Loading...
dk

Hårde ord fra tidligere GM chef | Tesla Forum

koden
koden Sep 19 '18

https://jyllands-posten.dk/#ia10879019;finans

MOS
MOS Sep 19 '18

Ha, stakkels Lutz! Han har her på sine gamle dage måtte supplere sin indtjening på en af de russiske troll farms, som under cover går under navnet Lutz Communications.

»Tesla har ingen teknologiske fordele, ingen software fordele, ingen batteri fordele. De har ingen fordele overhovedet,«

Han rammer sit hoved lige på sømmet! Tesla har vel heller ikke noget ordentligt ladenetværk...!?

/s

Forummets indlæg er redigeret af MOS Sep 19 '18
KimT
KimT Sep 19 '18

Lutz har aldrig haft store tanker om Tesla. Han har vist haft dem dømt ude de sidste 5 år - mindst.

Og hvorfor er det lige at Bolt ikke bliver produceret i større antal ? De vil jo ikke. Og de undervurdere betydningen af ladenetværket. Audi har vist ikke imponeret med spec. ifm. med deres præsentation for nylig, i-pace heller ikke. Og er det nogen som helst der kan leveret noget. Norge sluger jo alt. Så hvis man ikke når at bestille bilerne inden de kommer til DK, hvor man kan være heldig at få andel i de få stk DK får tildelt, så er det bare at vente et par år.

Hyundai producere ca. 50.000 IONIQ/år og regner med ca. 30.000 Kona. Kia garantere det samme af Niro. Så det er ikke mange. Hyundai regner med at de får lov til at få ca. 200 Kona i '19, men de ved intet med sikkerhed. 

Forummets indlæg er redigeret af KimT Sep 19 '18
P85DK
P85DK Sep 19 '18

@MOS - før man afviser hans påstande helt, så kan det være relevant at kigge lidt tilbage på firstmovers i andre sektorer som er blevet fuldstændigt kørt over. Jeg er enig i man kan stille spørgsmålstegn ved hans motiver og nogle af hans argumenter er lidt søgte, men det kan også være journalisterne som simplificerer.

Jeg anser det ikke for et usandsynligt scenarie at Tesla lider samme skæbne som Altavista eller Yahoo indenfor web search / browsere.

Supercharger netværket er på nuværende tidspunkt en fordel, men Audi's nye initiativ med ét kort der dækker ALLE opladningsudbydere kan være en hurtig gamechanger. Når VW group med VW, AUDI, Porsche går sammen med bl.a. BMW og alle andre der har lyst, så kan man godt sammenligne det med at Microsoft med ét slag oprettede en 1.000 mand stor afdeling til deres Internet Explorer.

De andre bilfabrikanter har så mange penge og så store mængder loyale kunder at det hurtigt kan ændre billedet. Tesla er stadig en niché producent og stort set alle andre niché producenter vi har set gennem tiden har kun overlevet ved at blive opkøbt.

Når du dertil tilføjer en noget ustabil CEO som måske ikke helt forstår alvoren i forhold til børstilsynet, så er der bare mange usikkerhedsfaktorer.

Men jeg håber da som så mange andre at Tesla er historien om humlebien.

MOS
MOS Sep 19 '18

@P85DK

Lutz har nævnt en række af Teslas markante og afgørende fordele (bortset fra at han af en eller anden grund har fået vendt fortegnet forkert). Man skal bestemt ikke undervurdere supercharger netværket. Men Audis tilgang kan vise dig at være et rigtig godt modtræk. Det er godt set, at opladning på farten skal være nemt og ukompliceret.

Tesla er ikke en nicheproducent hvad angår elbiler. De laver rundt regnet en størrelsesorden flere elbiler end både VW, BMW, Audi, Mercedes, Jaguar, Hyundai, Kia osv. Det er som om, de ikke fatter, at når de får skaleret deres produktion op med en faktor 10 og producerer tilsvarende hvad Tesla producerer i dag, så har Tesla fordoblet deres produktion af de nuværende modeller og i mellemtiden har de lanceret Model Y, pickup truck, Semi, Roadster 2 of måske en ny $25k model. See blot på Jaguars, Audis og Mercedes' seneste bud på elbiler. Deres specs. kan jo knapt hamle op med Teslas elbiler for 5 år siden. Tesla står ikke stille, men udvikler sig disruptivt. Om 5 år, når de andre tror, de har indhentet Tesla, så er Tesla igen langt foran.

