Loading...
dk

Opladning hjemme - valgmuligheder? | Tesla Forum

mbk
mbk Jan 10

@webercarbmann

Tja, du skal køre mere end 28.000 før at EOn betaler sig hvis du elvarme, hvis du sætter merudgift til oprettelse til 0kr. Personligt synes jeg de 7000kr måske er en fair nok pris for ladeboks og få en elektriker til at sætte den op incl afbryder og hpfi, men hvis elgiftrefusion ophører eller reducerer ved nytår, så bliver det hurtigt et lidt kedeligt regnskab.

webercarbmann
webercarbmann Jan 10
Quote from mbk

@webercarbmann

Tja, du skal køre mere end 28.000 før at EOn betaler sig hvis du elvarme, hvis du sætter merudgift til oprettelse til 0kr. Personligt synes jeg de 7000kr måske er en fair nok pris for ladeboks og få en elektriker til at sætte den op incl afbryder og hpfi, men hvis elgiftrefusion ophører eller reducerer ved nytår, så bliver det hurtigt et lidt kedeligt regnskab.

Det passer nok meget godt 28000km for break even når man har jordvarme. Vi gav ikke noget for oprettelsen af EON men det er da relativt mange penge at skulle betale 7000 hvis de lukker ordningen ned 311219. Det tror jeg nu ikke at der kommer til at ske. Dårlig stil at der ikke er styr på det fra myndighedernes side.  Der skal være styr på rammerne så folk kan disponere indkøb af bil, vælge varmekilde/isolering af hus mm.  

Johannelund
Johannelund Jan 10
Forskellen på E.on og CLEVER er at CLEVER giver en refusion på 2,20 kr uanset om man har solceller, elvarme eller ej, hvorimod E.on har en reduceret refusion. Derfor bliver man ikke unødig straffet for grøn profil med CLEVER abb, det gør man derimod hos E.on. Det skyldes vel at E.on for deres elforbrug rapoteret via bimåler igennem el.leverandør, hvorimod CLEVER via måler i ladebox indrapoteret via sim.kort.
Derimod opfordre den nye tvungen Time for time afregning for solceller til at man bør sætte Teslaen til opladning når man kommer hvem fra arbejde og det precis på det tidspunkt hvor DK strømforbrug peaker og det er direkte anti grøn.
Forummets indlæg er redigeret af Johannelund Jan 10
DavidS90D
DavidS90D Jan 10
Med en TMS som kører 30000km/år, kan du forvente en ekstra elregning på 15000kr. (50øre/km uden rabatter eller andet bonusfis)
Så kan det lige betale abb+opret. første år, hvis man er på flat rate.
Følgende år vil det så være en ok ordning....hvis det ikke ændres.
mbk
mbk Jan 10

@Nostromo 

Nu har Model 3 kun gratis supercharger kortvarigt, så bliver næppe det store problem, måske de første par måneder.

Min grund til at droppe flat rate, er mere at jeg nok kan lade lidt på arbejde og har tænkt mig at lade ved Tesla på langfart og ikke kommer til at bruge ladenetværk hos Clever eller EOn og mit forbrug er lavt.

Vil nok også hellere have Teslas væglader, så er der heller ikke noget problem hvis jeg låner laderen ud til en besøgende eller får en mindre elbil som bil nummer to og deler laderen med den. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 11
PeterE
PeterE Jan 11
Citat fra Nostromo Nu er folks økonomi jo forskellig og hvordan man ser på ens tid.
Hele første år brugte jeg udelukkende super charger fordi jeg passerede den hver dag til og fra arbejde. Kunne finde på at køre forbi (bor tæt på) søndag hvis jeg skulle mod Jylland mandag morgen.
Men pludselig blev det sku for omstændigt og jeg vægtede tiden meget højere. Da der samtidig var tilbud hos eon var det en No brainer og for pokker hvor er det fedt med den extra bekvemmelighed, specielt om vinteren. Så fedt er det sku heller ikke og side og glo mens man venter på den lader.

Så til jer der overvejer og regner og regner, glæd jer over den frihed det giver og al den tid i har med familien, foran fjernsynet i varmen eller hvad i nu holder af istedet for at holde der og kukkelure fordi i sparer 100kr om måneden.

Hørt! Jeg har mødt en del som sidder og glor på en SuC, fx den ude ved Tesla på Amager - for at spare 25 kroner. Så lidt kan ingens privatliv være værd.  

webercarbmann
webercarbmann Jan 11
Quote from Johannelund Forskellen på E.on og CLEVER er at CLEVER giver en refusion på 2,20 kr uanset om man har solceller, elvarme eller ej, hvorimod E.on har en reduceret refusion. Derfor bliver man ikke unødig straffet for grøn profil med CLEVER abb, det gør man derimod hos E.on. Det skyldes vel at E.on for deres elforbrug rapoteret via bimåler igennem el.leverandør, hvorimod CLEVER via måler i ladebox indrapoteret via sim.kort.
Derimod opfordre den nye tvungen Time for time afregning for solceller til at man bør sætte Teslaen til opladning når man kommer hvem fra arbejde og det precis på det tidspunkt hvor DK strømforbrug peaker og det er direkte anti grøn.

