Loading...
dk

Earnings call i dag | Tesla Forum

SuneH
SuneH Jan 30 '19

Jeg mener det er i dag, d. 30. januar, at Tesla fremlægger Q4 resultater efter børsen er lukket. Det bliver spændende om de har fastholdt et overskud, som de jo havde i Q3.

Aktien ser ikke for godt ud for tiden efter den faldt til kurs 290$ efter nyheden om at de reducerer antal ansatte med 7% og sætter prisen ned på S og X. De er så sat yderligere ned efterfølgende.

Nu hvor det ikke længere er topmodellerne af Model 3 der sælges i Nordamerika og de skal til at leve af de billigere versioner (mid-range og på sigt Standard range), kan jeg godt blive lidt nervøs for om de kan få det til at løbe rundt. En ting er at sælge biler til 800.000 og tjene på dem, en anden at skulle sælge til 350.000 for næsten samme produkt... Så er faktisk mere i tvivl om deres potentiale end jeg har været længe.

Hvad er jeres vurdering? 

P85DK
P85DK Jan 30 '19

Der vil være nogle som bare mener at du ikke forstår den hemmelige kode og ikke forstår virksomheden.

Jeg tror du har fat i noget af det rigtige, det er ved at blive hverdag for Tesla og det kræver at virksomheden modnes. Om de ligefrem er truet på livet eller ej, det får vi mere indsigt i i aften.

https://electrek.co/2019/01/30/tesla-tsla-q4-earnings/

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jan 30 '19
mbk
mbk Jan 30 '19

@SuneH

For brugeren er det måske næsten samme produkt, men de har skåret 400kg og lavet mange optimeringer der gør den væsentligt billigere at producere, samtidigt er styktallet meget højere, jeg tror nok det skal gå fint, selvom det måske er lidt tight med cash lige pt.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 30 '19
Bianco
Bianco Jan 30 '19

Så længe model 3 har færre dele, færre samle-processer og billigere batteri end konkurrenterne, så kan det vel ikke gå helt galt.

MOS
MOS Jan 30 '19

Det kan være, der kommer en overraskelse mht. green credits (eller hvad de nu hedder), som de har solgt i Q4. De solgte vist nok ikke så mange i Q3, så de må have gemt en del, som de måske så har fyret af i Q4 til at booste indtjeningen.

mbk
mbk Jan 30 '19

De hamstrede nogle biler fra Q2>Q3 for ikke at gå over 200.000 leverede biler i USA i Q2, så væksten fra Q3>Q4 ser nok ikke så gode ud som de er. Men der er sikkert et slowdown i salg af S&X da de dropper 75kWh og effektivt sætter prisen ret meget ned på 100kWh.

PeterE
PeterE Jan 30 '19
Det mest interessante bliver vel deres forventninger til leverancer og til indtjeningen. Med Model 3 rykker Tesla ned i et segment hvor der er flere spillere, hårdere konkurrence og sjovt nok også større krav fra kunderne. Det bliver vind eller forsvind ift at kunne overleve i det marked.
jramskov
jramskov Jan 31 '19

De landede et overskud mere, dog mindre end sidst.

De forventer at producere 10.000/måneden i slutningen af året. 7.000 i USA og 3.000 på den nye fabrik i Kina.

mbk
mbk Jan 31 '19

@jramskov

Om ugen :)

Det ser ud til at de har fyret natholdet på S&X, så der går produktionen nok lidt ned.

Kina når nok ikke i drift i år, men måske næste år med 3&Y. Jeg tænker at holde fast, hvis Q1 og Q2 også giver et lille overskud bliver de formenligt optaget i S&P 500 indexet, ikke at det rykker helt vildt men gør aktien mere stabil.

Teslas produktion skal vokse en faktor 10x for at komme på Top 10, men deres aktie værdi er allerede deroppe.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 31 '19
P85DK
P85DK Jan 31 '19

S&P 500 gør ikke nødvendigvis aktien mere stabil, men det vil gøre den mere likvid og det kan give et løft da der vil være institutionelle investorer som 'skal' have den i deres portefølje af S&P 500 aktier.

Aftermarket trading viser dog p.t. et fald på ca. 5%

mbk
mbk Jan 31 '19

@P85DK

Efter en stigning på ca. samme størrelse på dagen.