Hvad angår Elon Musks tweet om "funding secured", så er jeg stadig lidt i tvivl om, hvad han har gang i. Jeg kan næsten ikke forestille mig, at han har tweeted en direkte løgn. Måske har han noget liggende, som vi ikke kender til, men af en eller anden grund lurepasser han med at komme frem med det. Jeg har svært ved at forestille mig, at Elon er så dum, at han ikke ved, at man ikke bare kan tweete så kursfølsomme oplysninger, uden at der er nogen basis for påstanden.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Sep 20 '18
Jabba
Jabba Sep 19 '18
Hvem med respekt for sig selv tager dinosaurus Lutz seriøst? Det er ligesom at læse Ekstra Bladet. Uanset går der ikke mange år før han helt organisk stopper sin useriøse og ignorante kommentarer. Tesla har stadig et utal af fordele, bl.a. i form af softwareudvikling, UI, OTA updates og unlocks, strømlinet modelprogram, batteriproduktion, supercharger netværk vs uafhængige ladeudbydere spredt over regioner og lande, humor og leg, in house afsætningskanaler, et Brand der i den grad har de nyere generationer med sig og en legendarisk direktør (på godt og ondt) som i den grad kan forbinde Tesla med kunderne og eksponere firmaet i en hast og på en måde som intet andet (bil)mærke kan. Selv når manden og mærket bliver hetzet af sensationsmedierne, er det overordnet set god reklame. Folk bliver ved med at undervurdere Tesla, fordi de stadig er små og fordi dinosaurerne rør på sig. Det er ikke et zero sum game, men hvis det var, er Tesla på toppen af elbilsmarkedet og vil være det i lang tid endnu. Q3 resultaterne vil være et rigtig godt udtryk for dette.
P85DK
P85DK Sep 19 '18

Elbiler er per definition niche og vil være det mange år fremover. At være en af de store fisk i en meget lille sø betyder ikke at du kan klare dig blandt hajer i havet. Renault/Nissan er stadig større end Tesla på elbiler. Supercharger netværket er ikke unikt om ganske kort tid, der er en anden stor branche som vil eje den del af kagen og det er energiselskaberne og de har endnu flere penge end de store bilproducenter.

Jeg er bestemt også skuffet over Jaguar, Audi og Mercedes og håber at Porsche kan leve op til hvad de siger. Men de er alle sammen mange mange mange år foran Tesla når det kommer til kvalitet i kabinen af bilerne.

At Tesla vil blive ved med at være langt foran og blive ved med at spytte nye modeller ud, kræver at de har kapitalen til det. Og den har de ikke på nuværende tidspunkt og det er rigtigt at de ikke kan lave en kapitaludvidelse sålænge denne undersøgelse er i gang. Hertil kommer at Model S snart trænger til en ordentlig opdatering, Model X aldrig rigtig er blevet den succes den skulle og Model 3 stadig ikke er kommet ned i pris.

Tesla vil prøve at dække så stort et spectra af bilmodeller som muligt, men konkurrenterne behøver ikke vælge at konkurrere mod Tesla på modeller, det kan de fint dele mellem sig. Fx. så bliver Porsche Taycan en direkte konkurrent til Model S P100D (som Tesla har stort db på). Her betyder 0,5s 0-100 ikke så meget for mange når du får et Porsche logo.

Audi, Jaguar og Mercedes indtager Model Y markedet før Tesla overhovedet har præsenteret en prototype på Model Y.

Det kan hurtigt blive meget varmt for Tesla i deres lille niche og supercharger netværket kan ikke gøre forskellen.

Elon er ikke dum, men Elon har temperament og Elons tro på sig selv og hvad der er muligt har gang på gang vist sig at være en hårfin grænse mellem succes og fiasko. Jo mere folk forguder dig jo mere glemmer du at der er regler som skal følges. Han var træt af shorterne og sendte et tweet ud for lukke munden på dem.

At Tesla sagde nej til det konsortie med VW i spidsen som efterfølgende kom med pengene kan hurtigt vise sig at være en stor fejl.

Når du hertil kigger på antallet af topchefer der kommer og går i Tesla, så må og skal det give anledning til at stille spørgsmål om hvordan virksomheden ledes.

