lidt det samme for ca. 10 år siden, hvor Porsche blev mødt af sure kunder til deres "billige" gul-plade Cayenne, som var utilfredse over at bilerne var dyre at servicere. Der var de nødt til at pointere, at det reelt var en bil til 1.5mDKK, som de kørte rundt i, og som derfor var relativt dyrere at servicere, når man blot sammenlignede med den reducerede anskaffelsespris.

Så i forhold til at vores biler før afgift svarer til Porsche, og topmodeller blandt premium segmentet, så er de jo markant billigere at holde, selv om de måske ikke når ned på VW-UP niveau.

Endelig er jeg sikker på at vores biler vil holde deres værdi væsentligt bedre end nogle af de sammenlignelige ICE-modeller. Købere vil ikke i samme grad være bange for vanvittigt dyre motor-reparationer, og gratis SuC-adgang vil være et kæmpe plus vs. en ICE, der måske kun går 8 på literen. 

Nu er gratis SuC vel kun forbeholdt pre2016 modeller. Efter overføres gratis SuC såvidt jeg forstår ikke til nye ejer. Ej heller efter 2018 er der slet ikke gratis SuC.
Alt andet lige så forsvinden værdien af gratis SuC når bilen kommer op i årene, og man nærmere skal bekymre sig over, hvordan batteriet er behandlet af tidligere ejer. han han forstået at passe på det eller har han voldladet det konstant.
Når bilen har kørt 300.000+ så er jeg ikke sikker på samlekvaliteten er på niveau med premium ICE, om den holder som det siges om Mercedes til i mill, det tvivler jeg ærligt talt på. motorerne i enderne gør sikkert nok, idet der ikke er sønderligt med bevægelige dele i forhold til en ICE. Men om resten gør er et svar der hænger i luften.
Man får ikke svaret fordi der er 3-4 vogne der har trillet mange mange km. For dem der har kørt så langt på forholdsvis kort tid, er som regel professionelle, taxa, limousine etc. som ved de skal vedligeholde konstant.
P85DK
P85DK Feb 16

Igen, der er forskel på ting sliddele som skal serviceres og hvor man kan holde udgiften nede ved ordentligt vedligehold og så ting som man med rette kan forvente ikke går i stykker.

Håndtag går i stykker på alle typer af biler i alle prisklasser. Fiat 500 knækker et hængsel til 100 kr., i Mercedes Benz knækker ledningerne til keyless go i håndtag og startknap og sådan kan vi gå alle biler igennem. Er Model S håndtag overkompliceret? ja, sikkert, men det er sgu meget fixt at de lige popper ud :-)

MCU'en er dyr, men på min tidligere Range Rover gik instrumentbordet, alene fejlfindingen krævede besøg på 3 forskellige mærkeværksteder før den havnede hos den rette ekspert og kostede 15.000 i ren fejlfinding + nyt instrumentbord. Det problematiske med MCU'en er at Tesla har skåret hjørner med brug af teknologi og brugt noget de bør vide vil fejle indenfor relativ kort tid. De har anvendt en ikke servicebar sliddel i en central komponent i bilen, det er skidt design. Som minimum burde de tilbyde udskiftning af den delkomponent som mbk har købt hjem i stedet for hele skærmen til 25k.

@Ice2EV - hovedparten af dyre biler i DK i dag er faktisk 3-5 år gamle, da den forholdmæssige afgift i leasingkontrakten er reduceret med 50% når bilen er ældre end 36md.

@Nikolaj - ja, der var sgu mange som fik kaffen galt i halsen da de skulle betale 30K for nye bremser fordi de var slidt op i efter 25.000 km. :-)

Dieselosaurus
Dieselosaurus Feb 16

@P85DK - Ja, du har ret i at jeg tager sorgerne på forskud. Indtil videre er jeg selv gået fri. Det er givetvis fordi jeg nærmer mig de 80,000 km og lige har hørt en byge af ærgerlige historier.

Mht. styretøjsreparationen så kender jeg ikke detaljerne. Jeg kan ikke vurdere at om det var grundet misvedligehold, men det skete efter fire års ejerskab. Teslas efterfølgende pris på 50k var mod en NDA, og jeg får en følelse af at der er et mørketal vi ikke hører om fordi Tesla lukker munden på utilfredse kunder.

Min bil har kostet 590k og det var et mærkbart greb i lommen, som kun gav økonomisk mening ud fra en forventning om at 12 års ejerskab gav et lavere TCO end vores tidligere Honda Accord. Vi får se om regnearkets tal var helt i hegnet...

Det var også et idealistisk valg, så det behøver ikke at ramme break-even for at have været rigtigt. Men MCU og tilsvarende historier, gør da at jeg i stedet for en entusiastisk omtale kommer med en lunken og forbeholden udgave.

På den vis synes jeg at Tesla skader sig egen sag ved ikke at tilbyde en mere fair pris på en reparation af en fejldesignet del. Deres salg har trods alt nydt virkeligt godt af omtale fra begejstrede kunder, der ikke nødvendigvis har de tungeste indkomster.

P85DK
P85DK Feb 16
Citat fra Dieselosaurus

@P85DK - Ja, du har ret i at jeg tager sorgerne på forskud. Indtil videre er jeg selv gået fri. Det er givetvis fordi jeg nærmer mig de 80,000 km og lige har hørt en byge af ærgerlige historier.

Mht. styretøjsreparationen så kender jeg ikke detaljerne. Jeg kan ikke vurdere at om det var grundet misvedligehold, men det skete efter fire års ejerskab. Teslas efterfølgende pris på 50k var mod en NDA, og jeg får en følelse af at der er et mørketal vi ikke hører om fordi Tesla lukker munden på utilfredse kunder.

Bremser etc vil ikke være dækket af garanti under alle omstændigheder, så de 80.000 er lidt ligegyldige her.

Det er altid bekymrende når der er en NDA i spil i forbindelse med reparationer. Men når det er sagt, så kan det ikke være noget sikkerhedsmæssigt, da de er forpligtiget til at oplyse om sådanne ting.

Jeg synes dog det lyder meget underligt med en reparation med selvbetaling på 50.000 kr. og en NDA oveni. Der er ikke engang reservedele i styretøjet for 50.000 kr., så hvilken kompensation skulle en NDA dække over?

mbk
mbk Feb 16

Værksteds historier har det lidt lige som lystfisker historier, der bliver rundet op  hver gang historien bliver genfortalt. Nu er der Tesla der har kørt mellem 550-600.000 km, så Model S er bundsolid, men selvfølgelig kommer der nogle regninger og Teslas monopol og ombytning af store komponenter gør det dyrere end det kunne være.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 »