Johannelund - der blev jeg så lige klogere.  Mange tak for info! Jeg har lige talt med Clever og de bekræfter at det er lige meget om man har reduceret elpris grundet elvarme og/eller solceller.  De giver kr 2.1 pr Kwh retur i 2019.  Det betyder at man netto FÅR penge for at bruge strøm hvis man har et vist forbrug. Deres oprettelse koster 8000 men jeg fik at vide at jeg skulle holde øje med tilbud på oprettelse.  Pris på måned for "all in one"  med engen lader i carporten og adgang til deres netværk i Danmark, Sverige og Nordtyskland er 699 for en bil og yderligere 699 for to biler. Her kan EON godt være med da de tager 679 for en bil og 879 for to biler på samme lader.  Stadig spændende og værd at overveje skift til Clever. 

https://clever.dk/all-in-one

Forummets indlæg er redigeret af webercarbmann Jan 11
SQLCPH
SQLCPH Jan 11

hvad er break even hvis man tager eon flat rate tilbud på 579 kr pr mpned og IKKE har el-varme i huset? Jeg er i tvivl om jeg regner rigtigt men så vidt jeg kommer frem til er det omkring 250 kWh pr måned (inkl. opvarmning og vampiredrain men eksklusive evt. ladetab i kabel) man skal forbruge før eons abonnement er billigere! Nogle der kan verificere den beregning?

mbk
mbk Jan 11
Quote from SQLCPH

hvad er break even hvis man tager eon flat rate tilbud på 579 kr pr … og IKKE har el-varme i huset? Jeg er i tvivl om jeg regner rigtigt men så vidt jeg kommer frem til er det omkring 250 kWh pr måned (inkl. opvarmning og vampiredrain men eksklusive evt. ladetab i kabel) man skal forbruge før eons abonnement er billigere! Nogle der kan verificere den beregning?

Ja, det er lige knap 260kWh når man får 2.3kr igen. Forbruget er afhængig af bil, Model 3 har nok et forbrug på ca. 170Wh/km med noget ladetab, men der er årstidvariationer osv. så 260kWh/0.17kWh/km =  1530km om måneden. For Model S og X er det måske kun 1100km om måneden før breakeven.

Så er her nogle der skifter elleverandør ofte og får en lille bonus op til 50øre per km kørt, det giver lidt cash back så break-even rammer ca. 200kWh, men det er lidt bøvlet osv.

Så er der jo også adgang til deres ladenetværk, hvis man kan bruge CCS ladning i stedet for Teslas superladere hjælper det jo også lidt på regnskabet.

Største problem er nok om elafgiftrefusionen fortsætter mere end året ud, det tror jeg nok den gør, men det er jo ikke sikkert og så kan der komme anden prissammensætning af EOn produktet, som lavere pris tilbage for kWh, højere abonnement pris, ændring i statsafgifter.

Oprettelsesgebyreret skal jo også afskrives på en eller anden måde, og hvis ordningen kun fortsætter 2 år. Får man lov at beholde boksen? Man får jo nok lov til at beholde bryder, ledning og hpfi fordi det er for bøvlet at tage ned.

PatrickW
PatrickW Jan 11
Så hvis man vælger clever all inclusive og har rabat i el afgift pga elvarme så bliver det billigere jo mere man kører.

Så tænker man kun rent økonomisk handler det bare om at være et svin med energien
canel
canel Jan 11

Citat fra PatrickW  Så tænker man kun rent økonomisk handler det bare om at være et svin med energien

hvis du ikke får noget ud af det, har det jo ingen værdi.
fx fuld varme på kabine for nedrullede vinduer! 

tag68
tag68 Jan 11
Talte med E.O.N for et pr dage siden, vedr. Refusion, hvis jeg fik installeret all inclusive til ca. 8000kr, så kunne jeg risikere at regeringen fjerner refusionen til næste år, og jeg vil så stå med en dyr lade løsning i 2020, syntes det er lidt et lotteri
Forummets indlæg er redigeret af tag68 Jan 11
mbk
mbk Jan 11

@tag68

Netop. Samtidigt har nuværende regering tidligere prøvet på at reducere elafgiften, men der sker ikke voldsomt meget på den front pt.

https://www.danskenergi.dk/nyheder/lilleholt-elafgiften-er-stopklods

https://www.facebook.com/lilleholt/posts/elafgiften-skal-fjernes-hvis-vi-kan-finde-pengene-til-det-om-f%C3%A5-%C3%A5r-vil-ca-70-pct/1699345963702676/

