Loading...
dk

Europas første superlader står i Rødekro | Tesla Forum

Reklame
jramskov
jramskov Oct 24

Ionity superladere installeret ved Rødekro

"Opladestanderen ved Rødekro er designet af Porsche, og det er også Porsche-ejere, der bliver de første, der får gavn af superladeren. I slutningen af 2019 kommer den første elbil, der kan lade 350kW – og den er designet af Porsche.

Almindelige elbiler kan dog stadig oplade ved den nye superlader, dog knap så hurtigt.

I Danmark skal der installeres syv superladere. Den første er åbnet i Aabenraa, mens der er superladere på vej ved Skanderborg og Nørager i Nordjylland."

SuneH
SuneH Oct 24

Jeg mener ikke Taycan kan oplade med 350 kW? Har Porsche andre modeller på vej?

PeterE
PeterE Oct 24

Det umiddelbart allermest interessante er vel hvad max ladestyrken er og bliver for TMS, TMX og TM3? Og gad vide om SuC'erne ikke skal opgraderes og gad vide om SuC ikke kommer til at indgå i en global eller regional alliance inden så længe. Det håber jeg faktisk. Hvis vi ender med 4-5-6 forskellige lade-netværk som ikke kan supplere hinanden, så er der noget galt.

KimT
KimT Oct 24

Den står til at have et 800V batteri, men mener at standarten til 400A (som den skal op på for at kunne levere 350kW) ikke er klar endnu. De kan vist kun give 200A i starten (CCS 1.0 <-> CCS 2.0)

Forummets indlæg er redigeret af KimT Oct 24
mbk
mbk Oct 24
Citat fra KimT

Den står til at have et 800V batteri, men mener at standarten til 400A (som den skal op på for at kunne levere 350kW) ikke er klar endnu. De kan vist kun give 200A i starten (CCS 1.0 <-> CCS 2.0)

Ser ud til at CCS standarden er mere 'op til' end 'minimum', men hvis batteripakken er 800V og det er middelspændingen skal ladespænding op på 900-950V, som så giver 370-390 A for at ramme 350kW.

https://en.wikipedia.org/wiki/Combined_Charging_System#Versions_of_CCS_and_System_Specifications[25]

Hvis der kommer en CCS adaptor til Tesla, så ser det ud til at et 85'ers batteri kan lade med ~fuld knald, forvent ikke hurtigere opladning på 130kW+ ladere, det er alligevel batteriet der er den begrænsende faktor. Max ladehastighed er stærkt koblet med batteriets størrelse, så tror ikke vi ser Porsche komme med noget der kommer i nærheden af 350kW.

Hvis man ser bort fra lovgivning og krav fra standarderne, så er ville sådan en adaptor være rimelig overkommelig at bygge, et mellemstykke med et håndtag og så en microcontroller der kan snakke CCS på den ene side og Tesla Supercharger på den anden. Men det kan være det er en jungle at komme igennem med sådan et produkt, jeg har ikke set nogen CHAdeMO <> CCS adaptor endnu.

Herfra: https://insideevs.com/wp-content/uploads/2014/12/29.png

Forummets indlæg er redigeret af mbk Oct 24
MOS
MOS Oct 24
Citat fra PeterE

Det umiddelbart allermest interessante er vel hvad max ladestyrken er og bliver for TMS, TMX og TM3?

Så vidt jeg ved, kan hverken Model S eller Model X lade vha. CCS-systemet, så max. ladestyrken bliver altså 0 kW :-(

Om Model 3 kommer med en CCS-port, når den lander i Europa, bliver spændende at se, men mon ikke? Jeg håber det. Hvis ikke bilen selv begrænser ladeeffekten for at skåne batteriet, så burde den med den nye 350 kW lader kunne lade noget hurtigere end på Teslas SuC'er (~117 kW). Men det bliver nok ikke i nærheden af 350 kW, for Teslas system kører på 400 V, ikke 800 V, så mon ikke den i bedste fald vil kunne lade med det halve, altså 175 kW?

Hvis vi ender med 4-5-6 forskellige lade-netværk som ikke kan supplere hinanden, så er der noget galt.

Ja, der burde være én standard, som alle kan bruge. Det nuværende system med forskellige standarder og ladestik er noget værre rod, herunder Teslas eget SuC netværk. Tænk, hvis tankstationerne havde samme slags rod i standarderne. Så kommer du ind på en tankstation i din Opel og skal tanke benzin: "Desværre, vi har kun diesel, og tankstudsen passer i øvrigt kun til Volvo'er fra 2016 og frem..."

