Turberetning: Jyllinge – Wagrain i uge 8
Opsummering: Samlet køre/ladetid til Wagrain (Østrig): 13 timer (excl. færge). Som altid fungerer SuC netværket godt. Der var fyldt godt op på SuC’s på vejen tilbage (lørdag d. 23. feb).
Det er et stykke tid siden der har været en ordentlig turberetning. Her kommer en. Hvis du ikke gider lang tekst og mange tal, så spring videre NU!
Vi skulle på vinterferie i Østrig, Wagrain, og det skulle selvfølgelig være i elbilen. Med supercharger (SuC) netværket er det en leg, ved jeg fra tidligere. Vi havde dog aldrig kørt rigtig langt om vinteren, så det skulle prøves.
Bilen er en Model S, 70RWD. Den har kørt 90.000 km og er godt tre år gammel.
Vi bor 15 km nord for Roskilde, i Jyllinge. Vi havde på forhånd besluttet at tage færgen Gedser-Rostock og køre via Berlin, da det er den korteste vej. Jeg havde planlagt at starte hjemmefra med 100%. Da der kun er ca. 35 km til Køge SuC, gav det ingen mening at forsøge at lade dér. Og selv Nørre Alslev på Falster ville vi ramme med ca. 60%, hvilket i givet fald ville give langsom ladning.
Google Maps sagde, at det skulle tage 1 t. 51 min. at køre strækningen på 155 km til Gedser. Færgen vi havde booket afgik kl. 7, og da vi skulle være der 15 min. før, skulle vi afsted senest kl. 4:45 for at nå det. Så ideen var at sove til sidste øjeblik og så køre direkte til færgen uden at lade undervejs. Nærmeste SuC på den tyske side er så Herzsprung, som ligger 144 km fra Rostock. Altså 299 km om vinteren, langt det meste på motorvej. Kunne det lade sig gøre? Eller rettere – selvfølgelig kunne det dét, men det skulle jo gerne være uden at køre 70 km/t uden varme på de sidste 70 km.
Jeg havde det hele ruten til Wagrain tastet ind i mit excelark og gik tingene grundigt igennem flere gange. Vejrudsigten blev studeret flittigt i dagene op til – hvis der fx var slud, snestorm eller kraftig modvind, ville det gøre meget ved forbruget. Men heldigvis var vejrudsigten fin, med tørvejr, ca. 2 graders varme og kun 4 m/s modvind.
På forhånd havde jeg undersøgt lademuligheder i Rostock, just in case – hvis det nu viste sig, at det så svært ud. Bl.a. ved hjælp fra Teslaforum.dk havde jeg fået tips om hvilke Apps man skulle bruge til at kunne lade gratis i Rostock. Det blev dog ikke nødvendigt.
Efter Herzsprung ligger laderne tæt ned igennem Tyskland – bl.a. takket være den nye SuC i Beelitz ved Berlin. Den var der ikke, da vi kørte den vej ned i 2017, men er kommet til siden. Ideen i Tyskland var i øvrigt at lade lige akkurat nok til at nå næste lader, dvs typisk lade fra 5% – 40% og køre korte stræk med høj gennemsnitshastighed. Mere om det senere.
Når jeg skal tidligt op og afsted, sover jeg som regel dårligt natten inden. Derfor vågnede jeg mange gange undervejs, og kl. 4:11 besluttede jeg at det ikke gav mening at ligge længere. Op og i gang – ungerne ned i bilen, og afgang 4:26, ca. 20 min før planlagt.
Det hele gik planmæssigt dernedad – og da det så ud til at vi ville ankomme kl. 6:20 ved færgen, besluttede jeg at køre ind til Nørre Alslev SuC alligevel. Her nåede vi lige 11 minutters ladning, hvilket løftede procenten til komfortable 59% ved ankomst i Gedser. Nu så det godt ud.
Men så spillede GPS’en os et puds!
Hele vejen fra Jyllinge havde vi destinationen sat til Gedser Havn, og den viste jo så forventet ankomst og rute. Da vi kom til Falster, satte jeg den til Nørre Alslev SuC, og blev vist derhen. Da vi så kørte fra SuC’en mod Gedser igen, skiftede GPS’en pudselig rute og ville nu BÅDE ind igennem selve Nykøbing Falster by, i stedet for udenom via ringvejen, OG den mente vi skulle dreje fra hovedvejen ind på nogle grusveje ved et sommerhus område, køre via Marielyst Strand og retur til hovedvejen. Så hvor vi før havde haft rigelig god tid, ville vi nu ankomme 7:01 mente den – og vi skulle være tjekket ind senest 6:45! Det var nogle ubehagelige øjeblikke, hvor jeg dels troede at vi ville misse færgen (vores billet var KUN gyldig til afgangen kl. 7:00) – dels spekulerede på om der skulle være sket en ulykke som spærrede hele hovedvejen. Jeg ignorerede dog GPS’en og tog ringvejen rundt om Nykøbing Falster uden problemer (ringvejen var på kortet, men GPS’en kendte den tydeligvis ikke, for den blev ved at prøve at få os ind på små sideveje, viste at vi kørte på en mark mm). Opmuntret af det, fortsatte jeg på hovedvejen hele vejen til Gedser selvom GPS’en viste at vi skulle lave u-vendinger og meget andet. Så vi ankom i god tid inden 6:45, en del lettede.
