Loading...
dk

Tesla til salg | Tesla Forum

mbk
mbk Oct 29 '18
Citat fra RobertJ

@mbk

...

Jeg har lige sat min S'er op imod en af markedets billigste station cars - staldbroderens Renault Megane. Min P85+ har kørt til 2,07kr/km. Megane ved samme driftsprofil vil ha kostet 2,05kr/km, afskrivning taget ud fra et bilbasen eksempel på årgang og km.

Jeg synes elbiler er fantastiske og især Model S, men jeg tror altså ikke på at den er billigere i service end en god diesel bil. Desuden når styktallet er i milioner er der så mange muligheder for uoriginale reservedele osv. jeg har f.eks. lige købt en udstødning til min Mondeo med levering for 80Eur, med 3 års garanti.

Ja der er olieskift, sliddele som ikke kommer på Teslaen, men til gengæld har den så meget andet der kan gå i stykke i sit arsenal af ekstraudstyr. Generelt tror jeg på bilen er solid, men grundet manglende udbud af service værksteder og andre end Tesla der kan reparere driveunit, onboard-ladere, LED i lygter, batteri osv. osv. så tror jeg den bliver dyr når garantierne udløber.

Det er selvfølgelig lige meget hvis man sammenligner med en Mercedes S Class der har meget af det samme udstyr, så tror jeg Tesla ligger fint, men hvis du sammenligner med en ICE som Mondeo så tror jeg ikke på det, billig grøn afgift eller ej.

Omkostninger til brændstof er selvfølgelig lavere og kører man meget hjælper det, men til gengæld er Tesla nok en del dyrere i dæk, bremser, hjulophæng osv.

P85DK
P85DK Oct 29 '18
Citat fra mbk

Jeg synes elbiler er fantastiske og især Model S, men jeg tror altså ikke på at den er billigere i service end en god diesel bil. Desuden når styktallet er i milioner er der så mange muligheder for uoriginale reservedele osv. jeg har f.eks. lige købt en udstødning til min Mondeo med levering for 80Eur, med 3 års garanti.

Jeg tror du har ret, jeg har lige prøvet at lede efter en uoriginal udstødning til Model S, men kunne ikke finde nogen ;-)

mbk
mbk Oct 29 '18

Hehe. 

Ser faktisk ud til at Tesla bliver mere åbne ang reservedele, så bliver det noget nemmere for 3. Part at servicere Tesla 

https://epc.teslamotors.com/#/catalogs

KimT
KimT Oct 29 '18

Denne her adgang har Tesla været nød til at give fra starten i nogle stater i USA. Andre har kunne købe sig til denne adgang - mener det kostede $1.200,-. Så det er vist bare den de har åbnet op for alle.

mbk
mbk Oct 29 '18

@KimT 

Dette er bare liste over reservedele, service manualerne er væsentligt mere detaljeret i beskrivelse af virkeområde og fremgangsmåde i reperationer.

Næste trin er adgang til dele og værktøjer, så kører det. Jeg er ret sikker på Model 3 får værktøjer på github osv, den bil når ud til mange flere pilfingre, jeg er næsten sikker på den bliver væsentligt mere tilgængelig for DIY. Der bliver selvfølgelig noget katten efter musen, hvor community finder huller og Tesla øget sikkerhed som rullende kryptering etc. De første indblik er dog at Model 3 ikke har væsentligt øget sikkerhed mod indtrængning 

kepsus
kepsus Oct 29 '18

Selv om det reelt ikke kan svare sig som firma bil generalt med en tesla, har jeg overvejet at ligge ud med den som firma bil det første år , tage noget afskrivning, samt hvis der skal lidt reservedele til , hjemme lader mm.

PeterE
PeterE Oct 30 '18
Citat fra mbk
Citat fra RobertJ

@mbk

...

Jeg har lige sat min S'er op imod en af markedets billigste station cars - staldbroderens Renault Megane. Min P85+ har kørt til 2,07kr/km. Megane ved samme driftsprofil vil ha kostet 2,05kr/km, afskrivning taget ud fra et bilbasen eksempel på årgang og km.

Ja der er olieskift, sliddele som ikke kommer på Teslaen, men til gengæld har den så meget andet der kan gå i stykke i sit arsenal af ekstraudstyr. Generelt tror jeg på bilen er solid, men grundet manglende udbud af service værksteder og andre end Tesla der kan reparere driveunit, onboard-ladere, LED i lygter, batteri osv. osv. så tror jeg den bliver dyr når garantierne udløber.

