Loading...
dk

Installation af oplader | Tesla Forum

H
H Feb 18 '19
Hej alle,<br />
<br />
Skal laderen have et seperat hpfi relæ eller kan den bruge husets hpfi relæ?<br />
<br />
Synes manualen er tvetydig i denne sammenhæng og jeg talte med og de kunne ikke umiddelbart svare herpå.
Forummets indlæg er redigeret af H Feb 18 '19
PeterE
PeterE Feb 18 '19

Ladeboksen skal ikke have sit eget hpfi relæ, den skal have sin egen sikringsgruppe på din el-tavle. 

ElPeter
ElPeter Feb 18 '19

Jeg mener jeg fik anbefalet separate hpfi vistnok for at laderen ikke trækker resten af huset med ned. Det var i hvert fald hvad jeg fik lavet. Den fik (selvfølgelig) også sin egen gruppe. Der har nu aldrig været problemer.

Forummets indlæg er redigeret af ElPeter Feb 18 '19
Nikolaj
Nikolaj Feb 18 '19

Vores ladeboks deler en 3 faset 16 ampere gruppe, med vores vaskemaskine samt vores 2 køkkenovne. 

For at undgå at relæet slår fra, så lader jeg fortrinsvist om natten.

Fordelen ved denne løsning, er at sikringen ude i vejen aldrig har slået fra, da vi ikke har oversteget vores samlede begrænsning på 3x25A. 

KimT
KimT Feb 18 '19

Få lavet en seperat gruppe til den Nikolaj. Det går fint 99% af tiden. Men på et eller andet tidspunkt bliver bilen sat til at lade samtidig med at vaskemaskinen og tørretumbleren kører.

H
H Feb 18 '19
Ok har lige fået lavet en seperat gruppe men ikke seperat hpfi relæ. Så det lyder ikke helt forkert som jeg læser det.
Nikolaj
Nikolaj Feb 18 '19

Ja, det har jeg prøvet en del gange over årene. Derfor lader den default kl. 01 om natten nu. Jeg vil ikke risikere at strømmen slår fra ude i vejen fordi kogevask og andesteg mm. kommer på tværs, og vi skal vente på at netselskabet får det slået til igen. Så den nuværende løsning passer mig fint, da det så er min tavle, der slår fra og ikke den ude ved vejen.

CanEl
CanEl Feb 18 '19

der er ikke krav om seperat hpfi relæ for laderen.
det er altså et tilvalg hvis det monteres, for ikke at forstyrre resten af installationen.
min har aldrig slået relæet fra, og jeg tror det bliver sjældent at lader mm vil lave fejl.

H
H Feb 18 '19
Kan man indstille tidspunkt for ladning inde i bilen eller hur?
Jeg får den onsdag. Countdown :-)
KimT
KimT Feb 18 '19

Ja du indstiller hvornår den skal starte, og med hvor mange Ampere den skal lade med.

H
H Feb 18 '19
Fedt tak
MOS
MOS Feb 19 '19

Funktionen hedder "Scheduled Charging". Hvis den er aktiveret, så starter den automatisk opladningen på det tidspunkt, du har valgt. Hvis Scheduled Charging ikke er aktiveret, starter den opladning straks, når du sætter stikket i.

Man kan også starte/stoppe opladning fra mobil appen, men det kræver naturligvis, at man har husket at sætte stikket i bilen forinden ;-)

H
H Feb 20 '19
Cool så er bilen hentet.

Ladning foretaget hjemme så alt spiller.

Ift at tage ladestikket ud af bilen. Korrekt at det blot er at trække det ud?
Der er ikke nogle mekanismer eller lign vel? Det sad bare super godt fast.
Nikolaj
Nikolaj Feb 21 '19

Der er en låsemekaniske, der fastholder kablet, så folk ikke bare kan tage det ud af bilen og evt. stjæle det eller bare stoppe ladningen. 

Når du har låst bilen op, kan du frigøre det ved at trykke på knappen på ladestikket. Du kan også indefra bilen gøre det et sted i menuen, og tilsvarende fra app'en under charging vælge "unlock charge port".

I min hjemmelader, sidder det dog stadig godt fast, men kan lirkes / rokkes ud på et sekund eller to, når det er frigjort. Det skal i øvrigt gøres relativt hurtigt, da bilen ellers låser det fast igen, og man derfor skal frigive det påny. 

MOS
MOS Feb 21 '19

Det er vist kun Teslas egen ladeboks, der har en knap på ladestikket til at udløse låsemekanismen. Jeg har en anden ladeboks, hvor der ikke er nogen knap på ladestikket. Så jeg skal ind på skærmen i bilen for at frigive kablet eller trykke på min keyfob (Model S).

Metguy2000
Metguy2000 Feb 21 '19

Har en ukurant ladeboks på arbejdet. Jeg åbner bildøren, slukker for ladeboksen, så frigøres kablet. Lidt nemmere end at tage keyfob ud af lommen ;-)

Citat fra MOS

Det er vist kun Teslas egen ladeboks, der har en knap på ladestikket til at udløse låsemekanismen. Jeg har en anden ladeboks, hvor der ikke er nogen knap på ladestikket. Så jeg skal ind på skærmen i bilen for at frigive kablet eller trykke på min keyfob (Model S).

PeterE
PeterE Feb 21 '19
Citat fra Nikolaj

Der er en låsemekaniske, der fastholder kablet, så folk ikke bare kan tage det ud af bilen og evt. stjæle det eller bare stoppe ladningen. 

Når du har låst bilen op, kan du frigøre det ved at trykke på knappen på ladestikket. Du kan også indefra bilen gøre det et sted i menuen, og tilsvarende fra app'en under charging vælge "unlock charge port".

I min hjemmelader, sidder det dog stadig godt fast, men kan lirkes / rokkes ud på et sekund eller to, når det er frigjort. Det skal i øvrigt gøres relativt hurtigt, da bilen ellers låser det fast igen, og man derfor skal frigive det påny. 

Som MOS skriver frigøres låsen på ladekablet også ved hjælpe af FOB'en - hold 'bagklappen' på nøglen nede i 3 sekunder, så skifter lyser på opladerporten til hvid og den låses op. 

soras
soras Feb 22 '19

I dag fik jeg installeret Tesla Wall Connector med tilhørende 16A gruppe og MID godkendt bimåler, nu mangler bilen bare... Jeg lagde mærke til at der ikke er noget grønt standby indikator i den?  Er det et dårligt tegn? Burde den ikke lyse? Bimåleren viser der er brugt 0.03 kwh på 10 timer så et eller andet bruger standbystrøm men altså ikke den grønne diode. 

soras
soras Feb 22 '19
Sidder og surfer elbil og finder denne info på Sperto.dk...:

Det er et lovkrav, at en ladeboks enten har indbygget DC-beskyttelse eller er beskyttet med et B-relæ. Men hvis en ladeboks ikke har DC-beskyttelse – som fx Teslas ladeboks – skal man altså lægge cirka kr. +3.000 oven i prisen til separat B-relæ. Det kan sjældent betale sig, og derfor bør man sikre sig, når man køber en ladeboks, at den har DC-beskyttelse.

Øh...?? hvis det er rigtigt så føler jeg mig unægtelig lidt snydt af Tesla og den autoriseret elektriker, der på bare to timer har lavet 3000 kr+ på at give mig en ulovlig installation. Er der nogen der ved noget her?
Kiefer
Kiefer Feb 22 '19

soras: Det er noget værre sludder det de skriver. Du skal ikke have indbygget DC beskyttelse eller et B-relæ. 

Sider: 1 2 »