Loading...
dk

Forsikring | Tesla Forum

MOS
MOS Feb 5
Citat fra magnusbb

Jeg har konstakt en GPS i lommen og om håndledet så jeg tænker at endnu en i bilen gør nok ikke den store skade i dette samfund af overvågning.

De fleste har nok en GPS i deres mobiltelefon. Men den kan man nemt tænde og slukke for efter behov. Og uanset hvad, så er det ikke data, ens forsikringsselskab har adgang til. Jeg synes også, det ville være rimeligt invaderende ift. ens privatliv, hvis ens forsikringsselskab hele tiden skal kunne følge med i, hvor man befinder sig, hvor hurtigt man kører osv.

magnusbb
magnusbb Feb 5

Jeg tænker ikke at Top Danmark sidder og følger med. Det er vel kun i tilfælde af tyveri at de beder om en lokation på bilen fra deres center. MEN - Selsoes pointe om at en række mennesker i det center der overvåger biler har adgang til dens lokation er meget valid. 

PeterE
PeterE Feb 5

Jeg har være stor modstander af generel overvågning, og det er jeg stadigvæk. Omvendt så kan jeg sagtens se værdien af en alarmcentral der ringer mig op inden for 20 sekunder hvis (dvs når I mit tilfælde!) jeg bliver påkørt og hører om de skal hjælpe med assistance. Rart - og i den balancerede frygt for at være overvåget så tager jeg det med. Jeg har en DEFA boks i bilen, og det skænker jeg ikke den store tanke længere. Tesla kan også overvåge bilen, og sådan er det.

PeterE
PeterE Feb 5
Citat fra selsoe

Min modstand er, at man ikke aner hvordan deres sikkerhedsprocedurer er. Hvem kigger med på hvor bilen er og hvem kan de (sikkert ikke højtbetalte eller -uddannende mennesker på den central) sælge/videregive de oplysninger til?

Jeg ved, at meget af vores færden på nettet og i det virkelige liv kan logges på alle mulige måder, men jeg synes ikke der er nogen grund til at åbne sig selv op for flere angrebsflader end nødvendigt. At sige at vi allerede er overvågede og derfor lige så godt kan lade os overvåge noget mere virker bagvendt på mig. Uanset hvad, det må du selvfølgelig selv om. Hvis du synes det giver mening, gør du selvfølgelig bare det.

Jeg er sikker på at en 2019 alarmcentral er godkendt af politiet efter retningslinier fra justitsministeriet. Jeg er sikker på at det bliver logget hvem der kigger på hvad, og jeg er sikker på at de pågældende medarbejdere har skal have en begrundelse for at 'kigge på min bil' - og jeg er sikker på at de er underlagt en tavshedsforpligtelse.  

P85DK
P85DK Feb 5

@selsoe - med introduktionen af GDPR og dertil hørende potentielle bødestørrelser for misburg af personfølsom data, så vil det være mit gæt at alarmcentralerne tager det pænt seriøst.

En Defa boks er intet mod hvis du har facebook og en google konto :-) Desuden er Defa boksen jo udelukkende for at kunne begrænse den økonomiske belastning for forsikringsselskaberne ved tyveri - der er jo ikke en logging af fx. din hastighed ved et uheld.

Der skal du være meget mere bekymret for Teslas logging ...

Bianco
Bianco Feb 5

Den grundlæggende problemstilling: Sikkerhed vs. Privatliv

I dette tilfælde vel nærmest: Logning af tid, sted, hastighed gemt til evig tid et ukendt sted og ingen af os ved hvem der beslutter hvem der må få en kopi af data (og hvem de må give en kopi af kopien til)

vs. mindre viden til forsikringsselskabet og derfor større risiko = højere pris.

P85DK
P85DK Feb 5
Citat fra Bianco

Den grundlæggende problemstilling: Sikkerhed vs. Privatliv

I dette tilfælde vel nærmest: Logning af tid, sted, hastighed gemt til evig tid et ukendt sted og ingen af os ved hvem der beslutter hvem der må få en kopi af data (og hvem de må give en kopi af kopien til)

vs. mindre viden til forsikringsselskabet og derfor større risiko = højere pris.

Det er meget meget simpelt at finde ud af hvad der gemmes, hvor det gemmes og hvem der har adgang - du skriver bare til dit forsikringsselskab og så skal de i henhold GDPR fortælle nøjagtig de ting og hvis du ønsker det, lave et datadump af den data de har på dig. Det er jo netop denne frygt som GDPR er i sat i verden for at modgå.

Det er en helt anden sag med Tesla, da de med stor sandsynlighed ikke mener de er dækket af GDPR.

jramskov
jramskov Feb 6
Citat fra P85DK

Det er en helt anden sag med Tesla, da de med stor sandsynlighed ikke mener de er dækket af GDPR.

Det er egentligt et interessant spørgsmål hvad der vil ske hvis man bad om data. Jeg er ikke i tvivl om at de er underlagt GDPR. Google, Facebook, Apple, etc. er alle underlagt GDPR, så kan ikke se hvorfor Tesla ikke også skulle være det?

