Loading...
dk

Bedste placering af lader til M3 | Tesla Forum

tag68
tag68 Apr 30 '19

Bedste placering af lader til M3, emnet har muligvis været drøftet tidligere, men kunne ikke finde det,

Men hvor tænker i at den bedste placering er på lader? er der bagerst i garagen højre-venstre eller midt eller er der forrest i garagen, jeg har bestilt en lader ved EON, har tænk selv at grave deres kabel ned, så det ikke "bare" bliver monteret på væggen.

NikolajK
NikolajK Apr 30 '19

Vi bakker også ind og har også sat vores i venstre side, dog foran bilen da boksen sidder mindst muligt i vejen her. Den sidde på en muret stolpe og kablet er trukket over loftet og ind til sikringsboksen.
Alternativet var bag ved bilen på en væg af ivarplank. Dels ville den sidde i vejen og dels ville EON installatøren helst ikke sætte den på ivarplank. 

Så mit råd er at tænke på hvor den sidder mindst i vejen i det daglige samtidig med at den selvfølgelig kan nå hen til bilen. Og tænk evt. ind at den skal kunne nå 2 biler på sigt.

jramskov
jramskov Apr 30 '19

Husk at tjekke kablet kan nå hen til bilen. Vores sidder i vesntre side når man kigger ind på vores parkeringsplads. Vi havde egentligt tænkt at køre forlæns ind og trække kablet langs førersiden, men kablet på EON's boks er 4,8m, det lyder måske af meget, men var ikke nok så vi bakker ind og trækker kablet bagom bilen.

Ice2EV
Ice2EV Apr 30 '19

Hvorfor er det lige nogen af os vælger Tesla lader? fordi den er lidt billigere i anskaffelse? Fordi den er pænere?Fordi den har knap til at trådløst åbne ladeport? 

Jeg mener ikke at have set de refundere elafgift, eller har jeg misset den?

Får EON installeret på torsdag. Har tænkt mig at sætte det i højre side lige indenfor porten. Så kan jeg køre forlæns ind, trække kablet bag om bilen og samtidig bakke ind i indkørsel, og have kablet ud under porten og lade udenfor garagen.

Har tænkt længe over det. Kom frem til jeg ikke ville have kabel og boks i sol. Som bekendt bliver sådan noget plastik kabel stift af sol over længere tid.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Apr 30 '19
CanEl
CanEl Apr 30 '19

hvis i vil montere en lader på noget brændbart, er det en god ide at montere et stykke gipsplade på væggen under laderen.
det skal række ca. 40cm.  udenfor, for at have virkning

Forummets indlæg er redigeret af CanEl Apr 30 '19
Ice2EV
Ice2EV Apr 30 '19

@selsoe vi forventer at lade ca 400 kW om måneden til kørsel, ca 2000 km, dertil spild ved ladning samt evt forvarmning til vinter.

Så længe EON betaler 2,30'ish i refusion, så er det rimeligt fornuftigt. Der ef selvfølgelig lige installationen der koster. 

bleze
bleze Apr 30 '19
Citat fra canel

hvis i vil montere en lader på noget brændbart, er det en god ide at montere et stykke gipsplade på væggen under laderen.
det skal række ca. 40cm.  udenfor, for at have virkning

Hvorfor? Jeg tænkte at sætte lader på en træstolpe 

bleze
bleze Apr 30 '19

Leder efter fordele over Tesla's charger. Den fås med kortere eller længere kabel. Jeg vil kunne spare op mod 300-400 kr om måneden på strøm (kører ca 1800 km om måneden) ved at vælge E.ON men mister så de smarte features som Tesla's har. Så kan E.ON's lade med 22 kW. Mon Tesla kommer med en lader med type 2 stik? Undrer mig meget de ikke har lavet sådan een til Model 3 uden for US.

Nåh ja, så er E.ON's lader ikke skide køn.

Ice2EV
Ice2EV Apr 30 '19

Såvidt jeg kan se så kan man købe et forlænger kabel i næsten hvilken som helst længde.

https://evcables.co.uk/index.php/ev-extension-type-2.html

tag68
tag68 Apr 30 '19
Citat fra Ice2EV

Hvorfor er det lige nogen af os vælger Tesla lader? fordi den er lidt billigere i anskaffelse? Fordi den er pænere?Fordi den har knap til at trådløst åbne ladeport? 

Jeg mener ikke at have set de refundere elafgift, eller har jeg misset den?

Får EON installeret på torsdag. Har tænkt mig at sætte det i højre side lige indenfor porten. Så kan jeg køre forlæns ind, trække kablet bag om bilen og samtidig bakke ind i indkørsel, og have kablet ud under porten og lade udenfor garagen.