P85DK
P85DK Jan 31 '19

Ja, men det centrale er at stigningen sker før tallene er kendt og faldet efter :-)

mbk
mbk Jan 31 '19

Lad os se, jeg synes ofte at post/pre ikke har så meget med næste dag at gøre.

P85DK
P85DK Jan 31 '19

Ser ud til at rette sig lidt

mbk
mbk Feb 1 '19

Jeg synes det er ærgerligt at Tesla bliver nødt til at sætte væksten så meget ned pga. shorting af aktien. Hvis de havde fået lov til at låne endnu mere kunne de bringe produkter på markedet hurtigere, starte europæisk fabrik osv. men nu bliver de nødt til at køre med overskud fordi FUD artikler virker så godt. Jeg er sikker på der ikke behager Elon, men han kan ikke få tvivlen til at forsvinde ved at tweete, så nu må det bare køre i et lavere gear. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Feb 1 '19
jramskov
jramskov Feb 1 '19

Så vidt jeg har forstået bruger de fortsat en hel del penge på bla. R&D, men grundlæggende synes jeg det er fornuftigt at de nu begynder at sætte "tæring efter næring". Ikke at de skal levere kæmpe overskud, men i det mindste ikke have kæmpe underskud hvert kvartal vil være fint.

mbk
mbk Feb 1 '19

@jramskov 

Nu skal de selv tjene til deres R&D og udbygninger, det tager helt vildt fra den vækst de kunne have og de kan ikke udnytte det forspring de har på samme måde. Kedeligt. Det kunne være sjovt hvis de havde ubegrænset midler, så kunne Musk ændre verden meget hurtigere. 

SuneH
SuneH Mar 7 '19

Så fik de lanceret den lovede 35.000 USD Model 3 og sænket priserne på S og X. Der er lovet unveil af Model Y om 7 dage OG de har lige unveilet SuperCharger V3 med op til 250 kW charge rate.

ALLIGEVEL er aktien nede i kurs 276 USD her til morgen - hvad filan sker der?

Det virker jo på mig som et selskab med god fremdrift, Elon leverer hvad han lover og bilerne bliver revet væk. Hvorfor er kursen så lav?

mbk
mbk Mar 7 '19

@SuneH

Det er da klart, de har sænket bilerernes pris med deres dækningsgrad, det var da meget stærkere hvis de slet ikke behøvede lancerere den 35.000 USD, fordi efterspørgslen var så høj, at de ikke fik lavet andet end performance modellerne. Det er et tegn på at efterspørgslen ikke er så vild og umættet som bulls mener. Jeg solgte selv mine TSLA for nogle uger siden, hovedsageligt fordi at det var tydeligt at de har en del logistik/skalerings problemer.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Mar 7 '19
MikaelH
MikaelH Mar 7 '19

Fordi prisnedsættelserne kommer samtidigt med lukning af butikker. Hvilket er en modsat strategi af en tidligere udmelding. Tidligere har de talt om at åbne flere butikker. Det får nogle store investorer til at frygte at de ikke har en fuldstændig klar strategi.

Jeg tror bare ikke at markederne er klar til en så anderledes styret virksomhed i denne størrelse. Der er sjældent langt fra ord til handling os Elon, og derfor ser man nogle ret store kursskifte efterhånden som han bliver klogere. Det kan nok godt gøre markederne nervøse.

Samtidigt bliver der lanceret rigtig mange konkurrenter til Tesla på nuværende tidspunkt. Så der kan nok også være en skepsis omkring de kan holde vækstraterne, når konkurrenterne først begynder masseproduktion. 

Personligt mener jeg dog at Telsa tilbyder et produkt som skiller sig ud fra mængden, og som er mere tiltalende for de kommende generationer. Så længe de fastholder det overtag, så er jeg ikke bekymret for Tesla. Men efterhånden som de andre store spillere begynder at tilbyde OTA, ladenetværk osv, så kræver det at Tesla opper sig på de områder de pt. har problemer med (quality control, manglende kommunikation under salg, pressede service centre etc.). Jeg tror dog at Tesla har lettere ved at fixe de problemer, end de andre har ved at omstille sig.

Sider: 1 2 »