Når det er sagt, så er det ikke for at bashe Tesla. Deres SuC netværk virker upåklageligt og de har været nødt til at skubbe på ved at tage en beslutning, designe et ladesystem og rulle noget ud i en fart, da udviklingen ellers gik alt for langsomt. Det var der ikke tid til at vente på.

Nu står vi så med 3 forskellige standarder (CCS, CHAdeMO og Teslas SuC), som ikke er kompatible med hinanden. Tiden må vise, hvad det ender med.

Mit gæt er, at Model 3, når den kommer til Europa, kommer med en CCS-port, hvor Type-2 delen af stikket er modificeret, så det passer til Teslas SuC. På den måde kan den bruge både CCS-ladere og Teslas SuC. Med en adapter vil den så også kunne lade på CHAdeMo-ladere og er dermed i princippet universal. Jeg kunne godt forestille mig, at Model S og Model X snart kommer i en opdateret udgave, som har den samme ladeport som Model 3.

Mht. opgradering af Teslas SuC'er, så har jeg en idé om, at man evt. kunne bruge både det modificerede Type-2 stik til at overføre ~120 kW plus noget ekstra effekt igennem de to ben nederst på CCS-stikket (~175 kW). Det vil i teorien give en total max. effekt på næsten 300 kW. Det vil dog kræve at ledningsnettet i bilen og ikke mindst batteriet kan håndtere så stor en effekt.

Jeg er ikke i tvivl om, at batteriet kan håndtere 300 kW opladning - i hvert fald i kort tid. Det vil sikkert blive pænt varmt og det er spørgsmålet, om bilens kølesystem er dimensioneret til det. Men det kan måske opgraderes i en ny version. Så er der spørgsmålet om, hvorvidt batteriet har godt af at lade med, hvad der svarer til 3-4 C. Jeg vil tro, det kommer til at gå kraftigt ud over levetiden, og det vil Tesla ikke tillade. Så det er nok primært her, der vil være en begrænsning i praksis, som vil være svær at designe sig rundt om.

Om Porsche Taycan vil kunne lade med 350 kW? Det ser det ud til, ja. Porsche har i hvert fald annonceret med 350 kW DC ladning og at den skulle kunne lades til 80% på <15 min., hvilket svarer til en gennemsnitlig ladeeffekt på >288 kW. Hvordan de har tænkt sig at opnå det, ved jeg ikke. Men de har i hvert fald et 800 V system, sikkert noget seriøs batterikøling og muligvis en anden batterikemi i cellerne, og som tåler højere ladestyrke, end den, Tesla bruger.

lauz
lauz Oct 24
Elons take på de 350Kw

“The thing about a 350 kW charger is that it doesn’t actually make a ton of sense, unless you got a monster battery pack or have like a crazy high C rating. We think 350 kW for a single car; you’re gonna frag the battery pack if you do that. You cannot charge a high-energy battery pack at that rate, unless it’s a very high kW battery pack. So, (for us), something along the couple of hundred, 200-250 kW,” Musk said.”

Så det bliver spændende om vi kommer til at se et revolutionerende nyt batteri? Om de oversælger laderen? Eller om Elon tager fejl?
MOS
MOS Oct 24
Det kan være, at Elon snakker om Teslas egne batterier. Andre fabrikanter kan have anden kemi i cellerne, der måske bedre tåler en højere C-rating.
Forummets indlæg er redigeret af MOS Oct 24
lauz
lauz Oct 24
Ovenstående citat var et svar på et direkte spørgsmål om Porsche’s lader, så jeg antager han taler lithium-ion generelt?

mbk
mbk Oct 24

@MOS

Bare lidt hurtig feedback. 

Jeg tror og håber at Model 3 kommer med CCS, det ser ud til at Model 3 kan lade med lidt højere C værdi end S/X, men ikke alverden til forskel, batterispændingen er lavere på Model 3 end S/X så den vil lade langsommere på de omtalte CCS v2.0 end S/X potentielt kunne. Jeg tror ikke du skal regne med noget kombineret DC pin ladning, det er ledningerne bag stikket helt sikkert begrænset til ~130kW alligevel. De har valgt alu kabler i Model 3, så de skal ikke blive alt for varme, men valget af alu skulle give en vægt optimering, det er ret innovativt :)

