Loading...
dk

Valg af Model S | Tesla Forum

Reklame
zeloo
zeloo Jul 26

Hej alle jeg håber i kan inspirer mig lidt.

Hvis i havde to muligheder

1. Model S 85+, alt udstyr, 2015 model med luftundervogn og soltag

2. Model S 85D, alt udstyr på nær luft undervogn og soltag (50.000 dyre)

Begge kørt ca 60.000

Hvilken ville i vælge?

KimT
KimT Jul 26

Hvor meget nyere (måneder) er 85D ?

zeloo
zeloo Jul 26

Der er 10md forskel. Men det betyuder ikke noget for garantien, da der kun er 20.000 km tilbage.

canel
canel Jul 26

s 85+

jeg vil ikke undvære luftundervogn.

jeg kan køre over vejbump uden det ryger op i ryggen.

mbk
mbk Jul 26

Hvis du prøvekører begge biler ved du det sikkert. 

Husk at tjekke at begge har autopilot aktiveret 

Umiddelbart lyder D'eren sol det bedste køb, grundet 

* Nyere bil, mere garantien på batteri, gearkasse og motor da den ikke er km afhængig 

* Der er 5% mere rækkevidde i en D'er grundet mere effektive motorer+styring 

* D'eren har formenligt next gen sæder og som den anden formenligt ikke har

* I praksis er D'eren hurtigst, da hjulene skrider på en P uden D I dansk vejr

* Luft undervogn og soltag er noget der er dyrere over levetiden

* P+ har staggered hjul som nok er dyrere at skifte dæk på

Ikke-D har så fordel af større frunk og mindre kabinestøj fra front motor  

Niels
Niels Aug 7
jeg har haft en p85(+) og har nu en p85d begge med luftundervogn og soltag.
mht køreevne (acceleration) så er d klart at fortrække. ved ikke når der er tale om non P, men i P udgaver har den svært ved at gribe fat i asfalten når man accelerere - specielt ved lyskryds når man køre over fodgænger felter (de hvide felter er glattere end asfalt) - her klare d udgaver det meget mere overbevisende.
ligeledes er acceleration i sving lige pludselig en langt mere sikker oplevelse i en d, og her er jeg sikker på at det også gælder non P.
non d kan være lidt sjovere at køre, da man kan dreje bilen med speederen igennem et sving - så hvis du er en drengerøv og godt kan lide dæk skrider lidt i et sving kan non d være et oplagt valg, ellers tag en d
luftundervogn ville jeg ikke give så stor betydning. det er kun hæve/sænkning - selve dæmpning har jeg ikke bemærket forskel på i de låne biler tesla har stillet til rådighed. den med at man kan køre over vejbump er korrekt, men det skyldes bilens brede og den kan køre et hjul på hver side af de fleste bump (lige som busser).

soltag er en smagssag, mest værdi er at kunne sætte på vent samt en anelse ekstra højde indvendug, du blot starte klima istedet for vent. åbent soltag larmer ad h til - her kunne tesla lære af andre prima bil mærker...

der skete i øvrigt en del forbedringer mht lyddæmpning da d modeller blev introduceret.
p85+, blev den overhoved produceret i 2015....? den er med garanti produceret i slut 2014 og evt indreg i 2015, min p85d blev leveret blandt de føste i dk og her mener jeg de havde udfaset p85 da de godt kunne se at det ikke gav mening at sælge en p som i praksis var samme hastighed som en 85d
Niels
Niels Aug 7
p85+ kan evt have bedre kvalitet på ‘læder’ beklædning i døre og under forrude, det var i hverfald et af de få steder hvor jeg selv bemærkede en nedgang i kvaliteten fra non d (2013) til d (2015) det er helt klart kunstlæder i 2015 modeler, mens min første p85 (2013) havde bedre kvalitet.

i følge tesla var det ægte handskelæder ‘throug out’ i starten når man valgte læder pakken, tror det skiftede en gang i 2014
Anders
Anders Aug 12

Kan lige tilføje at P85D også kan have ægte læder næsten over det hele. Min har det, men har også kørt i en P85D, der havde plastik lignende læder i stedet.

tintin
tintin Aug 12

Min P85D fra marts 2015 har læder overalt

edge
edge Aug 13
Plasticlæder begyndte vistnok først at komme i 2016 for at undgå dårlig karma fra dyreværnsforkæmpere. Mange beklager sig over det ægte læders kvalitet, men mit holder nu fint og er lækkert. For mig ville D vægte klart højere end P. Jeg vil aldrig købe en bil uden elmotor og firehjulstræk efter min P85D fra oktober 15. Den har sublimt vejgreb og køreglæde - selvfølgelig sætter P'et prikken over i'et, men er ikke strengt nødvendigt. Men soltag er nu også klart en af de ting jeg sætter meget stor pris på og nyder ved min Tesla, så lige nøjagtig dette valg er ikke optimalt i min verden..
Kiefer
Kiefer Aug 17

Mange ISOFIX beslag er ret hårde ved Teslas lædersæder, derfor vi helt bevidst ikke valgte læder i vores biler. Men det var dælme svært at finde en testbil ved Tesla uden læder, ALLE deres prøvebiler var med lædersæder. Det var sådan set først da der var et Tesla arrangement i Herning i 2015 at vi mødte en anden ejer der havde lavet samme valg som vi endte med.

