@mbk
...
Jeg har lige sat min S'er op imod en af markedets billigste station cars - staldbroderens Renault Megane. Min P85+ har kørt til 2,07kr/km. Megane ved samme driftsprofil vil ha kostet 2,05kr/km, afskrivning taget ud fra et bilbasen eksempel på årgang og km.
Jeg synes elbiler er fantastiske og især Model S, men jeg tror altså ikke på at den er billigere i service end en god diesel bil. Desuden når styktallet er i milioner er der så mange muligheder for uoriginale reservedele osv. jeg har f.eks. lige købt en udstødning til min Mondeo med levering for 80Eur, med 3 års garanti.
Ja der er olieskift, sliddele som ikke kommer på Teslaen, men til gengæld har den så meget andet der kan gå i stykke i sit arsenal af ekstraudstyr. Generelt tror jeg på bilen er solid, men grundet manglende udbud af service værksteder og andre end Tesla der kan reparere driveunit, onboard-ladere, LED i lygter, batteri osv. osv. så tror jeg den bliver dyr når garantierne udløber.
Det er selvfølgelig lige meget hvis man sammenligner med en Mercedes S Class der har meget af det samme udstyr, så tror jeg Tesla ligger fint, men hvis du sammenligner med en ICE som Mondeo så tror jeg ikke på det, billig grøn afgift eller ej.
Omkostninger til brændstof er selvfølgelig lavere og kører man meget hjælper det, men til gengæld er Tesla nok en del dyrere i dæk, bremser, hjulophæng osv.