Har tænkt længe over det. Kom frem til jeg ikke ville have kabel og boks i sol. Som bekendt bliver sådan noget plastik kabel stift af sol over længere tid.

Jeg tror også at højre side lige indefor er bedst, men jeg har en dobbel carport som jeg deler med min nabo, så der har jeg desværre ikke mulighed for at sætte den op
bleze
bleze Apr 30 '19
Citat fra selsoe

Teslas lader er Type 2.

Model 3 kan max lade med 11kW AC uanset at laderen kan levere 22kW. Det kan Teslas lader i øvrigt også, men altså ikke til Model 3.

Så selv med E.ON's lader kan Model 3 kun lade med 11 kW?

jramskov
jramskov Apr 30 '19

@Bleze: Tesla laderen er helt sikkert kønnere. Ved at vælge EON vil du spare penge og forudsat du primært lader hjemme, vil du kende din månedlige udgift. Dertil har du også adgang til alle EON's ladere, inkl. de nye UFC (150kw) som EON og Clever er ved at opstille.

Ja, Model 3 kan max lade med 11kw.

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Apr 30 '19
bleze
bleze Apr 30 '19

Øv, jeg ville gerne have at Tesla's lader var at foretrække men kan godt se at det giver mere mening med E.ON's. Jeg har dog et hønen og ægget problem da jeg pga brolægning skal have trukket kabel fra tavle til carport før end at jeg kan købe bilen. Men så må jeg selv trække kabel og vente med selve installation til slutning af året. Tak for info.

M3rasmus
M3rasmus Apr 30 '19
Citat fra jramskov

@Bleze: Tesla laderen er helt sikkert kønnere. Ved at vælge EON vil du spare penge og forudsat du primært lader hjemme, vil du kende din månedlige udgift. Dertil har du også adgang til alle EON's ladere, inkl. de nye UFC (150kw) som EON og Clever er ved at opstille.

Ja, Model 3 kan max lade med 11kw

Ja, altså med en hjemmelader ;)

mbk
mbk Apr 30 '19

@bleze

Du kan bare ligge et tomrør, hvis du ender med ikke at bruge det har du måske spildt 50kr.

Så har du også mulighed for at trække et nyt kabel hvis du skulle sætte en spade i det du har, eller have lyst til at installere et netværkskabel til noget overvågning/balancering mellem flere ladere osv.

Ice2EV
Ice2EV Apr 30 '19

@bleze du kunne høre hvad en styret underboring koster. Man kan blive overrasket, at det ikke koster det sammen som 3 dages "egenarbejdsløn". Måske de lige har et hul i kalenderen, som kan fyldes ud med et hurtigt job til nordjysk pris ;-)

bleze
bleze Apr 30 '19

Netværks kabel? Den var ny. Mit WIFI dækker i carport så forhåbentligt er det nok? Jeg har netværk hvor jeg trækker strøm fra så det ville være en smal sag at smide et ethernet kabel med i jorden.

Jeg skal have strøm i carport uanset hvad så jeg trækker en 5 leder 2.5 mm2 som burde være nok til 32A.

Det er nemt for mig selv at grave kablet ned (7 meter rende). Må lige overveje om jeg skal bruge et tomrør for fremtidssikring.

mbk
mbk Apr 30 '19

Netværkskabel til ethernet eller RS485 som f.eks. kan bruges til at styre en Wall Charger.

https://cleantechnica.com/2018/11/12/tesla-owner-hacks-the-tesla-wall-connector-to-charge-on-sunshine/

Det er selvfølgelige ikke alle der lige har det behøv. Et strømudtag til en støvsuger kunne måske også være smart, eller hvis du skal have belysning ved bilen, må nogle gange føle mig lidt frem til hvor stikket skal sættes i så jeg skal lige have lidt mere lys ved bilen. Tomrør giver muligheder, jeg ville ønske jeg havde lagt et par stykker da jeg gravede et nyt vandrør ind.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Apr 30 '19
bleze
bleze Apr 30 '19

Jeg har 9 LED spots i loftet samt 2 udtag til støvsugere etc. Jeg troede den gang at man bare ladede elbilen på 240 alm volt. Installationen er dog ikke færdig og ledning ligger på jorden, så derfor kan jeg nu lave det om og gøre klar til en rigtig charger. Jeg trækker et ethernet kabel også, så er det i hvertfald lidt fremtidssikret også. Tak for info.

Boris
Boris Apr 30 '19

@selsoe:  Hvor mange/få kilometer kører du om året, siden du har valgt Tesla laderen i stedet for EON eller Clever. Ved hvilket kilometertal mener du det kan betale sig at vælge EON/Clever?

Sider: 1 2 »