P85DK
P85DK Sep 19 '18
Citat fra Jabba
Tesla har stadig et utal af fordele, bl.a. i form af softwareudvikling, UI, OTA updates og unlocks, strømlinet modelprogram, batteriproduktion, supercharger netværk vs uafhængige ladeudbydere spredt over regioner og lande, humor og leg, in house afsætningskanaler, et Brand der i den grad har de nyere generationer med sig og en legendarisk direktør (på godt og ondt) som i den grad kan forbinde Tesla med kunderne og eksponere firmaet i en hast og på en måde som intet andet (bil)mærke kan.

Tesla har ikke rigtigt nogen fordel på SW udvikling eller UI, der er de store mærker helt med og fx Audis virtual cockpit er langt foran Tesla. Audi har ligeledes løst udfordringen med uafhængige ladenetværk, som faktisk ikke er særligt uafhængige da de er ejet at få store spillere. Med hensyn til brand, så slår brands som Porsche, Audi og Mercedes Tesla med flere længder blandt bilejere og alle store europæiske producenter har strømlinet deres salgskanaler ganske professionelt og har i flere tilfælde helt eller delvist ejerskab af hele fødekæden. Herunder de store leasing selskaber og udlejningsselskaber.

Elon er der lige så mange meninger om som der er tweets fra Elon. Men vigtigst af alt, så tror jeg ikke på nogen måde at det er humor og leg at arbejde i Tesla og det kan blive farligt, for de har ihvertfald ikke en ordentlig organisation på plads.

Når Lutz udtaler sig, så skyder folk budbringeren fordi han har råbt ulv i så mange år, men hvis man virkelig kigger på styrker og svagheder ved Tesla, så er det tydeligt at deres styrker er meget skrøbelige.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Sep 19 '18
Jabba
Jabba Sep 20 '18

@P85DK

Er uenig med en del af dine betragtninger, men uanset vil tiden vise hvad der sker. 

Du har indtil videre kastet penge efter en Tesla og er nok bedst tjent med en Tysker, når de kommer med en tilstrækkelig attraktiv elbil som f.eks. Porsche Taycan. Om ikke andet, kan du nok takke Tesla for at være katalysator til den model.

Jeg har kastet penge efter både bil og firma. Jeg er meget glad for bilen, selvom den ligesom alt andet, ikke er perfekt. Er også glad for min investering i og støtte til Tesla. Begge har indtil videre tjent mig vel og jeg forventer det fortsætter. Time will tell.

koden
koden Sep 20 '18

Uanset hvor nostalgisk man er så har P85DK ret i det meste.

Tesla har gjort det godt men løb ind i store problemer de sidste år.

De andre har virkelig fået fingeren ud og løber stærkt og KAN løbe stærkt.

Musk bliver nok smidt ud og Tesla solgt til nogen med mange penge.

Jeg er fuldt ud tilfreds med min S model (og lever med min Trabant kabine :-) og er kun bekymret for fremtidig service muligheder og ladenetværk

Forummets indlæg er redigeret af koden Sep 20 '18
SuneH
SuneH Sep 20 '18

Teslas mission er "To accelerate the transition to sustainable transportation". IKKE at tjene penge, blive den største bilproducent, redde menneskeliv eller andet. Måden Tesla vil opnå deres mission, er ved at lave så fede elbiler, at de gamle bilproducenter bliver presset til at følge med for at overleve.

Så i min optik er det PRÆCIS hvad der sker nu. Teslas model 3 er ved at tage livet af BMW's 3-serie, og BMW har været tvunget til at komme ind i kampen (måske for sent). Model S har taget en stor del af kagen for Mercedes og i nogen grad Audi, begge er nu tvunget af omstændighederne til at komme på banen med elbiler. Men ingen af dem kan levere nævneværdige antal pt. Derimod har vi set et utal af koncepter og løfter om at "i 2021 vil vi...". Porsche måtte se sig slået af bl.a. P100DL og har af samme grund været nødt til at udvikle Taycan.

I mine øjne gør Tesla med andre ord PRÆCIS det, som deres mission siger: De udvikler elbiler, som er SÅ fede, at de etablerede producenter er NØDT til at svare igen. Og dermed er Tesla utvivlsomt med til at "accelerate the transition to sustainable transportation". Igen, missionen er IKKE at tjene penge, og vel utimativt ikke engang at overleve som selskab, det er udelukkende at presse de andre til at komme i gang. Teslas impact er dermed kun i begrænset omfang de biler, som Tesla selv producerer - den store impact kommer ved at presse de etablerede producenter til også at fremstille elbiler.

Jeg er stolt over at være en early adopter, som gennem mit køb af en model S har været med til at bidrage til dette.

