Loading...
dk

ICE WLTP afgift aflyst | Tesla Forum

webercarbmann
webercarbmann Mar 14

https:///...-paa-biler-i-11-time

Man tror det ikke, men den er god nok.

mbk
mbk Mar 14

Det er bare blå blok der beskytter sine vælgere. Jeg synes egenligt ikke at det er så slemt, det er jo ikke fordi alle kan købe elbiler selv hvis de ville. Der er allerede relativ lang ventetid med den lille produktion og efterspørgsel der er i dag.

SuneH
SuneH Mar 14

Jeg synes det er påfaldende, at argumentet for IKKE at gøre det mere attraktivt at køre i elbil hver gang er: "Der kommer til at mangle milliarder i budgettet, hvor skal de penge komme fra?" - mens man her AFLYSER en forventet afgiftsstigning UDEN at det er et problem hvor de manglende indtægter skal tages fra. Totalt utroværdigt.

selsoe
selsoe Mar 14

Helt enig. Og det er jo ikke fordi folk ikke har råd til at købe biler længere fordi afgifterne stiger lidt. At få flere elbiler på gaderne kræver en investering. Nu bliver der i stedet investeret i ICE-biler.

MOS
MOS Mar 14
Enig med SuneH. Det virker også underligt, at man vil beskytte de biler, der får den største afgiftsstigning. Man bør huske på, at grunden til, at disse biler får en afgiftsstigning er, at brændstofforbruget tidligere var opgivet urealistisk lavt og at afgiften derfor tidligere har været sat for lavt. Det har vel aldrig været meningen, at visse biler skulle kunne slippe kunstigt billigt ved at opgive et urealistisk lavt brændstofforbrug. Det er netop dette problem, det skal gøres op med ved indførelse af WLTP-standarden. Men nu vil man altså udskyde at løse problemet, fordi man synes, det er et problem, at problemet bliver løst...!?
mbk
mbk Mar 14

Det handler mere om misundelse/jantelov end penge. Der er masser af steder at spare penge i oft. budgetter, men det skal altid være i børnehaven fordi det forarger folk.

SuneH
SuneH Mar 14
Citat fra MOS Man bør huske på, at grunden til, at disse biler får en afgiftsstigning er, at brændstofforbruget tidligere var opgivet urealistisk lavt og at afgiften derfor tidligere har været sat for lavt. 

Så man beskytter altså de bilproducenter, som løj MEST om bilernes brændstofforbrug. Moralen er: Snyd så meget som muligt, så får I en beskyttelse fra regeringens side. Hvorimod de producenter, som opgav et mere realistisk forbrug, og som derfor har været pålagt højere afgifter og dermed formentlig har fået et lavere salg, fastholdes på den høje sats. Det er jo crazy.

MOS
MOS Mar 14

@SuneH

Præcis! Jeg skulle lige til at skrive det samme.

MOS
MOS Mar 14

Hvis det handler om, at man ikke ønsker, at de billige biler stiger så meget i afgift, så bør man i stedet kigge på at differentiere afgiften for billige vs. dyre biler, i stedet for at lappe på en lappeløsning, der ikke direkte rammer de billige biler, men mere rammer de biler, der har snydt mest. Det klinger også lidt hult, fordi man lige har sat registreringsafgiften ned for specielt de dyre biler.

Hvis det i stedet handler om, at man ikke ønsker, at de mest brændstoføkonomiske biler bliver for dyre i afgift, så kunne man jo bare hæve km/l fradraget og/eller justere km/l udgangspunktet. Det ville igen direkte ramme efter brændstofforbrug i stedet for at belønne snyd for dermed inddirekte at ramme brændstofforbrug (i nogle tilfælde). Men det gør man så ikke...?!

Det virker lidt som om, man er interesseret i at bevare et enormt bureaukrati fyldt med uigennemskuelige lappeløsninger og undtagelser til undtagelser og med en masse knapper, som bliver (mis)brugt til inddirekte at regulere på en meget ineffektiv måde. Fremfor et mere simpelt, gennemskueligt og retfærdigt system, der er baseret på en mere effektiv regulering igennem direkte mekanismer. Forstå det hvem der kan!

mbk
mbk Mar 14

Blå blok ville ikke have afgiftstigning på biler til at hænge på dem, hvis der sidder en rød regering ved udgangen af 2020 så bliver ændring til WLTP nok ført igennem med klapsalve.

MOS
MOS Mar 14
Citat fra mbk

Blå blok ville ikke have afgiftstigning på biler til at hænge på dem, hvis der sidder en rød regering ved udgangen af 2020 så bliver ændring til WLTP nok ført igennem med klapsalve.

Er det ikke det, man kalder hykleri? 

robserob
robserob Mar 14

Det også sjovt hvordan når de snakker om elbil's afgifter til det "relative lille marked" som elbiler er idag. Så bliver der kastet rundt med hvor mange millioner det "koster". Men når det gælder at hæve priserne for de biler der har snydt mest i forbrugstalene? 

Nææh nej, der er det helt fint.

webercarbmann
webercarbmann Mar 14

Det er ren valgkamp. DF og regeringen deler gaver ud med rund hånd. Tænk nu hvis der var nogen vælgere der var sure over at deres nye bil ville stige lidt i pris selv om de har haft god tid til at købe den til gammel pris. Dette indgreb tager prisen. LA`s afgiftlettelser fra 180% til 150% var slemt nok. Når der nu endelig skal afregnes lidt kontanter i forhold til den kreativitet der har været lovligt benyttet i NEDC standarden, så bliver det aflyst. Enhver snak om hvad der er "råd til" er nu aflyst. Det er ikke længere et argument. Jeg håber inderligt at flertallet af vælgere inden valget kan se, at dette ikke er vejen frem. 

mbk
mbk Mar 14

@webercarbmann

Hvad er vejen "frem"?

Blå blok er sort, ingen tvivl, det er kedeligt og kortsigtet.

Rød blok er virkelighedsfjern på så mange andre områder, såsom lavere pensionsalder til nedslidte håndværkere som højst sandsynligt har (over)arbejdet sort.

Jeg stemmer for dem der giver mig mere frihed og mindre tvang, så kan jeg købe elbil og måske solceller, vælge en privat børnehave hvis jeg synes bemanding er for lav i en oft. osv. Om det så hjælper noget i det store hele er nok ret tvivlsomt.

Ice2EV
Ice2EV Mar 14

@mbk Nu skal du ikke være så liberal ;-)

Fællesskabet har hidtil vist vejen. Men de seneste 10-20 år har det heddet mig, mig, mig, mig, mig. Der er nærmest ikke et barn/ungt menneske idag der ikke sætter sig selv absolut først, og vil ski.. på alle de andre.

Når unge mennesker kommer ud af uddannelsen, så forventer de nærmest at de er uddannet til top jobs fra dag 1 og fatter ikke der er en læringskurve, man simpelthen ikke kan læse sig til.

Men danskerne ligger som regel i top 3 bland verdens gladeste. Aalborggenserne går for at være de mest tilfredse i alle større byer i EU.

Deraf kan man udlede at er man dansker og bor i Aalborg, så er det hele slet ikke så ringe endda. Måske man faktisk ligefrem kan udlede, at jo mere skat du betaler, jo gladere og mere tilfreds bliver du.

Selv folkeskolen er måske ikke så ringen endda. Spørgsmålet er bare om man ikke lige skulle se, at få slebet den knast der kaldes Inklusion væk, det ville gør meget.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Mar 14
jramskov
jramskov Mar 15

De kan så ræse afsted på den kommende omfartsvej ved Mariager...