Jeg syntes nogle indlæg i denne tråd bærer præg af forfatterens eget valg, så hermed en advarsel om mit eget valg, inden mine egne subjektive erfaringer; vi har en S90d med luftundervogn.
Da jeg gik med de første overvejelser om en Tesla, var D modellen endnu ikke på markedet. Jeg prøvede en P85+ i Oslo forår 2014, hvor der lå let frost på vejstykker med skygge. Fantastisk accelleration på de tørre stykker, håbløs hvor der var frost/fugt. Jeg havde lignende erfaring med et par S85+ lånere hos Tesla Århus på fugtig vej. ESP griber naturligvis ind, så situation bliver såmænd ikke farlig, men man skal være ret glad for løs bagende, hvis det skal betragtes som en fordel.
Mht køreegenskaber kan der vel ikke være tvivl om at 4 hjulstræk også vinder. Jeg har endnu ikke hørt en rallykører foretrække RWD medmindre der var usædvanlig god sponsorkontrakt i luften.
Hvorvidt P modeller ligger bedre ved meget høj hastighed kan jeg ikke udtale mig om. Har ligeledes haft en fully loaded P90dL i Hamborg som låner og den har helt fantastisk acceleration, men mindes ikke der var nævneværdig forskel på køreegenskaber, hverken på de små veje eller da vi ræste ad Autobahn til outlet store i Neumünster. 21" kontra 19" har betydning, men køreegenskaber er i forvejen ret gode, ikke mindst grundet det lave tyngdepunkt, så 21" er heller ikke et must fra min side. Men indrømmet, de ser fantastiske ud.
Altså, D model er klart overlegen under acceleration , kørsel i fugt/regn eller sne. Vi har f.eks ikke haft brug for kæder på skituren til Østrig trods bopæl oppe på bjerget.
Men D har også sine ulemper:
- hørbar turbinelyd fra frontmotor, den findes ikke fra bageste motor i non D modeller
- mindre frunk (klapvogns plads lyder som godt argument for børnefamilier)
- nogle D modeller har tendens til mere eller mindre rysten under accelleration, tilsyneladende grundet trækaksler (har fået vores skiftet på garanti, det hjalp mærkbart men ikke 100%). Førnævnte P90dL var dog helt rolig.
- mere dækslid. Jeg ville ønske jeg kunne sige at dækslid bare fordeles på alle 4 hjul, men det er ikke tilfældet. Jeg oplevede det samme på min Audi TT quattro.
Trods ovenstående ville kun økonomi være argument for at fravælge d model....men hellere non d end en ICE.
Mange hilsner fra en meget tilfreds MS ejer