Jeg tror der er lang udsigt til 200kW ladning, og som du selv er inde på er det kun i starten af opladningen det giver nogen mening, men der kommer jo små forbedringer hele tiden som celle spænding på 4.35V vs 4.2, Model 3 skulle også have mere effektiv batteri køling som gør at de lige kan give den en tand ekstra, men i absolute tal er det nok stadig S/X der kan tage flest kW, men km/time vil helt klart være at foretrække på en Model 3 Long range. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Oct 24
mbk
mbk Oct 24

@lauz

Elon snakker om lithium ion, lithium polymer som i en Hyandai Iconiq kan vist lade med lidt højere kW per kWh batteri, men hvis du så kigger på kW/kg så er det nok hip som hap. BYD laver lithium jern batterier som er mere sikre på celle niveau, men knap så energi tæt, så man skal så have et større/tungere batteri som deres biler også lider under høj vægt. Jeg synes helt klart at det er Tesla der laver de bedste kompromiser ved at gå efter høj energitæthed og så løse de andre problemer med innovation med mekanisk design, elektrisk styring og køling/opvarmning af batteri pakken som helhed. Som jeg ser det er der ingen der er i nærheden af Tesla.

MOS
MOS Oct 25
Citat fra mbk

Jeg tror ikke du skal regne med noget kombineret DC pin ladning, det er ledningerne bag stikket helt sikkert begrænset til ~130kW alligevel.

Men man kunne vel godt dimensionere ledningerne bag stikket til at kunne trække mere. Jeg siger ikke, at Tesla har gjort det, men det kunne da være en idé, hvis de vil give Model 3 mulighed for at lade med højere effekt. Den sværeste flaskehals må være stikket og her kunne man jo fordele strømmen og udnytte alle lederne i stikket.

De har valgt alu kabler i Model 3, så de skal ikke blive alt for varme, men valget af alu skulle give en vægt optimering, det er ret innovativt :)

Hvorfor bruger man egentlig ikke altid alu kabler? Alu er vel også væsentligt billigere end kobber. 

mbk
mbk Oct 25

Alu har ~60% af ledeevne som kobber men kun 30% af vægten. Hvis det er en ledning i jorden er den ofte og kobber men i luften er den ofte alu.

Tesla har så set at i en elbil giver det mening at få udviklet egne kabler som er optimeret til Model 3. Rent teknologisk er der ingen tvivl om at Model 3 er langt foran alle andre elbiler og vil være det indtil Model Y kommer om et par år. Et andet trick er at de har droppet kabinevarmer og erstattet den med et stykke software i driveunit, så hvis der mangler varme i kabinen bruger de bare viklingerne i motoren som varmeelement, cost og vægtreducering, genialt.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Oct 25
KimT
KimT Oct 25

Der står lidt om Taycan her - som er spottet i IT : https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/9r2cro/first_proof_of_a_car_charging_faster_than_tesla/

Ladekurven på en 150kWh lader : 40kWh på 22 min - start SoC kendes vist ikke præcis

Forummets indlæg er redigeret af KimT Oct 25
mbk
mbk Oct 25

@KimT

Ser rigtig fint ud, 140kW er lidt mere end Tesla har på deres SuC i dag, den er afaik begrænset til 135kW til et lade par og 120kW for en bil. Det er nu kun ~9 min den er over 120kW i figuren, en liniært aftagende 140kW i forhold til en flad 120kW som ovenstående giver 1/2 * (140-120) * 9 / 60 = 1.5kWh mere på de 9 min.

Så må Tesla snart ud og sætte et par flere ladere i deres skabe, jeg tror nok at Teslas 100kWh S/X batteri kan lade lidt højere, men stik, ledninger etc. er muligvis ikke dimensioneret til højere.

Tesla har tidligere eksperimenteret med vandkølet ladekabel ved SuC, men de er nok ikke langt fra at kablerne bliver uhåndterbare, der har højere ladespænding en fordel at kablerne ikke bliver så tykke ved samme kW.

mbk
mbk Oct 25

Ang. kobber vs. alu tror jeg også der er nogle praktiske betragtninger, som hvor nemt kabel er at håndtere osv, store kobber kabler er svære nok at bukke, et tykkere alu kabel vil have større drejeradius osv. I huset trækker du kobber kabler og min umiddelbare vurdering er at alu nok vil knække nemmere, måske oxid laget på alu er mere bøvlet i samlinger osv. Der er helt sikkert mange betragtninger der gør kobber oplagt, men i en elbil med fabriksfremstillet ledningsnet er alu het klart en fordel.

lauz
lauz Oct 30
Lidt om ionity ladere og den nye Jaguar

https://www.teslarati.com/...onsumption-test/amp/
Reklame