Loading...
dk

Skiferie i Norge - UMC i kulden? | Tesla Forum

griffel
griffel Dec 8 '18

Jeg planlægger at tage min S70RWD med til Hafjell i Vinterferien - min første tur rigtig i bjerge i sne og kulde med Teslaen.

Vi skal bo i en hytte, og jeg forventer ikke at skulle bruge bilen ret meget i den uge vi er der. En enkelt køretur eller to maksimalt.

Jeg ved ikke, om jeg kan lade fra et stik i hytten. Men forudsat jeg kan, og jeg kan få fingrene i en norsktalende UMC: Vil den kunne overleve en uge i sneen (i en plastikpose f.eks.), hvis jeg kan trække en mormorledning ud til bilen fra hytten? Der er ca. 30 m, så vidt jeg husker. Og skal det være en ledning med jord?

Vil det overhovedet være nødvendigt med en ledning i? Det ville jeg godtnok have det bedst med... Tænker på, at sidste gang var der ned til -20C nogle dage. Og den bruger vel lidt energi på at holde en vis temperatur på batteriet?

Ved nogen forresten, om man kan lade ombord på Fjordline fra Hirtshals til Langesund?

Jeg skal følges med en anden bil, og jeg vil da gerne undgå alt for megen ladning undervejs, så de skal vente på mig... ;-)

Og så har jeg ellers anskaffet mig disse Snow Socks:

Så håber jeg ellers, jeg kommer helskindet frem og tilbage ;-)

Tak for input.

/Jakob :-)

MOS
MOS Dec 8 '18

Jeg vil tro, at bilen godt kan holde strøm i en uge, selv med temperaturer ned til -20°C. Den vil naturligvis tabe noget i løbet af ugen, så det er forudsat, at den er rimelig opladet til at starte med. Du skal dog ikke tage mit ord for gode varer, da jeg ikke selv har erfaringer med Tesla i et meget koldt klima. Spørg evt. nogle nordmænd. Der må være masser, der har erfaringer med Teslaer i koldt klima.

Så vidt jeg ved er en UMC rimelig vind-, vand-, vejr- og støvtæt, så den burde godt kunne tåle at ligge ude i snevejr.

Forskellen på en norsk og en dansk UMC er, at den norske stadig kan lade, selvom der mangler jordforbindelse, mens den danske UMC vil melde fejl, hvis der mangler jordforbindelse. Der er ofte problemer med at få jordforbindelse i Norge pga. fjeld i undergrunden, så det er nok derfor, de har lavet en særlig, Norsk udgave af UMC'en.

Du kan dog også bruge en dansk UMC. Hvis der ikke er jordforbindelse, så kan man bruge, hvad jeg kalder en "norsk snydeadapter". Det er et hjemmefusket stik, hvor man har forbundet jordkablet med neutral. UMC'en måler, om der er en potentialforskel mellem neutral og jord, og i givet fald melder den fejl og nægter at lade. Med snydeadapteren vil man snyde UMC'en til at tro, at der er jordforbindelse, så denne fejl aldrig kan opstå.

Jeg har hørt om flere, der har benyttet en "norsk snydeadapter" uden problemer. Det er naturligvis ikke noget, der officielt anbefales, da der er en vis sikkerhedsrisiko ved det. I værste fald kan der risikere at være 230 V spænding på karosseriet, så for en sikkerheds skyld vil det nok være en god idé ikke at røre ved bilen, mens stikket sidder i. På den anden side er det måske en "spændende" tyverisikring ;->.

Mht. opladning, så er der også flere offentlige ladestandere i området. Tjek plugshare.com. Der er også en Tesla SuC i Lillehammer, så hvis bilen taber strøm i løbet af ugen og man alligevel skal ud på en sviptur ind til byen, så kan man evt. køre forbi SuC'en og fylde lidt på. Under alle omstændigheder ville jeg nok lade den godt op i Lillehammer på vejen derop.

God tur!

Forummets indlæg er redigeret af MOS Dec 8 '18
canel
canel Dec 8 '18

i fjeldene er deres elnet uden nul/neutral.

vi har 3 x 400v og 230v til nul i dk.

i fjeldene er der 3 x 230v. det betyder at der er 230v mellem 2 faser.

i lavlandet er der standard røde cee stik som i dk. derfor burde dk umc kunne bruges der.

hvis cee stikket er rødt, er det 400v.

hvis det er blåt er det 230v. og det er sansynligvis kun dem der har 4 ben, der ikke snakker med dk umc.

webercarbmann
webercarbmann Dec 8 '18

Chancen for at din danske UMC er "glad" på fjeldet i Norge er lig 0. Du skal have snyde adapteren og en god forlængereledning med. Jeg har brugt den både i Norge (Tromsø) og Frankrig (Tigne). Det er altså rart at kunne lade når man kommer frem. Om det så kun er med 2KW så bliver det til noget over tid. 

Vi købte en sæt kabler med div. adaptere af Frej på et tidspunkt for snart 3 år siden. Jeg ved ikke om der stadig er nogen der sælger kits med et udvalg af stik. 

Hvornår skal du afsted? Du er velkommen til at låne div. stik og kabler af os hvis det ikke er uge 7-8. 

PS: Når man bruger snyde adapteren er det en nødløsning. Instruer familien i IKKE at røre ved bilen når den lader på den måde.  Vh. peter

Forummets indlæg er redigeret af webercarbmann Dec 8 '18
BOF_AlphaTrader Administrator
BOF_AlphaTrader Dec 9 '18

Jeg så en youtube video af Tesla Bjørn som af en Tesla X 100D ejer, var blevet bedt om at sætte den til ladning, da han (ejeren) havde efterladt bilen i en lufthavn med ca 40% tilbage på batteri. 1 uge efter var der kun 5% tilbage. Der var vist 1 grader varme i parkerings anlægget.

Hvorfor den har guffet så meget på så kort tid meldes der intet om.

Forummets indlæg er redigeret af BOF_AlphaTrader Dec 9 '18
Mack
Mack Dec 10 '18

Hafjell alpincenter har ifølge Plugshare flere type2 ladere, som ser ud til at være en gratis service, så ingen problemer.

Vi har været 4 x i hemsedal, og selv med lave temperature i løbet af ugen, smider den ikke meget.

God tur :- )

MacK

Forummets indlæg er redigeret af Mack Dec 10 '18