https://ing.dk/artikel/video-saadan-kan-hackere-stjaele-tesla-paa-sekunder-214392?utm_source=nyhedsbrev&utm_medium=email&utm_campaign=ing_daglig
https://ing.dk/artikel/video-saadan-kan-hackere-stjaele-tesla-paa-sekunder-214392?utm_source=nyhedsbrev&utm_medium=email&utm_campaign=ing_daglig
Pincode er da det helt rigtige svar i denne situation. Forstår egentlig ikke at det ikke er kommet før. Jeg havde det i min Citroen XM allerede i 1991. Det er både hurtigt, nemt og fungerer Så velkommen fra mig!
En af kommentarerne til videoen på ing.dk nævner en opdatering af krypteringen i keyfob'en. Er der nogen, der har hørt noget om dette?
Pincode er da det helt rigtige svar i denne situation. Forstår egentlig ikke at det ikke er kommet før. Jeg havde det i min Citroen XM allerede i 1991. Det er både hurtigt, nemt og fungerer Så velkommen fra mig!
+1
Det er faktisk noget jeg tidligere har eftersøgt. For det første er det endnu et overlegent eksempel på hvor hurtigt Tesla kan løse et problem via OTA update.
Men endnu vigtigere, så er en PIN kode da klart at foretrække ift. en bedre kryptering. Hvis du får stjålet din nøgle, er du jo lige vidt.
Hvordan fungere det i praksis, har ikke set det med pinkoden.
Har nogen af jer installeret det i jeres bil ? rent praktisk skal man så taste en pinkode, hver gang man skal kører i bilen, altså sådan en dag hvor der lige skal handles og man er ude og inde af bilen 10 gange, så 10 X Pinkode. ?
Det kan jeg ikke tro at Tesla folket syntes om.
Du bliver bedt om at taste pinkoden før du kan sætte i gear. En lille forbedring kunne være at man kan undlade at trykke “Allow” efter koden er tastet...
Mener da min faders blev stjålet for en del år siden snart, at forsikringen havde 28 dage til at finde den.
Den blev fundet på 27. dagen ude i en skov, med åben soltag, vinduer og kølerhjelm. Oliepind og dæksel var taget af, udover den var gennem våd af sne, så var den også blevet pisset indeni.
Den blev skrottet af forsikringen, da hele ledningsnet og kabine skulle skiftes samt man ikke var klar over hvorfor oliepind og dæksel var pillet af.
Er det ikke bare at disable passive entry?
Så vidt jeg kan læse samt se i videoen, er det den automatiske transmission mellem bil og nøgle, som der udnyttes med den såkaldte fiskestangsmetode, som før har været omtalt.
Hvis passive entry er slået fra, vil pinkoden dermed kun hjælpe, hvis nøglen enten stjæles, eller tyven kan komme til at trykke på dens knapper i kombination med udstyret.
Nu fik jeg læst den bagvedliggende artikel, og det den nye metode kan, er følgende: Den udnytter svagheden i Passive Entry, hvor bilen stiller check-spørgsmål til fob'en, når den tror, at fob'en er i nærheden. Her kan den via kun 2 forespørgsler fra bilen til fob'en gætte fob'ens identifikationsnummer. Når det er gættet, kan de programmere deres egen fob til offerets Tesla. Det kunne man ikke før, hvor tyven kørte uden fob, med de begrænsninger det gav.
I forhold til denne tyverimetode, er pinkoden derved kun nødvendig, hvis tyven har haft adgang til bil og fob, mens passive entry var slået til.