Loading...
dk

Efterinstallation af dobbeltlader | Tesla Forum

svhansen2006
svhansen2006 Dec 18 '18

Nogen der har gode/dårlige erfaringer med eftermontering af dobbeltlader. Fungerer det og halverer den ladetiden på SUC? Har fået et estimat fra Tesla på ca DKK 22-23.000 inkl installation

JCBX
JCBX Dec 18 '18
Nej det har ikke noget med SUC at gøre ...

SUC er max 120kW ... DC ladning ...

Dobbelt lader er til vekselstrøm AC , eksempelvis på hjemmefronten via 32A CEE stikkontakt

Har du én lader kan der lades med max 11kW

Med en “anden” monteret som slave kan du lade med 22kW

Du går således fra ca. 50km/t ladning til 100km/t ladning

Reelt set ikke noget man har behov for ... SUC stationer ligger tæt

Jeg ville også selv have ekstra lader i da jeg købte bilen, fik det dog ikke ... og har absolut ikke savnet laderen

Så ... efter min mening så spar de penge ...

SuneH
SuneH Dec 18 '18

Dobbeltlader er UDELUKKENDE til ladning på AC, dvs hjemmeladning. Det betyder, at man kan lade med 22 kW på AC. Almindelig lader er på 11 kW (3 faser, 16A). Dobbeltlader kræver at din installation kan levere 32 A, hvilket ikke er standard.

Igen: Det ændrer IKKE på ladeeffekt på SuperCharger.

PeterE
PeterE Dec 18 '18

Det er spild af penge, for de fleste - du kan oplade en hvilken som helst Model X/S/3 natten over med 11 kW. Så brug pengene på noget andet - med mindre det er vigtigt at oplade på 2-3 timer istedet for på 4-6 timer.

P85DK
P85DK Dec 18 '18

22kW ladning hjemme er super fedt og giver yderligere flexibilitet, og vi nyder det til fulde herhjemme.

Men jeg ville ikke bruge pengene på en eftermontering af lader med mindre det var strengt nødvendigt.

SuneH
SuneH Dec 18 '18
Citat fra P85DK

22kW ladning hjemme er super fedt og giver yderligere flexibilitet, og vi nyder det til fulde herhjemme.

Er det ikke korrekt, at det kræver 32 A? Eller er der en anden måde at komme op på 22 kW? 

P85DK
P85DK Dec 18 '18

Jep - du skal have 32A i tre faser. Vi har 63A ind i huset, så ungerne kan stadig spille FIFA mens bilen lader ;-)

ErikBH
ErikBH Dec 18 '18
Citat fra SuneH
Citat fra P85DK

22kW ladning hjemme

Er det ikke korrekt, at det kræver 32 A?

jo, det kræver 32A 400v at opnå 22kW. Dvs. med mindre du har elopvarmet hus vil de færreste huse have stor nok sikring i gravstenen (elstanderen ude ved vejen). Det koster host de fleste el-netselskaber 1000kr plus moms per ampere man vil op.

Vi har dobbeltlader og jeg nyder det når man står i 3-4 timer et sted at man kan nå at få en fuld ladning. Men jeg tror nu nok jeg kunne leve uden - evt. med en CHAdeMO eller en kommende CCS adapter.

vh, Erik

Silden
Silden Dec 18 '18

Alternativt kan du anskaffe dig en Chademo-lader (eller snart CCS). Der findes 25kW modeller, som med 3 faser spiser 40A. De er dog stadig temmelig pebrede....

Venlig hilsen

Silden (som også har 63A ind)

P85DK
P85DK Dec 18 '18

@Silden - det gav da lige anledning til en hurtig søgning på 50kW Chademo charging station. Hvis man er eventyrslysten:

https://www.alibaba.com/product-detail/Bus-operation-50KW-dc-ev-charger_60796235098.html?spm=a2700.7724857.normalList.36.3b391d70sthvfS

Det bør en 3x63A stikledning da kunne trække?

Måske en udfordring at få den ind under EON all-inclusive abonnementet

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Dec 18 '18
MOS
MOS Dec 18 '18

@P85DK

Jeg tror nu nok, at EON er pænt ligeglade med ladeeffekten. Deres udgift afhænger jo af den forbrugte mængde el. Og man lader jo ikke mere, bare fordi man lader hurtigt. Men jeg er nu ret sikker på, at de ikke vil stille en hundedyr ladestation til rådighed i deres standard all-inklusive abonnement.