Jeg forstår godt hvordan et kort ikke kan være opdateret med de allerseneste ændringer – men netop hovedvejen mellem Nykøbing Falster og Gedser havn har været der i mindst 25 år – den BURDE altså være med i Teslaens repertoire!
Forbruget mellem Roskilde og Gedser var på 29,3 kWh og bilen viste 213 wh/km. Mit estimat på forhånd var på 215 wh/km, så jeg kender bilen godt efterhånden.
Vores lille opladning i Nørre Alslev gjorde at vi havde fint med energi til at køre godt til når lejlighed bød sig, og vi var fremme i Herzsprung med 5% på batteriet, med et forbrug på 235 wh/km på den tyske strækning.
I Herzsprung ladede vi i 22 minutter, og gik her fra 5% til 54%.
Fra Herzsprung til Beelitz er der 121 km som dog gik ret langsomt på grund af vejarbejde. Så vi brugte kun 200 wh/km på strækningen og ankom derfor med 16% på bilen. Men vi var nødt til at lade, vi kunne ikke nå den næste Suc i Nempitz uden. Vi gik en dejlig tur i skoven, ladede i 23 minutter og kom her fra 16% til 60%.
Beelitz – Nempitz: 133 km uden det store vejarbejde eller andet, så vi kørte godt til. Forbrug på 249 wh/km og ankom med 5%.
Ankomst Nempitz kl. 13.01. Frokosttid, så vi satte bilen til at lade og spiste. Der var godt fyldt på SuC’en, vi var nødt til at dele en ladestander med en anden, og fik derfor ikke fuld effekt. Men det gjorde ikke så meget, da vi som sagt skulle have frokost. Vi fandt en typisk tysk restaurant (ikke en fastfoodkæde) og spiste. Det hele tog 55 minutter, og derfor var bilen kommet op på 85% da vi var færdige.
Nempitz – Munchberg: 138 km. Nu havde vi godt med energi – både i bilen og os selv – og der var fri bane til Munchberg! Vi kørte 180+ meget af vejen, og brugte derfor hele 298 wh/km på strækningen. Ankom med 16% på trods af den hidsige kørsel.
Munchberg – Hilpoltstein: 141 km. Vi ladede i 26 minutter i Munchberg fra 16% - 60%. Igen var vi nødt til at dele et standerpar. Turen gik mere roligt end før, og vi brugte 216 wh/km. Ankomst Hilpoltstein med 11%.
Hilpoltstein – Eching (Hotel): 111 km. Vi ladede i 20 min. i Hilpoltstein til 47% og kørte så de 111 km til Eching lige nord for München, hvor vores hotel lå. Jeg har boet der før, og ved de har en type2 lader man kan bruge gratis. Vi ankom kl. 17:55 med 11% på batteriet.
Efter check-in fik vi anvist ladepladsen i P-kælderen, satte bilen til at lade op til 80% og spiste så aftensmad på hotellets restaurant. Næste morgen satte jeg den til at lade til 100% via appen mens vi spiste lækker hotelmorgenmad. Den var på 99% da vi havde betalt, og vi kørte derfra kl. 8:55.
Eching – Wagrain: 248 km forløb meget fint. Vi kørte stærkt på den tyske side efter vi kom fri af München, og fulgte så de østrigske hastighedsgrænser. Jeg har ikke noteret wh/km, men turen tog ca 2 timer og vi ankom med 11% på batteriet.
Alt i alt har vi ladet i 157 minutter = 2 timer 37 minutter. Det er incl. det lange stop på 55 minutter da vi spiste frokost i Nempitz, og incl. at dele ladestander med andre i nogle tilfælde. Vi ankom i flere omgange med 11% og 16%, så jeg har nok været for forsigtig. Reelt kunne vi derfor være kommet endnu længere ned i ladetid, 2 timer er ikke urealistisk hvis man ellers kan spise frokost på 15 minutter og ikke er bange for at ankomme med én-cifrede batteriprocenter.
Hele turen er 1146 km, så det er meget godt at kunne køre den med kun ca. 2 timers ladetid. Hertil skal så lægges opladningen om natten på hotellet.
Samlet køre+ladetid til Wagrain var derfor 13 timer (11 timer om lørdagen og 2 timer om søndagen).
Bemærk, tiden ved færgen er trukket fra her (afgang Jyllinge kl. 4:26, ankomst hotel kl. 17:55 = 13 t 29 min. Ventetid + overfart ved færgen = 2 t. 30 min. I alt køre+ladetid lørdag = 11 timer).
Vi havde optimale køreforhold hele dagen – solskin, svag vind og op til 17 grader i SydTyskland.
Turen hjem prøvede vi nogle ”nye” SuC’s som vi ikke havde prøvet før, bl.a. Schweitenkirchen som jeg af en eller anden grund forventede ville være et idyllisk sted. Det var dog ikke noget særligt. Vi stoppede også i Geiselwind med kun 6 chargere. Det var en stor fejl, da 2 af de 6 ladere var defekte og der var biler på 2 af de andre (uden førere at se). Så vi fik kun 35 kW effekt, og bilen sagde ”2 hours 50 minutes to continue”. Vi humpede dog videre til Gramschatzer Wald Supercharger så snart det var muligt – der er kun 50 km mellem de to. Generelt var der langt flere biler på SuC’s på vejen hjem (måske fordi det var lørdag og vi kørte samtidigt med alle andre) – flere steder var vi nødt til at dele et ladepar med andre. I Rhüden, Bispingen og Busdorf var der dog god plads.
Ved de danske SuC’s var der nærmest ingen andre end os.