Loading...
dk

Earnings call i dag | Tesla Forum

mbk
mbk Mar 7 '19

Problemet ved prisnedsættelserne er at de fortæller at Tesla måske ikke kan finansiere egen vækst, at de enten skal vækste langsommere eller de skal have en kapital indsprøjtning, måske ved gæld eller udstede aktier som udvander værdien af de nuværende.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Mar 7 '19
KimT
KimT Mar 7 '19
Citat fra MikaelH

.....Samtidigt bliver der lanceret rigtig mange konkurrenter til Tesla på nuværende tidspunkt. 

Hvor er de konkurrenter ? Vi har stadig til gode at se biler der er bygget på EV platform med 3 faset opladning. Det er modificerede ICE. (på nær Audi, men hvornår kan de levere). Tesla har stadig et forspring. Bare se sidste sammenligning mellem X, i Pace og Audi. Audi har et forbrug der er 23% større, i Pace endnu større. Og hvor skal batterierne komme fra til masseproduktion. Tænk på hvor mange år Tesla har brugt på at bygge deres fabrik.

Resten er stadig div konceptbiler som kan levers fra '21 - måske.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Mar 7 '19
jramskov
jramskov Mar 7 '19

En ny fabrik kan åbenbart hurtigt bygges - de påstår nu at Gigafactory 3, den i Kina, måske er klar til maj:

https://www.teslarati.com/tesla-gigafactory-3-china-completion-update-shanghai-official/

Tvivler dog på det betyder at de er klar til at producere biler på det tidspunkt :)

MikaelH
MikaelH Mar 7 '19

@KimT

Vi er enige. Der er intet på nuværende tidspunkt som reelt kan konkurrere mod Tesla. Men det er på vej inden for få år. 

VW er på vej med deres ID Neo eller hvad den nu hedder. Seat har også lige annonceret en ren elbil på samme platform. Audi også lige præsenteret conceptet på Q4. Alle disse bliver kommer på markedet i 2020-2021, så i 2022-2023 vil de nok være oppe i gear i forhold til produktionen. Det er trods alt kun om 3-5år. 

mbk
mbk Mar 7 '19

Jeg ser ingen konkurrenter i nær fremtid, men der er stadig mange der gerne vil have en elbil som ikke er en Tesla, fordi de simpelthen ikke bryder sig om noget der er så anderledes eller ikke synes om nogle af kompromierne Tesla har lavet.

Anyways, historien om at vi alle skifter til elbil indenfor et par år er fis, der bliver ikke lavet nok batterier, men det kan sagtens blive de biler med størst margin, men det ser ikke ud til at være meget margin til Tesla efter deres prisnedsættelser.

P85DK
P85DK Mar 7 '19

@MichaelH - el concept biler har vist sig at være totalt fatamorgana, desværre.

VW taler meget, men kommer ikke rigtigt med noget og jeg kender flere diehard Audi fans med e-tron bestillinger som har afbestilt fordi de ikke tror på at de har styr på det endnu. Det er stadig en meget stor ukendt faktor hvornår de europæiske bilmærker kommer med noget der rent faktisk virker bare tilnærmelsesvis som fx Tesla, og det er bekymrende.

Jaguar I-Pace hyldes af alle andre end forbrugerne ...

mbk
mbk Mar 7 '19

Der er ingen tvivl om at Tesla har et teknologisk forspring. Der er også masser af historik der fortæller at dem der kommer først får store dele af markedet, som iPhone historien osv, men om det er tilfældet med Tesla og elbiler er ikke helt sikkert.

- Det er ikke sikkert at produktet kan levere tilstrækkeligt overskud

- Det er ikke givet at Tesla har lavere produktionsomkostninger end konkurrenterne der vil komme

Tesla har lige sat prisen ned på deres produkt, som gør første lidt usikkert. Tesla producerer i USA og har så vidt jeg har læst flere produktionsarbejdere per bil produceret end gennemsnittet i branchen, det taler imod Elon snak om "the machine that makes the machine" og snak om lights-out fabrikker hvor robotterne bevæger sig hurtigere end man kan se med øjet osv. osv. Ambitionerne er der, men det er jo ikke det samme som at det bare kommer til at ske.

