Loading...
dk

Til P85DK :-) Moment og effekt | Tesla Forum

Silden
Silden Aug 14 '18

Endnu en god video om moment og effekt....

https://insideevs.com/engineering-explained-torque-versus-horsepower-video/

VH

Silden

P85DK
P85DK Aug 15 '18

Tjek, god forklaring :-)

Giv mig et kraftigere batteri - nu! Den mangler seriøst meget over 80 km/t!

MOS
MOS Aug 15 '18

Min 85D springer fra 80-130 km/h på ca. 4 sekunder. Jeg vil tro, en P-model kan gøre det på ca. 3 sekunder. Seriøst, hvornår mangler man egentlig mere? Lad os sige, den kunne klare det på kun 2 sekunder. Fint, så kommer du ét sekund tidligere på arbejde. Bliver din chef glad nu? :-)

Eller er det bare fordi, du får et adrenalinkick ud af accelerationen? Prøv i stedet accelerationen fra stående start, måske er det tilstrækkeligt til at give dig det kick? Hvis du stadig ikke kan få acceleration nok, så spar sammen til en P100D eller vent på den nye Roadster. I mellemtiden kan du melde dig hos dit lokale cirkus som kanonkonge... ;-P

SuneH
SuneH Aug 15 '18
Citat fra MOS

Jeg vil tro, en P-model kan gøre det på ca. 3 sekunder. Seriøst, hvornår mangler man egentlig mere? Lad os sige, den kunne klare det på kun 2 sekunder. Fint, så kommer du ét sekund tidligere på arbejde. 

Nej, du kommer ét sekund hurtigere op til den forankørende, som du alligevel ikke kan overhale. Så du kommer frem til dit arbejde akkurat lige så langsomt som du plejer :-) 

MOS
MOS Aug 15 '18

@SuneH

Jeg vil tro, at man med sømmet i bund vil kunne nå at overhale (eller hedder det underhale?) i hvert fald en enkelt bil eller to på vej ned ad tilkørselsrampen og smutte ind foran dem, når man skal flette ind på motorvejen...

Johannelund
Johannelund Aug 15 '18
ja det må da være træls at have betalt +100.000 for et emblem som kun har blærerøvsfekt og ikke noget man anvende til en dyt i praksis.
P85DK
P85DK Aug 15 '18

@Johannelund - at jeg mangler mere må jo fortælle dig at jeg bruger det der er til fulde i praksis. Den er debadged, så begrænset hvad der er blærerøvseffekt - men ellers flot med skadesfryde kommentarer, det er altid et charmerende karaktertræk hos folk.

@MOS - med Ludicrous skulle det gerne være lidt mere :-) Pointen er mere at man kan trække pænt væk fra 0, men ved 80-100 stykker not so much. Og ja, Roadsteren er på observationslisten, håber at de får fjernet de afgifter igen :-)

fmm1000
fmm1000 Aug 15 '18
Har en 85D.
Helt enig. Over 80 kmt aftager sparket i rumpetten, når pedalen trykkes i bund.
Men hør her. Jeg tror vi er blevet rimeligt forkælede af vores elbiler og derfor glemmer, at sammenligne dem med i Danmark opnåelige fossilbiler.
Jeg har i Tyskland testet min 85D op imod en BMW med 300 dieselheste fra 120 til 160.
Teslaen vandt med over et sekund.
Dvs at teslaen ved 120 kmt leverer over 300 fossilheste.
Jeg vil så gætte på, at den fra 80 kmt leverer lidt over 400 heste.
Og har din fossil automatgear sidder du og venter og venter og veeenter på, at bilen skal lave kick down før der sker noget.
MOS
MOS Aug 15 '18
Ja, væk med de afgifter! Det kunne være sjovt at få roadsteren til Danmark.
P85DK
P85DK Aug 15 '18

@fmm1000

Både ja og nej. 50% batteri eller lavere, der kan du virkelig mærke du er nede på power. Det fede ved elbilen er at den skal kunne trække fra med det samme, men de moderne gearkasser i kraftige biler, så sidder folk ikke og venter på downshift hvis de vil lege, så skifter de selv, og der er de hurtige.

I går blev jeg overrasket over at en VW Polo GTI fulgte fint med langt op i fart.

Giv mig roadsteren eller bare batteriet :-)

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Aug 15 '18
fmm1000
fmm1000 Aug 16 '18
Du har ret der. Min måling var med 90 pct på batteriet.
Jevi
Jevi Aug 17 '18

@fmm: Dine hestekraftberegninger er ikke helt korrekte. Op til ca 80 km/h stiger effekten lineært til 422 HK (85D). Over 120 km/h falder den, men kun en lille smule. Når du føler at accelerationen bliver svagere skyldes det næppe et fald i effekten men derimod fysikkens love.

Accelerationen er et udtryk for tilvæksten i hastighed og den kinetiske energitilvækst ved en hastighedsforøgelse beregnes ud fra formlen ½*m*v^2. Dvs højere hastighed kræver mere effekt for at opnå¨samme acceleration. Hvis effekten holdes konstant vil det føles som om accelerationen aftager. Ved den dobbelte hastighed med samme motoreffekt er accelerationen kun den halve.

En fossilmotor har langtfra konstant effekt. Derfor er accelerationen konstant eller ligefrem stigende med hastigheden.