Loading...
dk

Supercharger med CCS | Tesla Forum

mbk
mbk Feb 9

@MikaelH 

De kurver jeg har set på e-tron er altså ikke så imponerende, den rammer 155kW, men er længe om at stige der til.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Feb 9
MikaelH
MikaelH Feb 9

Vi skal lige huske at sammenligne æbler med æbler. Kan se at minimum den ene graf er ved -1,5c, og ved disse temperaturer på batteriet lader også Telsaer langsomt.

mbk
mbk Feb 9

@MikaelH ikke uenig, men der er da vist ikke meget varmere i disse dage hvor de første Model 3 lader.

Desuden er ladeeffekt kun den ene side af ligningen, den anden er hvor effektivt bilen er i drift, samlet er jeg sikker på at Model 3 er væsentligt mere smidig på langtur end e-tron, grundet det høje forbrug på e-tron. I nogle godkendelses papirer står fra USA står der at Model 3 skulle peake med 180kW ladeeffekt, problemet er bare at finde en lader der kan levere det. Det er selvfølgelig også kun kortvarigt den vil ramme denne ladeeffekt, så det gør ikke ladetiden meget kortere.

MikaelH
MikaelH Feb 9

Det rigtig nok at Teslaen i princippet lader flere km/t, da bilen er mere effektiv end e-tron. Men Teslaen kunne være endnu bedre hvis det var muligt at lade med 125kW helt til 80% SOC. Det er trods alt en 25% forbedring. 

Men lad os nu se hvad der sker når planerne for Supercharger V3 bliver præsenteret. Forhåbentligt er alle Model 3 allerede klar til at modtage noget mere strøm.

mbk
mbk Feb 9

@MikaelH 

Som sagt skulle den kunne gå til 180kW, men det er jo kun når den er begrænset i dag at det ville hjælpe. Jeg synes nu Model 3 klarer SuC rigtig flot og regner ikke med at det bliver et praktisk problem på langfart. En anden detalje er at batteriet i E-tron er større, så i Kw/KWh er de 126kW/75kWh allerede mere end 155kW/95kWh, så det er ikke fordi Audi har et teknologi forspring, en S/X 100D kan sikkert lade med det samme eller mere end en e-tron på samme stander, når der kommer en CCS adaptor. 

MikaelH
MikaelH Feb 10

Peak effekt sammenlignet med batteristørrelse er så godt som identisk på Audi og Model 3.
Hvis man sammenligner opladning ved optimal temperatur, så ser tallene sådan her ud:

Audien holde ca. 150kW helt til 80% SOC, mens den slutter på ca. 33% af maks effekt ved 100% SOC. En opladning fra 10% til 80% tager derfor ca. 30min. (har antaget et gennemsnit på 140kW)

Model 3 derimod kan kun holde maks effekten til ca. 50% SOC hvorefter den falder til under 20% af maks effekt ved 100% SOC. En opladning fra 10% til 80% tager derfor ca. 45min. Eller 50% længere tid end E-tron.
Kunne Model 3 fastholde de 125kW helt til 80%, så ville den kunne lade på ca. 25min. Det er en kæmpe forskel.

Om Audi har styr på konsekvenserne på langt sigt er så en anden sag. Her stoler jeg mere på Tesla.

mbk
mbk Feb 10

@MikaelH

kWh/kg og USD/kg ville være mere spændende parametre at sammenligne, e-Tron er jo en tung klods på 2700kg.

Fra flg. kilde tager 10%(6min) til 80%(44min) 38 min og ikke 45 og den tid ville være lavere hvis laderen kunne levere mere strøm.

https://www.youtube.com/watch?v=VABvS9zfuiI

mbk
mbk Feb 10

@MikaelH

Umiddelbart får jeg også e-Tron opladning fra 10% - 80% til 28min

Herfra:

https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/360000815988-Charging-with-an-Audi-e-tron

Kapacitet 95kWh

Ladegennemsnit 145kW

Ladetid (0.8 - 0.1) * 95 kWh / 145 kW = 0,459 h ~ 28 min

MOS
MOS Feb 10

Det er interessante er vel ikke, hvor mange kW, den kan lade med. Det siger kun noget om, hvor mange penge man kommer til at betale for opladning på hvor kort tid.

I praksis betyder det noget, hvor lang tid, det vil tage at lade nok til at komme hen til næste ladestop, f.eks. 200 km kørsel. Her vil Model 3 være klart hurtigere end Étron (pardon my french) af den simple grund, at M3 bruger langt mindre energi på at køre samme distance og derfor skal lade færre kWh og også færre % på batteriet.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Feb 10
MikaelH
MikaelH Feb 10

Der er ingen tvivl om at Model 3 er hurtigere på en lang tur. Men det skyldes udelukkende at Etron er en meget større bil, med højere vægt, større front areal, højere Cd værdi og mindre effektiv motor.

Det interessante er, at batteriet er i stand til at lade en del hurtigere end Model 3, fordi den lader med høj hastighed i længere tid.