SuneH
SuneH Mar 7 '19

Jeg tror at VW og de andre får svært ved at skaffe batterier i tilstrækkeligt store mængder til at komme op i egentlg volumenproduktion. Globalt er markedet for batterier ved at eksplodere, både til biler men også til grid storage, hus-storage mm. Så der mener jeg Tesla igen er foran med deres egen batterifabrik.

Hvad nytter det at VW eller Audis samlekvalitet er bedre, hvis de fx kun kan producere 50.000 biler/år mens Tesla i slut 2019 producerer 10.000 Model 3 om UGEN +  S og X.

mbk
mbk Mar 7 '19

@SuneH

Ikke uenig og det er et es i ærmet, det betyder dog stadig ikke at de kan tjene penge på produktet eller forbrugeren vil betale merprisen i forhold til ICE.

Nu spiller jeg lige djævlens advokat i denne tråd, jeg har jo selv købt og tror på produktet og Teslas fremtid osv. men man kommer ikke udenom at nuværende kurs allerede går ud fra at det kommer til at gå Tesla rigtig godt.

PeterE
PeterE Mar 7 '19
Citat fra mbk

@SuneH

Ikke uenig og det er et es i ærmet, det betyder dog stadig ikke at de kan tjene penge på produktet eller forbrugeren vil betale merprisen i forhold til ICE.

Nu spiller jeg lige djævlens advokat i denne tråd, jeg har jo selv købt og tror på produktet og Teslas fremtid osv. men man kommer ikke udenom at nuværende kurs allerede går ud fra at det kommer til at gå Tesla rigtig godt.

Nu er jeg jo ikke markedsanalytiker, dem er der vist kun et par stykker af herinde, men markedet har da taget virkeligt dårligt imod de nye priser og kursen er faldet den sidste uge, den er faldet den sidste måned, den er faldet det sidste kvartal og den er faldet det sidste år. Fortæl mig lige igen hvordan du kan læse det positivt? 

Tag ikke fejl, jeg er fan - og bestiller ny S de her dage, men du taler imod markedet.

mbk
mbk Mar 7 '19

@PeterE 

Du misforstår mig, prøv at læse mere end det sidste indlæg alene. 

PeterE
PeterE Mar 7 '19
@mbk, jeg læser da før jeg skriver - derfor det undrede mig at du skrev ‘nuværende kurs allerede går ud fra at det kommer til at gå Tesla rigtig godt.’ og det har jeg svært ved at få til at hænge sammen. Så er vi muligvis lige enige og lige bekymrede.
mbk
mbk Mar 7 '19

Selv ved nuværende kurs er den rigtig positiv overfor Teslas fremtid, selvom den har været knap 40% højere. 

MikaelH
MikaelH Mar 7 '19

Teslas totale markedsværdi ligger jo højere end mange af  de andre store spillere (VW, Ford, GM etc.), så på den måde afspejler kursen allerede at man har store forventninger til Tesla. 

Teslas omsætning og indtjening kan jo slet ikke sammenlignes med disse store spillere.

mbk
mbk Mar 7 '19

@MikaelH 

Præcis

P85DK
P85DK Mar 7 '19

Teslas markedsværdi er udelukkende baseret på fremtidige forventninger og den faldende kurs over det seneste år kan meget vel have noget at gøre med at nogle investorer henter gevinster hjem, da Tesla nu har bevæget sig fra at være barn til at blive en teenager og forventningerne bliver lidt mere realistiske.

Elon er på godt og ondt den drivende faktor for kursen på TSLA. Visioner og ambitioner er vilde og medrivende, mens realitetssansen nogle gange kan få Riskjær til at ligne en Mogens Lykketoft efterlilgning.

Elon har vist at han kan få tingene igennem, men investorerne har nu også et bedre billede af omkostningerne for at få tingene igennem, samt hvor tæt på kanten han altid kører og at tingene tager længere tid end hvad Elon siger.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Mar 7 '19
Sider: « 1 2