Hvis du derimod selv disker op med ladestationen, så er det måske en anden snak...

SuneH
SuneH Dec 18 '18
Citat fra MOS

@P85DK

Jeg tror nu nok, at EON er pænt ligeglade med ladeeffekten. Deres udgift afhænger jo af den forbrugte mængde el. Og man lader jo ikke mere, bare fordi man lader hurtigt.

Skrev du ikke lige i den anden tråd, at tabet ved ladning stiger med kvadraten af ladeeffekten? Så måske de HAR en interesse i at holde tabet på et rimeligt niveau :-) 

MOS
MOS Dec 18 '18

@SuneH

Haha, jo du har faktisk en pointe. Men ladetabet er nok alligevel ret begrænset, så længe vi snakker max. 50 kW ladeeffekt.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Dec 18 '18
svhansen2006
svhansen2006 Dec 18 '18

Takker for svarene - godt jeg ikke investerede i dobbeltlader da jeg kun var ude efter at få reduceret ladetid på SUC

MOS
MOS Dec 18 '18

@svhansen2006

Reduceret ladetid på SuC: Så skal du gå efter et stort batteri. De store batterier kan holde en høj ladeeffekt i længere tid, inden de begynder at rampe ladeeffekten ned.

Ellers kan du prøve at ankomme til SuC med så lav SoC på batteriet som muligt. Den lader hurtigere, når batteriet er næsten tomt end når det er ladet halvt eller helt op.

Særligt her om vinteren er det en god idé at sørge for at ankomme til SuC med et driftvarmt batteri, da den ellers ikke vil lade med fuld effekt i starten, indtil batteriet er varmet op. Hvis det f.eks. er omkring frysepunktet og du ankommer til SuC efter en meget kort køretur, så vil den kun lade med meget lav effekt (~10 kW). I frostvejr kan det være endnu lavere og et helt dybfrossent batteri vil ikke tage imod noget, før det er blevet varmet op. Så kan man stå der ved SuC og vente et stykke tid på, at den varmer batteriet, inden den reelt begynder at lade.

Du kan selv varme batteriet op ved ganske enkelt at køre en længere tur. Det går hurtigst, hvis du kører råddent (hurtigt og med mange hårde accelerationer og flittig brug af regen), da den så udvikler mere spildvarme. Med Range mode = OFF vil den også aktivt varme på batteriet, så det tager kortere tid at varme batteriet op. Med Range mode = ON sparer den på energien og varmer ikke aktivt på batteriet, så batteriet bliver kun varmet op af selve spildvarmen, hvilket selvsagt går noget langsommere. Du kan også forvarme vha. Tesla appen et stykke tid inden du kører af sted, så både batteri og kabine er dejligt lune.

Jeg er dog lidt i tvivl om, hvornår den aktivt varmer batteriet, når man forvarmer vha. appen. Der er måske forskel på, om man har stikket sat i, så den kan trække energi direkte fra nettet i stedet for fra batteriet. Måske er der også her forskel på, om man har slået Range mode til. Måske der er andre, der ved dette?

Forummets indlæg er redigeret af MOS Dec 18 '18
P85DK
P85DK Dec 18 '18

@MOS - tænkte mere på at sådan en lader ikke lige havde deres afregningselektronik installeret, jeg er godt klar over at det er samme mængde strøm uanset hastighed, jeg er ikke helt skæv ;-)

P85DK
P85DK Dec 19 '18

Ser forresten ud til at Tesla har løsnet lidt op for 20%-80% anbefalingen

https://twitter.com/elonmusk/status/1068745921079345152?lang=en

Silden
Silden Dec 19 '18

@P85DK

Umiddelbart giver 63A på tre faser "kun" ca. 43kW. 63A*230V*3.

Venlig hilsen

Silden

mbk
mbk Dec 19 '18

Tesla kan ikke lade 50kW på CHAdeMO, tættere på de 47kW, så det er allerede ret tæt :)

KimT
KimT Dec 19 '18

Og det gælder så ikke for en 70D, da den kun har et 350V batteri. Det er vist omkring 37kWh så vidt jeg husker via CHAdeMO