Det er forhåbentligt et punkt som Tesla er i stand til at forbedre med en software update. 

mbk
mbk Feb 10

@MikaelH

Når batteriet trapper ned er det sikkert constant voltage delen af opladnings fasen og der er ikke så meget at gøre end at vente. Det forbedres med et større batteri, f. Eks ved at sætte en mindre name plate på end det fysiske batteri, såsom at kalde et 110kWh 95kWh så kan du sikker tlade med fuld knald til 80%. Jeg ser ikke eTron kan noget specielt andet end at den har et større batteri. Kurven ved - 1.5C synes jeg er lidt bekymrende, kunne være spændende med en sammenligning med S/X 100kWh når de får en CCS adaptor. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Feb 10
jramskov
jramskov Feb 10
Citat fra mbk

@jramskov 

Stadig 50kW ved 75% er da meget flot. Ser ud til at man kan lade ca. 5-75% med et snit på 100kW, som tilføjer lige over 50kWh på en halv time, som så giver ca 280km ved 180Wh/km. Ser ud til at man så ca. kan køre 2timer for hver 30min opladning, det er IMHO helt godt.

Havde nok bare håbet på den klarede det lidt bedre, baseret på de grafer jeg har set for E-tron og med tanke på SC ver. 3. Men for 99% tiden vil det ikke betyde noget for os, for der vil vi lade hjemme :)

mbk
mbk Feb 11

@jramskov 

Jeg forstår nok ikke helt problemet. Du kører de første 3 timer hjemme fra, lader 35 min og kører to timer mere, så har du en ny pause af 35 min, når du skal spise er pausen sikkert længere og du kan kan køre 3 timer efter en times opladning, jeg tog tid da vi har på en 900km køretur, vi holdte altid længere pause end minimum ladetid alligevel. 

SuneH
SuneH Feb 11

I min 70S har jeg beregnet ret præcist 2 timers ladetid på vores tur til Østrig i næste uge. Afgang Roskilde/Jyllinge 100% med 155 km til Gedser og derfra med færge til Rostock. Derfra 144 km til Hertzsprung SuC. Det er længste stræk, i alt 299 km med langt det meste motorvej, og det skal køres med blød speederfod for at lykkes. Ved nødsituation kan jeg stoppe ind ved Nørre Alslev, men det er ikke optimalt at skulle klat-lade ved 60% SoC.

Efter Hertzsprung har vi så 4 ladestop yderligere a 18 - 25 min. inden vi kommer til vores hotel lige nord for Munchen. Der overnatter vi og lader på type2 igennem natten.

Næste morgen er bilen på 100% og der er ca. 230 km til Wagrain, som jeg regner med at køre i ét stræk. Der er opladningsmulighed på vores hotel i Wagrain.

Når jeg fortæller mine kolleger, at vi kører til Østrig i elbil og beregner mindre end 2 timers ladetid samlet, ser de noget overraskede ud. I en fossilbil med et par unger + spisepauser, kan det ikke gøre ret meget hurtigere. Men måske kan de køre hurtigere på udvalgte stræk. Og det er også "snyd" at vi lader mens vi sover.

jramskov
jramskov Feb 11

@mbk Jeg ser det heller ikke som et problem, forventer som sagt at vi lader næsten udelukkende derhjemme. Men "mere vil have mere" og jeg ville da ikke takke nej til højere ladehastighed :)

@SuneH: Det lyder ganske fint og bestemt ikke voldsomt meget tid brugt på at lade op. God tur.

mbk
mbk Feb 11

@SuneH

Rent snyd ville være hvis I kunne lade på færgen.

Kiefer
Kiefer Feb 12

SuneH: Vi kører normalt ikke på ferie om vinteren, men vores erfaring er at man kører i snit 100km/t når hele rejsen med pause og alt er regnet med, og det har vi så lært, at det er uanset om man kører i en fossilbil eller i en el-bil...

/Martin

Nikolaj
Nikolaj Feb 12

Vi har lige været på skiferie i Idrefjäll i Nordsverige. Jeg blev lidt overrasket over forbruget ved lave temperaturer. De sidste 198 km ml. supercharger og hotel brugte den hele 240 wh/km ved landevejshastighed mellem ml. 70 og 90 km/t, og temperatur på  -8 grader. Jeg havde heldigvis ladet til 76%, og havde 3% tilbage til sidst. Så vær ikke alt for fedtet, når i supercharger i kolde temperaturer.

Den samlede rejsetid passede i øvrigt perfekt med EV Trip Planner.

jens2
jens2 Feb 14

Hej Nikolaj

Husk at sætte varmeblæseren ned i tempo ellers kan den hurtigt bruge en masse strøm, når det er rigtigt koldt, pga stor luftmængde som skal varmes op fra feks ´-15 til +30 grader

PeterE
PeterE Feb 14

'Range mode' er de dovnes valg, og justerer selv blæseren - til et niveau der er til at leve med, og så kommer man bare lidt længere.

Sider: « 1 2 3 »