Endnu en god video om moment og effekt....
https://insideevs.com/engineering-explained-torque-versus-horsepower-video/
VH
Silden
Endnu en god video om moment og effekt....
https://insideevs.com/engineering-explained-torque-versus-horsepower-video/
VH
Silden
Tjek, god forklaring :-)
Giv mig et kraftigere batteri - nu! Den mangler seriøst meget over 80 km/t!
Min 85D springer fra 80-130 km/h på ca. 4 sekunder. Jeg vil tro, en P-model kan gøre det på ca. 3 sekunder. Seriøst, hvornår mangler man egentlig mere? Lad os sige, den kunne klare det på kun 2 sekunder. Fint, så kommer du ét sekund tidligere på arbejde. Bliver din chef glad nu? :-)
Eller er det bare fordi, du får et adrenalinkick ud af accelerationen? Prøv i stedet accelerationen fra stående start, måske er det tilstrækkeligt til at give dig det kick? Hvis du stadig ikke kan få acceleration nok, så spar sammen til en P100D eller vent på den nye Roadster. I mellemtiden kan du melde dig hos dit lokale cirkus som kanonkonge... ;-P
Jeg vil tro, en P-model kan gøre det på ca. 3 sekunder. Seriøst, hvornår mangler man egentlig mere? Lad os sige, den kunne klare det på kun 2 sekunder. Fint, så kommer du ét sekund tidligere på arbejde.
Nej, du kommer ét sekund hurtigere op til den forankørende, som du alligevel ikke kan overhale. Så du kommer frem til dit arbejde akkurat lige så langsomt som du plejer :-)
@SuneH
Jeg vil tro, at man med sømmet i bund vil kunne nå at overhale (eller hedder det underhale?) i hvert fald en enkelt bil eller to på vej ned ad tilkørselsrampen og smutte ind foran dem, når man skal flette ind på motorvejen...
@Johannelund - at jeg mangler mere må jo fortælle dig at jeg bruger det der er til fulde i praksis. Den er debadged, så begrænset hvad der er blærerøvseffekt - men ellers flot med skadesfryde kommentarer, det er altid et charmerende karaktertræk hos folk.
@MOS - med Ludicrous skulle det gerne være lidt mere :-) Pointen er mere at man kan trække pænt væk fra 0, men ved 80-100 stykker not so much. Og ja, Roadsteren er på observationslisten, håber at de får fjernet de afgifter igen :-)
@fmm1000
Både ja og nej. 50% batteri eller lavere, der kan du virkelig mærke du er nede på power. Det fede ved elbilen er at den skal kunne trække fra med det samme, men de moderne gearkasser i kraftige biler, så sidder folk ikke og venter på downshift hvis de vil lege, så skifter de selv, og der er de hurtige.
I går blev jeg overrasket over at en VW Polo GTI fulgte fint med langt op i fart.
Giv mig roadsteren eller bare batteriet :-)
@fmm: Dine hestekraftberegninger er ikke helt korrekte. Op til ca 80 km/h stiger effekten lineært til 422 HK (85D). Over 120 km/h falder den, men kun en lille smule. Når du føler at accelerationen bliver svagere skyldes det næppe et fald i effekten men derimod fysikkens love.
Accelerationen er et udtryk for tilvæksten i hastighed og den kinetiske energitilvækst ved en hastighedsforøgelse beregnes ud fra formlen ½*m*v^2. Dvs højere hastighed kræver mere effekt for at opnå¨samme acceleration. Hvis effekten holdes konstant vil det føles som om accelerationen aftager. Ved den dobbelte hastighed med samme motoreffekt er accelerationen kun den halve.
En fossilmotor har langtfra konstant effekt. Derfor er accelerationen konstant eller ligefrem stigende med hastigheden.