Det er selvfølgelig lige meget hvis man sammenligner med en Mercedes S Class der har meget af det samme udstyr, så tror jeg Tesla ligger fint, men hvis du sammenligner med en ICE som Mondeo så tror jeg ikke på det, billig grøn afgift eller ej.

Omkostninger til brændstof er selvfølgelig lavere og kører man meget hjælper det, men til gengæld er Tesla nok en del dyrere i dæk, bremser, hjulophæng osv.

mbk, gætter du eller har du praktiske erfaringer? Jeg gætter ikke, og jeg kan dokumentere at min TMS de første 100.000 km har været billigede end mine tidligere biler (Mondeo, Superb, A6, Nissan Skyline) indtil 'noget større går i stykker' fx 25000 kroners skærmen eller lign. Inkl afskrivning. Driveunit er dækket af garantien længe nok til de fleste, og bilen har en del standard komponenter fx Brembo bremserne. 

mbk
mbk Oct 30 '18

@PeterE

Så er du jo lige nået ud af de 4års garanti, hvo de ting jeg nævner bliver mere spænende.Jeg har kørt min Mondeo fra 100.000 - 300.000 med under 40.000 i værkstedsregninger hvor mest er slid (svinghjul, kobling, fjedre, bremser, hjulophæng) Dog har jeg selv diagnotiseret fejl og selv skiftet ESP sensor fra en hugger osv. så det er selvfølgeligt atypisk lavt, desværre noget der ikke pt. er muligt i Tesla grundet firmware låsning.

lauz
lauz Oct 30 '18
@mbk
Min VW Passat var et regulært clusterfuck fra 200.000 - 400.000

Forhjulsophængene var én lang lidelseshistorie + olielækager kræver nærmest bilen skulle skilles ad i atomer hver gang. Låsecylindrene svigtede alle én efter én. Vinduer satte sig fast. Periodiske spændingsfald som udløste “generator kaput” fejl... puha.. den var dyr.

Endte med at droppe de danske værksteder. Enten røg den til Sverige eller også lavede jeg den selv til sidst.
mbk
mbk Oct 31 '18

@lauz

Puha, sikke en omgang. Jeg tror på at elbilerne generelt har meget mindre service når markedet er modent, og det bliver indlysende hvor meget billigere de er at holde kørende. Når det er sagt, så er min tiltro til Model S/X ikke helt vildt stor, ikke at delene ikke er af fin kvalitet, men at det hele skal gå gennem Tesla ser jeg som en risiko, samt at delene er lavet i relativt få styktal, hurtigt skiftende uden lager til ældre biler osv. så som historier om gen 1 sæder der skal sources brugt fordi man ikke kan få dem fra Tesla og Tesla der ikke vil kode et brugt sæde ind. Heldigvis har de ret god garanti der offsetter rigtig mange af bekymringerne.

PeterE
PeterE Oct 31 '18

@mbk, bare ud af nysgerrighed - du har ikke tiltro til Model S, heller ikke til Model X, og måske heller ikke til Model S. Hvilke model kører du eller overvejer du at køre? 

mbk
mbk Oct 31 '18
Citat fra PeterE

@mbk, bare ud af nysgerrighed - du har ikke tiltro til Model S, heller ikke til Model X, og måske heller ikke til Model S. Hvilke model kører du eller overvejer du at køre? 

Okay okay, kommentarerne er jo i sammenligning med en billig diesel (Renault Megane blev nævnt) og det tror jeg ikke på Model S/X kan holdes ligeså billig, selvom man kan være uheldig med ICE. S/X er jo også en mere lækker bil, så det er fair, jeg tror dog på den er meget billigere end biler i samme prisgruppe, men jeg tror bare der er nogle der er for optimistiske i deres fremtidige omkostninger til reperationer.

Jeg får forhåbenligt lov at købe en Model 3 om et par måneder, den er mindre kompleks og videreudviklet, som gør at jeg tror på at den kræver mindre service end S/X, har billigere reservedele, dels grundet billigere leverandører og større styktal. Den har arvet nogle af de samme issues som vendor lock-in, men jeg tror dog på at det er en bil der indenfor nogle få år har en flåde af 500.000 biler og inden bilen bliver udfaset er sikkert produceret et par mio af dem. Så community omkring den er større og jeg tror vi ser værktøjer ala FORScan til Ford/Mazda og VCDS til VAG, som gør DIY servicering meget mere tilgængeligt.