Forummets indlæg er redigeret af SuneH Sep 20 '18
MOS
MOS Sep 20 '18

@SuneH

+1

P85DK
P85DK Sep 20 '18

@SuneH - jeg forstår godt Teslas mission, men det er det realistiske i dine understøttende argumenter jeg stiller spørgsmålstegn ved.

1: 'Teslas model 3 er ved at tage livet af BMW's 3-serie' - lyder flot, men BMW producerede 411.844 3-serie biler i 2016 world wide. Solgte 99.083 i USA alene i 2017.

Model 3's salg er ketchup effekt i øjeblikket på samme måde som Tesla Model S i DK var det i 2015. Så jeg forstår din entusiasme, men dit argument er i direkte modpol til Lutz.

2: Model S er produceret i 235.499 ex fra Q3 2012 - Q2 2018. Mercedes S-Class 269.900 i 2015 - 2017. Men til den historie hører at Model S i størrelse er mere sammenlignelig med en E-class og Audi A6, det er kun pris der gør at Model S sammenlignes med S-class og A8 etc. De er ikke sammenlignelige i udstyr eller størrelse. I 2016 alene producerede Mercedes 304.200 ex af E-class.

Og så er vi slet ikke begyndt at sammenligne Model X med lignende SUV størrelser.

Jeg er glad for min P85DL og den kommer til at være i garagen indtil den er kørt helt ud, da den stort set jo 'kun' koster afskrivning.

Jeg synes det er fedt Tesla har vist at man kan lave fede elbiler og at de andre går med på vognen.

Men værdifastsættelsen af Tesla aktien har ikke hold noget som helst konkret, det er rent tro og håb, på linie med lotto. Det er godt at så mange tror på visionen, men jeg kan udemærket forstå hvor shorterne kommer fra, når man kun kigger på de bagvedliggende tal.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Sep 20 '18
jramskov
jramskov Sep 21 '18

1: Det bliver interessant at se hvad salgstallene siger om et års tid. Tesla kom med en top 5 liste over biler folk byttede ud med Model. På listen var bla. BMW 3 serie, men ellers var det vist billigere biler, bla. en Honda og Toyota Prius.

Mener ikke du kan sammenligne Teslas nuværende salg med den specielle situation i DK i 2015, men hvad sker der når Tesla har produceret biler til alle reservationsholdere? Vil ordrene fortsætte med at komme i en lind strøm eller vil de ende med at have overkapacitet?

Tesla Model 3 ikke har særligt meget konkurrence og får det heller ikke lige foreløbigt.

2: De salgstal jeg har set fra USA har vist at salget af Mercedes S-class, etc. er faldet betydeligt efter Model S er kommet til.

Den store udfordring for Tesla er vel om de kan få skaleret op så $35.000 basis modellen bliver en god forretning.

Man skal heller ikke glemme deres batteriforretning med powerwalls osv. - det virker til at det går ret godt for den del.

koden
koden Sep 21 '18

Jeg håber da ligesom alle, at tesla har en gylden fremtid.

Både fordi jeg selv har en samt fordi de har sat skub i hele EL bils markedet.

samt at jeg kan lide Musk's tilgang til det hele (selvom han har kvajet sig det sidste stykke tid).

Måske har jeg bare ikke det store overblik.

MEN... jeg har ligesom P85DK svært ved at se hvor de skal tjene penge uden at blive opkøbt.

P85DK
P85DK Sep 21 '18

1: Det er Elon som er kilden og han glemmer at fortælle at Model S nok er største trade in, og at nævne en top 5 fortæller ikke noget om antallet af biler eller hvordan det ser ud nu. Det er et noget løst argument for succes :-)

Referencen til DK 2015 var at Model 3 salg p.t. ikke er hvad vi kan kalde normalt eller forvente at skulle fortsætte.

2: Mercedes S-class er ikke en konkurrent til Model S. Du finder ikke tidligere Audi A8 eller BMW 7-serie eller Mercedes S-class i hobetal blandt Model S ejere. Historisk har salgstallene for S-class svunget mellem 13.000 - 30.000 pr. år. siden 1980, ser ud til at være livscyklus bestemt pr. model. http://carsalesbase.com/us-car-sales-data/mercedes-benz/mercedes-benz-s-class/

I 2017 solgte Mercedes flere AMG biler (130.000) end Tesla solgte af alle sine biler.

C-class som må være en konkurrent til Model 3 solgte Mercedes 493.000 af i 2017 world wide. Markedet er stort, men selv med alle Model 3 reservationerne så er det kun ét års salg for Mercedes i den klasse.