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Aug 17
JeppeB_HinnerupAuto

Ville klart vælge 85D og så handle den til bedst mulig pris, alderen er afgørende på Tesla da der konstant er forbedret på mange småting. Så om man er for eller imod D, ville jeg vælge den pga. alder uanset. Jeg er i øvrigt selv stor tilhænger af D modeller

Lars72
Lars72 Aug 19
Find en alm S85 fra dec14-marts15 uden luft.
De holder, ingen problemer med p-bremser, drive train, håndtag mv. Som de senere S85D har haft.
PeterE
PeterE Aug 20
Citat fra Lars72 Find en alm S85 fra dec14-marts15 uden luft.
De holder, ingen problemer med p-bremser, drive train, håndtag mv. Som de senere S85D har haft.

Lad nu være med at generalisere, der er vist mange S85D'ere derude som ingen problemer har. Faktum er blot at S85D vel er den mest solgte Model S model, og derfor også den mest omtalte? Jeg har næsten kørt 100.000 km i min og ikke haaf problemer.  

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Aug 20
fmm1000
fmm1000 Aug 20
Ejer en 85D.
Har haft probs med to håndtag, Pbremse og stelforbindelse, men vi kører også meget.
RobertJ
RobertJ Aug 23

Det helt klare valg for mig er en P85+ og ikke en S85D.
De D-modeller jeg har haft lånt i kastrup føltes ikke som 'min' bil.

Jeg har dog haft et enkelt tilfælde hvor jeg kom til at grave et hul med baghjulene i Østrig, jeg sendte konen ud at skubbe og alt var godt igen.

Bonus som børnefamilie har jeg altid en klapvogn med i frunk, ved siden af ladekabler og andet stads.
Desuden ligger P+ / PD modellerne mærkbart bedre på autobahn ved 150+

- R

PeterE
PeterE Aug 24

God pointe RobertJ, jeg har også kørt både P85 og P85+, og de føles heller ikke som min 85D. Jeg er så glad for mit 4WD, selvom jeg i virkeligheden nok ikke 'har brug for' det ret tit. Men følelsen er forskellig.

Hvorfor skulle performance modellerne egentligt ligge bedre på en motorvej ved 150+ km/t? Al sund og praktisk fornuft siger vel at 4wd ligger lidt bedre på vejen...

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Aug 24
MOS
MOS Aug 24
Citat fra PeterE

Hvorfor skulle performance modellerne egentligt ligge bedre på en motorvej ved 150+ km/t? Al sund og praktisk fornuft siger vel at 4wd ligger lidt bedre på vejen...

Det er nok bredere, sporty dæk, der gør forskellen. Samt hækspoileren, der giver lidt downforce til baghjulene ved høje hastigheder. Hvis den har luftundervogn, kan den sænkes, hvilket både hjælper på tyngdepunktet, men også kan give lidt ekstra downforce ved høje hastigheder.

4WD er overlegent ved acceleration, specielt fra stående start og på løst/vådt/fedtet/glat underlag, samt i sving.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Aug 24
P85DK
P85DK Aug 25
Citat fra PeterE

P85+ og de tidlige P85D indtil april '15 har hvad Tesla kaldte sportsundervogn. Det er blandt andet andre bøsninger og et par andre ting som undevognen er mere fast (sporty). Det er en mærkbar forskel.

Captiva
Captiva Aug 27

Jeg syntes nogle indlæg i denne tråd bærer præg af forfatterens eget valg, så hermed en advarsel om mit eget valg, inden mine egne subjektive erfaringer; vi har en S90d med luftundervogn.

Da jeg gik med de første overvejelser om en Tesla, var D modellen endnu ikke på markedet. Jeg prøvede en P85+ i Oslo forår 2014, hvor der lå let frost på vejstykker med skygge. Fantastisk accelleration på de tørre stykker, håbløs hvor der var frost/fugt. Jeg havde lignende erfaring med et par S85+ lånere hos Tesla Århus på fugtig vej. ESP griber naturligvis ind, så situation bliver såmænd ikke farlig, men man skal være ret glad for løs bagende, hvis det skal betragtes som en fordel.

Mht køreegenskaber kan der vel ikke være tvivl om at 4 hjulstræk også vinder. Jeg har endnu ikke hørt en rallykører foretrække RWD medmindre der var usædvanlig god sponsorkontrakt i luften.

Hvorvidt P modeller ligger bedre ved meget høj hastighed kan jeg ikke udtale mig om. Har ligeledes haft en fully loaded P90dL i Hamborg som låner og den har helt fantastisk acceleration, men mindes ikke der var nævneværdig forskel på køreegenskaber, hverken på de små veje eller da vi ræste ad Autobahn til outlet store i Neumünster. 21" kontra 19" har betydning, men køreegenskaber er i forvejen ret gode, ikke mindst grundet det lave tyngdepunkt, så 21" er heller ikke et must fra min side. Men indrømmet, de ser fantastiske ud.

Altså, D model er klart overlegen under acceleration , kørsel i fugt/regn eller sne. Vi har f.eks ikke haft brug for kæder på skituren til Østrig trods bopæl oppe på bjerget.

Men D har også sine ulemper:

- hørbar turbinelyd fra frontmotor, den findes ikke fra bageste motor i non D modeller
- mindre frunk (klapvogns plads lyder som godt argument for børnefamilier)
- nogle D modeller har tendens til mere eller mindre rysten under accelleration, tilsyneladende grundet trækaksler (har fået vores skiftet på garanti, det hjalp mærkbart men ikke 100%). Førnævnte P90dL var dog helt rolig.
- mere dækslid. Jeg ville ønske jeg kunne sige at dækslid bare fordeles på alle 4 hjul, men det er ikke tilfældet. Jeg oplevede det samme på min Audi TT quattro. 

Trods ovenstående ville kun økonomi være argument for at fravælge d model....men hellere non d end en ICE.

Mange hilsner fra en meget tilfreds MS ejer 

Sider: 1 2 »
Reklame