Det kan sagtens ske at jeg samler en billig Model S op som interesse bil/bil nr. 2, for jeg har jo interessen, og jeg kan godt lide at pille i elektronik og linux osv. Men det bliver først når den er ~halv pris af nu, måske jeg køber en med sort skærm, som ikke vil lade og derfor skal hentes på flatbed, og ejer ikke tør sende den til Tesla.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Oct 31 '18
RobertJ
RobertJ Oct 31 '18

@mbk - tror ikke nogen har set på fremtidige omkostninger, sammenligning gik helt reelt på mine omkostninger til dato samt et estimeret værditab på en megane, det er helt reelt og uden BS. Tesla S var dyrere, med 0,02kr/km eller ca. 700kr/år.

Jeg nævnte desuden bilen var billigere at holde end en passat.
Igen, faktiske udgifter til dato sammenlignet med serviceomkostninger (listepriser) til en passat.

Modargumenter om fremtidsomkostninger er malplaceret, da ingen kan spå herom. Min skærm er pt kun sort når bilen er slukket!

Hvis du vil indhente andre priser end de jeg har fundet er du velkommen og så kan vi tale om budgetter.

Jeg ser så at min Tesla enda er billigere end din Mondeo!

- R

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Oct 31 '18
mbk
mbk Oct 31 '18

@RobertJ 

Hvis du vil indkøbe og stå for service vil jeg godt leje en Model S til 2.5kr/km af dig, det vil jo være en økonomisk nobrainer i forhold til din erfaring med afskrivning og service udgifter?

Bianco
Bianco Nov 1 '18

Model S: 3 år fra 2014 -17, 0-65.000km

5,14 kr/km afskrivning & renter

0,78 kr/km for forsikring dæk el service etc

RobertJ
RobertJ Nov 1 '18

@mbk - tror du undervurderer hvor meget avance en udlejer skal ha', slet ikke at tale om skat :)
men hånden på hjertet, jeg forventer at gå under 40.000kr i værkstedsregninger de første 200tkm.

- R

mbk
mbk Nov 1 '18

@RobertJ

Der er nogle her der har kørt over 500.000 km, der bliver kr/km regnskabet nok helt godt, det tyder jo på at det er værd at holde den kørende efter 80.000km garantien udløber.

https://goo.gl/zcXkWb

Nu tager garantien de ting jeg snakker om de første 80.000km, så fra 80.000 - 280.000 ser jeg som mere bekymrende. Jeg vil gerne tage fejl på antagelserne omkring hvor dyrt det er at holde en Model S, vil da håbe at de får et langt og sundt liv.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Nov 1 '18
P85DK
P85DK Nov 1 '18

Ved de høje kilometertal vil det jo typisk være sliddele i undervognen som skal skiftes. Min har kørt 100.000 og lige fået skiftet toe link bagerst i begge sider pga slør. Det blev 4.705,- for dele og arbejdsløn, hvor arbejdslønnen var 2/3 af beløbet. Det er 5 øre pr. kilometer lige der ;-) Det dyreste er helt klart dæk, som nemt kan blive 50 øre/km hvis man kører 21"

ODE90D
ODE90D Nov 1 '18

Med 213.000 på tælleren i en TMS 90D fra 12.2015 har jeg endnu tilgode at få skiftet noget i undervognen, men det er nok ved at være tid til at få det checket. Hvad skal man bede dem checke, og er det i et vist omfang noget man selv kan gøre?

@MBK: Jeg ville ikke være bekymret. For mit vedkommende er der skiftet et dørhåndtag, og parkeringsbremser. Sidstnævnte på garanti. Et samlet regnskab viser, at den har kostet ca 2,70 kr/km indtil videre, hvis vi regner med et værditab på ca 500.000, dæk, strøm og service samt reperationer. Min gamle Toyota Avensis D2D 2.2 kostede rundt regnet det samme efter tilsvarende km tal.

Forummets indlæg er redigeret af ODE90D Nov 1 '18
MOS
MOS Nov 1 '18
Citat fra P85DK

Det dyreste er helt klart dæk, som nemt kan blive 50 øre/km hvis man kører 21"

Jeg budgetterer med ca. 4 øre pr. km i dæk. 

Sider: « 1 2 3 »