Jeg tror nok at ordningen bliver forlænget et år eller to mere, men regnskabet kan ændre sig hurtigt, så selvom deres oprettelsespris egenligt er fair, da det inkluderer en elektriker, så er det bare lidt usikkert hvor længe der går før ordningen ændres.

webercarbmann
webercarbmann Jan 11
Quote from tag68 Talte med E.O.N for et pr dage siden, vedr. Refusion, hvis jeg fik installeret all inclusive til ca. 8000kr, så kunne jeg risikere at regeringen fjerner refusionen til næste år, og jeg vil så med en dyr lade løsning i 2020, syntes det er lidt et lotteri

Ja og det er helt uantageligt at der endnu ikke er styr på det fra statens side. Der kommer nok ikke en afklaring før efter valget.  

loeweman
loeweman Jan 11

Lige netop på grund af usikkerhed om refusion fra 2020 har jeg besluttet at få en lejeboks fra evbiler. For 75 kr om måneden lejer man boksen i min. 6 måneder og får godt 1 kr. pr. Kwh i refusion - aflæsning og refuysion sker automatisk. Hvis afgiftsrefusionen fortsætter efter 2019, er det godt, og så begynder det at kan betale sig. Ellers kan man købe boksen (fratrukket oprettelsesgebyr og depositum), og man kan køre videre med samme boks. Ikke noget med at skulle levere den tilbage, som man f.eks skal til E.ON, og til at bekoste installation af en anden.

En anden grund til at lej/købe netop boksen fra evbiler, selvom den er lidt dyr, er, at den kan låses, så andre ikke kan "stjæle" strøm fra den. Man bruger nøglebrik til at låse den op.

Vi kører ca. 20.000 km om året, så Clever og E.ON er ude af billedet - især med usikkerheden om afgiftsrefusion efter 2019.

SQLCPH
SQLCPH Jan 11
Citat fra loeweman

Vi kører ca. 20.000 km om året, så Clever og E.ON er ude af billedet - især med usikkerheden om afgiftsrefusion efter 2019.

Hvordan kommer du frem til +20.000 km før end Eon all inclusive er et bedre tilbud?

mbk
mbk Jan 11

@webercarbman

Men du skal stadig betale 4500 i oprettelse og 2500 i depositum ikke? 

voersaa
voersaa Jan 12

Det er netop refusionsforlængelsen som gør at jeg har svært ved at bestemme mig for en løsning. Fra politiskhold bør man skabe et grundlag som befolkningen kan regne med. Det har trods alt en ganske stor påvirkning på de flestes økonomi. Nu går jeg og håber på et hurtigt valg så der kan komme lidt mere ro på tingene og forhåbentligt en mere konsistent tilgang til elbiler. 

Forummets indlæg er redigeret af voersaa Jan 12
Johannelund
Johannelund Jan 12
Er ens ejendom oprettet i BBR med elvarme/jordvarme er bør E.on fravælges som hjemmelader pga nedsat refusion.
Har man solceller bør E.on ligeledes fravælges pga nedsat refusion.
Er E.on fravalgt pga. Ovenstående og man har en elbil som med stort hjemmelader behov er CLEVER en oplagt løsning.
Hvis man vil lade mange gange hjemme, er en ladebox oplagt pga fast monteret ladekabel.
Hvis man vil køber en Tesla til rigtig mange penge, Bør de 10000 til hjemmeladebox indgå i ens budget.
Har man elvarme eller jordvarme, og har en Tesla der holder meget i garagen, dvs den skal ikke oplades ret tit, og man er villig til at besværet med det løse kabel, får man jo en afgiftrefusion fordi man har elvarme.
Refusionen bliver nok kun reguleret i forhold til de afgifter der er pålagt de almindelige forbruger,
Dvs. Hvis din refusion nedsættes, er din elregning fra din el-leverandør faldet tilsvarende pr. KWh
MOS
MOS Jan 12

@ voersaa

Mit gæt er, at afgiftsrefusionen sandsynligvis fortsætter. Ordningen er blevet forlænget flere gange før. Der er ikke rigtigt nogen gode argumenter for at indføre afgifter på el til elbiler. At ændre på afgiftsfritagelsen for el til elbiler kunne evt. komme på tale, hvis hele elafgiftsmodellen blev ændret grundlæggende, hvilket vil være mere logisk og enkelt. Så det tror jeg ikke kommer til at ske ;-) I givet fald vil el til elbiler så nok fortsat være afgiftsfri.

Til gengæld tror jeg ikke på et hurtigt valg. Lars Uløkke sidder på magten og er interesseret i at blive siddende længst muligt. Hans nytårstale virkede heller ikke som en valgtale, så valget kommer nok først d. 17. juni eller kort tid før. Der vil nok skulle nogle overraskende gode meningsmålinger til, for at han trykker på knappen i utide. Eller et sammenbrud i regeringssamarbejdet, hvilket heller ikke er aktuelt.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 12
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 »