PeterE
PeterE Feb 6
Citat fra jramskov
Citat fra P85DK

Det er egentligt et interessant spørgsmål hvad der vil ske hvis man bad om data. Jeg er ikke i tvivl om at de er underlagt GDPR. Google, Facebook, Apple, etc. er alle underlagt GDPR, så kan ikke se hvorfor Tesla ikke også skulle være det?

Tesla har de samme forpligtelser iflg GDPR som alle andre, men som P85DK skrev så mener Tesla måske ikke at de er omfattet. Det er måske rigtigt.
P85DK
P85DK Feb 6

@jramskov - hvis Tesla skulle gøre det helt rigtigt (og nemmest) i forhold til GDPR, så skulle de have et europæisk baseret datacenter til al den data de indsamler fra europæiske kunder (som Google, Facebook, Amazon etc har det). Det er ikke min opfattelse at Tesla har et sådant europæisk datacenter, hvorfor al data er i USA, hvor de ikke er underlagt de samme regler. Du skal ikke have gået mere end en uge på en amerikansk jura uddannelse før du lærer at sige nej til udlevering af noget og at det er amerikansk lov der er altoverskyggende den rigtige, så mit bud er at deres advokater ikke er specielt indstillet på at være behjælpelige i første omgang. Det kan dog godt være at de allerede er blevet udfordret af en østriger ved navn Max Schrems eller en fransk domstol?

jramskov
jramskov Feb 6

Max Schrems er et godt bud, hvis ellers han ejer en Tesla :)

Jeg er dog ikke enig i din betragtning. De er til stede og sælger deres produkter i Europa. Hvor de gemmer data er ligegyldig, det er hvor data opsamles henne.

selsoe
selsoe Feb 6

Korrekt. Eftersom de udbyder services i Europa, er de underlagt GDPR, uanset at de opbevarer data i USA.

PeterE
PeterE Feb 6

Ro på. Selvom Tesla er ultra-amerikansk, og selvom amerikanske firmaer har et lidt mere løst forhold til persondataforordningen og ditto -beskyttelse, så har Tesla en DPO og Tesla har nogle ret fyldige afsnit om data protection i deres legal-afsnit for Europa: https://www.tesla.com/en_EU/about/legal

Inkl: 

Tesla International B.V. is responsible for processing your personal information. We have appointed a Data Protection Officer, who can be contacted by:

• sending an e-mail to DPO@tesla.com;
  • writing to Tesla International B.V., Attn: DPO, 122 Burgemeester Stramanweg, 1101 EN Amsterdam, Netherlands.
Forummets indlæg er redigeret af PeterE Feb 6
P85DK
P85DK Feb 6

@jramskov og selsoe - jeg skriver jo netop ikke at Tesla ikke er underlagt GDPR, det er de.

Jeg skriver at I skal være mere bekymret om hvorvidt Tesla følger GDPR end om danske forsikringsselskaber følger GDPR.

Det er desværre på ingen måde ligegyldigt hvor de gemmer deres data. Der kan være love i lande uden for EU der gør det direkte umuligt at efterleve GDPR, hvorfor software udbydere uden for EU typisk benytter datacentre indenfor EU til deres europæiske kunder.

Det er dog ikke usandsynligt at Tesla benytte AWS eller AZURE.

@PeterE - de skriv på nettet er jo for at undgå at skulle indgå databehandleraftaler med gud og hver mand. Det er ikke lavet for deres blå øjnes skyld. Så hver gang at der er en virksomhed som beder om en databehandleraftale, så henviser Tesla til det link, og hvis du ikke mener det er fyldstgørende, så må du finde en anden bil at køre i.

Men prøv at skriv til deres DPO og bed om hvilken data de har på jer.

sorenfriis
sorenfriis Feb 6

Fik et endeligt tilbud fra IDA, som jeg synes er fornuftigt:

6.617,-/år
Selvrisiko: 11.000
30.000 KM
Friskade
Glasskade
Parkeringsskade
Udvidet vejhjælp, som også inkluderer hjulskift, sommer/vinter

Dvs. ingen selvrisiko på de typer skader, og er der en større skade, kan jeg godt leve med 11.000 i selvrisiko.

Magnus
Magnus Feb 6

@sorenfriis, hvor I landet bor du henne - prisen på mit tilbud var nemlig noget højere?

sorenfriis
sorenfriis Feb 7
Citat fra Magnus

@sorenfriis, hvor I landet bor du henne - prisen på mit tilbud var nemlig noget højere?

3500 Værløse

41 år, ingen skader, egen bil i 10+ år og alt det der...

Det skal også siges, at jeg flytter alle mine forsikringer til IDA og dermed udløser de 15% rabat, som det giver.

vladmury
vladmury Feb 8

Sønderjysk, Tesla Model 3 LR AWD 9700 kr kasko med 3700 kr i selvrisiko, fri km. Elitebilist med 13 år efraring uden skader. 

Forummets indlæg er redigeret af vladmury Feb 8
vladmury
vladmury Feb 23
Hvilken forsikring har I valgt uden GPS krav? 
sorenfriis
sorenfriis Feb 23
Citat fra vladmury Hvilken forsikring har I valgt uden GPS krav? 
Jeg vælger IDA. Det er billigere pris jeg har fundet på ansvar+kasko, parkeringsskade og glasskade, samt udvidet vejhjælp inkl 2 årlige hjulskift: 6800,-/år
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 »