Det umiddelbart allermest interessante er vel hvad max ladestyrken er og bliver for TMS, TMX og TM3?
Så vidt jeg ved, kan hverken Model S eller Model X lade vha. CCS-systemet, så max. ladestyrken bliver altså 0 kW :-(
Om Model 3 kommer med en CCS-port, når den lander i Europa, bliver spændende at se, men mon ikke? Jeg håber det. Hvis ikke bilen selv begrænser ladeeffekten for at skåne batteriet, så burde den med den nye 350 kW lader kunne lade noget hurtigere end på Teslas SuC'er (~117 kW). Men det bliver nok ikke i nærheden af 350 kW, for Teslas system kører på 400 V, ikke 800 V, så mon ikke den i bedste fald vil kunne lade med det halve, altså 175 kW?
Hvis vi ender med 4-5-6 forskellige lade-netværk som ikke kan supplere hinanden, så er der noget galt.
Ja, der burde være én standard, som alle kan bruge. Det nuværende system med forskellige standarder og ladestik er noget værre rod, herunder Teslas eget SuC netværk. Tænk, hvis tankstationerne havde samme slags rod i standarderne. Så kommer du ind på en tankstation i din Opel og skal tanke benzin: "Desværre, vi har kun diesel, og tankstudsen passer i øvrigt kun til Volvo'er fra 2016 og frem..."
Når det er sagt, så er det ikke for at bashe Tesla. Deres SuC netværk virker upåklageligt og de har været nødt til at skubbe på ved at tage en beslutning, designe et ladesystem og rulle noget ud i en fart, da udviklingen ellers gik alt for langsomt. Det var der ikke tid til at vente på.
Nu står vi så med 3 forskellige standarder (CCS, CHAdeMO og Teslas SuC), som ikke er kompatible med hinanden. Tiden må vise, hvad det ender med.
Mit gæt er, at Model 3, når den kommer til Europa, kommer med en CCS-port, hvor Type-2 delen af stikket er modificeret, så det passer til Teslas SuC. På den måde kan den bruge både CCS-ladere og Teslas SuC. Med en adapter vil den så også kunne lade på CHAdeMo-ladere og er dermed i princippet universal. Jeg kunne godt forestille mig, at Model S og Model X snart kommer i en opdateret udgave, som har den samme ladeport som Model 3.
Mht. opgradering af Teslas SuC'er, så har jeg en idé om, at man evt. kunne bruge både det modificerede Type-2 stik til at overføre ~120 kW plus noget ekstra effekt igennem de to ben nederst på CCS-stikket (~175 kW). Det vil i teorien give en total max. effekt på næsten 300 kW. Det vil dog kræve at ledningsnettet i bilen og ikke mindst batteriet kan håndtere så stor en effekt.
Jeg er ikke i tvivl om, at batteriet kan håndtere 300 kW opladning - i hvert fald i kort tid. Det vil sikkert blive pænt varmt og det er spørgsmålet, om bilens kølesystem er dimensioneret til det. Men det kan måske opgraderes i en ny version. Så er der spørgsmålet om, hvorvidt batteriet har godt af at lade med, hvad der svarer til 3-4 C. Jeg vil tro, det kommer til at gå kraftigt ud over levetiden, og det vil Tesla ikke tillade. Så det er nok primært her, der vil være en begrænsning i praksis, som vil være svær at designe sig rundt om.
Om Porsche Taycan vil kunne lade med 350 kW? Det ser det ud til, ja. Porsche har i hvert fald annonceret med 350 kW DC ladning og at den skulle kunne lades til 80% på <15 min., hvilket svarer til en gennemsnitlig ladeeffekt på >288 kW. Hvordan de har tænkt sig at opnå det, ved jeg ikke. Men de har i hvert fald et 800 V system, sikkert noget seriøs batterikøling og muligvis en anden batterikemi i cellerne, og som tåler højere ladestyrke, end den, Tesla bruger.