Jeg har ingen tal på Teslas solceller eller powerwalls, men der er vist stadig ret lang vej. Det hele handler om hvorvidt de har penge til at understøtte de mange aktiviteret de har gang i. Deres burn-rate er høj og der skal betales løn hver måned etc. Pointen er at Tesla er endnu ikke i nærheden af et tipping point, det er stadig op ad bakke for overlevelse. Og det er ikke sagt med nogen form for ond mening.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Sep 21 '18
jramskov
jramskov Sep 21 '18

1: Ja, de var omhyggelige i at nævne top 5 af andre bilmærker :)

Om efterspørgslen om 2 år fortsat vil være >5000-10000/ugen er svært at vide men de er fortsat med at sælge Model S/X i solide antal og markedet for Model 3 er alt andet lige meget større end Model S/X.

Man kan læse de mange reservationer både positivt og negativt. Jeg tror personligt at Tesla vil være i stand til at sælge rigtig mange Model 3. Det virker til at være en solid bil uden de store skavanker og interiøret skulle være udmærket. Dertil er der ikke rigtig nogen konkurrenter til den på elbilsmarkedet.

Det bliver interessant om det lykkedes for dem rent faktisk at tjene penge dette kvartal. Det er så vidt jeg har forstået målet.

2: Hvordan ved du Model S ikke er konkurrent til Mercedes S-class? Det er den klasse der nævnes i de sammenligninger af salgstal jeg har set, men det kan selvfølgeligt sagtens være fake news :)

Jeg tror ikke der er nogen der forventer at Tesla Model 3 gør at Mercedes salg af C-class modeller vil falde til 0, ej heller BMW 3 series. Der er ingen tvivl om at selv hvis/når Tesla når 500.000 Model 3/årligt, er det stadigt "a drop in the ocean" da der vist bliver solgt omkring 80 mill. biler årligt.

Mht. Teslas "Energy division" har jeg blot læst at der skulle være ret stor efterspørgsel på deres Powerwalls og Powerpacks samt at de ikke har kunne følge med efterspørgslen, men er ved at rampe kraftigt op på GigaFactory 1.

P85DK
P85DK Sep 21 '18

Jeg ved ikke hvorfor de i USA nævner Model S og Mercedes S-class i samme sætninger, da det eneste de kan sammenlignes på er prisen på det marked. Køberne til S-class, Audi A8 og BMW 7 serie forventer et helt andet niveau på interiøret og samlekvalitet generelt. Der er bogstaveligt talt ikke nogle andre punkter end at de alle har 4 hjul, hvor de biler er i samme kategori :-)

Model S svarer i fysisk størrelse til BMW 5 serie, Audi A6, Mercedes E-class. Det er de reelle konkurrenter. At Model S så har været meget bedre til at trække folk op fra andre mindre prestigefyldte mærker og mindre biler er i sig en styrke og imponerende.

Det bliver interessant at se de biler som kommer fra de etablerede mærker. Ja, det bliver om et par år, men det er jo også Elons tidslinie hele tiden :-) Det ser ud til at de taler mere til folks følelser og det betyder jo meget når man køber bil.

Spørgsmålet er om Tesla bare bliver for kedelig i den sammenhæng, lidt for meget montana reol :-)

Jeg glæder mig til at se Honda Urban EV som skulle komme til Europa i 2019.

Jeg glæder mig til at se Porsche Taycan og Audi Sport e-tron GT.

Det ville være super fedt hvis Peugeot lavede deres e-Legend, bare med en mere europæisk front.

Etc etc etc

jramskov
jramskov Sep 21 '18
Hondaen er fed! Men det er ikke direkte en model 3 konkurrent og hvor mange vil de producere?
Jeg tror mere på koreanerne, hvis ellers de kan producere dem i rimeligt antal.

jramskov
jramskov Sep 21 '18
Jeg ved ikke hvorfor de i USA nævner Model S og Mercedes S-class i samme sætninger, da det eneste de kan sammenlignes på er prisen på det marked. Køberne til S-class, Audi A8 og BMW 7 serie forventer et helt andet niveau på interiøret og samlekvalitet generelt. Der er bogstaveligt talt ikke nogle andre punkter end at de alle har 4 hjul, hvor de biler er i samme kategori :-)”

Derfor kan Model S sagtens have en stor indflydelse på salget, måske især i Californien.
Sider: 1 2 3 4 5 6 »