Loading...
dk

Jyllands posten: Kun store investeringer eller ny teknologi kan sikre elbiler | Tesla Forum

jramskov
jramskov Jan 21 '19

"Det vil kræve store investeringer eller endnu ukendt teknologi for at følge med elbilernes indtog i Aarhus, siger klimachef.

...

Men nogle steder i kommunen kan kablerne faktisk ikke trække en elbil, og problemet opstår, hvis der kommer mere end et par elbiler på en villavej."

Så skulle de dælme komme i gang med at upgradere nettet...

Link: https://jyllands-posten.dk/aarhus/ECE11123586/kun-store-investeringer-eller-ny-teknologi-kan-sikre-elbiler/

Bianco
Bianco Jan 21 '19

Det er tydeligvis rent FUD uden fakta. I UK lavede de en fremskrivning at hvis alle motorkøretøjer skifter til el over 10 år, så skal der bruges 20% mere el - dvs. elproduktion og elnet skal udvise med 2% per år...

Og så skal vi lige huske at elnettet ikke bryder sammen hver dag kl. 17.30 når 2 mill. komfurer laver aftensmad. Mon ikke det så kan lade sig gøre at oplade 2 mill. biler fra kl. 24 til 06?

migselv
migselv Jan 22 '19

Jeg synes det er meget kritisk at de truende investeringer bliver tørret af på forbrugerne via højere priser.

Som der nævnes er det elselskabernes ansvar at stille infrastrukturen og kapaciteten til rådighed samt vedligeholde det. Allerede i dag er der indberegnet en vis margen i prisen så det giver en forretning for selskabet. Der er allerede indberegnet udgifter for vedligeholdelse, fornyelse og udbygning af nettet.

Plus, et potentielt merforbrug vil jo også betyde flere indtægter for forsyningsselskaberne.

En alternativ løsning på "problemet" kunne jo være at subventionere boligejere for at sætte solceller samt lokal batteristorage op. Dette kunne give en væsentlig reduktion af belastningen af de "problematiske" villaveje.

Som Bianco skrev lyder det som en god omgang FUD (uha, det kan ikke lade sig gøre i dag og det bliver meget dyrt, og vi kommer til at betale).

selsoe
selsoe Jan 22 '19

Hvis det virkelig er et problem med kapaciteten, var det måske en god investering at give tilskud til solceller/batterier som du siger. Så slog man også to fluer med et smæk og fik noget vedvarende energi oven i hatten.

jramskov
jramskov Jan 22 '19
Citat fra migselv

Jeg synes det er meget kritisk at de truende investeringer bliver tørret af på forbrugerne via højere priser.

Tjoe...men det er os forbrugere/kunder der ejer de 2 selskaber nævnt i artiklen.

Metguy2000
Metguy2000 Jan 22 '19

Jeg kan huske at have læst at Oliedestillerierne i UK er de største strømaftagere, og deres forbrug falder vel efterhånden som benzin og diesel forbruget bliver erstattet. Er der nogen der ved vor mange kwh der går til at destillere 1 l benzin eller diesel?

Den med elkomfurerne er en god sammenligning som alle kan relatere til.

Citat fra Bianco

Det er tydeligvis rent FUD uden fakta. I UK lavede de en fremskrivning at hvis alle motorkøretøjer skifter til el over 10 år, så skal der bruges 20% mere el - dvs. elproduktion og elnet skal udvise med 2% per år...

Og så skal vi lige huske at elnettet ikke bryder sammen hver dag kl. 17.30 når 2 mill. komfurer laver aftensmad. Mon ikke det så kan lade sig gøre at oplade 2 mill. biler fra kl. 24 til 06?

SuneH
SuneH Jan 22 '19
Citat fra Metguy2000

Jeg kan huske at have læst at Oliedestillerierne i UK er de største strømaftagere, og deres forbrug falder vel efterhånden som benzin og diesel forbruget bliver erstattet. Er der nogen der ved vor mange kwh der går til at destillere 1 l benzin eller diesel?

Mener at have læst (flere gange), at det koster 1 kWh at fremstille 1 ltr benzin. Men hvor mange ltr benzin der fremstilles på raffinaderierne i DK ved jeg ikke.  

bleze
bleze Jan 22 '19

Prisen på solceller og batterier falder drastisk. Så selv hvis der var et problem med elnettet, så bliver det løst af sig selv. Elnettet vil i fremtiden få mindre og mindre betydning. Jeg ser også at naturgasnettet bliver overflødig i fremtiden. Rent vand kunne også laves lokalt i princippet.

KimT
KimT Jan 22 '19

Tror ikke det er helt let at gøre op. Kik på miljøredegørelsen fra Shell i Fredericia s. 20: https://s00.static-shell.com/content/dam/royaldutchshell/documents/corporate/shell-refinery-fredericia-environmental-report-2015.pdf

De har et strømforbrug på 105GWh, men de har produceret 152GWh. Og de producere også en hel del fjernvarme. Og benzin er åbenbart kun en lille del af produktionen